Problem att spela nya spel!

Medlem
Problem att spela nya spel!

Hej!

Min dator klarar inte av det nyare spelen även fast jag har denna hårdvara.

CPU: i5 2500K
GPU: Amd radeon hd 6950 2GB
Minne: 8GB DDR3

Det borde inte bero på min hårdvara, vad tror ni att felet kan vara? Måste jag uppgradera något i hårdvaran?

Medlem

På vilket sätt menar du klarar inte av? Funkar det inte alls, eller kan du inte spela maxat? För det lär du nog inte göra med de specsen tyvärr.


signatur

Motivator's Lifestyle. Athletic Martyr. Build your own foundation.

Testpilot

Helt okej processor , vettigt med minne men 6950 är väl inte det värsta man kan ha men dugligt och lär ju rulla på i medium inställningar i de flesta spel.

Fler detaljer om vad din dator inte klarar av tack!

Medlem

Jag lirar på fortfarande på min Intel Core Duo (8500), GTS 450, båda klockade, med 6GB ram, så länge man inte är kräsen med inställningar så klarar den det mesta finfint.

Men ska man köra allt maxat i ny spel får man ju lägga ut en nätt summa pengar.

Medlem
Skrivet av Stag:

På vilket sätt menar du klarar inte av? Funkar det inte alls, eller kan du inte spela maxat? För det lär du nog inte göra med de specsen tyvärr.

Ja men asså jag testade far cry 3 på max och jag låg på runt 25-35 fps och jag laggar till och med när jag har medium! Jag ligger jag på 60fps men när jag kollar på ett långt avstånd så sjunker den till kanske runt 35-45 fps...

Medlem
Skrivet av Epoxlol:

Jag lirar på fortfarande på min Intel Core Duo (8500), GTS 450, båda klockade, med 6GB ram, så länge man inte är kräsen med inställningar så klarar den det mesta finfint.

Men ska man köra allt maxat i ny spel får man ju lägga ut en nätt summa pengar.

Jo men jag la ut över 9 tusen spänn på denna datorn från komplett.se. Jag förstår inte, jag har spelat crysis 2 på high utan lagg förut asså när jag just fick han. Men nu fattar jag inte vad felet är... har haft han typ i 1 år. Folk säger att mina drivutiner på min grafikkort måste uppdateras men det står att den full uppdaterad.. Jag fattar ingenting!

Medlem
Skrivet av Harakiri:

Helt okej processor , vettigt med minne men 6950 är väl inte det värsta man kan ha men dugligt och lär ju rulla på i medium inställningar i de flesta spel.

Fler detaljer om vad din dator inte klarar av tack!

Jag har hört av mina vänner att min grafikkort är tillräckligt bra för att maxa dem nya spelen men du kanske vet mycket mer så jag säger absolut inte att du har fel! Detaljer hmm typ i WoW kan jag lagga i 25 man raid och kan ej kunna ha ultra, då laggar det ganska mycket. Om jag säger så här typ alla nya spelen med bra grafik som har just kommit ut!

Medlem
Skrivet av Arda:
Skrivet av Epoxlol:

Jag lirar på fortfarande på min Intel Core Duo (8500), GTS 450, båda klockade, med 6GB ram, så länge man inte är kräsen med inställningar så klarar den det mesta finfint.

Men ska man köra allt maxat i ny spel får man ju lägga ut en nätt summa pengar.

Jo men jag la ut över 9 tusen spänn på denna datorn från komplett.se. Jag förstår inte, jag har spelat crysis 2 på high utan lagg förut asså när jag just fick han. Men nu fattar jag inte vad felet är... har haft han typ i 1 år. Folk säger att mina drivutiner på min grafikkort måste uppdateras men det står att den full uppdaterad.. Jag fattar ingenting!

Malware kan vara en sak som slöar ner datorn rejält, kolla med Malwarebytes/CCcleaner, det är så lätt att få nuförtiden med alla 0-days som cirkulerar via tex XSS. Även Bloatware som brukar finnas förinstallerat på datorn om du köper en färdigbyggd dator kan ta mycket resurser. Windows har problem med att det blir rejält mycket slöare efter ett tag, kanske värt att installera om.

Andra orsaker kan vara fragmentering, döende HDD, värme i datorn etc. Det är svårt att isolera problemet, det kan finnas 1000-tals orsaker.

Medlem
Skrivet av Epoxlol:
Skrivet av Arda:
Skrivet av Epoxlol:

Jag lirar på fortfarande på min Intel Core Duo (8500), GTS 450, båda klockade, med 6GB ram, så länge man inte är kräsen med inställningar så klarar den det mesta finfint.

Men ska man köra allt maxat i ny spel får man ju lägga ut en nätt summa pengar.

Jo men jag la ut över 9 tusen spänn på denna datorn från komplett.se. Jag förstår inte, jag har spelat crysis 2 på high utan lagg förut asså när jag just fick han. Men nu fattar jag inte vad felet är... har haft han typ i 1 år. Folk säger att mina drivutiner på min grafikkort måste uppdateras men det står att den full uppdaterad.. Jag fattar ingenting!

Malware kan vara en sak som slöar ner datorn rejält, kolla med Malwarebytes/CCcleaner, det är så lätt att få nuförtiden med alla 0-days som cirkulerar via tex XSS. Även Bloatware som brukar finnas förinstallerat på datorn om du köper en färdigbyggd dator kan ta mycket resurser. Windows har problem med att det blir rejält mycket slöare efter ett tag, kanske värt att installera om.

Andra orsaker kan vara fragmentering, döende HDD, värme i datorn etc. Det är svårt att isolera problemet, det kan finnas 1000-tals orsaker.

Tack för hjälpen ska nog göra det om jag inte hittar någon annan lösning! Men tack ändå!:)

nj
Medlem

Den absolut nyaste Catalyst-drivrutinen för ditt grafikkort är Catalyst 12.11 beta 11 som släpptes i förrgår, de senaste drivrutinerna som inte är en beta-version hittar du här.

Far Cry 3 är lite krävande, jag kan dock köra det i 1920x1200 med det mesta på high med mitt Radeon HD 6950 2GB, märker av att FPS varierar men överlag så flyter det acceptabelt, har en AMD Phenom II X6 1055T samt 8GB ram i övrigt.

Vad har du för temperaturer på CPU och grafikkort? Kan vara att datorn går för varm om den är totalt igendammad.

Testpilot

Både Far Cry 3 och Hitman Absolution är 2 nya spel som verkligen får hårdvaran att svettas.

Om vi då antar att du kör 1920x1080 vilket de flesta gör så skall du i Far Cry 3 ligga på ca 38fps med high quality settings enligt Guru3D testet.

Så det är bara att skruva på olika rattar i grafikinställningarna tills du får en fps som är bra att spela & som ser snyggt ut , tex stäng av MSAA och få en bra prestandaboost.
Även shadows brukar jag ställa om då jag inte tycker det inverkar så mycket heller.

Benchmark Hitman:
http://www.guru3d.com/articles_pages/hitman_absolution_graphi...

Benchmark Far Cry 3:
http://www.techspot.com/review/615-far-cry-3-performance/
http://www.guru3d.com/articles_pages/far_cry_3_graphics_perfo...

Medlem

Och här är ett till benchmark där de bara använder ett 6950 1GB i en dator med Intel 2500k.
http://benchmark3d.com/far-cry-3-benchmark
Testet gjordes med AMD's äldre drivrutiner: Cat 12.11 Beta 8

Merparten av testet görs på den högsta gfx inställningen (Ultra) men längre ner på sidan så har de även gjort en liten jämförelse mellan low, medium, high, very high, ultra och ultra + 8xMSAA

Ser i alla fall ut som ett HD6950 borde klara av spelet med en blandning av High och V.High inställningar @1920x1080 (40-60fps).
Sen är det ju rent personligt hur man tolererar "flytet".

Dock vet jag inte hur mycket bloatwareoch fragmenterade hdd's kan påverka prestandan i ett spel, min speldisk är hissnande 58% fragmenterad och systemdisk 31%.
Men enligt alla benchmarks så ligger min FPS i den range den borde vara med min hårdvara.

Medlem
Skrivet av nj:

Den absolut nyaste Catalyst-drivrutinen för ditt grafikkort är Catalyst 12.11 beta 11 som släpptes i förrgår, de senaste drivrutinerna som inte är en beta-version hittar du här.

Far Cry 3 är lite krävande, jag kan dock köra det i 1920x1200 med det mesta på high med mitt Radeon HD 6950 2GB, märker av att FPS varierar men överlag så flyter det acceptabelt, har en AMD Phenom II X6 1055T samt 8GB ram i övrigt.

Vad har du för temperaturer på CPU och grafikkort? Kan vara att datorn går för varm om den är totalt igendammad.

Du är fan bäst! När jag kom hem installerade jag Beta 11 och jag märkte att min fps gick upp! Sen ändrade jag allt till ultra high och sänkte "Post FX" till low som jag har ingen aning vad det är! Och nu ligger jag på 60 fps hela tiden! Tack ska du ha!:)

Medlem

Tack för alla svar men nu löste jag det! Men tack ska ni ha!:)

Medlem

Jag har samma kort, och körde allt utom shadows på high innan med bra fps. Nu kör jag alt på high, och två på very high. (Vegetation och water).

Det jag gjorde som gav lite extra var att installera CAP2. Finns på AMD's hemsida. Då får du nog ut lite kräm till.


signatur

Motivator's Lifestyle. Athletic Martyr. Build your own foundation.

1
Skriv svar