Medlem

Och DTS hade inte heller hjälpt då 99% av alla nya TV inte har PassTH eller DTS. Och hur man än söker på nätet vet ingen varför de gjort apparaterna sämre än förr på den punkten?

Hm, undra varför alla de som uppenbart inte tycker om Nintendos spel måste skriva här att de inte gör det. Ungefär som om jag skrev i en baknings-tråd att jag hatar att baka


signatur

Det var detta...

Skrivet av Banjo:
Skrivet av SprengdPanda:
Skrivet av kill455:

, Lost odysseus l..

, Lost odysseus etc?

.

Det finns inget spel som heter så, grabbar (tjejer?)! Om det inte är något spel om någon tjomme vid namn Odysseus som gått vilse då, men det har jag missat isåfall.

Lost ODYSSEY är ett JRPG från Square Enix, och att spela det med polarna blir nog svårt då det saknas ett flerspelarläge så vitt jag vet.

emmmm....

Developer(s) Mistwalker, feelplus
Publisher(s) Microsoft Game Studios

http://en.wikipedia.org/wiki/Lost_Odyssey

Det är inte square enix men det är folk därifrån och före detta anställda i ett nytt företag.


signatur

"Was aus Liebe getan wird, geschieht immer jenseits von Gut und Böse." Friedrich Nietzsche, Jenseits von Gut und Böse, 1886

Medlem
Skrivet av stormense:

Och DTS hade inte heller hjälpt då 99% av alla nya TV inte har PassTH eller DTS. Och hur man än söker på nätet vet ingen varför de gjort apparaterna sämre än förr på den punkten?

Hm, undra varför alla de som uppenbart inte tycker om Nintendos spel måste skriva här att de inte gör det. Ungefär som om jag skrev i en baknings-tråd att jag hatar att baka

Varför skulle man koppla ljudet via TV'n? På PS3 och 360 fungerar 5.1 både via hdmi eller optisk kabel direkt till förstärkaren, och PS3 har även stöd för dts och pcm i många spel.

Skrivet av Tompa:

Johan3043: det lär ju bli så att Wii U kostar betydligt mindre än de andra konsolerna, och det är väl knappast något man kan kalla skamligt?

Var inte så säker på det, core-modellen av Xbox 360 kostade 2995 på releasen, det var då den senaste hårdvaran, och var ändå billigare än Wii U.

Medlem

Nu är jag ju förvisso smått partisk då jag haft Nintendo sedan 1992 och inte har några intentioner att sluta nu.

Men jag tror verkligen på Wii U idén, har gjort det sedan första gånger jag hörde talas om den. För mig känns det som nästa steg i konsoldjunglen och jag anser inte heller att man måste ha högsta specsen på en konsol, så länge det räcker till vad den ska göra!

Givet köp, efter jul!

Medlem
Skrivet av Vincent_graymore:
Skrivet av Banjo:
Skrivet av SprengdPanda:
Skrivet av kill455:

, Lost odysseus l..

, Lost odysseus etc?

.

Det finns inget spel som heter så, grabbar (tjejer?)! Om det inte är något spel om någon tjomme vid namn Odysseus som gått vilse då, men det har jag missat isåfall.

Lost ODYSSEY är ett JRPG från Square Enix, och att spela det med polarna blir nog svårt då det saknas ett flerspelarläge så vitt jag vet.

emmmm....

Developer(s) Mistwalker, feelplus
Publisher(s) Microsoft Game Studios

http://en.wikipedia.org/wiki/Lost_Odyssey

Det är inte square enix men det är folk därifrån och före detta anställda i ett nytt företag.

Men Square Enix gav ut det, så det kan ändå sägas vara från Square Enix. Vilken studio som har utvecklat det har jag ej knystat nåt om.

Redaktör
Skrivet av bullen:
Skrivet av Tompa:

Johan3043: det lär ju bli så att Wii U kostar betydligt mindre än de andra konsolerna, och det är väl knappast något man kan kalla skamligt?

Var inte så säker på det, core-modellen av Xbox 360 kostade 2995 på releasen, det var då den senaste hårdvaran, och var ändå billigare än Wii U.

Fast om nästa PS och Xbox släpps julen 2013 är Wii U då ett år gammal, och alla som vill ha en har kunnat skaffa en. Det skulle vara om efterfrågan är så stor att Nintendo håller priset högt pga det, annars har de alla möjligheter att marknadsföra sin konsol då med lägre pris.


signatur
Medlem

Ok recension... Men däremot är det märkligt att påpeka att eventuella framtida konsoller kommer vara av betydligt kraftigare kaliber hårdvarumässigt?!?! Ok?!?


signatur

Antec Solo | Core2Duo E6600 | 1024x4 Ocz Gold PC6400 | Leadtek GTX260 Extreme | Hiper Type-R 580w | Samsung 940BW | MacBook

Medlem
Skrivet av Tompa:
Skrivet av bullen:
Skrivet av Tompa:

Johan3043: det lär ju bli så att Wii U kostar betydligt mindre än de andra konsolerna, och det är väl knappast något man kan kalla skamligt?

Var inte så säker på det, core-modellen av Xbox 360 kostade 2995 på releasen, det var då den senaste hårdvaran, och var ändå billigare än Wii U.

Fast om nästa PS och Xbox släpps julen 2013 är Wii U då ett år gammal, och alla som vill ha en har kunnat skaffa en. Det skulle vara om efterfrågan är så stor att Nintendo håller priset högt pga det, annars har de alla möjligheter att marknadsföra sin konsol då med lägre pris.

Det tog ju ett bra tag innan de sänkte priset på Wii just pga des popularitet. Tvärtom med kuben...

Medlem

Lev i nuet och sluta gnäll över att nästa år då kommer ps och xbox. Har ni inte råd skaffa då ett extra jobbet eller nått.

Medlem

VAd sur jag blir på posten som har lyckats försena mitt ex


signatur

-^-^--^-The sound of a bat cutting through space and time-^-^--^-

Redaktör

Testet uppdaterat med info om systemuppdateringen och hur det funkar efteråt. Jag citerar det här också:

Citat:

En saftig systemuppdatering väntar alla glada förstadagsköpare, och har man dåligt tålamod är den livsfarlig. Man ställs nämligen inför en nedladdnings- och installationsmätare som ser ut att ha fastnat, och processen går inte att avbryta (försöker man stänga av konsolen har jag hört att man reducerar den till en tegelsten). Lägg ifrån dig spelplattan, drick två liter mjölk och låt installationen ta sin tid, så får du slutligen tillgång till bakåtkompatibiliteten och Nintendo-onlinevärlden med charmig community och diskussionsforum.
Bakåtkompatibiliteten med Wii innebär att man lämnar Wii U-systemet bakom sig – spelplattan slocknar helt och fokus skiftar till den klassiska, bekanta Wii-menyn, där man som vanligt kan köra igång sina Wii-spel. Jag provade med New Super Mario Bros. Wii, MadWorld och Epic Mickey. Det såg inte ut att vara några konstigheter. Däremot drabbades jag av akut svindel och ångest när jag påmindes om hur smetiga och lågupplösta Wii-spelen är. Man ska också veta att Gamecube nu är avknipsad historia – Wii U vägrar läsa de klassiska småskivorna.


signatur
Skrivet av Banjo:
Skrivet av Vincent_graymore:
Skrivet av Banjo:
Skrivet av SprengdPanda:
Skrivet av kill455:

, Lost odysseus l..

, Lost odysseus etc?

.

Det finns inget spel som heter så, grabbar (tjejer?)! Om det inte är något spel om någon tjomme vid namn Odysseus som gått vilse då, men det har jag missat isåfall.

Lost ODYSSEY är ett JRPG från Square Enix, och att spela det med polarna blir nog svårt då det saknas ett flerspelarläge så vitt jag vet.

emmmm....

Developer(s) Mistwalker, feelplus
Publisher(s) Microsoft Game Studios

http://en.wikipedia.org/wiki/Lost_Odyssey

Det är inte square enix men det är folk därifrån och före detta anställda i ett nytt företag.

Men Square Enix gav ut det, så det kan ändå sägas vara från Square Enix. Vilken studio som har utvecklat det har jag ej knystat nåt om.

Publisher(s) Microsoft Game Studios


signatur

"Was aus Liebe getan wird, geschieht immer jenseits von Gut und Böse." Friedrich Nietzsche, Jenseits von Gut und Böse, 1886

Medlem
Skrivet av Banjo:

Det är nog rätt enkelt. Risk för lagg (har hört att Remote Play ska lagga en del).

Kanske, men tycker inte det är en ursäkt överhuvudtaget. Lagg får man ju själv finna sig i om man använder sådana funktioner. Men jag skulle snarare tro att man får kompromissa i antalet bildrutor. Det handlar nog mest om vad man accepterar, men oavsett vilket hade ett lokalt trådlöst nätverk kunnat hantera det och ge bättre räckvidd.

Skrivet av Banjo:

Är det ett allmänt problem med 5.1-ljud att man behöver optiska kablar (är Wii U helt körd på den här fronten), eller är det ett problem som gäller mer för just dig och ditt surroundsystem(finns det hopp för den som råkar ha ett annat surroundsystem)?

Jag kör med tv:ns ljud så jag kan ej så mycket om det, men tanken är väl att fem olika högtalare alla ska ge ifrån sig olika ljud så att man får känslan av att ljuden kommer från olika håll, lite som med THX på bio?

Det krävs digitala eller optiska kablar för att skicka surroundsignaler, annars reduceras de till stereo. Men har du inget 5.1-system så spelar det ju ingen roll

Skrivet av Banjo:

Om du jämför med ljudet i WiiRemote (som ju redan hade en liten högtalare inbyggd), vad har du då att säga? Ett stort steg framåt?

Absolut - ifall du hört det virtuella surroundljudet på 3DS så vet du vad jag pratar om. Wii-fjärrishögtalarna (om man ens skulle gå så långt som att kalla dem högtalare) är ju helt värdelösa.

Skrivet av Banjo:

Även alla GC-tillbehör är borttagna, kan ej kopplas in, eller hur? Vad spelar det för roll då? Jo, vissa Wiispel kunde man ju spela med kubens gamepad (som Mario kart Wii och Smash Bros).

Stämmer - finns inga sådana ingångar och den stödjer dem garanterat inte.

Skrivet av Banjo:

Nintendo väntas väl för övrigt utöka VC med GC-titlar? Kanske redan är utannonserat? Vilka GC-spel (och Wii, för all del) vill du se remastrade i HD? Högst på min lista står the Wind Waker. Om vi håller oss till GC.

Virtual Console innebär ju dock inga förbättringar, utan bara emulationer. HD-uppdateringar lär de sälja separat som nya spel

Medlem
Skrivet av JohnnyGreed:

Ok recension... Men däremot är det märkligt att påpeka att eventuella framtida konsoller kommer vara av betydligt kraftigare kaliber hårdvarumässigt?!?! Ok?!?

God poäng, men det är ju ganska lätt att dra sådana slutsatser utifrån befintlig PC-hårdvara, till exempel. Även om nu Sony och Microsoft väljer att inte ge sig in i kapprustning, har spelutvecklare uttryckt sitt missnöje med den begränsande hårdvaran redan med spel som Metro: Last Light. Det kommer absolut inte att hämma eller hålla tillbaka Nintendo, givetvis. Jag förväntar mig stordåd från dem!

Medlem

Alla som underskattar kraften i Wii U borde verkligen ta och läsa igenom det här

http://www.zeldainformer.com/news/comments/developers-have-it...

Wii U är inte gjord för att använda processorn och den låga bandbredden på internminnet på samma sätt som tidigare konsoler. Den sanna kraften sitter i GPGPUn, som är ett modifierat HD5670, och dess integrerade eDRAM buffer som effektivt avlastar processorn. Det är här Wii U får sitt överläge. Det är här 1080p blir möjligt på Wii U där dom andra konsolerna inte ens skulle klara av tanken att driva det i 1080p.

När ska folk lära sig att SLUTA titta enbart på siffror? Jag trodde det var klart för alla idag att klockfrekvenser hit och dit inte spelar någon roll? Exempelvis så spöar en Intel i3 2330M på 2.2GHz skiten ur en AMD X2 6000 på 3GHz, nästan dubbelt så bra för att vara lite mer specifik. Så sluta vara så förbannat sifferkåta och se på grejerna för vad dom är i stället!

Moderator | Testpilot
Skrivet av WildThing:

Uhm... Kom precis hem efter att ha filmat Wii U releasen. "Råkade" där spontant inhandla en konsol. Kan man räkna det som en yrkesskada?

Bju


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem
Skrivet av Bojkott:

Den sanna kraften sitter i GPGPUn,

Men hur man än vänder och vrider på det så bygger GPUn på teknik från 2009.

Medlem
Skrivet av bullen:
Skrivet av Bojkott:

Den sanna kraften sitter i GPGPUn,

Men hur man än vänder och vrider på det så bygger GPUn på teknik från 2009.

So? Det är väl spelen som är viktigast och inte vilket år tekniken kommer från? Det enda jag egentligen är ute efter med Wii U är HD-upplösning, och även handkontrollen till viss del som verkar ganska intressant. Att lira Wii på en HDTV är skrämmande. Allt känns suddigt och trist. Men lirar du på PC med en emulator i 720p eller 1080p så blir det enorm skillnad. Hur många polygoner som visas bryr jag mig inte ett dugg om. Nintendo är Nintendo, och den känslan och deras spel får man inte på något annat sätt än med deras konsoler, så vida man inte kör med emulator då dvs

Medlem

Blev ett jävla surr om hårdvaran och klent med snack om mjukvaran (spelen). Men så har det väl alltid varit, så varför ändra på den trenden? Jag tycker dock synd om dom som faktiskt tänker på hårdvaran medans dom lirar, vilket man får känslan av när man läser vissa kommentarer. Kanske dom hade klarat hoppet över stupet bättre om klockfrekvensen låg på 3.2 Ghz i stället för 2.8 Ghz? Nä, mjukvara -> hårdvara.

Jag blir inte gladare i fall Marios mustasch är tesselerad eller inte och har den senaste shader-tekniken som får håret att glänsa med lyster. Ge mig bara en fet rörmokare med kvinnoproblem så är jag nöjd!

BTW. Här sitter man med New Super Mario U i ena handen och ZombiU i den andra, men har ingen konsol Tack CDON för att ni dellevererade min beställning. Nu kan jag i alla fall titta på bilderna på baksidan och läsa manualen!

Medlem

Hämtade ut min på webhallen för en timme sedan. Den står och uppdaterar nu. Ska bli mycket spännande.

Medlem

*Trolldräkt på*

Wii köper man för att den är unik till skillnad från 360/PS3 som försöker konkurrera med PC. Visst om man är FATTIG kan man köpa en 360/PS3 men då får man leva med dålig grafik, låg fps och även låg upplösning.
Så kommer det vara med Wii U gentemot 720/PS4 också, där den förstnämnda är något unikt och de sistnämnda är fattigmans-PC.

*Flamskyddsdräkt på*

Medlem

Det finns tre plattformar att spela på: PC, Xbox360 och PS3.

Och sen ska det tydligen finnas såkallat "Wi" också.


signatur

Har jag drabbats av PMA? Positiv Mental Attityd.

Medlem

Jag är riktigt sugen på att skaffa wii u. Antagligen för att jag är en riktig prylbög som vill testa allt nytt. Det jag saknar dock är någon form av achievements eller trophies som finns på ps3 och xbox. Onödigt kanske, men för mig tillför det lite extra krydda.

Medlem
Skrivet av orkaupptaget:

Jag har bestämt mig för att köpa mig en Wii U och ha en PC, tror det kommer vara det ultimata nästa generation. De flesta PS/Xbox spel kan man ju trottsallt spela på en PC, även fast en del dröjer några månader innan release. Dock de spelen som en Wii erbjuder såsom Mario och Zelda finns bara på ett ställe, och därför känner jag att Wii U + PC kommer bli en fantastisk kombination.

Ser fram emot att få hem den i brevlådan efter jul någon gång

Blir nog en lika bra kombination som Wii + PC har varit för mig. Familjemys med SuperMario och sedan smyga iväg med husshållskassan och köpa grafikkort till PC'n för 3000 kronor för en högkvalitativ spelupplevelse i BF eller Skyrim.

Medlem

När man kan spela Virtual Console-spel på plattan blir det genast ett köp!

Medlem

Var vid GameStop när dom öppnade vid 10 imorse och hämtade ut den. Kom hem, kopplade in och drog igång uppdateringen. Hade hört att det skulle ta tid, men trodde inte det skulle vara SÅ farligt. Ganska precis 3 timmar tog det innan den var klar. Sedan var jag äntligen igång och förde över min Mii från 3DS:et och kikade runt lite på e-shoppen och så. Skoj!

För kanske 20 minuter sedan tänkte jag att det var dags att testa på Nintendo Land för första gången, men gissa vad som händer då? Uppdatering! Yippie! Denna gången går det i alla fall aningen snabbare, och det finns en estimerad tidsmätare. 1:10 stod den på, och jag trodde självklart att den menade 1 minut och 10 sekunder ungefär, sedan insåg jag hur segt sekunderna tickade... Helt sanslöst ju, 48 minuter innan jag ens kan spela spelet. Det finns visserligen en "Start Software"-knapp, men på Netflix kom jag bara till en skärm som sa att jag måste uppdatera först, så jag tror jag väntar en stund på Nintendo Land så får jag det gjort direkt. Hoppas innerligt att jag inte behöver uppdatera några andra spel också sen >.<

Hade jag vetat att spelet också behövde lång tid på sig att uppdateras hade jag startat den direkt. Ni som väntar på eran konsol (att få den, eller göra klart systemuppdateringen), se till att stoppa i ett spel direkt och kör nästa uppdatering direkt så att ni slipper hamna i min situation där ni tror att ni får börja spela, men istället får vänta ytterligare en timma. Tur att polarna inte dykt upp än

Vet inte om det går så segt för att hela europa försöker uppdatera sina konsoller/spel samtidigt idag eftersom det är releasedag, eller om det är själva systemet som är segt. Hoppas innerligt på det förstnämnda, så att ni andra slipper vänta en hel dag innan ni kommer igång.

Edit:
New Super Mario Bros. U behövde också patchas, men det verkar gå lite snabbare denna gången. Dessutom verkar det som att själva mätaren endast är nedladdningen, så det kommer nog gå mycket mycket snabbare när trycket på servrarna har lagt sig lite. Nintendo Land- patcjen var lite över 300MB och tog över 1h att tanka ner, inte direkt snabbt med andra ord (runt 70 Kb/s).


signatur

Hjälp mina drakar genom att klicka på dem, tack <3

Medlem
Skrivet av Spectral:

Jag är riktigt sugen på att skaffa wii u. Antagligen för att jag är en riktig prylbög som vill testa allt nytt. Det jag saknar dock är någon form av achievements eller trophies som finns på ps3 och xbox. Onödigt kanske, men för mig tillför det lite extra krydda.

Nu har jag visserligen inte kommit igång så att jag kan bekräfta själv än, men jag tyckte jag läste något om achievements faktiskt. Tror dom kallades Accomplishments. Om det inte finns standard i systemet fanns det åtminstone Uplay för Ubisofts spel (ZombiU, Assassin's Creed III bland annat).


signatur

Hjälp mina drakar genom att klicka på dem, tack <3

Medlem

Har jag missuppfattat betydelsen av ordet nextgen? jag inbillar mig att nextgen är nästa generation av en typ av konsoll. Wii U är ju Nintendos nextgen och Sony är det PS4 osv osv. Tycker inte man kan säga att Wii U inte är nextgen för att den inte kommer kunna hålla jämna steg med sonys och Microsofts alternativ.

Medlem
Skrivet av Dalthor-san:

Har jag missuppfattat betydelsen av ordet nextgen? jag inbillar mig att nextgen är nästa generation av en typ av konsoll. Wii U är ju Nintendos nextgen och Sony är det PS4 osv osv. Tycker inte man kan säga att Wii U inte är nextgen för att den inte kommer kunna hålla jämna steg med sonys och Microsofts alternativ.

Prestandamässigt, eller vad menar du nu? Grejen är ju att Nintendo dels satsar på en annan målgrupp, men också på en helt annan upplevelse. Nintendo har alltid varit innovativa och försökt komma med nya grejer, medan Sony och Microsoft mer har kört säkert och satsat mer på "tyngre" spel. Så är det fortfarande, och hittills har jag aldrig haft lika roligt med varken X360 eller PS3 som med Wii. Troligtvis kommer det vara samma med WiiU och nästa generation av de andra konsoler också, men det återstår att se när det är dags för dom.

För mig är upplevelsen och känslan viktigare än realism och polygoner, men det är väl kanske också därför det är bra att det finns olika konsoler för olika typer av gamers? Om alla konsoler satsat på exakt samma saker, erbjudit samma spel och upplevelser, hade det då funnits någon poäng i att det fanns olika konsoler alls?


signatur

Hjälp mina drakar genom att klicka på dem, tack <3

Medlem

Lekt med den ett antal timmar idag och här kommer lite intryck.

1. Det tar på tok för lång tid att tanka ner patchar och spel. Köpte Trine 2 och det tog över 3 timmar att få ner spelet och sen 20 minuter att installera det. Spelet är dessutom inte speciellt stort. Drygt 1.3GB eller så.
2. Användargränssnittet är vansinnigt långsamt. Tar evigheter vad man än ska göra. Det måste fixas pronto.
3. Handkontrollen är väldigt väldigt trevlig
4. Miiverse är hur kul som helst och stämningen är trevlig.
5. New Super Mario Bros är inte så lätt som man kan tro

Om de bara kan tweaka problem 1 och 2 så kommer det här nog bli en riktigt trevlig konsoll. Jag är nöjd men det kunde varit bättre. Känns lite beta över mjukvaran då den är så seg.

123
Skriv svar