Medlem
Högljutt PS3

Hej, på senare dar har mitt PS3 börjat låta som som fan när jag spelar. Låter som fläkten går på högvarv. och sen kanske den slutar låta i ca 5 minuter sen börjar den igen.. riktigt irriterande. Den står väldigt öppet mitt på golvet och har knappast mer än 18-19 grader inne, har även dammsugit ps3an och golvet för den delen :).
Någon som vet vad detta beror på eller har samma problem?, eller har nån ide på hur man kan lösa detta?.

Tacksam för all hjälp jag kan få!

Medlem

Hej!

Pröva med att ställa den upp, och köra den en stund.

Eller ställ den på klossar eller nåt så det finns en liten luftspalt. Lite lamt men det ger mer plats för kall luft och mer plats för fläktarna att blåsa ut den varma luften som finns innuti ps3an.

Jag har min gömd ståendes på högkant bakom tvn, själv har jag aldrig haft problem med att fläkten rusar igång på högvarv. Hoppas du löser problemet. Lycka till!

Medlem

Med dammsugit har du då tagit isär och gjort rent fläkten och flänsarna då? Bytt kylpasta?


signatur

PS3 Slim 320GB (1TB) | Wii U Premium | Xbox 360 250GB | X1 1TB | PS5 + Corsair MP600 Core 2TB | New 3DS XL + Katsukity's Capture Card | PS Vita 32GB | Ryzen 5800X3D, 32GB DDR4 3000Mhz, 240GB SSD, 4TB SSD (Kingston KC3000), Radeon 6700XT, 3TB+4TB HDD, B450M-DS3H | Nintendo Switch

Medlem

Testade att ställa den upp men fungerade tyvärr inte :(. Nej har aldrig öppnat den bara dammsugit utifrån.

Medlem

Vad är det för modell? Om det är en "FAT" så har det med största säkerhet utgången garanti och då kan du med rätt guide öppna den och göra den ren själv.


signatur

PS3 Slim 320GB (1TB) | Wii U Premium | Xbox 360 250GB | X1 1TB | PS5 + Corsair MP600 Core 2TB | New 3DS XL + Katsukity's Capture Card | PS Vita 32GB | Ryzen 5800X3D, 32GB DDR4 3000Mhz, 240GB SSD, 4TB SSD (Kingston KC3000), Radeon 6700XT, 3TB+4TB HDD, B450M-DS3H | Nintendo Switch

Medlem

Japp det är en fat köpte det runt 08 tror jag. Är inte speciellt teknisk av mig är det värt risken?

Medlem

Så gjorde min, sen fick jag YLOD

Medlem
Skrivet av DraxXus:

Så gjorde min, sen fick jag YLOD

Är inte så insatt. vad menas med det?`och hur lång tid eter att den börjat låta som ett jetplan hände det?

Medlem

Yellow light of death, lite som Red ring of death på xbox eller vad det heter.
Jadu kommer inte exakt ihåg var ju trotsallt ett bra tag sedan jag hade den, Men den gav upp hoppet rätt tätt inpå den började låta så mycket.

Men det behöver ju inte betyda att din kommer att ge upp, Kanske bara jag som hade oturen, Men för att vara på den säkra sidan så kanske du bör rengöra den så gott du kan för att vara på den säkra sidan, och kanske försöka byta kylpasta eller något. Eller om du känner att plånboken väger för mycket i fickan så struntar du i det och ser vad som händer med den

Medlem

Min har alltid låtit efter en stund spelande, fläkten går på hög varv och sedan går den ner och samma sak igen. Men har aldrig fått några problem. Störande om man spelar med låg volym

Medlem
Skrivet av Aurahead:

Min har alltid låtit efter en stund spelande, fläkten går på hög varv och sedan går den ner och samma sak igen. Men har aldrig fått några problem. Störande om man spelar med låg volym

Ja den ska göra det så den inte blir överhettad, men det kan också vara ett tecken på att den håller på att ge upp.
Min var 40gb's gamla Pianolackade från 08 samt att jag bodde i en lägenhet där det blev 50+ inomhus på somrarna (no joke) så det var ju bara en tidsfråga tills Bettan slängde in handduken.

Medlem

Din maskin är på väg att gå sönder tyvärr. Kan hända när som alltifrån idag till flera flera månader. Det du kan göra är att skicka in den på service om du har garanti, det skulle jag ha gjort. Annars så är det bara att dammsuga den,, använda tryckluft men se upp så det inte sprutar ut vatten när du blåser. Lite vatten spelar ingen roll det är bara att låta PS3an stå och torka till sig i en varm miljö någon timme. Sedan hoppas på det bästa.


signatur

Wasted.White.Boys

Medlem

En grej som jag inte tänkt på förrän nu är juh att en konventionell HDD ger ifrån sig en del värme, du kanske kan testa backa upp innehållet till en SSD och få ner värmen på det sättet, dvs om det nu är värmen som gör att det spökar.

Testa med ett fläkt-test - http://www.youtube.com/watch?v=JhU4_Rm0GQU Funkar tydligen bara med 40gb-varianten. Har även läst att testet kan strula till det mer...Det är väl på egen risk...

Verkar finnas en hel drös med videos om fläktar och problem med PS3an...

Hoppas du får ordning på den!

Medlem
Skrivet av haiko:

En grej som jag inte tänkt på förrän nu är juh att en konventionell HDD ger ifrån sig en del värme, du kanske kan testa backa upp innehållet till en SSD och få ner värmen på det sättet, dvs om det nu är värmen som gör att det spökar.

Testa med ett fläkt-test - http://www.youtube.com/watch?v=JhU4_Rm0GQU Funkar tydligen bara med 40gb-varianten. Har även läst att testet kan strula till det mer...Det är väl på egen risk...

Verkar finnas en hel drös med videos om fläktar och problem med PS3an...

Hoppas du får ordning på den!

Jag körde fläkttester, ett par st då när min lät, kanske därför den gav upp, kanske inte var något fel på den

Medlem
Skrivet av DraxXus:
Skrivet av Aurahead:

Min har alltid låtit efter en stund spelande, fläkten går på hög varv och sedan går den ner och samma sak igen. Men har aldrig fått några problem. Störande om man spelar med låg volym

Ja den ska göra det så den inte blir överhettad, men det kan också vara ett tecken på att den håller på att ge upp.
Min var 40gb's gamla Pianolackade från 08 samt att jag bodde i en lägenhet där det blev 50+ inomhus på somrarna (no joke) så det var ju bara en tidsfråga tills Bettan slängde in handduken.

Då vill jag att den ska ge upp nu, för jag tycker att den har gjort så där i 2 år utan att den låser sig eller överhettas XD
Eller snarare mindre när jag köpte den men mer och mer senare. Under film tittande så låter den väl inte så himla högt, mest under spel.

1
Skriv svar