"Att Star Wars: Battlefront 3 var 99% klart är bullshit"

Robot
"Att Star Wars: Battlefront 3 var 99% klart är bullshit"

En anonym tidigare Lucasarts-anställd slår tillbaka mot Free Radical-grundaren Steve Ellis uttalande om att Lucasarts lade ner ett spel som i praktiken var klart.

#lucasarts, #free-radical-design, #star-wars-battlefront-3


Medlem
"Att Star Wars: Battlefront 3 var 99% klart är bullshit"

ett star wars battlefield 3 med ewoker istället för den där jar jar,
det hade vart grymt.

Medlem

Whatever. Det var tillräckligt "klart" för att kunna avslutas.


signatur

Everybody needs help.

Medlem

jag tror att spelet helt enkelt inte höll måttet men att de som jobbat hårt på det är ledsna över att allt arbete var förgäves.

Medlem

alla spel idag släpps ju typ när de är 75-80% klara, så indirekt har han nog rätt med 99%

Medlem

Det var väl bra att det inte kom ut, så blev det inga missförstånd när det gäller förkortningar och Battlefield 3...


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem
Skrivet av Ztreek:

alla spel idag släpps ju typ när de är 75-80% klara, så indirekt har han nog rätt med 99%

Så sant som det var sagt!


signatur

In peace, sons bury their fathers, in war, fathers bury their sons.

Medlem

Bryr sig folk om detta? Battlefront serien var väl aldrig ens speciellt bra? Vet att den sålde bra men kvalitétsmässigt var det väl inget vidare?


signatur

subterranean homesick alien

Medlem

Typiskt att det ska bli såhär bara för konsolernas idioti.


signatur

PC-veteran, spelat på PC sedan 2008.

Medlem

Modigt att göra ett sådant utalande annonymt!, 99% bullshit?


signatur

Dear Developers. Rock is overpowered, please nerf.
Paper is fine. Yours truly, ~ Scissors

Medlem
Skrivet av toast:

Modigt att göra ett sådant utalande annonymt!, 99% bullshit?

Han sa ju i alla fall inte 100%....

Medlem
Skrivet av Ztreek:

alla spel idag släpps ju typ när de är 75-80% klara, så indirekt har han nog rätt med 99%

Lite som jag tänkte! Utgivaren ser ett färdigt spel, medan vi (PC-spelare) ser en Beta!


signatur

ASUS Z87 Deluxe - 4770K 4,4GHz@1,25v - Noctua NH-D14 - GTX780 DCII@1241 - XMS3 8Gb 1600MHz - Asus Xonar Phoebus - OCZ Vertex Max IOPS 240Gb

Medlem

Om man kollar på videosen som släpptes, så är jag väldigt tveksam till att det var 99% klart. Även om det var betor eller alphas så såg det ut som om det hade behövts iaf 2 år till på det.

Medlem
Skrivet av Preed:

Bryr sig folk om detta? Battlefront serien var väl aldrig ens speciellt bra? Vet att den sålde bra men kvalitétsmässigt var det väl inget vidare?

Folk ser Star Wars och tycker att det är super bra.
Vill minnas samma sak, att dom inte var vidare bra egentligen


signatur

"Do Protons have mass?
I didn't even know they're catholic.." - Andy, Fallout 3

Medlem
Skrivet av Preed:

Bryr sig folk om detta? Battlefront serien var väl aldrig ens speciellt bra? Vet att den sålde bra men kvalitétsmässigt var det väl inget vidare?

Battlefront höll likvärdig kvalité som Battlefield. Den största skillnaden var dock att Battlefield publicerades av ett företag med mycket pengar som vågade satsa på att göra en serie av det hela, medans Battlefront, ja, det ägs ju av Disney nu så det förklarar nog det mesta.

Medlem

Ända Starwars spel som man längtar efter är 1313. Känns som alla bra och väll gjorda star wars spel är ut döda och kommer inga nya tex Rogue Squadron, jedi knight och republic commando.

Medlem
Skrivet av Preed:

Bryr sig folk om detta? Battlefront serien var väl aldrig ens speciellt bra? Vet att den sålde bra men kvalitétsmässigt var det väl inget vidare?

Oj, 16 tummar ner fick jag, nytt personligt! Finns väl kanske folk som gillade det då


signatur

subterranean homesick alien

Moderator | Testpilot
Skrivet av Apministern:

Whatever. Det var tillräckligt "klart" för att kunna avslutas.

Jobbade du på spelet? Nej , så hur vet du det? Denna killen säger det var 75% klart av ett MEDIOKERT SPEL. Nu kan ju båda ljuga men du har ju ingen som helst kunskap om det här.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem

Men kan dom inte bara släppa det någon gång istället

Medlem
Skrivet av Bojkott:
Skrivet av Preed:

Bryr sig folk om detta? Battlefront serien var väl aldrig ens speciellt bra? Vet att den sålde bra men kvalitétsmässigt var det väl inget vidare?

Battlefront höll likvärdig kvalité som Battlefield. Den största skillnaden var dock att Battlefield publicerades av ett företag med mycket pengar som vågade satsa på att göra en serie av det hela, medans Battlefront, ja, det ägs ju av Disney nu så det förklarar nog det mesta.

För Lucasart och Disney har lite pengar? Snälla... när det gäller ren kapacitet är nog situationen den omvända.

Visst kanske spelen skulle kunna släppas. Dock så vill Lucasart antagligen inte att det ska finnas ett harv till buggar och dålig kvalité med deras varumärke som inte ens skulle betala de 1-25% som var kvar på spelet.


signatur

"People don't plan to fail, they just fail to plan"

Medlem
Skrivet av uberpwnage2.0:
Skrivet av Apministern:

Whatever. Det var tillräckligt "klart" för att kunna avslutas.

Jobbade du på spelet? Nej , så hur vet du det? Denna killen säger det var 75% klart av ett MEDIOKERT SPEL. Nu kan ju båda ljuga men du har ju ingen som helst kunskap om det här.

Och den andra killen håller inte med så ingen av oss här vet hur klart eller mediokert det var. Vilket gör att JAG TYCKER (Herrejösses, vad man måste vara tydlig.) att spelet verkar vara tillräckligt klart för att kunna avslutas. Har man lagt än särskild summa tid och pengar på ett spel och det görs MER än till hälften klart så TYCKER JAG att man lika gärna kan avsluta det. Helst när det handlar om en uppföljare till en bra spelserie.


signatur

Everybody needs help.

Medlem

"Jag vill tala klarspråk eftersom många människor jobbade väldigt hårt på BF3 (och BF4)"
Jag gillar era förkortningar

Medlem
Skrivet av Apministern:
Skrivet av uberpwnage2.0:
Skrivet av Apministern:

Whatever. Det var tillräckligt "klart" för att kunna avslutas.

Jobbade du på spelet? Nej , så hur vet du det? Denna killen säger det var 75% klart av ett MEDIOKERT SPEL. Nu kan ju båda ljuga men du har ju ingen som helst kunskap om det här.

Och den andra killen håller inte med så ingen av oss här vet hur klart eller mediokert det var. Vilket gör att JAG TYCKER (Herrejösses, vad man måste vara tydlig.) att spelet verkar vara tillräckligt klart för att kunna avslutas. Har man lagt än särskild summa tid och pengar på ett spel och det görs MER än till hälften klart så TYCKER JAG att man lika gärna kan avsluta det. Helst när det handlar om en uppföljare till en bra spelserie.

Ekonomiskt sett kan det vara värt att inte publicera ens ett spel som är "99% klart". Det är inte bara utveckling som är en kostnad. Lika stort är marknadsföring och publicering samt framtida buggtestning, patchning, support etc.

Och ja, pengarna är allt. Ingen vill fortsätta investera i något som inte kommer ens kommer ge pengarna tillbaka. Ingen vill arbeta utan att få betalt.


signatur

"People don't plan to fail, they just fail to plan"

Medlem
Skrivet av Naraccas:
Skrivet av Apministern:
Skrivet av uberpwnage2.0:
Skrivet av Apministern:

Whatever. Det var tillräckligt "klart" för att kunna avslutas.

Jobbade du på spelet? Nej , så hur vet du det? Denna killen säger det var 75% klart av ett MEDIOKERT SPEL. Nu kan ju båda ljuga men du har ju ingen som helst kunskap om det här.

Och den andra killen håller inte med så ingen av oss här vet hur klart eller mediokert det var. Vilket gör att JAG TYCKER (Herrejösses, vad man måste vara tydlig.) att spelet verkar vara tillräckligt klart för att kunna avslutas. Har man lagt än särskild summa tid och pengar på ett spel och det görs MER än till hälften klart så TYCKER JAG att man lika gärna kan avsluta det. Helst när det handlar om en uppföljare till en bra spelserie.

Ekonomiskt sett kan det vara värt att inte publicera ens ett spel som är "99% klart". Det är inte bara utveckling som är en kostnad. Lika stort är marknadsföring och publicering samt framtida buggtestning, patchning, support etc.

Och ja, pengarna är allt. Ingen vill fortsätta investera i något som inte kommer ens kommer ge pengarna tillbaka. Ingen vill arbeta utan att få betalt.

Visst är det så. Men har man lagt tid och pengar på ett nästan helt klart spel kan man ju tycka att det är lika bra att gå överbudget och avsluta det. Än att kasta hela den beräknade budgeten och tiden som använts i sjön.
Överbudget spelutveckling+ redan uträknade marknadsföringskostnader = förhoppningsvis vinst.
Ordinär budget spelutveckling + skrotning= inga inkomster.

Det handlar ju inte bara om kostnader heller. Hade spelet gjorts och det visade sig vara riktigt bra får företaget publicitet . Självklart fungerar det åt andra hållet med. Men tanke på vilka det är som gör spelet så tvivlar jag att det hade gått dåligt om de bara fått göra klart det de velat.

Sen självklart, är detta rena spekulationer från min sida. Jag har ingen aning om hur mycket de olika aspekterna i utvecklingen i ett spel kostar. (Bara så att jag slipper: "VAR ÄR DINA BEVIS!? HUR KAN DU VETA DET!? KÄLLOR!?") Folk måste inse att detta är ett allmänt gamer-forum PÅ INTERNET. Vad jag har skrivit är inget faktum, folk måste förstå sig på skillnaden.

Sen varför du börjar dra upp självklara saker som att folk vill ha betalt för att de arbetar is beyond me.


signatur

Everybody needs help.

Medlem
Skrivet av Ztreek:

alla spel idag släpps ju typ när de är 75-80% klara, så indirekt har han nog rätt med 99%

Antingen halvklara, eller så gör man en EA och säljer bet-versionen (Battlefield 3) och senare säljer den färdigutvecklade versionen (Battlefield 4)..

1
Skriv svar