Baldur's Gate: Enhanced Edition

Robot
Baldur's Gate: Enhanced Edition

1998 förändrade Baldur's Gate våra förväntningar på en hel genre. Men klarar jätterollspelet av att stå emot tidens tand?

#baldurs-gate, #bioware, #dragon-age-origins, #beamdog, #baldurs-gate-enhanced-edition, #the-witcher-2-assassins-of-kings


Medlem
Baldur's Gate: Enhanced Edition

Enda jag störde mig på i Enhanced Version var att man fortfarande inte kunde dra kameran med MMB eller RMB + LMB :S

Medlem

Tycker text ger mer personlighet då jag kan läsa den precis i vilken röst jag vill samt det blir oändligt mycket mer dialog tillgängligt. Skulle man röstsätta all dialog i Baldurs Gate Spelen skulle det behövs fler skivor och en enormt mycket större budget. Så hellre text med enstaka viktiga dialogbitar röstsatta för att sätta tonen när det behövs.


signatur

Varning, ovanstående text kan innehålla särskrivning.

Medlem

Sen finns det ju buggen med att spelet stannar up när man vilar i en dungeon eller ett värdshus.
Work around här - http://forum.baldursgate.com/discussion/8420/workaround-unpau...


signatur

FZ behöver mer avancerade signaturer <<;;

Medlem

Spelar det för tillfället med en polare. Visst har det vissa jobbiga bugs, som att spelet inte går att unpausa när man sovit(men det går att fixa lätt), och att spelet crashar till och från. Men annars har vi haft skitroligt!

Var först inte alls intresserad av de nya companions som finns med, men nu går vi med Dorn(orc:en) som är helt okej att ha med oss, och Neera, som är en skithärlig karaktär so far.

När hon tog död på våran fiende genom att kasta en ko på honom så visste vi att vi behövde henne. (Wild mages är knasigt underbara.)

Det enda riktigt negativa är att vi inte kan spela fler än 2 spelare. Är man 3 stycken så blir det att enbart den som host:ar servern kan se personer springa omkring, medan de andra enbart kan se host:en, och den tredje spelaren bara står där. :\

Medlem

Är det någon som vet när det anländer till iPad?


signatur

Ryzen 9 5900x & RTX 3070 Ti | Nintendo Switch | PlayStation 5
PSN: DocPjotor | Steam: Gorrsnus

Medlem

Älskar det här spelet. Spenderade hela helgen med det och min Cavalier är nu level 7 och en riktig jävla juggernaut. Har haft otroligt kul med detta, men det enda som gjort mig irriterad är en bug med Rasaad då han helt sonika vägrar göra någonting alls. Spelar ingen roll hur mycket man klickar, snubben vägrar attackera eller ta mer än 2 steg i taget. Riktigt irriterande.

Inaktiv

Jag äger redan detta och det finns ju bra patchar till "gamla" så man får hög upplösning, widescreen osv.

Är det värt att köpa enchanted edition ändå? Är det mycket nytt? Ny grafik? På bilderna ser det ju mest ut som ett högupplöst BG bara?

Medlem
Skrivet av eatem:

Jag äger redan detta och det finns ju bra patchar till "gamla" så man får hög upplösning, widescreen osv.

Är det värt att köpa enchanted edition ändå? Är det mycket nytt? Ny grafik? På bilderna ser det ju mest ut som ett högupplöst BG bara?

Baldur's Gate: Enhanced Edition Gameplay Trailer

"Running on an upgraded and improved version of the Infinity Engine, Baldur's Gate: Enhanced Edition™ includes the entire Baldur's Gate adventure, the Tales of the Sword Coast expansion pack, and never-before-seen content including a new adventure and three new party members: the Calishite monk Rasaad yn Bashir, Neera the wild mage, and Dorn Il-Khan, the evil blackguard."

Medlem

Bara musiken gör det värt att köpa.


signatur

Håna en konsolspelare om dagen , det är bra för magen(och spelbranschen).

FM-guru
F.d. Sisyr

Enbart kört tvåan tidigare, slog till och köpte detta nu. Blir nog fint underhåll i väntan på nästa spelvärda rpg (project eternity?).

phi
Medlem
Skrivet av Pjotor:

Är det någon som vet när det anländer till iPad?

Trent Oster säger via Twitter att den senaste builden blivit nekad och att dom jobbar på det. Förhoppningsvis i slutet på veckan men jag skulle inte hoppas på allt för mycket.

Medlem

Kanske värt att införskaffa, det var länge sedan jag spelade BG1 faktiskt - har lyckats glömma en del så då passar det ju perfekt.

Medlem

OT raderat.

Håll er till ämnet grappar. Poänglöst att leka språkpolis. Ni får gärna diskutera språk och semantik i egen tråd i forumet eller skicka ett PM till Fredrik kring stavfel eller liknande.

Skrivet av eatem:

Jag äger redan detta och det finns ju bra patchar till "gamla" så man får hög upplösning, widescreen osv.

Är det värt att köpa enchanted edition ändå? Är det mycket nytt? Ny grafik? På bilderna ser det ju mest ut som ett högupplöst BG bara?

Jag tycker inte att det är värt pengarna. Helt ärligt gillar jag Tutu bättre då jag stör mig på det nya UI:t samt de nyfödda buggarna. De nya karaktärerna är riktigt, men inte lika episka som t.ex. Minsc. och definitivt inte något "måste". Resten av uppdateringarna är rätt meningslösa.


signatur

Have a good time!

Medlem

Det är himla trevligt att sätta sig in i denna klassiker ännu en gång, om någon vill se det in action så spelar jag in nedan!

http://www.youtube.com/watch?v=OZO6-awAu6o


signatur

Jag gillar att spela spel och snacka skit samtidigt: http://www.youtube.com/user/ManChildKart

Medlem

Har själv aldrig kört Baldurs Gate (förutom tvåan i 15min) så kommer skaffa det när det blir billigt.

Medlem

Ettan var det säkert 12år sedan man spelade nu, minns att jag körde genom tvåan fem gånger på raken i gymnasiet för en si sådär 11 år sedan...

1
Skriv svar