CPU-fläkt låter till och från....

Medlem
CPU-fläkt låter till och från....

Tror min CPU-fläkt sjunger på sista versen; ibland får den för sig att låta som en skördetröska ett tag för att sen tystna igen. Vet att det är CPU-fläkten som är boven i dramat eftersom jag har testat att koppla ur alla andra chassi-fläktar mm...

Nu till frågan....

Om jag vill byta cpu-fläkt, måste jag då krångla med att byta allt; dvs kylfäns, pilla med ny kylpasta mm; eller kan jag bara göra det snabbt och enkelt, skruva loss den gamla fläkten och skruva på en ny fläkt ovanpå allt det andra?

Vad rekommenderas för fläkt?

Medlem

Du kan byta fläkten bara, allt beror på hur den är fastsatt såklart men brukar inte vara några problem.
När det gäller vilket märke så är det väl ett personligt val men jag brukar variera mellan Noctua och Scythe. I allafall är det värt att lägga ner lite tid på att få en bra fläkt som samtidigt går tyst. Lycka till!


signatur

Ja, jag kanske är ute och cyklar men det är fanimej miljövänligt - purresnurre@2005

Medlem

ok, det låter bra
hur vet jag hur stor fläkten ska vara? Kan ju öppna lådan och mäta men ska man mäta längden på en sida, diagonalt, mellan skruvhålen eller på något annat sätt för att veta om det ska vara en 90mm eller nåt annat storlek?

Medlem
Skrivet av PurreSnurre:

Du kan byta fläkten bara, allt beror på hur den är fastsatt såklart men brukar inte vara några problem.
När det gäller vilket märke så är det väl ett personligt val men jag brukar variera mellan Noctua och Scythe. I allafall är det värt att lägga ner lite tid på att få en bra fläkt som samtidigt går tyst. Lycka till!

skulle inte rekommendera att bara sätta på den nya fläkten utan att göra rent och lägga på ny kylpasta!!!


signatur

pappagamer

Skrivet av DrAbraham:

ok, det låter bra
hur vet jag hur stor fläkten ska vara? Kan ju öppna lådan och mäta men ska man mäta längden på en sida, diagonalt, mellan skruvhålen eller på något annat sätt för att veta om det ska vara en 90mm eller nåt annat storlek?

Fläkten är ju totalt sett fyrkantig så du mäter bara hur lång en (eller alla om du inte tror mig ) sidor är.

Alltså inte diagonalt och inte cc mellan skruvhål

Normala storlekar är väll 80,120,140 mm så det går knappt att mäta fel


signatur

If the left one isn´t right, right is the only one left, right?

Medlem

danke för alla svar. Har bytt till en ny 80mm fläkt nu och det blev skillnad. Idle temperatur nere på 25grader nu istället för runt 40 förut efter att ha blåst bort damm på kylflänsen och satt dit en ny fläkt

1
Skriv svar