Terabyte:1000 eller 1024 Gigabyte?

Medlem
Terabyte:1000 eller 1024 Gigabyte?

Kan någon hjälpa mig lösa den här twisten, jag har fått för mig att det går 1024 GB på 1 TB , inte 1000 som dom flesta tror... eller har jag hört fel?

Medlem

Du har rätt! ;P


signatur

Guns don´t kill people, Lag kills people.

Medlem

Stämmer, det är 1024 gigabyte. Anledningen är att 1000 "inte finns" när man räknar binärt med ettor och nollor. Det är bara att räkna binärt så märker du det.

1
2
4
8
16
32
64
128
256
512
1024
2048
osv osv

Alltså är en hårddisk på 2 terabyte egentligen på 2048 gigabyte, en hårddisk på 0,5 terbayte egentligen på 512 gigabyte och så vidare.


signatur

Victims; aren't we all?

Medlem
Skrivet av Game Ove(r):

Stämmer, det är 1024 gigabyte. Anledningen är att 1000 "inte finns" när man räknar binärt med ettor och nollor. Det är bara att räkna binärt så märker du det.

1
2
4
8
16
32
64
128
256
512
1024
2048
osv osv

Alltså är en hårddisk på 2 terabyte egentligen på 2048 gigabyte, en hårddisk på 0,5 terbayte egentligen på 512 gigabyte och så vidare.

Tack för svar, jag har koll på binär räkning, men när polarna börjar övertyga mig om att jag har fel så blir jag osäker och måste fråga någon opartisk

nj
Medlem

Tilläggas kan att hårddisktillverkare räknar 1000 byte per kB, 1000 kB per MB, osv vilket även "ställer" till det, sedan så är ju kilo, mega, giga, etc SI-prefix som är just 1000^x.

I slutet av 90-talet så togs termen Mebibyte fram och standardiserades för att ge en korrekt enhet för det digitala prefixet (2^x), men det är inte så välanvänt i folkmun.

Så egentligen har ni alla rätt och fel samtidigt

Medlem
Skrivet av nj:

Tilläggas kan att hårddisktillverkare räknar 1000 byte per kB, 1000 kB per MB, osv vilket även "ställer" till det, sedan så är ju kilo, mega, giga, etc SI-prefix som är just 1000^x.

I slutet av 90-talet så togs termen Mebibyte fram och standardiserades för att ge en korrekt enhet för det digitala prefixet (2^x), men det är inte så välanvänt i folkmun.

Så egentligen har ni alla rätt och fel samtidigt

Logik besegrar oss alla!

Medlem
Skrivet av Game Ove(r):

Stämmer, det är 1024 gigabyte. Anledningen är att 1000 "inte finns" när man räknar binärt med ettor och nollor. Det är bara att räkna binärt så märker du det.

1
2
4
8
16
32
64
128
256
512
1024
2048
osv osv

Alltså är en hårddisk på 2 terabyte egentligen på 2048 gigabyte, en hårddisk på 0,5 terbayte egentligen på 512 gigabyte och så vidare.

Du har rätt i räknesättet, men vad jag märkt så brukar en hårddsk på 2TB bestå av 2 000 000 000 000 bytes, vilket ju då blir 1953125000KB = 1907348MB = 1862GB. Med andra ord att alla hårddiskar jag köpt alltid varit mindre än vad utlovat, vilket jag fått för mig beror just på att de bara räknar snabbt med 1000 istället för 1024 när de avrundar.

Medlem

Beror lite på hur formateringen hanterar blocken på hårddisken med....

Medlem

Ja, hårddiskar blir i alla fall i Windows ett skapligt stycke mindre än utlovat på grund av att tillverkarna räknar 2'000'000'000'000 bytes som 2 terabyte medans Windows räknar det som 1.82 terabyte (tebibytes). Så försvinner ytterligare en bit till FAT och lite jox också. Hur det är med mac'ar vet jag inte för det står i länken som nj postade att sedan OS 10.6 så räknar apple som hårddisktillverkarna gör.

Jag önskar allt att hela datorindustrin kunde anamma mebibyte'arna och få slut på förväxlingen en gång för alla.


signatur

A casual stroll through a lunatic asylum shows that faith does not prove anything. -- Friedrich Nietzsche

Medlem

1TB=1000GB

SI-Prefix är nämligen strikt definierade som bas-10, och har varit det ända sedan föregångarna, de metriska prefixen. Det innebär att ifall du sätter ett SI-prefix i ett tal, så definierar du det som bas-10.

Historiskt sett så började en del mindre nogräknade akademiker använda prefixen mer vidlyftigt, tex för bas-2 osv, även om det är felaktigt, och många håller tjurskalligt fast vid den felaktiga användningen.

Ett område inom elektronik och data som har använt prefixen korrekt är telekommunikation/nätverk. 1Mb/s är 1 000 000 bit/s och inget annat.

(lite annan kul fakta: 8 bitar per Byte blev inte riktigt vedertaget som en vidspredd standard förrän i slutet av 70-talet, och börjar man lägga till stopbitar, paritetsbitar osv så kan en Byte bli ännu större. Det är därför som man använder Octet som benämning i många protokoll för att specificera just ett 8-bitarsvärde)

Medlem

Och som Nekekami är inne på lite grand:

Tänk på att det är skillnad när man mäter lagring och mäter hastighet. Lagringsmängd är i t ex MB, men hastighet i Mb. Alltså Byte istället för bit.

Allt för att krångla till det lite mer


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

1
Skriv svar