Microsoft skapar ny superstudio

Robot
Microsoft skapar ny superstudio

Nya förstapartsutvecklarna Black Tusk håller hus i Vancouver och ska göra ett nytt succéspel i stil med Halo och Gears of War.

#microsoft, #black-tusk-studios, #halo-combat-evolved, #gears-of-war, #crysis-2


Medlem
Microsoft skapar ny superstudio

Kan bli bra även om det inte kommer till next gen men hade hoppats på next gen. Men om dom arbetar nu kan väll next gen released inte vara 2013? Kanske 2014-2015?


signatur

Mother of God, GTA V is soon here!

Medlem

varför gör dom inte bara en cod clone? verkar ju som det är vad "alla" vill ha..

Medlem

Gillar namnet, klingar fint med vad de ska "stå för".

Rymdshooters är något jag inte kan få nog av(om de är bra gjorda)

Inaktiv

Bara en AAA-studio? Microsoft som ju höjt standarden till AAAA.

http://www.fz.se/artiklar/nyheter/20120319/microsoft-gor-varl...

Medlem

Studio gjord för att mjölka, någon som är förvånad?

Medlem

Nämen komigen nu, ännu en shooter?

Medlem

Vad hette studion innan?

Tänker att Microsoft hamnat lite i samma sits som Sony gjorde.

Sony hade en del stora franchiser som de förlorade rätten till eftersom de gjordes av andrapartstillverkare. Numera ser Sony till att skydda sina franchiser bättre så att de förblir exklusiva över tid.

Microsoft har förvisso skyddat rättigheterna till sina stora titlar Halo men deras vapendragare, som Bungie, har gått sin egen väg. Även Insomniac har ju börjat göra multiplattformspel nu, vilket kanske ej är så kul för Sony. Med egna studios slipper man det.

Inaktiv

Alltså hur kan man kalla Gears of War för AAA?

Jag har lirat två av dom (nu senast GoW3) och vilken skit det egentligen är, enda anledningen att man spelar det är för att min brorsa har en skön soffa och stor bild.

Storyn är katastrofalt dålig, och mer eller mindre allt man gör är att springa från cover till cover och skjuta. Grafiken är medelmåttig med vissa grymt snygga inslag. Soldaterna är mer grabbiga än Vasquez från Alien..

Bandesignen är oftast bara ett rum med hinder och allt är avgränsat. Kamerakontrollen är katastrofal så oftast ser man inte allt man borde se, utan den hänger snett ovanför ungefär. För att inte prata om när man springer då den hamnar snett jämte.

Ursäkta min orant men varje gång jag kör det i coop (måste ju klara det) så blir man så störd på hur dåligt det är och att det faktiskt är en storsäljare och ett stort dragplåster till just Xbox 360. Eller är jag helt fel målgrupp, är det inriktat mot barn?

+ för samma röstskådespelare som Bender

(dont get me started on Halo, där har jag bara lirat demos och förlorat allt hopp)

/end rant

Medlem

Micropytt världens största på pc gör bara konsol spel. Suck!
Knappast vad man väntat sig av världens största PC bolag


signatur

Online 92 and still online!
PC the real thing for gamers.

Medlem

Tycker fortfarande att Microsoft bör ha satsat hårdare på PC, och låtit Sony och Nintendo sköta konsol-marknaden. Alla blir nöjda och glada, men nej...tydligen behövde vi en till konsol för någon dum anledning.

Medlem
Skrivet av Aresz:

Alltså hur kan man kalla Gears of War för AAA?

Jag har lirat två av dom (nu senast GoW3) och vilken skit det egentligen är, enda anledningen att man spelar det är för att min brorsa har en skön soffa och stor bild.

Storyn är katastrofalt dålig, och mer eller mindre allt man gör är att springa från cover till cover och skjuta. Grafiken är medelmåttig med vissa grymt snygga inslag. Soldaterna är mer grabbiga än Vasquez från Alien..

Bandesignen är oftast bara ett rum med hinder och allt är avgränsat. Kamerakontrollen är katastrofal så oftast ser man inte allt man borde se, utan den hänger snett ovanför ungefär. För att inte prata om när man springer då den hamnar snett jämte.

Ursäkta min orant men varje gång jag kör det i coop (måste ju klara det) så blir man så störd på hur dåligt det är och att det faktiskt är en storsäljare och ett stort dragplåster till just Xbox 360. Eller är jag helt fel målgrupp, är det inriktat mot barn?

+ för samma röstskådespelare som Bender

(dont get me started on Halo, där har jag bara lirat demos och förlorat allt hopp)

/end rant

AAA betyder väll bara en stor budget, om jag inte fått för mig något helt fel.

Inaktiv
Skrivet av burkmopp:

AAA betyder väll bara en stor budget, om jag inte fått för mig något helt fel.

Aha trodde att det även var något sorts krav på hur bra spelet skulle vara. Man kan ju jämföra med Mass Effect, CoD, Bf3, Skyrim o GTA för att se ganska stora skillnader i hur man hanterar sina produkter.

Men handlar det bara om hur mycket pengar man trycker in, ja då är det ju något helt annat.
80% marknadsföring o 20% spel i vissa fall.

Medlem
Skrivet av Aresz:
Skrivet av burkmopp:

AAA betyder väll bara en stor budget, om jag inte fått för mig något helt fel.

Aha trodde att det även var något sorts krav på hur bra spelet skulle vara. Man kan ju jämföra med Mass Effect, CoD, Bf3, Skyrim o GTA för att se ganska stora skillnader i hur man hanterar sina produkter.

Men handlar det bara om hur mycket pengar man trycker in, ja då är det ju något helt annat.
80% marknadsföring o 20% spel i vissa fall.

Det var nog en ganska bra gissning.
Kolla bara på MW2.

Det kostade, enligt ActiBlizz, 40-50 miljoner dollar att utveckla spelet.
Personligen tror jag det är en rejäl överdrift att det kostade så mycket att utveckla spelet. Jag tror snarare att de då också räknat med vad deras motor kostat att utveckla totalt hela vägen från CoD2.

Hur som helst så spenderade man uppemot 200 miljoner dollar på marknadsföringen av MW2 UTÖVER utvecklingskostnaden enligt Wired, LA Times, Forbes m.fl.

Sen kan man ju kolla på vad det drog in... Bara de första 5 dagarna estimerades det att MW2 drog in 550 miljoner dollar.
Efter 2 månader hade det dragit in 1 miljard dollar.

Så med andra ord... Recept för mjölkning.
Ta er gamla motor ni har haft i skafferiet sen början av 2000-talet, piffa till den lite och gör lite små ändringar.
Ett Hollowwood-action manus model 1A, lite röstskådesspeleri och MoCap på det för nya cutscenes. Resten av MoCapen kan ni återanvända från föregående spel.
Gör ett par linjära, korridorsbanor i ert banverktyg som också redan fanns klart. (Det räcker med några stycken, för om ni är ärliga så hade ni redan flera klara som ni inte tyckte var bra nog för MW1 som ni kunde återanvända, eller hur? Wink)
Släng in 200 miljoner dollar på reklam och marknadsföring.
Håva in 700 miljoner dollar i vinst på 60 dagar.

Blobby och company lär ju skrattat så de kissade ner sig hela vägen till banken.

Snacka om att utnyttja allmänhetens benägenhet att låta sig manipuleras av media och PR.


signatur

[size="9"]CONCORD Notice: Don't drink and fly. Drunken jumping can result in loss of ship through "navigational error".[/size]

Medlem

Chalo 8 och Kryziz 5 hahahah

MSstudio som knäcker både gränser och plånböker!


signatur

Denon / Pioneer

Medlem
Skrivet av chopper:

Micropytt världens största på pc gör bara konsol spel. Suck!
Knappast vad man väntat sig av världens största PC bolag

Jo det är väl dags att ta bort idiotiska tummen ner här på FZ.
Det blir ju bättre med bara tumme upp för alla.
Det blir ju bara omogna ner tummar som passar i barn forum.
Visst finns det dumma inlägg men ner tummen är bara fånigt irriterande.

Hävdar fortfarande att det jag skrev först är fel av MS. De ska inte sätta normen för oss användare.
Om konsol älskarna måste tumma ner så ger det fel signaler här i forumet.


signatur

Online 92 and still online!
PC the real thing for gamers.

1
Skriv svar