"Att Star Wars: Battlefront 3 var 99% klart är bullshit"
En anonym tidigare Lucasarts-anställd slår tillbaka mot Free Radical-grundaren Steve Ellis uttalande om att Lucasarts lade ner ett spel som i praktiken var klart.
#lucasarts, #free-radical-design, #star-wars-battlefront-3
alla spel idag släpps ju typ när de är 75-80% klara, så indirekt har han nog rätt med 99%
Lite som jag tänkte! Utgivaren ser ett färdigt spel, medan vi (PC-spelare) ser en Beta!
ASUS Z87 Deluxe - 4770K 4,4GHz@1,25v - Noctua NH-D14 - GTX780 DCII@1241 - XMS3 8Gb 1600MHz - Asus Xonar Phoebus - OCZ Vertex Max IOPS 240Gb
Bryr sig folk om detta? Battlefront serien var väl aldrig ens speciellt bra? Vet att den sålde bra men kvalitétsmässigt var det väl inget vidare?
Folk ser Star Wars och tycker att det är super bra.
Vill minnas samma sak, att dom inte var vidare bra egentligen
"Do Protons have mass?
I didn't even know they're catholic.." - Andy, Fallout 3
Bryr sig folk om detta? Battlefront serien var väl aldrig ens speciellt bra? Vet att den sålde bra men kvalitétsmässigt var det väl inget vidare?
Battlefront höll likvärdig kvalité som Battlefield. Den största skillnaden var dock att Battlefield publicerades av ett företag med mycket pengar som vågade satsa på att göra en serie av det hela, medans Battlefront, ja, det ägs ju av Disney nu så det förklarar nog det mesta.
Bryr sig folk om detta? Battlefront serien var väl aldrig ens speciellt bra? Vet att den sålde bra men kvalitétsmässigt var det väl inget vidare?
Oj, 16 tummar ner fick jag, nytt personligt! Finns väl kanske folk som gillade det då
subterranean homesick alien
Whatever. Det var tillräckligt "klart" för att kunna avslutas.
Jobbade du på spelet? Nej , så hur vet du det? Denna killen säger det var 75% klart av ett MEDIOKERT SPEL. Nu kan ju båda ljuga men du har ju ingen som helst kunskap om det här.
Bryr sig folk om detta? Battlefront serien var väl aldrig ens speciellt bra? Vet att den sålde bra men kvalitétsmässigt var det väl inget vidare?
Battlefront höll likvärdig kvalité som Battlefield. Den största skillnaden var dock att Battlefield publicerades av ett företag med mycket pengar som vågade satsa på att göra en serie av det hela, medans Battlefront, ja, det ägs ju av Disney nu så det förklarar nog det mesta.
För Lucasart och Disney har lite pengar? Snälla... när det gäller ren kapacitet är nog situationen den omvända.
Visst kanske spelen skulle kunna släppas. Dock så vill Lucasart antagligen inte att det ska finnas ett harv till buggar och dålig kvalité med deras varumärke som inte ens skulle betala de 1-25% som var kvar på spelet.
"People don't plan to fail, they just fail to plan"
Whatever. Det var tillräckligt "klart" för att kunna avslutas.
Jobbade du på spelet? Nej , så hur vet du det? Denna killen säger det var 75% klart av ett MEDIOKERT SPEL. Nu kan ju båda ljuga men du har ju ingen som helst kunskap om det här.
Och den andra killen håller inte med så ingen av oss här vet hur klart eller mediokert det var. Vilket gör att JAG TYCKER (Herrejösses, vad man måste vara tydlig.) att spelet verkar vara tillräckligt klart för att kunna avslutas. Har man lagt än särskild summa tid och pengar på ett spel och det görs MER än till hälften klart så TYCKER JAG att man lika gärna kan avsluta det. Helst när det handlar om en uppföljare till en bra spelserie.
Everybody needs help.
Whatever. Det var tillräckligt "klart" för att kunna avslutas.
Jobbade du på spelet? Nej , så hur vet du det? Denna killen säger det var 75% klart av ett MEDIOKERT SPEL. Nu kan ju båda ljuga men du har ju ingen som helst kunskap om det här.
Och den andra killen håller inte med så ingen av oss här vet hur klart eller mediokert det var. Vilket gör att JAG TYCKER (Herrejösses, vad man måste vara tydlig.) att spelet verkar vara tillräckligt klart för att kunna avslutas. Har man lagt än särskild summa tid och pengar på ett spel och det görs MER än till hälften klart så TYCKER JAG att man lika gärna kan avsluta det. Helst när det handlar om en uppföljare till en bra spelserie.
Ekonomiskt sett kan det vara värt att inte publicera ens ett spel som är "99% klart". Det är inte bara utveckling som är en kostnad. Lika stort är marknadsföring och publicering samt framtida buggtestning, patchning, support etc.
Och ja, pengarna är allt. Ingen vill fortsätta investera i något som inte kommer ens kommer ge pengarna tillbaka. Ingen vill arbeta utan att få betalt.
"People don't plan to fail, they just fail to plan"
Whatever. Det var tillräckligt "klart" för att kunna avslutas.
Jobbade du på spelet? Nej , så hur vet du det? Denna killen säger det var 75% klart av ett MEDIOKERT SPEL. Nu kan ju båda ljuga men du har ju ingen som helst kunskap om det här.
Och den andra killen håller inte med så ingen av oss här vet hur klart eller mediokert det var. Vilket gör att JAG TYCKER (Herrejösses, vad man måste vara tydlig.) att spelet verkar vara tillräckligt klart för att kunna avslutas. Har man lagt än särskild summa tid och pengar på ett spel och det görs MER än till hälften klart så TYCKER JAG att man lika gärna kan avsluta det. Helst när det handlar om en uppföljare till en bra spelserie.
Ekonomiskt sett kan det vara värt att inte publicera ens ett spel som är "99% klart". Det är inte bara utveckling som är en kostnad. Lika stort är marknadsföring och publicering samt framtida buggtestning, patchning, support etc.
Och ja, pengarna är allt. Ingen vill fortsätta investera i något som inte kommer ens kommer ge pengarna tillbaka. Ingen vill arbeta utan att få betalt.
Visst är det så. Men har man lagt tid och pengar på ett nästan helt klart spel kan man ju tycka att det är lika bra att gå överbudget och avsluta det. Än att kasta hela den beräknade budgeten och tiden som använts i sjön.
Överbudget spelutveckling+ redan uträknade marknadsföringskostnader = förhoppningsvis vinst.
Ordinär budget spelutveckling + skrotning= inga inkomster.
Det handlar ju inte bara om kostnader heller. Hade spelet gjorts och det visade sig vara riktigt bra får företaget publicitet . Självklart fungerar det åt andra hållet med. Men tanke på vilka det är som gör spelet så tvivlar jag att det hade gått dåligt om de bara fått göra klart det de velat.
Sen självklart, är detta rena spekulationer från min sida. Jag har ingen aning om hur mycket de olika aspekterna i utvecklingen i ett spel kostar. (Bara så att jag slipper: "VAR ÄR DINA BEVIS!? HUR KAN DU VETA DET!? KÄLLOR!?") Folk måste inse att detta är ett allmänt gamer-forum PÅ INTERNET. Vad jag har skrivit är inget faktum, folk måste förstå sig på skillnaden.
Sen varför du börjar dra upp självklara saker som att folk vill ha betalt för att de arbetar is beyond me.
Everybody needs help.