Linkedin får mig att tvivla på karriärvalet

Flakmonkey
Linkedin får mig att tvivla på karriärvalet

Vet inte hur många känner till LinkedIn men det är iaf en "social" samlingsplats för inbördes beundran bland människor i olika branscher. Jag har själv kännt till det länge men jag skapade mig inte ett konto förrän tidigare i år och har sedan dess använt det högst sporadiskt. En kul grej, men som socialt verktyg är det ju en bit ifrån Facebook.

Den bästa funktionen med sidan är dock att rekryterare använder den för att söka intressanta människor för ett specifikt jobb. Dels baserar de detta på det du själv fyller i men också de kan också gå efter vilka människor du känner och har jobbat med samt vad de tycker om dig. Du kan nämligen promota någon via rena rekommendationer samt mindre "endorsements" där kan bocka i att Kalle kan Windows Server 2012 medan Olle är en jävel på Escenic. Om då flera människor bockar för detta så tyder ju det på att du verkligen kan det, speciellt om det är människor som säger det som man kan lita på.

Jag har själv börjat få lite såna "endorsements" och även om det givetvis är kul att få dem så är det inte enbart kul läsning. Som alla kan se på bilden nedan så tycks ju min expertis kretsa kring ITIL. Självklart är inte det något dåligt i sig, det är ju något som är bra att kunna i min bransch, men det ger knappast bilden av en kul kille utan snarare en trist byråkrat som tyckar att det inte finns något roligare än att följa processer och rutiner. Eller jo det finns det, att få andra att följa dem, gärna med hjälp av Visio-skisser.

[ia=709341; large]

Är det verkligen en sån person jag vill bli? Jag vet inte riktigt...

#blogg

Linkedin får mig att tvivla på karriärvalet

Jag ser dig som den fjärde medlemmen av "IT Crowd".
Kul, kunnig.

Edit: nu såg jag hur det jag skrev tidigare kunde uppfattas, det var icke menat så.


signatur

"Satire is meant to ridicule power. If you are laughing at people who are hurting, it's not satire, it's bullying." - Terry Pratchett

LinkedIn är bra sätt att nätverka.


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem

Har haft konto där men avslutade för några veckor sedan då det var för mycket "hallå här är jag oj vad jag är bra" typer som tog kontakt med konstiga jobb erbjudanden.
Det var US boende och verkar inte fatta att man inte vill vara "partner" på eländiga villkor de verkade söka någon riktigt dum som tog vad som helst.

Funkar väl för en del men inte för mig så desperat är ja inte.
Gillar att vara ledig så det blir nog inget mer jobba för mig
men fyller nog en funktion för en del.


signatur

Online 92 and still online!
PC the real thing for gamers.

Medlem

Visio för processbeskrivningar? Om så är fallet kolla in 2c8.com för ett enkelt men kraftfullt databasdrivet visualiseringsverktyg. Har jobbat en hel del med processkartläggning och verksamhetsutveckling, 2c8+projektor är det bästa jag har testat.


signatur

Tempus fugit.

1
Skriv svar