MoH:Warfighter krashar

Inaktiv
MoH:Warfighter krashar

Halloj!

Jag kan väl ganska kort sammanfatta mitt problem med att MOHW.exe krashar(därefter måste jag döda processen via aktivitetshanteraren) hela tiden, vid vissa händelser i spelet eller vid kommande videofrekvenser, och söker/googlar man efter liknande problem på nätet så verkar det som om dem flesta har svårigheter med detta, dock har jag inte lyckats hitta någon bra lösning för det och EA's support verkar tyvärr inte vara till någon bättre hjälp.

Har testat diverse drivrutiner, vars fungerar alldeles utmärkt i spel med samma spelmotor (BF3 t.ex.) och även andra spel.

Någon annan som delar samma erfarenheter som mig med detta spel och har en lösning?
Eller skall man behöva lägga spelet på hyllan tills vidare och invänta en rejäl patch med fixes..?

Tacksam för seriösa svar.
Mvh,

Medlem

Vad har du för grafikkort samt ljudkort?


signatur

Motivator's Lifestyle. Athletic Martyr. Build your own foundation.

Medlem

Gissar på att du har ett grafikkort som är överklockat?


signatur

Burn in the light.

Inaktiv
Skrivet av Stag:

Vad har du för grafikkort samt ljudkort?

Geforce GTX 660 Ti 2GB. (testat med drivrutinspaket: 310.54 beta, 306.97 osv.. utan några bra resultat, notera att övriga spel fungerar utmärkt! Även då BF3 som använder samma spelmotor)
Realtek integrated. (har testat att inaktiverat ljudkortet i bios bara för att kolla så att inte realteks ljudkrets pajjar spelet, precis som BF3 eventuellt kan ha problem med)

Inaktiv
Skrivet av redruM:

Gissar på att du har ett grafikkort som är överklockat?

Jo, det är fabriksöverklockat, dock inte på minnesbandbredden.
Är detta ett problem i MoH menar du?

Medlem
Skrivet av anon_1418:
Skrivet av redruM:

Gissar på att du har ett grafikkort som är överklockat?

Jo, det är fabriksöverklockat, dock inte på minnesbandbredden.
Är detta ett problem i MoH menar du?

Frostbite-motorn, som spelet drivs av, klarar inte kort som är överklockade. Samma sak skulle troligen hända i BF3, nya Need for Speed och så vidare. DICE har känt till problemet sen start men struntat i att fixa det. Du får ställa ner överklockningen till normala nivåer så ska det fungera bättre.

Själv kraschar jag i alla spel som använder Frostbite.


signatur

Burn in the light.

Inaktiv
Skrivet av redruM:
Skrivet av Berling:
Skrivet av redruM:

Gissar på att du har ett grafikkort som är överklockat?

Jo, det är fabriksöverklockat, dock inte på minnesbandbredden.
Är detta ett problem i MoH menar du?

Frostbite-motorn, som spelet drivs av, klarar inte kort som är överklockade. Samma sak skulle troligen hända i BF3, nya Need for Speed och så vidare. DICE har känt till problemet sen start men struntat i att fixa det. Du får ställa ner överklockningen till normala nivåer så ska det fungera bättre.

Själv kraschar jag i alla spel som använder Frostbite.

Ok, tack för tipset! Skall testa detta redan ikväll! Återkommer om jag känner av någon skillnad.

Medlem

Det är dock inte så att alla som har överklockat kraschar. Hade det varit en k raftig majoritet hade DICE självklart gjort något åt det, men som det verkar nu är det inte så många. Skillnaden är att de som väl har problemet faktiskt annonserar det mycket på nätet.

Jag kör mitt överklockat åt fanders, funkar ändå!


signatur

Motivator's Lifestyle. Athletic Martyr. Build your own foundation.

Inaktiv
Skrivet av Stag:

Det är dock inte så att alla som har överklockat kraschar. Hade det varit en k raftig majoritet hade DICE självklart gjort något åt det, men som det verkar nu är det inte så många. Skillnaden är att de som väl har problemet faktiskt annonserar det mycket på nätet.

Jag kör mitt överklockat åt fanders, funkar ändå!

Tycker ändå att det är märkligt att alla spel utanför DICE fungerar felfritt bara.. och klart att det inte handlar om någon majoritet som har problem, men tillräckligt många för att uppmärksammans.
Kör själv en intelrigg I7 2600k@4.6GHz med vattenkylning, dock provat med att köra stockad hastighet på bland annat CPU utan några positiva resultat.

Dock så börjar jag fundera på om dessa spel är känsliga för CR 6 i bios, att min cpu klockar ner sig till 1.6GHz vid idle/låg aktivitet och tillbaka till "verklig" frekvens vid användning. Vet att jag har testat att inaktivera denna funktionen för BF3 när jag hade problem, dock utan resultat då.. men har inte testat detta med MoH..

Medlem

Hmm... Intressant tanke om BIOS. har inte läst något om det.

BF3 krashade alltså trots att du körde utan det?


signatur

Motivator's Lifestyle. Athletic Martyr. Build your own foundation.

Inaktiv
Skrivet av Stag:

Hmm... Intressant tanke om BIOS. har inte läst något om det.

BF3 krashade alltså trots att du körde utan det?

Kan med en gång säga att nvidias betadrivrutiner: 310.54 fungerar skit, trots att de hyllar detta paket med skyhög prestanda.. med 310.54 så krashar både MoH och BF3 ganska frekvent och ofta.
Nu kör jag 306.97 och BF3 har fungerat hyffsat, blir utslängd in windows med någon slags alt+tab, spelet ligger kvar i bakgrunden men måste avslutas som process genom aktivitetshanteraren.

Skall imorgon testa att uppdatera till en nyare biosversion på mitt moderkort som nyligen släpptes, samt därefter se om CR 6 i bios påverkar något överhuvudtaget.

Nåväl, kommer väl på en lösning förr eller senare.. *suckar*

Medlem

Var tacksam, det kunde varit värre, du kunde ju faktiskt ha spelat spelet....


signatur

Niet.

Medlem

Vad tillförde kommentaren Theade? Många tycker spelet är väldigt underhållande. Bara för att du inte gör det behöver du inte släppa en kommentar som tillför noll, och egentligen inte var speciellt rolig.


signatur

Motivator's Lifestyle. Athletic Martyr. Build your own foundation.

Inaktiv
Skrivet av Theade:

Var tacksam, det kunde varit värre, du kunde ju faktiskt ha spelat spelet....

Tycker faktiskt att MoH är underhållande. Av det lilla jag har spelat, samt tidigare versioner av MoH.

Tror dessutom att jag talar för oss alla i denna tråden att vi vore tacksamma om vi slapp liknande kommentarer istället.

Inaktiv

Kan för övrigt tillägga att det verkar som om det fungerar just nu, men vi får se hur länge man lyckas spela i kampanjen tills det börjar igen.

Vad har jag då gjort?

* Ny biosuppdatering (biosuppdateringen innehöll bara CPU update, så borde inte påverka något)

* ccleaner, drivercleaner och nyinstallation av nvidias drivrutinspaket version: 306.97 (version 310.54 beta som rekommenderas för mer prestanda i bla MoH är riktigt buggig, så rekommenderas ej från mig i alla fall).

* BIOSinställningar: C1e auto, C3 & C6 cpu report disable, hypertreading disable.

* Uppdatering av Punkbuster (rekommenderas av många, trots att det borde påverkas av MP mest)

Medlem

Skulle tro att BIOS-inställningarna var det som löste din situation. Hyperthreading kan i vissa fall också vara bidragande, men jag tror nog att du borde kunna köra med det på. Funkar det nu, prova att slå på HT igen, bara för att se!


signatur

Motivator's Lifestyle. Athletic Martyr. Build your own foundation.

Inaktiv

Suckar..

Har testat med och utan hypertreading nu..

Hann inte speciellt långt in i kampanjen innan det började krasha ut till Windows igen.
Fy vad tråkigt! Kan meddela att BF3 fungerar klockrent, kan spela 2-3 timmar i streck utan det minsta tecken på låsning eller krashar, och inte tala om andra spel som ligger installerade på min PC.

Några fler goda råd från någon?

Får väl hålla ögonen öppna och se om det kanske kommer någon patch med diverse fixar, annars blir det tyvärr ett riktigt meningslöst inköp..

Medlem

Hur är det med voltages på grafikfronten? Vet att visa volttal kan vara lite sisådär.


signatur

Motivator's Lifestyle. Athletic Martyr. Build your own foundation.

Inaktiv

Tack för hjälpen stag, men har nu suttit och granska en stor tråd på EA's forum om just detta felet jag och många fler har, det lär nog troligtvis komma en patch med fixar, för något lurt är det med MoH:Warfighter.

Medlem

Alright. Jag försöker in i det sista, som alltid. Om det löser sig, posta här så får vi se hur det faktiskt ter sig i slutändan.


signatur

Motivator's Lifestyle. Athletic Martyr. Build your own foundation.

Inaktiv

Verkar som om det fortfarande inte finns någon lösning, många användare värker vänta på en patch med diverse fixar.

Personligen tycker jag det känns som om de bara ville sälja MoH:Warfighter för att få folk att köpa en beta invite till BF4?

1
Skriv svar