Wii U: Nintendo-chefen beklagar dag ett-patchen

Robot
Wii U: Nintendo-chefen beklagar dag ett-patchen

Satoru Iwata är inte nöjd med att Kyoto-företaget behövde tvinga på Wii U-köparna en patch direkt ur boxen.

#nintendo


Medlem
Wii U: Nintendo-chefen beklagar dag ett-patchen

Tog inte så himla långt tid för mig, men jag tycker det är lite korkat ändå

Medlem
Skrivet av luftman:

Tog inte så himla långt tid för mig, men jag tycker det är lite korkat ändå

Men så bor du också i ett land med väldigt bra internetkapacitet jämfört med många andra

Medlem
Skrivet av Jozo:
Skrivet av luftman:

Tog inte så himla långt tid för mig, men jag tycker det är lite korkat ändå

Men så bor du också i ett land med väldigt bra internetkapacitet jämfört med många andra

Jo, men jag tycker fortfarande det är fel med gigantiska day 1 patch, en liten patch förstår jag, men att nästan alla konsolens funktioner ligger i en patch är fel

Medlem

Tråkigt med stora day 1 uppdateringar, men det är nog inte ett stort problem för oss svenskar med våra 100mbit linor. Tycker dock synd om alla med segt internet som stängde av konsolen mitt under uppdateringsprocessen och fick en tegelsten. Går det inte att uppdatera med SD-kort eller USB så man kan ladda ner uppdateringen med hjälp av datorn och sen installera den?

Medlem

"Day 1 patch" är illa nog när det gäller till spel. Men när det krävs en Day 1 patch till själva KONSOLLEN, så tycker jag det är ganska "epic fail" på Nintendo's sida.

EDIT: Jaha, här blev man minusad... Vart har jag fel i ovanstående påstående? Att MMO:s ibland släpps med "Day 1 patch" är nästan förväntat numera. Vanliga SP eller MP spel, bör ju släppas relativt "färdigt" när den trycks på skiva. En hel KONSOLL, borde ju lixom vara ganska så färdig vid release. Annars får man skjuta upp release tills den ÄR färdig.


signatur

🖥️ Intel i5-12400F • 32GB DDR4 • Geforce RTX 3060
🎧 HyperX Cloud Flight ⌨️ HyperX Alloy Elite 🖱️ HyperX Pulsefire Raid

Medlem

Någon som hittat "What's new" i patchen?

Medlem

tänk på alla noobs som köpt mobilt internet då och som tror att "its the awsome" som telebolagen vill få folk att tro, "dom som inte vet bättre"

Medlem

Jag har mobilt internet och visstär 70 gb gränsen något man hela tiden tänker på. Men noob när det inte fanns någon gräns vid teknandet, Tre, är väl mer att beteckna som bedragen av isp.


signatur

Det var detta...

Medlem

Jag tycker det är kriminellt,, lika kriminellt som att sälja annat skit.


signatur

Wasted.White.Boys

Medlem
Skrivet av condor299:

Någon som hittat "What's new" i patchen?

Det står väl på kartongen vad konsolen har för features?


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem
Skrivet av Hipshot:
Skrivet av condor299:

Någon som hittat "What's new" i patchen?

Det står väl på kartongen vad konsolen har för features?

Hahahahaha,, den var bra "flin"


signatur

Wasted.White.Boys

Medlem

Behövs det så behövs det. Tråkigt såklart när man precis packat upp och vill leka loss, men hellre färre buggar än en förstörd första upplevelse!


signatur

Cptn BaseballBatBoy!

Medlem

Som att sälja en ny bil som måste stå en vecka på verkstan innan man kan köra med den...
Finns inte ord för hur kasst det är.

Medlem
Skrivet av darkthunder:

"Day 1 patch" är illa nog när det gäller till spel. Men när det krävs en Day 1 patch till själva KONSOLLEN, så tycker jag det är ganska "epic fail" på Nintendo's sida.

EDIT: Jaha, här blev man minusad... Vart har jag fel i ovanstående påstående? Att MMO:s ibland släpps med "Day 1 patch" är nästan förväntat numera. Vanliga SP eller MP spel, bör ju släppas relativt "färdigt" när den trycks på skiva. En hel KONSOLL, borde ju lixom vara ganska så färdig vid release. Annars får man skjuta upp release tills den ÄR färdig.

I framtiden så krävs det en massiv day 1 patch till kaffekokaren.

Medlem

Sånt här är ju lite tråkigt självklart, men dom erkänner åtminstånde sitt misstag och ber om ursäkt, det uppskattas.

Förhoppningsvis så kommer framtida WiiU konsoler att inehålla mjukvaran direkt


signatur

Game long and prosper

Inaktiv

Hur är det med Wii u,
kan man skapa ett spelarkonto som alla spel man köper online blir bundna till och som kan laddas ner igen ifall man tagit bort något köpt spel av misstag eller platsbrist ?

Såsom ett spelarkonto man kan göra på ps3 och Xbox 360.


signatur

Lagom är aldrig för mycket eller för litet.

Medlem
Skrivet av Kasak:

Som att sälja en ny bil som måste stå en vecka på verkstan innan man kan köra med den...
Finns inte ord för hur kasst det är.

Nu tar det ju inte en vecka att uppdatera.
Japp normal leveranstid när man köper en ny bil är ca en vecka. Bilen måste ställas iordning och tillbehör monteras.

Medlem
Skrivet av beron:
Skrivet av Kasak:

Som att sälja en ny bil som måste stå en vecka på verkstan innan man kan köra med den...
Finns inte ord för hur kasst det är.

Nu tar det ju inte en vecka att uppdatera.
Japp normal leveranstid när man köper en ny bil är ca en vecka. Bilen måste ställas iordning och tillbehör monteras.

Men alltså, om man i stället säger: Du köper en bil, sedan måste du patcha dit hjulen?


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem

Spelar ingen roll om det tar en vecka att uppdatera, jag gjorde en jämförelse...

Ett spel som måste patchas, ok - det kan jag förstå, men en konsol...
Håller fast vid att det är sjukt dåligt gjort.

Medlem

Polaren köpte Wii U igår och det tog minst 1h att installerat updaten. Men inte bara det, alla 3spel krävde mindre updates också... man får hoppas att det inte blir normen.

Annars så fungerar spelen felfritt, och handkontrollen är inte alls tokig, rätt så innovativt i många fall.

Medlem

Någon mer än jag som har problem att få dom gamla wiimotsen att peka dit jag vill?

Edit: Sorry, kan vara en bra start att se till att kontakterna är helt intryckta... doh!

r1k
Medlem
  1. text

Skrivet av Natrium:

tänk på alla noobs som köpt mobilt internet då och som tror att "its the awsome" som telebolagen vill få folk att tro, "dom som inte vet bättre"

Ehm? Fungerade alldelles utmärkt att tanka hem patchen. Telenor obegränsat, 70 spänn i månaden. Jag klagar inte.

Sedan för att hålla mig till artikelns innehåll. Så är det faktiskt pinsamt med en 5gig patch. Men klart, kvalité är det väll knappt något företag som sattsar på nuförtiden.

r1k
Medlem
Skrivet av jonis:

Behövs det så behövs det. Tråkigt såklart när man precis packat upp och vill leka loss, men hellre färre buggar än en förstörd första upplevelse!

Fast det borde dom väll ändå kunnat löst innan release? Att det behövs hör väll egentligen inte till saken att göra...

Medlem

Äsch, visst är det tråkigt att man måste sitta och vänta på en patch när man vill spela, men när den väl är färdigladdad så är det väl inte så mycket att bli arg över? Okej, 5GB är väldigt mycket iofs, men det lär ju inte precis hända en gång i veckan?

P.S. Jag har inte köpt en WiiU så jag har egentligen ingen empirisk erfarenhet utav hur drygt det var

Medlem
Skrivet av r1k:

Fast det borde dom väll ändå kunnat löst innan release? Att det behövs hör väll egentligen inte till saken att göra...

De skeppar vad de tror är en stabil RC (release candidate) till fabriken för slutpaketering. Nånstans längs vägen upptäcks en bugg av den mer allvarliga typen, och Nintendo väljer att forcera ut en update omedelbart snarare än att vänta. Inget konstigt här alls. Osis, och kanske klantigt/slarvigt av Nintendo, men sånt händer.

Nu är det här visserligen en konsol, men som vi alla vet innehåller lådan bra mycket mer än de gjorde förr i världen. Ju mer som ska snurra i maskinen utöver själva spelen, ju fler riskfaktorer för strul.

När t ex MMOs släpps så ser man nästan uteslutande en patchprocess som direkt följer installation från fysiskt medium. Det beror på att paketering och DVD-pressning sker när det börjar _närma_ sig release, parallellt fortskrider utvecklandet/finputsningen.


signatur

Cptn BaseballBatBoy!

r1k
Medlem
Skrivet av jonis:
Skrivet av r1k:

Fast det borde dom väll ändå kunnat löst innan release? Att det behövs hör väll egentligen inte till saken att göra...

De skeppar vad de tror är en stabil RC (release candidate) till fabriken för slutpaketering. Nånstans längs vägen upptäcks en bugg av den mer allvarliga typen, och Nintendo väljer att forcera ut en update omedelbart snarare än att vänta. Inget konstigt här alls. Osis, och kanske klantigt/slarvigt av Nintendo, men sånt händer.

Nu är det här visserligen en konsol, men som vi alla vet innehåller lådan bra mycket mer än de gjorde förr i världen. Ju mer som ska snurra i maskinen utöver själva spelen, ju fler riskfaktorer för strul.

När t ex MMOs släpps så ser man nästan uteslutande en patchprocess som direkt följer installation från fysiskt medium. Det beror på att paketering och DVD-pressning sker när det börjar _närma_ sig release, parallellt fortskrider utvecklandet/finputsningen.

Jag är väl medveten om hur en produktion går till. Det jag menade med att dom borde ordnat detta innan release är givetvis att dom borde hittat felet innan det går ut till produktion. Behövs eller inte behövs är fortfarande oväsentligt, det är fruktansvärt klantigt och inget som får hända ett företag som Nintendo.

Medlem
Skrivet av r1k:

Jag är väl medveten om hur en produktion går till. Det jag menade med att dom borde ordnat detta innan release är givetvis att dom borde hittat felet innan det går ut till produktion. Behövs eller inte behövs är fortfarande oväsentligt, det är fruktansvärt klantigt och inget som får hända ett företag som Nintendo.

Jag håller egentligen med dig, så att hålla diskussionen vid liv är bara att ödsla energi. Det jag menar är att när missen av buggen är ett faktum (j-ligt klantigt att missa till att börja med), så ser jag heller att man gör som Nintendo här och direkt forcerar ut en update istället för att dra ut på eländet. Lite smärtsamt för de som sitter på "risig" lina, men det drabbar nog få här i Sverige som tur är. Såvida man inte släppt allt vad en riktig lina heter och gått över till mobiltelefoni hela vägen med datatak, då får man tyvärr skylla sig själv, alternativt parkera lådan hos nån med en riktig lina tillfälligt tills patchningen är klar.


signatur

Cptn BaseballBatBoy!

1
Skriv svar