Robot
Wii U

Just nu, när dessa ord publiceras, föds en ny konsolgeneration. Wii U börjar säljas, och i FZ:s test får du veta om Nintendo byggt ett nytt litet underverk.

#nintendo, #super-mario-galaxy, #sony, #nintendo-land, #new-super-mario-bros-u, #new-super-mario-bros-wii, #madworld, #epic-mickey, #microsoft, #rayman-legends


Medlem
Wii U

Pff, dåligt försök att tjäna pengar. Skamligt att komma med sådan hårdvara nu bara typ 1 eller 2 år innan Next-gen kommer...

Redaktör

Johan3043: det lär ju bli så att Wii U kostar betydligt mindre än de andra konsolerna, och det är väl knappast något man kan kalla skamligt?


signatur
Medlem

Jag har bestämt mig för att köpa mig en Wii U och ha en PC, tror det kommer vara det ultimata nästa generation. De flesta PS/Xbox spel kan man ju trottsallt spela på en PC, även fast en del dröjer några månader innan release. Dock de spelen som en Wii erbjuder såsom Mario och Zelda finns bara på ett ställe, och därför känner jag att Wii U + PC kommer bli en fantastisk kombination.

Ser fram emot att få hem den i brevlådan efter jul någon gång


signatur

En styck signatur.

Medlem
Skrivet av Tompa:

Johan3043: det lär ju bli så att Wii U kostar betydligt mindre än de andra konsolerna, och det är väl knappast något man kan kalla skamligt?

Jovisst men det är dessa saker som försenar next gen. Och sen så är det ju riktigt sämst att släppa denna konsollen nu. Jag menar sen när PS4 och Xbox 720 kommer blir det ju exakt samma grej som innan med skillnaden mellan Wii och 360 o PS3. Nintendo kommer bara bli en maskin som håller i ca 1 år och sen så kommer det återgå till en Nintendo maskin där man får nöja sig med massa Mario spel och Familje gojs. Ne fy, hatar hur denna industrin har blivit. Speciellt i Asiens marknad. DLC's och bara tjäna pengar. USH! Jag menar alla spel serier man gillade förr som kom från asien tex Final Fantasy osv har ju bara blivit sämre och sämre. Tycker synd om alla som faktiskt gillar dessa serierna och måste bli besvikna på varje nytt spel som inte kan leva upp till de tidigare. Samma med Resident Evil serien tex. De två senaste spelen var ju helt värdelösa.

Medlem

Var och lirade lite innan hos polaren som vann sitt via Nintendo SM, och måste säga att de är faktiskt jäkligt roligt som partykonsoll! En femte spelare i leken som styr med "paddan" och på något sätt agerar motståndare till övriga (jaga eller bli jagad) gav många asgarv! (Kanske mest för att resten var packade, men ändå...)

SM-mästaren nämnde även Zombie U som han fick med, att det var väldigt innovativt att spela med plattan för vissa saker! Gav en ny känsla! Så tror definitivt vi kan få se några märkliga och underhållande spel på detta lilla väsen..

Medlem

att det försenar next gen kanske stämmer, men samtidigt så vill jag själv bara ha en konsoll där jag har mina favorit konsoll spel och inte behöver punga ut 7000-9000kr eller vad PS3 kostade när den kom ut. Sämre men billigare behövs med ^^

Medlem

Schysst recension! Tog upp en hel del av punkterna jag grunnat på ett tag. Har haft svårt att bestämma mig om jag ska investera i denna konsol eller inte, men nu har jag bestämt mig; det får faktiskt bli en tidig julklapp för mig i år!

Hade världens flyt och fick bokat den på GameStop tidigare idag, då en annan person precis hade avbokat sin. Annars hade jag inte kunnat få tag på den på releasedagen, och kanske inte ens inom närmsta framtiden heller, vilket i sin tur kanske hade lett till att jag hade väntat lite längre på att skaffa den.

Men nä, nu får jag gå och lägga mig så att jag orkar upp tills GameStop öppnar vid 10! Imorrnkväll blir det definitivt kalas med polarna!


signatur

Hjälp mina drakar genom att klicka på dem, tack <3

Medlem
Skrivet av Johan3043:
Skrivet av Tompa:

Johan3043: det lär ju bli så att Wii U kostar betydligt mindre än de andra konsolerna, och det är väl knappast något man kan kalla skamligt?

Jovisst men det är dessa saker som försenar next gen. Och sen så är det ju riktigt sämst att släppa denna konsollen nu. Jag menar sen när PS4 och Xbox 720 kommer blir det ju exakt samma grej som innan med skillnaden mellan Wii och 360 o PS3. Nintendo kommer bara bli en maskin som håller i ca 1 år och sen så kommer det återgå till en Nintendo maskin där man får nöja sig med massa Mario spel och Familje gojs. Ne fy, hatar hur denna industrin har blivit. Speciellt i Asiens marknad. DLC&#039;s och bara tjäna pengar. USH! Jag menar alla spel serier man gillade förr som kom från asien tex Final Fantasy osv har ju bara blivit sämre och sämre. Tycker synd om alla som faktiskt gillar dessa serierna och måste bli besvikna på varje nytt spel som inte kan leva upp till de tidigare. Samma med Resident Evil serien tex. De två senaste spelen var ju helt värdelösa.

Jag vill då säga att jag använder i dagsläget endast wii (Med vänner). Ps3an samlar damm och xbox likaså, dom har ingen nish så min dator slog ut dom cirka 1 månad efter release (Då jag såg att hårdvaran i dom var 1-2 år efter).

Wii är speciell, den håller en kvar för andra orsaker än just hårdvara

EDIT: Min poäng är att samma sak lär hända här


signatur

Jag har ätit pannkaka!

Medlem

Ni bör lägga till i minus delen att Batteri tiden endast är ca 3 timmar vid aktivt spelande.. har hört folk klaga om detat, ca 3-5h beroendes på vad man gör med kontrollen, segt. otroligt segt.

Medlem

Säga vad man vill om att det är kul med nya leksaker, men spelen till Nintendos konsoler ser ju rent ut sagt fördjävliga ut.

Medlem

Sjukt sunkig release lineup av nintendo.

Sen förstår jag inte hur "Välkomna in i HD-värmen, Nintendo! " kan vara ett plus? Något som förväntas redan av förra generationen kan väl inte på något sätt ses som ett plus nu?

Medlem

Viktor skrev:

"Här uppenbarar sig frågetecken kring varför man inte passade på att utrusta spelplattan i sig med wifi, för att på så sätt kunna utnyttja användarens nätverk – eller rentav onlinemöjligheterna – för att skicka bilden. #Sony har redan experimenterat med den här teorin under rubriceringen "Remote Play", och det hade varit ett smart drag av Nintendo att fullborda det som Sony aldrig orkade driva igenom på bred front."

Det är nog rätt enkelt. Risk för lagg (har hört att Remote Play ska lagga en del).

Högre produktionskostnader på en redan dyr GamePad.

Samt en risk att man konkurrerar ut sin egen produktlinje (DS).

Medlem

"Nintendo verkar ha utgått ifrån den befintliga installationsbasen i stor utsträckning, eftersom det tas för givet att man redan har Wii-fjärrisar och nunchuk-tillsatser. Inga sådana finns inkluderade i något av startpaketen med konsolen. Ändå kräver flaggskeppstitlarna Nintendo Land och New Super Mario Bros. U lite sällskaplig anda för att verkligen komma till sin fulla rätt. Att spontanköpa fyra Wii-fjärrisar med nunchuk-tillsatser är ingen skön investering för plånboken – så låt oss hoppas att du redan har spritt ut den ekonomiska smärtan under åren med din Wii."

Mmm, det där är faktiskt ett problem och en bra poäng. Om man har tre polare med varsin Wii U så har de ju redan varsin GamePad (tabletbjässen alltså), vilket hade löst problemet (alla hade kunnat ta med sig sin). Men man kan endast koppla in två GamePad till en Wii U har jag hört.

Däremot det här med att köpa flera fjärrar - hur lat är man om man ej kan ta med sig en till sin polare? Och de polare som ej har egna Wiis vill nog ändå inte spela. Vad är det för polare egentligen, som inte gillar Nintendo...!

Medlem

"I både Nintendo Land (recension) och New Super Mario Bros. U (recension) får man sanslöst mjuka och följsamma 60 bildrutor per sekund – både på tv:n och på plattans skärm. Och ärligt talat, skulle jag välja mellan vassare bild och snabbare uppdatering, väljer jag det senare."

Hur många bilder per sekund är det på smartphones, surfplattor, DS, 3DS, PSP och PS Vita? Nån som vet? Så man får nån slags jämförelse.

Medlem

Uhm... Kom precis hem efter att ha filmat Wii U releasen. "Råkade" där spontant inhandla en konsol. Kan man räkna det som en yrkesskada?


signatur

Videomupp

Medlem

"En lite mer personlig notering är att jag behöver optiska kablar till mitt 5.1-ljudsystem, alternativt mina 5.1-hörlurar, för att kunna nyttja ljudet, och eftersom Wii U inte har någon optisk utgång utan förlitar sig helt till HDMI-kabel blir det ingen surround för mig."

Är det ett allmänt problem med 5.1-ljud att man behöver optiska kablar (är Wii U helt körd på den här fronten), eller är det ett problem som gäller mer för just dig och ditt surroundsystem(finns det hopp för den som råkar ha ett annat surroundsystem)?

Jag kör med tv:ns ljud så jag kan ej så mycket om det, men tanken är väl att fem olika högtalare alla ska ge ifrån sig olika ljud så att man får känslan av att ljuden kommer från olika håll, lite som med THX på bio?

" Å andra sidan bidrar högtalarna i spelplattan tillsammans med ljuden från tv:n med en ganska fyllig och djup ljudatmosfär som kan skapa illusionen av att röra sig i rummet."

Om du jämför med ljudet i WiiRemote (som ju redan hade en liten högtalare inbyggd), vad har du då att säga? Ett stort steg framåt?

"Man ska dock veta att Gamecube nu är avknipsad – Wii U vägrar läsa de där små skivorna."

Även alla GC-tillbehör är borttagna, kan ej kopplas in, eller hur? Vad spelar det för roll då? Jo, vissa Wiispel kunde man ju spela med kubens gamepad (som Mario kart Wii och Smash Bros).

Nintendo väntas väl för övrigt utöka VC med GC-titlar? Kanske redan är utannonserat? Vilka GC-spel (och Wii, för all del) vill du se remastrade i HD? Högst på min lista står the Wind Waker. Om vi håller oss till GC.

Medlem
Skrivet av Johan3043:

Pff, dåligt försök att tjäna pengar. Skamligt att komma med sådan hårdvara nu bara typ 1 eller 2 år innan Next-gen kommer...

Skamligt är kanske att ta i, men...

Skrivet av Tompa:

Johan3043: det lär ju bli så att Wii U kostar betydligt mindre än de andra konsolerna, och det är väl knappast något man kan kalla skamligt?

...Wii U lär nog åtminstone bli den konsol som ger överlägset ("underlägset"... ? ) minst valuta för pengarna när det kommer till hårdvarans prestanda.

Medlem
Skrivet av Quelor:
Skrivet av Johan3043:
Skrivet av Tompa:

Johan3043: det lär ju bli så att Wii U kostar betydligt mindre än de andra konsolerna, och det är väl knappast något man kan kalla skamligt?

Jovisst men det är dessa saker som försenar next gen. Och sen så är det ju riktigt sämst att släppa denna konsollen nu. Jag menar sen när PS4 och Xbox 720 kommer blir det ju exakt samma grej som innan med skillnaden mellan Wii och 360 o PS3. Nintendo kommer bara bli en maskin som håller i ca 1 år och sen så kommer det återgå till en Nintendo maskin där man får nöja sig med massa Mario spel och Familje gojs. Ne fy, hatar hur denna industrin har blivit. Speciellt i Asiens marknad. DLC&amp;#039;s och bara tjäna pengar. USH! Jag menar alla spel serier man gillade förr som kom från asien tex Final Fantasy osv har ju bara blivit sämre och sämre. Tycker synd om alla som faktiskt gillar dessa serierna och måste bli besvikna på varje nytt spel som inte kan leva upp till de tidigare. Samma med Resident Evil serien tex. De två senaste spelen var ju helt värdelösa.

Jag vill då säga att jag använder i dagsläget endast wii (Med vänner). Ps3an samlar damm och xbox likaså, dom har ingen nish så min dator slog ut dom cirka 1 månad efter release (Då jag såg att hårdvaran i dom var 1-2 år efter).

Wii är speciell, den håller en kvar för andra orsaker än just hårdvara

EDIT: Min poäng är att samma sak lär hända här

PS3 har ju Move (och SixAxis...haha) och 360 har Kinect, men det är inte direkt något som har tagits emot med samma öppna armar. Dessutom har Nintendo nog de starkaste och mest oumbärliga exklusiva titlarna. Sony och Microsoft försöker och försöker, men jag klarar mig trots hyfsat allt utan Little Big Planet, Resistance, Motorstorm, Halo, Forza och Fable, som är spel som förvisso är egna franchiser, men som inte alls har samma mått av egna idéer och framförallt egen charm och stil som Nintendos gamla hjältar.

Däremot kan jag känna lite samma sak för Capcoms, Konamis och Segas vapendragare och maskotar. Så det kanske har med nostalgi att göra. Isåfall borde nog Sony se till att göra Parappa the Rapper 3 illa kvickt. Där snavckar vi charm. Microsoft får också gärna gräva upp någon trevlig charmknutte från tidiga Xboxdagar...nej vänta nu, det finns ju ingen! (Fast Fable har lite charm ändå trots allt, och skön engelsk humor. Det är rätt mysigt för att vara ett ändå rätt så våldsamt och vuxet rollspel. Man kan ju bli med hund!)

Medlem
Skrivet av Tompa:

Johan3043: det lär ju bli så att Wii U kostar betydligt mindre än de andra konsolerna, och det är väl knappast något man kan kalla skamligt?

Oh nej verkligen inte.

Man kan ju ÖNSKA att nästa microsoft-konsol och sony-konsol också blir bra mycket billigare än tidigare.

Hur som helst så lär Nintendo få försprånget och visa att hårdvaran inte är speciellt viktig.

Medlem

Men vem fan orkar med ett Wii? Visst kommer mario o sånt skit ut, fast har inte folk tröttnat? Playstation och Xboxen får ständigt nya exklusiva titlar medan Nintendo kör på gammalt skit om och om igen. Medan de andra har nya idéer som Little big planet, God of war, Halo, Gears of war, Lost odysseus ect.

Kostar den nästa xboxen eller playstationet mer än 3000 kr så lär väll dom flesta skaffa ett nytt grafikkort eller processor och spela på datorn istället? Det lär jag göra iallfall..


signatur

Lorem ipsum dolor sit amet

Medlem

Hrmm wii-u eller occulus rift om ett år? Jag vet iallafall var jag kommer lägga mina pengar.

Ytterst tveksam att en liten pekplatta kan ge samma upplevelse som ett par ordentliga stereoskopiska glasögon med headtracking.

Med utökad bonos på att antingen krysslådan eller ps4'an kommer ha stöd för dem. 3D funktionen kommer ialafall fungera då den kör dvi/hdmi för bildsignalen.

Inaktiv
Skrivet av WildThing:

Uhm... Kom precis hem efter att ha filmat Wii U releasen. "Råkade" där spontant inhandla en konsol. Kan man räkna det som en yrkesskada?

haha pengar i sjön!

Inaktiv
Skrivet av kill455:

Men vem fan orkar med ett Wii? Visst kommer mario o sånt skit ut, fast har inte folk tröttnat? Playstation och Xboxen får ständigt nya exklusiva titlar medan Nintendo kör på gammalt skit om och om igen. Medan de andra har nya idéer som Little big planet, God of war, Halo, Gears of war, Lost odysseus ect.

Kostar den nästa xboxen eller playstationet mer än 3000 kr så lär väll dom flesta skaffa ett nytt grafikkort eller processor och spela på datorn istället? Det lär jag göra iallfall..

Skillnaden är att Xbox och PS3:ans titlar inte är lika kul när man är flera.

Jag jämför såhär, vad är roligast egentligen enligt större delen av befolkningen?

1. Dricka öl, fyra polare, och spela Mario Kart, Mario Party mm?

2. Dricka öl, fyra polare och spela Little big planet, God of war, Halo, Gears of war, Lost odysseus etc?

1 är en solklar vinnare i de flesta umgängeskretsar och familjer, Microsoft och Sony lyckas helt enkelt inte det där med att spela flera, på ett underhållande sätt enligt mig.

Medlem
Skrivet av anon_78917:
Skrivet av kill455:

, Lost odysseus l..

, Lost odysseus etc?

.

Det finns inget spel som heter så, grabbar (tjejer?)! Om det inte är något spel om någon tjomme vid namn Odysseus som gått vilse då, men det har jag missat isåfall.

Lost ODYSSEY är ett JRPG från Square Enix, och att spela det med polarna blir nog svårt då det saknas ett flerspelarläge så vitt jag vet.

Den är blank och fin, men jag skippar.


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem

En sak fz inte nämde,(som jag hörde om på nån annan spelsida) är den stora uppdateringen på 8 gb.. så om man köper 16 gb versionen så har man bara 8 gb kvar och det är alltså en dag 1 uppdatering som man inte kommer undan. Eller har nintendo ändrat det nu under de sista dagarna ?

Medlem

Tycker det är roligt att de provar något nytt istället för samma gamla "här har ni en ny konsol där enda skillnaden från tidigare versioner är lite uppgraderad insida och ny look". Visst kommer den kanske inte prestera bättre än de nya xbox- och playstation-varianterna grafiskt när de väl släpps. Men i och med kontrollen så finns det säkert en hel del innovativa vägar att ta för kreativa utvecklare.Om den integreras på ett tillräckligt bra sätt kan nog en del spel lyfta från mediokra till bra spel.

Dock tror jag inte att kontrollen enbart kommer vara till nytta. Den kan också få funktioner som lätt kan kännas enformiga. Och det är då som utvecklarna bör tänka på om det ens spelar roll att ha med det i spelet överhuvudtaget.

Det finns potential i Wii U helt klart, men för att övertyga mig att köpa en skulle det krävas att utvecklare visar att de vill göra spel som fokuserar på det som gör konsolen unik och inte bara portar spel hit och dit för att så många som möjligt ska köpa spelen.

Medlem
Skrivet av Banjo:

Är det ett allmänt problem med 5.1-ljud att man behöver optiska kablar (är Wii U helt körd på den här fronten), eller är det ett problem som gäller mer för just dig och ditt surroundsystem(finns det hopp för den som råkar ha ett annat surroundsystem)?

Du MÅSTE ha en förstärkare med HDMI för att ens få surround på en Wii U, då den inte har stöd för Dolby Digital, DTS eller några andra varianter av DD eller DTS, den kör helt enkelt ljud i 6st LPCM kanaler.


signatur

| R7 3800x | be quiet! Dark Rock 4 Pro | Gigabyte X570 Aorus Elite | Aorus RGB 2x8GB 3200mhz cl16 |
| Nvidia RTX 2060 Super | Kingston A2K 250GB + 1TB + KC2500 2TB | Corsair RM750 | Fractal Design Meshify C |

MFC
Medlem
Skrivet av FZ:

Inte konkurrenskraftig nästagenerationshårdvara

Tack, allt jag behöver veta


signatur

I believe that if life gives you lemons you should make lemonade & try to find somebody whose life has given them vodka & have a party - Ron White

123
Skriv svar