Sexism-debatten: Valve-anställd kräver nyanserad debatt

Robot
Sexism-debatten: Valve-anställd kräver nyanserad debatt

Valve-animatören Christine Phelan tycker att det är att göra spelbranschen en otjänst att per definition se så gott som hela industrin som sexistisk.

#nyhetstips, #valve, #brutal-legend-1, #star-wars-the-force-unleashed, #dota-2


Medlem
Sexism-debatten: Valve-anställd kräver nyanserad debatt

Så länge spelen blir bra, eller?

Edit: Eller inte.


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Inaktiv

Jag är övertygad om att det kommer jämna ut sig. Tjejer har väl historiskt sett mest varit intresserade vad man kan ha datorer till .. och inte sitta 20timmar dygn i maskinkodsmonitorn på c64. Tjejer i allmänhet saknade helt datorintresse tills internet kom .. innan hörde man bara "blää ..tönt ..datanörd". 1995 fanns det plötsligt webmasters med 45000 efter skatt , och då blev dom snygga ;D

Inaktiv

Jag förstår inte varför helt plötsligt det har blivit så stort.

Spel världen har väl "alltid" dominterats av män? Kvinnor har väl aldrig haft ett så stort intresse för spel (Nu kör jag en grov generalisering) fram tills nu? Lättare att höra att någon kvinna spelar/gillar senaste "Skyrim", CoD, Halo, WoW, LoL eller Portal än någon som gillar tex Donkey Kong Country Eller Nox.

Jag bryr mig inte så mycket vad för kön personen har som gör spel eller spelar. Efter att Book of Faces och Twitter blivit så vanligt verkar resten av världen får veta hur nät mobbning ect kan kännas.

Eller är jag helt ute och cyklar?

Medlem

Överdriven Sexism är väll alltid ett problem men så som Caedmon säger så tror jag det kommer jämna ut sig så smått. fler och fler kvinnor börjar så sakta spela spel och i takt med att de kvinnliga spelarna ökar i antal så tror jag sexismen kommer sjunka. Visst kommer rövhålen alltid att finnas där men över lag så är nog utvecklingen bara positiv

Medlem
Skrivet av Caedmon:

Jag är övertygad om att det kommer jämna ut sig. Tjejer har väl historiskt sett mest varit intresserade vad man kan ha datorer till .. och inte sitta 20timmar dygn i maskinkodsmonitorn på c64. Tjejer i allmänhet saknade helt datorintresse tills internet kom .. innan hörde man bara "blää ..tönt ..datanörd". 1995 fanns det plötsligt webmasters med 45000 efter skatt , och då blev dom snygga ;D

så jag förstår det handlar det absolut inte om intresse, det handlar om att kvinnor inte blir anställda av spel-företag för att de är kvinnor och chefen tror att kvinnor inte "förstår sig på" spel lika bra som män.

Inaktiv
Skrivet av WRRRRR:
Skrivet av Caedmon:

Jag är övertygad om att det kommer jämna ut sig. Tjejer har väl historiskt sett mest varit intresserade vad man kan ha datorer till .. och inte sitta 20timmar dygn i maskinkodsmonitorn på c64. Tjejer i allmänhet saknade helt datorintresse tills internet kom .. innan hörde man bara "blää ..tönt ..datanörd". 1995 fanns det plötsligt webmasters med 45000 efter skatt , och då blev dom snygga ;D

så jag förstår det handlar det absolut inte om intresse, det handlar om att kvinnor inte blir anställda av spel-företag för att de är kvinnor och chefen tror att kvinnor inte "förstår sig på" spel lika bra som män.

jag ska göra ett spel med rosa björnar som kramar varandra ,sen ska det ha ballonger, och hjärtan

Medlem

Bland spelare skulle jag nog säga att den så kallade "rövhålskategorin" är det största problemet över lag. Det är de som hävdar att alla andra är "noobs", "gay", idioter etc. när något inte passar in i deras narcissistiska lilla värld. Jag har väl inget egentligt underlag, men jag har fått intryck av att dessa personer hugger vilt omkring sig med sina originella ord i hopp om att någon ska ta illa upp och det spelar ingen roll om det handlar om homosexuella, kvinnor eller fan och hans moster. Huvudsaken är att de får sina 15 minutes of fame.

Inaktiv

Jag tolkar hennes inlägg i debatten som att den är överdriven. Tack Christine.

Medlem

Gå in på närmaste universitet och kolla på en föreläsning hos dataingenjörslinjen. Räkna antalet killar och tjejer. Gör sedan samma sak på närmaste högskola som har specialprogram för dataspelutveckling. Jag skulle säga att du har tur om du en hittar en tjej i någon av klasserna.

Där har vi svaret varför spelbranchen är mansdominerad.

Att tjejer inte har intresse att skaffa sig utbildning inom en branch är inte sexistiskt. Kanske är branchen dålig på att marknadsföra sig men i stort ligger ändå svaret i att de flesta kvinnor helt enkelt saknar intresse - En slutsats som många feminister finner horribel.

Samma slutsats kan göras i många olika utbildningar som är mans respektive kvinnodominerade.


signatur

"People don't plan to fail, they just fail to plan"

Medlem

Som tidigare pratat om så tror jag med att det kommer jämna ut sig medans tiden går, men inget händer ju bara av sig själv heller.

Medlem

Mansdominans är ju inte lika med sexism även om många automatiskt blandar ihop begreppen.
Det håller definitivt på att vända men det är en ganska massiv omställning och därför går det långsamt.
Att debatten finns är ett bra bevis för det, det var inte jättelängesen alla skrattade åt tanken på kvinnliga gamers.

Apropå sexism så är spelindustrin alldeles för känslig och traditionellt blir det ramaskrin om man visar anatomiskt korrekta kvinnor i spel, det underliga är att det i regel är killar som reagerar värst.
Jag vet inga tjejer som har problem med att deras karaktärer ser kvinnliga ut och inte ens överdrivet kvinnliga precis som killar inte har problem med manligt överdrivna sådana (Vilket är normen i spel).

Medlem

Att det är fler män än kvinnor som spelar spel är ju fakta, anledningen till detta tänker inte jag sitta och spekulera kring.
Men det är ju egentligen inte det som är problemet alls.
Problemet verkar ju ligga i att någonstans har en snedvriden kvinnosyn slagit rot, både i spel och hos utvecklare. Den har till och med blivit så etablerad att det dyker upp en sådan här twitter-diskussion p.g.a att det kanske anses "mer okej" med sexism i spelvärlden.
Jag påstår inte att det ÄR så, men ärligt talat... kolla på spelutbudet idag. Tighta trikåer, järn-bikinis och patt-fysik (Japan?...) överallt, något som i t.ex film anses billigt. I spel är detta allmänt accepterat, fastän diskussioner dyker upp lite här och var.

Nej, det handlar ju egentligen inte om att jämna ut könskvoten bland sina anställda (dock är det positivt om man kan det) utan snarare att sätta tudliga regler kring hur man behandlar sina arbetskamrater, oavsett kön. En co-designer är en co-designer, mer än så behöver man väl inte tänka?

Medlem

Är ju inte så att det finns någon kvinnlig huvudperson för tjejer att se upp till, de få kvinnliga karaktärerna som haft huvudrollen i spel är ju knappast gjorda av nån annan anledning än att locka fler kåta tonårskillar till att köpa spelen. Enda undantaget är väl Samus Aran, men de som inte spelat metroid vet väl inte ens att det är en tjej.
Så länge kvinnliga karaktärer bara placeras i spel för att agera ögongodis, så finns det väldigt få tjejer som får upp ögonen för spel, och förstås ännu färre kommer vilja göra spel - om alla i industrin behandlar kvinnor i verkligheten likadant som deras karaktärer..

Medlem

Nu får det vara nog med feminism -.-"
Maskulinism dog ut, dags för att feminism och allt där dit gör det samma ! ! ! !

Medlem

Roten i problemet är att nån försöker vinna hero status på ett lätt sätt.

Är maskinförare och jobbar här i byn i gruvan. Kollegorna där är givetvis mest män. Ett par tjejer eller kvinnor har trillat in som lastbilskuskar under senaste tiden och det är bara roligt på alla sätt. Sen finns det ett par damer som kör maskin också sen nått år tillbaka.
Än så länge så är det ingen som spottar åt deras håll utan de servas och så får de mer hjälp på alla sätt än grabbarna. Dock ser jag ingen tår i ögat på nån av dom i och med att man ger dom extra service för ett par sekunder extra ögonkontakt eller radioprat D:

De flesta människorna behandlar varann med respekt. Givetvis finns det vissa fysiska och psykologiska skillnader mellan könen som ställer till det ibland.

Om man är en sämre eller bättre maskinförare är helt upp till en själv. Är man lat så ser arbetsplatsen ut därefter och så spöar man kroppen då det är guppigt som fan. Är man oaktsam så får man se till och damma av eller måla motvikten med jämna mellanrum. Skiter man totalt i att kolla att maskinen är schysst, dvs läckage etc, så får man räkna med att sopa golvet i verkstaden eller köra en äldre maskin som såg sina bättre dar 15000 timmar sedan, då din repas.

Iaf i ett sånt här yrke så behöver man ett intresse och massvis med tid till och pula på för att bli duktig.

Tanken med jämn könsfördelning på en arbetsplats osv ser bra ut på ett ark när nån försöker vinna billiga poppis poäng. Helt ologiskt på alla sätt att försöka reglera en sån sak. Antingen så är man bäst smiden för jobbet eller så var nån steget före dig. Man som kvinna.
En arbetsgivare ska väl inte behöva kursa pga för dålig kompetens bland sitt eget folk för att de måste hålla ett jämnställt tal hur det mixas med kvinnor och män.

Medlem

FZ: Skulle vi inte kunna få ett utdrag ur medlemsregistret här på siten? Hur många som är killar/män, tjej/kvinnor, eller inte har något kön alls

Bör vi ju se lite hur det generellt ser ut med spelintresse.

Medlem
Skrivet av Horniak:

FZ: Skulle vi inte kunna få ett utdrag ur medlemsregistret här på siten? Hur många som är killar/män, tjej/kvinnor, eller inte har något kön alls

Bör vi ju se lite hur det generellt ser ut med spelintresse.

Kom ju en sammanfattning bara här om veckan från dataspelsbranschen om spelare i vårt avlånga land allafall.

Medlem
Skrivet av Naraccas:

Gå in på närmaste universitet och kolla på en föreläsning hos dataingenjörslinjen. Räkna antalet killar och tjejer. Gör sedan samma sak på närmaste högskola som har specialprogram för dataspelutveckling. Jag skulle säga att du har tur om du en hittar en tjej i någon av klasserna.

Där har vi svaret varför spelbranchen är mansdominerad.

Att tjejer inte har intresse att skaffa sig utbildning inom en branch är inte sexistiskt. Kanske är branchen dålig på att marknadsföra sig men i stort ligger ändå svaret i att de flesta kvinnor helt enkelt saknar intresse - En slutsats som många feminister finner horribel.

Samma slutsats kan göras i många olika utbildningar som är mans respektive kvinnodominerade.

Som jag uppfattar det är det inte ett bristande antal kvinnor i branschen som är problemet vi diskuterar nu, det är hur de få som faktiskt finns där blir behandlade.

Flera kvinnor inom branschen känner sig ofta kränkta för att män antar att de inte kan lika mycket eller bara sysslar med administration. En del arbetsgivare och kollegor verkar inte förstå att erfarenhet inom en bransch inte sitter i något slags kollektivt medvetande alla män har. Jag kan ingenting om speldesign men skulle sannolikt aldrig få kommentaren "Really, I could never imagine" om jag påstod det.

TL;DR
Det handlar inte om att det är för få kvinnor. Det handlar om att de kvinnor som faktiskt finns där inte tas seriöst. Läs innan ni börjar slänga ut er saker som handlar om en helt annan debatt.

Medlem

Jag har kritiserat spelet APB av just denna anledning. Där kan vi snacka ett sexistiskt spel. Utvecklarna sa i princip till mig att jag är gay för att jag inte vill se tjejer i stringbikini springa runt. Vilket jag tycker är nonsense då spelet är en shooter och killarna har skottsäkra västar osv.

Medlem
Skrivet av Veqtor:

Jag har kritiserat spelet APB av just denna anledning. Där kan vi snacka ett sexistiskt spel. Utvecklarna sa i princip till mig att jag är gay för att jag inte vill se tjejer i stringbikini springa runt. Vilket jag tycker är nonsense då spelet är en shooter och killarna har skottsäkra västar osv.

I ärlighetens namn så finns det även en hel del mer eller mindre nakna män i dylika spel^^
Det blir inget rabalder när Conan barbaren springer omkring endast iklädd en lädertanga och ett tvåhandssvärd.

Medlem
Skrivet av Caedmon:
Skrivet av WRRRRR:
Skrivet av Caedmon:

Jag är övertygad om att det kommer jämna ut sig. Tjejer har väl historiskt sett mest varit intresserade vad man kan ha datorer till .. och inte sitta 20timmar dygn i maskinkodsmonitorn på c64. Tjejer i allmänhet saknade helt datorintresse tills internet kom .. innan hörde man bara "blää ..tönt ..datanörd". 1995 fanns det plötsligt webmasters med 45000 efter skatt , och då blev dom snygga ;D

så jag förstår det handlar det absolut inte om intresse, det handlar om att kvinnor inte blir anställda av spel-företag för att de är kvinnor och chefen tror att kvinnor inte "förstår sig på" spel lika bra som män.

jag ska göra ett spel med rosa björnar som kramar varandra ,sen ska det ha ballonger, och hjärtan

Jag är helt övertygad om att det skulle bli en succé... lite som när Wii kom och fångade upp alla som inte ens tittat åt en vanlig konsol

Medlem

Ironiskt nog är det en annons för Dead or Alive 5 precis bredvid denna artikel när jag läser den.

Så länge branchen promotar skräp som detta har jag svårt att se hur saker ska förändras.


signatur

[b]Kolla in min webbsida: vitanewsfeed.com

Medlem
Skrivet av Naraccas:

Gå in på närmaste universitet och kolla på en föreläsning hos dataingenjörslinjen. Räkna antalet killar och tjejer. Gör sedan samma sak på närmaste högskola som har specialprogram för dataspelutveckling. Jag skulle säga att du har tur om du en hittar en tjej i någon av klasserna.

Där har vi svaret varför spelbranchen är mansdominerad.

Att tjejer inte har intresse att skaffa sig utbildning inom en branch är inte sexistiskt. Kanske är branchen dålig på att marknadsföra sig men i stort ligger ändå svaret i att de flesta kvinnor helt enkelt saknar intresse - En slutsats som många feminister finner horribel.

Samma slutsats kan göras i många olika utbildningar som är mans respektive kvinnodominerade.

Men många vågar inte söka utbildningar på grund av att de inte vill försöka slå sig in i en könsdominerad bransch. ett exempel: http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=103&artik...
Det är därför diskussioner som dessa är viktiga, för att höja upp att det är ett problem i en bransch så att folk tänker till och det kan bli bättre. Det tråkiga är väl att denna "twitterstorm" kanske får en del osäkra tjejer att backa ur nu för att de ser att det fortfarande är ett mycket tufft klimat för tjejer.

Att spelbranschen är mansdominerad rättfärdigar inte ett sexistiskt beteenden.


signatur

Discogs: joary639
Twitter: joary639
Backloggery: joary639

Medlem
Skrivet av joary639:
Skrivet av Naraccas:

Gå in på närmaste universitet och kolla på en föreläsning hos dataingenjörslinjen. Räkna antalet killar och tjejer. Gör sedan samma sak på närmaste högskola som har specialprogram för dataspelutveckling. Jag skulle säga att du har tur om du en hittar en tjej i någon av klasserna.

Där har vi svaret varför spelbranchen är mansdominerad.

Att tjejer inte har intresse att skaffa sig utbildning inom en branch är inte sexistiskt. Kanske är branchen dålig på att marknadsföra sig men i stort ligger ändå svaret i att de flesta kvinnor helt enkelt saknar intresse - En slutsats som många feminister finner horribel.

Samma slutsats kan göras i många olika utbildningar som är mans respektive kvinnodominerade.

Men många vågar inte söka utbildningar på grund av att de inte vill försöka slå sig in i en könsdominerad bransch. ett exempel: http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=103&a...
Det är därför diskussioner som dessa är viktiga, för att höja upp att det är ett problem i en bransch så att folk tänker till och det kan bli bättre. Det tråkiga är väl att denna "twitterstorm" kanske får en del osäkra tjejer att backa ur nu för att de ser att det fortfarande är ett mycket tufft klimat för tjejer.

Att spelbranschen är mansdominerad rättfärdigar inte ett sexistiskt beteenden.

Att spelbranschen är mansdominerad är heller inget som helst bevis för att den är sexistisk, och i varje fall inte på ett sätt som påverkar kvinnor i branschen negativt. Tvärt om verkar de få kvinnor i branschen vittna om att den ger kvinnor ett väldigt bra bemötande. Att män inte vågar bli barnmorskor är ett helt annat problem i en helt annan bransch.

Allt för ofta drar folk den underliga slutsatsen att underrepresentation måste bero på någon typ av orättvisa.


signatur

"People don't plan to fail, they just fail to plan"

Medlem
Skrivet av Naraccas:
Skrivet av joary639:
Skrivet av Naraccas:

Gå in på närmaste universitet och kolla på en föreläsning hos dataingenjörslinjen. Räkna antalet killar och tjejer. Gör sedan samma sak på närmaste högskola som har specialprogram för dataspelutveckling. Jag skulle säga att du har tur om du en hittar en tjej i någon av klasserna.

Där har vi svaret varför spelbranchen är mansdominerad.

Att tjejer inte har intresse att skaffa sig utbildning inom en branch är inte sexistiskt. Kanske är branchen dålig på att marknadsföra sig men i stort ligger ändå svaret i att de flesta kvinnor helt enkelt saknar intresse - En slutsats som många feminister finner horribel.

Samma slutsats kan göras i många olika utbildningar som är mans respektive kvinnodominerade.

Men många vågar inte söka utbildningar på grund av att de inte vill försöka slå sig in i en könsdominerad bransch. ett exempel: http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=103&a...
Det är därför diskussioner som dessa är viktiga, för att höja upp att det är ett problem i en bransch så att folk tänker till och det kan bli bättre. Det tråkiga är väl att denna "twitterstorm" kanske får en del osäkra tjejer att backa ur nu för att de ser att det fortfarande är ett mycket tufft klimat för tjejer.

Att spelbranschen är mansdominerad rättfärdigar inte ett sexistiskt beteenden.

Att spelbranschen är mansdominerad är heller inget som helst bevis för att den är sexistisk, och i varje fall inte på ett sätt som påverkar kvinnor i branschen negativt. Tvärt om verkar de få kvinnor i branschen vittna om att den ger kvinnor ett väldigt bra bemötande. Att män inte vågar bli barnmorskor är ett helt annat problem i en helt annan bransch.

Allt för ofta drar folk den underliga slutsatsen att underrepresentation måste bero på någon typ av orättvisa.

Nej inte i sig, men det är väl bara öppna ögonen när man spelar ett spel eller går på en spelmässa så ser man att det finns massvis med sexism i spel och på spelmässor med both babes osv.

Vadå tvärtom? varför tror du denna diskussion finns för? Det är dessa tjejer som nu vittnar på twitter om att de just stöter på dessa problem hela tiden.


signatur

Discogs: joary639
Twitter: joary639
Backloggery: joary639

Medlem
Skrivet av joary639:
Skrivet av Naraccas:
Skrivet av joary639:
Skrivet av Naraccas:

Gå in på närmaste universitet och kolla på en föreläsning hos dataingenjörslinjen. Räkna antalet killar och tjejer. Gör sedan samma sak på närmaste högskola som har specialprogram för dataspelutveckling. Jag skulle säga att du har tur om du en hittar en tjej i någon av klasserna.

Där har vi svaret varför spelbranchen är mansdominerad.

Att tjejer inte har intresse att skaffa sig utbildning inom en branch är inte sexistiskt. Kanske är branchen dålig på att marknadsföra sig men i stort ligger ändå svaret i att de flesta kvinnor helt enkelt saknar intresse - En slutsats som många feminister finner horribel.

Samma slutsats kan göras i många olika utbildningar som är mans respektive kvinnodominerade.

Men många vågar inte söka utbildningar på grund av att de inte vill försöka slå sig in i en könsdominerad bransch. ett exempel: http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=103&a...
Det är därför diskussioner som dessa är viktiga, för att höja upp att det är ett problem i en bransch så att folk tänker till och det kan bli bättre. Det tråkiga är väl att denna "twitterstorm" kanske får en del osäkra tjejer att backa ur nu för att de ser att det fortfarande är ett mycket tufft klimat för tjejer.

Att spelbranschen är mansdominerad rättfärdigar inte ett sexistiskt beteenden.

Att spelbranschen är mansdominerad är heller inget som helst bevis för att den är sexistisk, och i varje fall inte på ett sätt som påverkar kvinnor i branschen negativt. Tvärt om verkar de få kvinnor i branschen vittna om att den ger kvinnor ett väldigt bra bemötande. Att män inte vågar bli barnmorskor är ett helt annat problem i en helt annan bransch.

Allt för ofta drar folk den underliga slutsatsen att underrepresentation måste bero på någon typ av orättvisa.

Nej inte i sig, men det är väl bara öppna ögonen när man spelar ett spel eller går på en spelmässa så ser man att det finns massvis med sexism i spel och på spelmässor med both babes osv.

Vadå tvärtom? varför tror du denna diskussion finns för? Det är dessa tjejer som nu vittnar på twitter om att de just stöter på dessa problem hela tiden.

Andra påstår motsatsen, självklart är det dem upprörda som skriker mest. De som är nöjda måste man fråga istället.

Sen att steriotyper finns i spelen är i sig inget problem och är dessutom något som går på båda könen. Män är känslokalla mördarmaskiner etc. Värre steriotyper finns överallt i film och litteratur och är inget som visar på att arbetsplatsen skulle vara dålig.


signatur

"People don't plan to fail, they just fail to plan"

1
Skriv svar