Idag fyller Quake II 15 år!

Medlem

Jag gillade single player i Q2, det var ganska oöverträffat på sin tid eftersom det var designat med tanke på hårdvaruaccelererad 3D.
Jag tillhör dock den gamla skolan som tyckte multiplayer var alldeles för långsamt och trögt i Q2 så Q1 förblir min favorit.
Men grattis ändå för det var en milstolpe!

Medlem

Saknar rocket-jumping i dagens spel. Även quad damage och bfg.

Medlem

Härligt, ett helt underbart spel!

Det har spelats otaliga gånger i co-op över LAN med tre nära vänner.

Även modscenen var riktigt spännande och vi var ett härligt gäng som spelade väldigt mycket Action Quake 2 och Gloom. För de som inte är bekanta med det, är det kanske inte så mycket att hänga i granen. Däremot när det begav sig, vilket spel, vilka moddar. Några av oss gjorde även banor och dolde diverse hemligheter för att kunna dra nytta av i de förödande matcher som följde!

För att inte tala om hur sjukt optimerat det är och konfigurationsmöjligheterna. Den mest strippade versionen jag känner till ligger på 2,7Mb och är fullt spelbar. Visst det saknas texturer, ljud och enbart en bana.

Det finns inget slut på mina hyllningar till detta spel och då är jag ändå mer förtjust i efterträdaren.

Medlem
Skrivet av m_g_karlsson:

Quake är nostalgi, men att jämnföra det med t.ex BF3 är ju larvigt. Sen kan man ha åsikter om att industrin nuförtiden kretsar mer runt pengar än viljan att göra ett bra spel.

Men tyvärr är det så att Quake, Unreal, Delta Force, Counterstrike osv. är odynamiska, overkliga, fula och allmänt sämst. Sen att det drar upp minnen från när man var yngre och bara kunde sitta och spela och svina hela dagarna det är ju toppen, men det är fortfarande bara det, minnen.

Det sorgliga är att spelindustrin den senaste tiden gått åt helt fel håll, spelen du nämner kräver bra mycket mer skicklighet än dagens spel. Delta Force var ett riktigt svårt spel, jämför det med mer moderna CoD och du kanske märker den stora skillnaden.

Kan inte hålla med om att Delta Force var så värst orealistiskt, det var bra mycket mer realistiskt än de senaste spelen som CoD.

Medlem

Grattis!
Tyvärr är jag lite för ung för att ha varit med i hela multiplayer- och claneran med Q2. Men kommer fortfarande ihåg när jag som 10-åring lyssnade på de äldre pojkarna i skolan som precis införskaffat sig Q2 och var mäkta imponerade över grafiken :).

När Q3 kom var jag däremot tillräckligt gammal och spelade det sönder och samman under många år. Saknar den här typen av spel

Grattis you old bastard, cheers!


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem

Fan, man gick på mellanstadiet under den tiden. Satan vad tiden går snabbt....

15 år är inte så lång tid egentligen. Det finns vissa som har byxor som är äldre.


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem

Är det inte mer intressant med Q1 och som Reznor gjorde musiken till? Var ju bara något år innan... Och vad jag minns, var väl bättre än 2an? Eller... var ett tag sen... kan ha fel.. hahah

Medlem

Action Quake 2, början till Counter Strike, inte många som vet om det :).

Medlem

Körde igenom Quake 2 med expansioner i augusti senast, gjorde det samma med Quake 1 i våras. Tjena vad Id var kungar på FPS, Single Player Q2, med den musiken och ja, allt, är bara så kung.

Tre grafiker som gjort all grafik, annat är det idag...

Skrivet av Jinxswe:

På den tiden då PC spel va PC spel... Grattis

Japp, idag är ju många PCspel tvspel...


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem
Skrivet av PsyX:

Rocket Arena 2
Rail gun
LMCTF
Lan Parties med 20 pers
Father frags best

Fan.... vilka tider.

Har kidsen lika kul idag med Call of battlefield tror ni?

dom tror säkert att dom har det roligare, men dom har inte nån aning om vad "skill, taktik och speed" i ett fps har för innebörd eller betydelse.

Inaktiv
Skrivet av nudelsdesign:
Skrivet av nj:

Det skulle vara intressant att veta vilka två hopp på q2dm1 som var designade, skulle gissa på att någon av de två (ok, tre) hoppen till MH är det ena iaf. Det andra... hmm... något av de olika sätten att ta sig till platån med två rocket packs vid vattnet till railen kanske...
Hmm... nu blev jag ju nästan sugen att starta Q2 igen och skutta runt på dm1 precis som på den gamla goda tiden när man väntade på att minutkostnaden skulle bli billigare på kvällen och man använde tiden att hoppa runt på olika banor

Det finns väl fortfarande lite servar uppe, brukar lira ibland, nu var det nog något år sedan sist dock... och då var det inte många...

Jupp, jag kör min uppe bland annat. mrb.servegame.com:27910.
Finns fler servers på q2servers.com
Communityn är ganska OK nu igen, och folk börjar hitta tillbaka.

#q2.se
#euroq2l
#edl
@ Qnet.

Medlem

Q2 !! vart e Gren nu e jag besviken

phi
Medlem
Skrivet av m_g_karlsson:

Quake är nostalgi, men att jämnföra det med t.ex BF3 är ju larvigt. Sen kan man ha åsikter om att industrin nuförtiden kretsar mer runt pengar än viljan att göra ett bra spel.

Men tyvärr är det så att Quake, Unreal, Delta Force, Counterstrike osv. är odynamiska, overkliga, fula och allmänt sämst. Sen att det drar upp minnen från när man var yngre och bara kunde sitta och spela och svina hela dagarna det är ju toppen, men det är fortfarande bara det, minnen.

Det finns en anledning till att folk fortfarande spelar Quake, UT och CS. Det handlar inte om att spelen är realistiska, har snygg grafik eller trovärdig fysik osv. Det handlar som spelglädje, det är snabbt, otroligt oförlåtande för dåliga spelare eftersom att det är spel som faktiskt kräver lite skicklighet istället för att låst upp dom fetaste vapnena m.m.

På fullaste allvar, vem tror du kommer att sitta och spela BF3 om 15 år? Inte en enda människa kommer att spela det. Dels pga att spelindustrin ser ut som den gör och utvecklare "dödar" spelen efter ett visst antal år genom att stänga ner servrar.

Quake för mig är absolut nostalgi men jag spelar än idag QuakeWorld då och då. Trots sina år på nacken så har jag betydligt roligare med det än med BF3 även om jag ibland blir otroligt ägd. Och då blir jag inte ägd pga någon base rapeare mig med en helikopter eller använder glitchade vapen utan då blir jag ägd för att dom andra spelarna helt enkelt är mycket bättre än mig.

Däremot så tycker jag så klart att BF3 är ett roligt spel, det ser bra ut osv men jag kan absolut hålla med om att jämföra BF3 med Quake är larvligt. Quake är "hardcore" och BF3 är "dagisnivå" när det gäller skill cap i spelen.

Medlem

GRATTIS, minns att jag kollade med avund på alla som gick i 9an som alltid slet åt sig datorrummet och spelade Quake i hemlighet, tror jag fick prova i 5 minuter innan någon sate drog bort mig

Medlem
Skrivet av ohGr:

Är det inte mer intressant med Q1 och som Reznor gjorde musiken till? Var ju bara något år innan... Och vad jag minns, var väl bättre än 2an? Eller... var ett tag sen... kan ha fel.. hahah

Vad jag minns så fanns det två läger på den tiden vad gäller frågan Q1 eller Q2.
Jag tillhör Q1-lägret men vill tillägga att Sonic Mayhem's soundtrack till Q2 var asbra och en stor anledning till att jag gillade single player.

Medlem

fanns en q2 lite-version som vi lirade på gymnasiet, fanns bara edge tror jag. nostalgi!

Medlem
Skrivet av phi:
Skrivet av m_g_karlsson:

Quake är nostalgi, men att jämnföra det med t.ex BF3 är ju larvigt. Sen kan man ha åsikter om att industrin nuförtiden kretsar mer runt pengar än viljan att göra ett bra spel.

Men tyvärr är det så att Quake, Unreal, Delta Force, Counterstrike osv. är odynamiska, overkliga, fula och allmänt sämst. Sen att det drar upp minnen från när man var yngre och bara kunde sitta och spela och svina hela dagarna det är ju toppen, men det är fortfarande bara det, minnen.

Det finns en anledning till att folk fortfarande spelar Quake, UT och CS. Det handlar inte om att spelen är realistiska, har snygg grafik eller trovärdig fysik osv. Det handlar som spelglädje, det är snabbt, otroligt oförlåtande för dåliga spelare eftersom att det är spel som faktiskt kräver lite skicklighet istället för att låst upp dom fetaste vapnena m.m.

På fullaste allvar, vem tror du kommer att sitta och spela BF3 om 15 år? Inte en enda människa kommer att spela det. Dels pga att spelindustrin ser ut som den gör och utvecklare "dödar" spelen efter ett visst antal år genom att stänga ner servrar.

Quake för mig är absolut nostalgi men jag spelar än idag QuakeWorld då och då. Trots sina år på nacken så har jag betydligt roligare med det än med BF3 även om jag ibland blir otroligt ägd. Och då blir jag inte ägd pga någon base rapeare mig med en helikopter eller använder glitchade vapen utan då blir jag ägd för att dom andra spelarna helt enkelt är mycket bättre än mig.

Däremot så tycker jag så klart att BF3 är ett roligt spel, det ser bra ut osv men jag kan absolut hålla med om att jämföra BF3 med Quake är larvligt. Quake är "hardcore" och BF3 är "dagisnivå" när det gäller skill cap i spelen.

Tankade det där du tippsade om, THANK YOU!


signatur

IDKFA

Medlem

Quake 2, början på slutet. Tvi f*n! Men, grattis dådå.


signatur
Medlem

AQ2 och CTF är nog det roligaste jag spelat i multiplayer-väg.

Medlem

Grattis! Herregud vad kul man hade med Quake 2, på tiden då det begav sig!

Medlem
Skrivet av Skumbanan:

Q2 !! vart e Gren nu e jag besviken

Gren rl-hoppar fortfarande runt på servrarna då och då, bara att titta in nån kväll så lär du träffa på honom

Stort grattis till Q2, det tveklöst bästa multiplayer-liret genom tiderna enligt min mening. Pågår fortfarande ligor i både TDM och 1v1, det är inte lika aktivt som förr men inte heller död historia som det låter på vissa inlägg här.

Några relevanta länkar:

http://q2scene.net/euroq2l
http://q2scene.net/edl
http://www.q2servers.com/

seså, in och spela med er

Medlem

Mycket bra spel! Minns mycket väl när PC gamer hade med demo på spelet som jag installerade på min dator som inte klarade av det av systemkravskäl. Men det var ju så bra så jag var tvungen att spela det! Trots att det hackade som in i bomben...

Medlem

har kvar skivan för 2an


signatur

En Gång Pc Alltid Pc.

Medlem

Öhh jag vill spela Q1 och Q2, NU! Vilka verrar skall man ladda ner för att komma in på flest möjliga servrar?? Åh vad jag är sugen på ljudet av hooken!

Medlem
Skrivet av PcGamer:

Det sorgliga är att spelindustrin den senaste tiden gått åt helt fel håll, spelen du nämner kräver bra mycket mer skicklighet än dagens spel. Delta Force var ett riktigt svårt spel, jämför det med mer moderna CoD och du kanske märker den stora skillnaden.

Kan inte hålla med om att Delta Force var så värst orealistiskt, det var bra mycket mer realistiskt än de senaste spelen som CoD.

Delta Force användes väl av USA's militär om jag inte missminner mig? Det var tydligen implanterat affekter från vindriktning och vindhastighet.

Medlem
Skrivet av Jonator:

Öhh jag vill spela Q1 och Q2, NU! Vilka verrar skall man ladda ner för att komma in på flest möjliga servrar?? Åh vad jag är sugen på ljudet av hooken!

Q2 är jag osäker på men Q1/QW börjar du enklast med på www.nquake.com där du kan ladda ner ett startpaket baserat på shareware-versionen med allt gött inbakat. Sen kan du använda www.quakeworld.nu om du behöver hjälp då den siten har största forumet. Sen finns #Quakeworld på Quakenet IRC.

Edit: Den mest populära ffa-servern är quake.xs4all.nl om du vill komma igång snabbt med gibbandet. Nivån på folket kan dock vara väldigt varierande.

Lycka till.


signatur
Medlem

många fina minnen med detta spel

Happy B-day!

123
Skriv svar