Inget free-to-play för Starcraft 2

Robot
Inget free-to-play för Starcraft 2

Blizzards Mike Morhaime stör sig på att folk så ofta frågar eftersom "matematiken stöder helt enkelt inte föreställningarna bakom det argumentet".

#starcraft-ii-2, #blizzard


Medlem
Inget free-to-play för Starcraft 2

Varför skulle det vara Free to Play?
För att fler skulle spela det?
Alla spelar det ändå?


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem

Varför skulle Starcraft 2 vara i behov av F2P?

phi
Medlem

Visst kan jag se potentialen för Blizzard att dra in pengar på en F2P-modell men däremot ser jag inte inget behov av det.

Medlem

Spelar folk ens det?

Medlem
Skrivet av Hipshot:

Varför skulle det vara Free to Play?
För att fler skulle spela det?
Alla spelar det ändå?

Det är väl för att eftersom det är en E-sport så vill väl folk att det ska vara lite mer som riktiga sporter. Att spela fotboll kostar ju aldrig något någonsin (nåväl, man kanske vill ha en boll och två mål dock...)

Är vad jag kan tänka mig det handlar om iaf. En del av kritiken för E-sporter handlar ju ofta om att det är spelföretag som gör spelen bara för att sälja, att där kommer en ny uppföljare som folk måste flytta sig över till hela tiden etc. F2P kanske skulle kunna möta båda sidorna halvvägs

Medlem
Skrivet av eCore:

Spelar folk ens det?

Är väldigt nöjd med SC2's community, finns såklart rövhål men om man jämför med alla moba-titlar är det rena drömmen.

Följer alla större tävlingar men är högst medioker själv, men tack vara att folk är generellt trevliga så köra jag mina matcher lite då och då.
Något som är ovanligt i dagens pre-teen mentalitet.

Kort svar: Ja folk spelar och alla är välkomna.

Väldigt klokt val av Blizzard!

Medlem
Skrivet av DarkZide8:
Skrivet av Hipshot:

Varför skulle det vara Free to Play?
För att fler skulle spela det?
Alla spelar det ändå?

Det är väl för att eftersom det är en E-sport så vill väl folk att det ska vara lite mer som riktiga sporter. Att spela fotboll kostar ju aldrig något någonsin (nåväl, man kanske vill ha en boll och två mål dock...)

Är vad jag kan tänka mig det handlar om iaf. En del av kritiken för E-sporter handlar ju ofta om att det är spelföretag som gör spelen bara för att sälja, att där kommer en ny uppföljare som folk måste flytta sig över till hela tiden etc. F2P kanske skulle kunna möta båda sidorna halvvägs

Har läst detta men har aldrig förstått vad det är att gnälla om?
Om man ska ägna sig åt att utöva en hobby på hög nivå har man väl råd att lägga några hundra för att starta?
Eller är folk så jävla snåla?
Skulle tro att dom som grinar mest är pirater som vill ha ALLT gratis.

Vad för sport man än ägnar sig åt måste man lägga lite pengar på utrustning.

Edit: skall lägga till att f2p har en tendens att dra till sig en jävla massa skithögar så för communityts skull hoppas jag att det aldrig blir så.

Sen kostar väl nästan alla Esport-titlar pengar idag?
CS, BF, Quake etc har ju alltid kostat på sina respektive storhetstider?

Medlem
Skrivet av Hipshot:

Varför skulle det vara Free to Play?
För att fler skulle spela det?
Alla spelar det ändå?

Jag känner faktiskt ingen som lirar detta...jag vet dock många (inklusive mig själv) som äger det


signatur

<allt jag skriver är mina åsikter och ni behöver varken hålla med eller säga emot>

Medlem

Lysande. F2P skulle göra communityt värre än vad det redan är på Reddit / Twitch-chats. Är väl i princip bara #GSL@quakenet och TL-forums som är någorlunda.


signatur

Move.L #beef, $4
Om du läser detta, har jag aptråkigt på jobbet -- och andra sidan, verkar du ha det också, ska vi ligga med varandra?

Medlem
Skrivet av gryzor:

Lysande. F2P skulle göra communityt värre än vad det redan är på Reddit / Twitch-chats. Är väl i princip bara #GSL@quakenet och TL-forums som är någorlunda.

Får hålla med dig men finns det något community som är bra på Reddit/Twitch?

Medlem

Starcraft II är väl redan "free-to-play"?

Jag spelar det och jag betalar inget i alla fall.

"pay-to-win"-spel är det väl såklart som menas här... förbannade skitspel är vad det är.

Medlem

Japp free too play finns bara för att fånga så många casual spelare som möjligt. Sen om de gillar spelet och vill bli bra så måste de betala pengar, ofta mer än ett spel som inte är "free to play".

Tycker free-to-play systemet är rätt lurigt och dåligt. I spel där multiplayer balans är viktigt free-to-play kan verkligen sabba.
Undrar bara hur EA kommer att fucka upp Generals 2 när det kommer att bli "free-to-play".

Inaktiv

Det var tråkigt att höra, men personligen berör det inte mig som gamer allt för mycket, just för att jag inte tänkt betala för ett singleplayer-spel (som i sin tur skall spelas mot deras DRM-servers), servers som emellanåt ligger nere, skärpning Blizzard!

Medlem

Enda sättet jag ser för ett F2P är om man inför mikrotransaktioner. Dvs, att spelare kan köpa nya porträtt, titlar och annat krafs för riktiga pengar. Men spel bör vara designade för det från början för att det ska funka, och jag hoppas inte Blizz går den vägen. Jag betalar gärna några hundra för en kvalitetsprodukt.

Bra...


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem
Skrivet av Raklödder:

Det var tråkigt att höra, men personligen berör det inte mig som gamer allt för mycket, just för att jag inte tänkt betala för ett singleplayer-spel (som i sin tur skall spelas mot deras DRM-servers), servers som emellanåt ligger nere, skärpning Blizzard!

Då antar jag att du inte spelat CS/HL, Quake, C&C etc i multiplayer heller då?
För man måste ju faktiskt köpa dom också?

Medlem

Att säga att all annan sport är gratis är ju ren lögn.. Allt kostar om man ska spela det.. Till och med om man ska ut och jogga så behöver du köpa skor för mer än vad sc2 kosta i princip och sen slits det ut så du behöver köpa nya efter något år.. samma sak med fotboll osv osv.. Fast sc2 kan du ladda ner gratis hur länge du vill så länge du nu kommer ihåg ditt lösen till battlenet Och om någon nu vill säga att datorkostnaden ska räknas med.. Det är som att du måste ju klippa en fotbollsplan för att kunna spela fotboll och då behöver du gräsklippare och någon som klipper osv osv..

Geeks Gaming

Tack.. tack så mycket... aaa säg nej till f2p

Medlem
Skrivet av Exxo:

Starcraft II är väl redan "free-to-play"?

Jag spelar det och jag betalar inget i alla fall.

"pay-to-win"-spel är det väl såklart som menas här... förbannade skitspel är vad det är.

Du måste köpa SC2 ifall du vill få tillgång till att spela det. Alltså inte free-to-play. Pay-to-win appliceras bara på F2P-titlar där du kan köpa fördelar -- inte en möjlighet i SC2.

Medlem
Skrivet av eCore:

Spelar folk ens det?

Jag spelar det ibland och hittar alltid folk att lira med direkt. Ja det är många som spelar det!

Inaktiv
Skrivet av Lepr:
Skrivet av Raklödder:

Det var tråkigt att höra, men personligen berör det inte mig som gamer allt för mycket, just för att jag inte tänkt betala för ett singleplayer-spel (som i sin tur skall spelas mot deras DRM-servers), servers som emellanåt ligger nere, skärpning Blizzard!

Då antar jag att du inte spelat CS/HL, Quake, C&amp;C etc i multiplayer heller då?
För man måste ju faktiskt köpa dom också?

Jag har betalt för samtliga Counter Strike och Half-Life spel i serien som finns att tillgå, förstår inte riktigt din poäng?

Medlem
Skrivet av Raklödder:

Jag har betalt för samtliga Counter Strike och Half-Life spel i serien som finns att tillgå, förstår inte riktigt din poäng?

Det är nog ingen som förstår din poäng heller. Aldrig varit med om att SC2 "legat nere" mer än för battle.net-underhåll när de patchar spelet.


signatur

Move.L #beef, $4
Om du läser detta, har jag aptråkigt på jobbet -- och andra sidan, verkar du ha det också, ska vi ligga med varandra?

Inaktiv
Skrivet av gryzor:
Skrivet av Raklödder:

Jag har betalt för samtliga Counter Strike och Half-Life spel i serien som finns att tillgå, förstår inte riktigt din poäng?

Det är nog ingen som förstår din poäng heller. Aldrig varit med om att SC2 "legat nere" mer än för battle.net-underhåll när de patchar spelet.

Förlåt, men har du ens testat spelet?

Medlem

Stora frågan jag skulle ställa är på vilket vis de skulle tjäna pengar på en F2P-modell? Känner att det inte finns någon sådan modell som skulle gynna SC2. Är väl fantastiskt att det är en engångsumma och sedan så har man det. med tanke på livslängden för spelet. Att en del folk tröttnar och inte spelar regelbundet gör det ju inte mindre värt eller mer värt att gå F2P direkt.

Medlem

-We lost this match becouse of you, you know? Noob!

Den kommentaren fick jag idag efter en match, 4v4. Jag har kört spelet sen start. Suger fortfarande hårt. Fortfarande bra kul att lira, dock inte för de som lirar i mitt lag.

Medlem
Skrivet av Raklödder:
Skrivet av Lepr:
Skrivet av Raklödder:

Det var tråkigt att höra, men personligen berör det inte mig som gamer allt för mycket, just för att jag inte tänkt betala för ett singleplayer-spel (som i sin tur skall spelas mot deras DRM-servers), servers som emellanåt ligger nere, skärpning Blizzard!

Då antar jag att du inte spelat CS/HL, Quake, C&amp;amp;C etc i multiplayer heller då?
För man måste ju faktiskt köpa dom också?

Jag har betalt för samtliga Counter Strike och Half-Life spel i serien som finns att tillgå, förstår inte riktigt din poäng?

Förstod på dig som att du inte tänkt betala för något SP-spel, därav mitt svar.

Jag förstod kanske fel där, men kan inte hålla med om att servrarna varit nere något större, som gryzor sa har jag nästan aldrig haft nåt problem med det.
Sen gillar jag ladder systemet i spelet och tycker därmed att deras "DRM" servers gör mer nytta än tvärtom då det är mycket svårare att fuska sig till ranking etc.

Medlem
Skrivet av Raklödder:
Skrivet av gryzor:
Skrivet av Raklödder:

Jag har betalt för samtliga Counter Strike och Half-Life spel i serien som finns att tillgå, förstår inte riktigt din poäng?

Det är nog ingen som förstår din poäng heller. Aldrig varit med om att SC2 "legat nere" mer än för battle.net-underhåll när de patchar spelet.

Förlåt, men har du ens testat spelet?

Raklödder antingen trollar du (sluta, snälla) eller så spelar du inte speciellt mycket SC2 själv. Poängen som grayzor troligtvis har är att de flesta spel i dagens läge har någon form av DRM, CS och HL hade det i form av WON innan Steam tog över den biten. grayzor påpekar alltså att du troligtvis inte då heller borde betalat för de spelen då de också har DRM-skydd.

Bortsett från ett avbrott i veckan för serverunderhåll så har jag aldrig upplevt några större problem med att spela SC2. SC2 går dessutom att spela sp i offline mode om du har aktiverat ditt konto så att du behöver logga in på DRM-servers stämmer inte.

Om din inställning är att du "aldrig kommer betala för ett singleplayer-spel" så är det sådana som du som dödar spelbranchen. Så sluta gärna upp med det samtidigt som du slutar trolla.

Inaktiv
Skrivet av vidde:
Skrivet av Raklödder:
Skrivet av gryzor:
Skrivet av Raklödder:

Jag har betalt för samtliga Counter Strike och Half-Life spel i serien som finns att tillgå, förstår inte riktigt din poäng?

Det är nog ingen som förstår din poäng heller. Aldrig varit med om att SC2 "legat nere" mer än för battle.net-underhåll när de patchar spelet.

Förlåt, men har du ens testat spelet?

Raklödder antingen trollar du (sluta, snälla) eller så spelar du inte speciellt mycket SC2 själv. Poängen som grayzor troligtvis har är att de flesta spel i dagens läge har någon form av DRM, CS och HL hade det i form av WON innan Steam tog över den biten. grayzor påpekar alltså att du troligtvis inte då heller borde betalat för de spelen då de också har DRM-skydd.

Bortsett från ett avbrott i veckan för serverunderhåll så har jag aldrig upplevt några större problem med att spela SC2. SC2 går dessutom att spela sp i offline mode om du har aktiverat ditt konto så att du behöver logga in på DRM-servers stämmer inte.

Om din inställning är att du "aldrig kommer betala för ett singleplayer-spel" så är det sådana som du som dödar spelbranchen. Så sluta gärna upp med det samtidigt som du slutar trolla.

Läs vad jag skrev kvinna: "just för att jag inte tänkt betala för ett singleplayer-spel (som i sin tur skall spelas mot deras DRM-servers)."

12
Skriv svar