Valve släpper vardagsrums-pc

Robot
Valve släpper vardagsrums-pc

De ihärdiga ryktena bar sanning, vardagsrumsanpassad pc från Valve kanske redan nästa år.

#valve


Valve släpper vardagsrums-pc

Gabe är Gud! haha

Medlem

Hmm.. Ok, najs initiativ, men dock blir jag smått orolig att det kommer konsollifieras ännu mer. Gamepad + FPS är ju en gammal "rant" som fortfarande tjaffsas om, och det är ju helt enkelt bara så att mus + tgb ÄR bättre för såna spel. Blandar man båda så kan man ju undra vad som kommer hända - assisted aim för dom med gamepads vs. de med mus och tgb? Jag menar inte att det är en dum ide själva grejjen som Valve gör, jag är bara orolig för efterskaket som detta kan innebära på det negativa planet.

Medlem

Strax efter han trashtalkat windows store kom det fram att han skulle börja sälja program i steam. Chocking!!!

Ytterliggare en konsol, mjo, jobbigt blir det

Medlem

Meningslöst. Jag har redan en PC med hdmi-kabel.

Medlem

Då måste dom ju få med sig en tillverkare som kan fixa drivrutiner, eller det är därför dom kanske anställer folk?

Nej tyvärr jag är inte impad. Vill jag ha en dator vid min TV så köper jag en HDMI sladd.

Medlem
Skrivet av Zappa:

Meningslöst. Jag har redan en PC med hdmi-kabel.

Så bra, då behöver du heller inte köpa den

Medlem
Skrivet av Tobblish:

Då måste dom ju få med sig en tillverkare som kan fixa drivrutiner, eller det är därför dom kanske anställer folk?

Nej tyvärr jag är inte impad. Vill jag ha en dator vid min TV så köper jag en HDMI sladd.

Nvidia, AMD eller Intel kommer gladeligen partnerutveckla drivrutiner med Valve, bara de får stå för hårdvaran i Valve-datorn. Du vet, som med alla dagens laptops (som har sina egna grafikdrivers) och konsoller.

Håller för övrigt med om HDMI-lösningen

Medlem

Kontrollerad miljö? Nja...skippar.

FML
Medlem

If the price is right...

Medlem
Skrivet av Kaleid:

Kontrollerad miljö? Nja...skippar.

Han har ju rätt, vill man ha en ej kontrollerad miljö så finns ju den vanliga speldatorn.

Medlem

Inget jag kommer lägga med på önskelistan. Det är för mycket som det är.


signatur

"A word to the wise is infuriating." - Hunter S. Thompson
http://www.fz.se/bloggar/min_kamp/

Medlem

En HTPC kan nog dom flesta fixa på egen hand, men det är inte det som är det intressanta här. Om det är något som spelbranschen för PC behöver så är det en standard att kunna utgå i från. Det är lätt för många att säga att deras dator funkar klockrent, men det finns väldigt många som har kompatibilitetsproblem i vissa spel som orsakas av hårdvaran. Nu kan man köpa en optimerad spelburk som garanterat kommer fungera med Steam och spelen som finns tillgängliga där då spelutvecklarna kommer ha en specifik dator att utveckla mot.

Medlem

AMD har ju redan ett samarbete med Valve (man kan uppdatera drivrutiner via Steam), så det känns ganska logiskt om det skulle bli dem som fick jobbet.

EDIT: Jag fattar inte logiken bakom dessa nedtummningar, vad skrev jag som förtjänade en massa negativa tummar...?

Snälla FZ, gör något åt det här värdelösa systemet!

Inaktiv

Trött på konsoler!

Medlem
Skrivet av Bojkott:

En HTPC kan nog dom flesta fixa på egen hand, men det är inte det som är det intressanta här. Om det är något som spelbranschen för PC behöver så är det en standard att kunna utgå i från. Det är lätt för många att säga att deras dator funkar klockrent, men det finns väldigt många som har kompatibilitetsproblem i vissa spel som orsakas av hårdvaran. Nu kan man köpa en optimerad spelburk som garanterat kommer fungera med Steam och spelen som finns tillgängliga där då spelutvecklarna kommer ha en specifik dator att utveckla mot.

Uhoh. Om spelutvecklare för steamspel ska utveckla mot eventuell steambox, det betyder att de då måste porta till vanliga pcn, eller tvärtom, det vill nog ingen vara med om.

Inaktiv
Skrivet av Bojkott:

En HTPC kan nog dom flesta fixa på egen hand, men det är inte det som är det intressanta här. Om det är något som spelbranschen för PC behöver så är det en standard att kunna utgå i från. Det är lätt för många att säga att deras dator funkar klockrent, men det finns väldigt många som har kompatibilitetsproblem i vissa spel som orsakas av hårdvaran. Nu kan man köpa en optimerad spelburk som garanterat kommer fungera med Steam och spelen som finns tillgängliga där då spelutvecklarna kommer ha en specifik dator att utveckla mot.

Beskrev inte du en konsol just nu?

Medlem
Skrivet av Bojkott:

En HTPC kan nog dom flesta fixa på egen hand, men det är inte det som är det intressanta här. Om det är något som spelbranschen för PC behöver så är det en standard att kunna utgå i från. Det är lätt för många att säga att deras dator funkar klockrent, men det finns väldigt många som har kompatibilitetsproblem i vissa spel som orsakas av hårdvaran. Nu kan man köpa en optimerad spelburk som garanterat kommer fungera med Steam och spelen som finns tillgängliga där då spelutvecklarna kommer ha en specifik dator att utveckla mot.

= Konsol?


signatur

MB: ASUS P6TD-DELUXE |CPU: Core i7 960 @ 4.3 Ghz |RAM: 12GB DDR3 CL7 1600MHZ | GPU:RADEON HD 5970 |HD: SSD Corsair Force|

Medlem

Det är en konsoll de vill skapa. Då får vi 4 på marknaden istället för 3 Lycka till Valve. Hoppar ni har massor av miljarder att harva ner i ett sånt projekt för det är inte billigt att bygga konsoller.

Medlem

Jag har tillit till Valve Så länge jag kan ha tangentbord och mus så gör det inte mig något om det finns fler alternativ.

Medlem

Blir lite förvirrad när Gabe säger att det kommer vara kontrollerad miljö när de samtidigt utvecklar till Linux och vill gå bort från Microsoft för att Windows håller på att bli en mer kontrollerad miljö. Hmmm...

Lite oroande om det nu är så. Kontrollerade miljöer och system förstör mer än vad det tillför och har aldrig varit bra i längden.

Medlem

En "Steambox" vore ett mer än välkommet alternativ för mig. Hur man än vänder på det är ju en mycket stor del av PC-spelen kompatibla med handkontroll, så att man skulle ha en liten låda för PC-spelen i TV-bänken hade varit underbart, speciellt eftersom jag har bytt bort mitt högpresterande tröskverk mot en bärbar med begränsat utrymme.


signatur

Ryzen 9 5900x & RTX 3070 Ti | Nintendo Switch | PlayStation 5
PSN: DocPjotor | Steam: Gorrsnus

Medlem
Skrivet av Zappa:

Det är en konsoll de vill skapa. Då får vi 4 på marknaden istället för 3 Lycka till Valve. Hoppar ni har massor av miljarder att harva ner i ett sånt projekt för det är inte billigt att bygga konsoller.

Valve har massor med miljarder. Steam drar in så mycket pengar att det inte ens är roligt. Då det är privatägt så är det klurigt att räkna ut hur mycket pengar dom tjänar men enligt Forbes (en av de största ekonomiska tidskrifterna) så drog Steam in en miljard dollar under 2010. Och enligt analytikerna så behåller Valve 30-40%, dvs $300-400 miljoner dollar. Det här var under ett år...

Räkna sen med egna spelsläpp... och faktumet att det är 2012 nu och inte 2010 så är det lätt att se att Valve har alla de miljarder som behövs för att göra vad som helst.

Coincidently... så är det här också anledningen till att Valve inte behöver ha bråttom med Half Life 3.

Medlem

Så de tänker också utveckla en konsol men vill kalla det något annat... spännande... Skapar ytterligare en produkt alla utvecklare måste porta till. Hur ska detta vara bra för pc industrin...

Det har säkert något med "big picture" att göra, något för folk som inte vill koppla sin PC till TV, eller kan- eller har lust att göra det. Ett mellanting kanske?


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Skägg.
10 Chambers

Jag tror att det blir ett mellanting, en pc med en standardhårdvara som gör att spel med "Steambox certified" går galant. En låda med "recommended settings" helt enkelt. Utöver det kommer det förmodligen gå att uppgradera den utifrån ett sortiment av prylar som är "Steambox compatible". Det har ju till och med funnits rykten att du skulle kunna göra liknande saker från nästkommande konsoler från MS och Sony.


signatur
Medlem
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:

Jag tror att det blir ett mellanting, en pc med en standardhårdvara som gör att spel med "Steambox certified" går galant. En låda med "recommended settings" helt enkelt. Utöver det kommer det förmodligen gå att uppgradera den utifrån ett sortiment av prylar som är "Steambox compatible". Det har ju till och med funnits rykten att du skulle kunna göra liknande saker från nästkommande konsoler från MS och Sony.

Svårt att definera ett mellanting. Tycker bara det låter som ännu en konsol.

Medlem

Tja, fler "konsoler" på marknaden är alltid välkommet, oavset om de satsar indie (Oyua) eller bygger på större/mer kända märken, konkurrens är bra.
Enda nackdelen är väl möjligtvis att Valve och andra Pc utvecklare fokuserar än mer på denna pc/konsol med dess fasta hårdvara till nackdel för övriga PC marknaden, men då Valves spel aldrig pressat komponenterna tror jag knappast man ser någon skillnad. Stöd för mus + tangentbord kommer väl vara självklart iaf

Medlem
Skrivet av Horniak:

Strax efter han trashtalkat windows store kom det fram att han skulle börja sälja program i steam. Chocking!!!

Ytterliggare en konsol, mjo, jobbigt blir det

Vad jag minns sade han att Windows 8 var ett hot mot PC som spelplattform, vilket stämmer. Trenden är att folk mer och mer går över till konsoller och surfplattor och att Valve efter hans uttalande ger sig in på konsollmarknaden tycker jag visar klart och tydligt att det var ett seriöst uttalande. Hade man inte på allvar trott att traditionell PC är på väg bort hade man nog inte gjort sig besväret att ge sig in på den marknaden.

För övrigt har man sålt program i Steam sedan 2002 (Ja jag vet att du menar 'icke-spel').
Men visste du att Gabe Newell ville utveckla Steam tillsammans med Microsoft innan dess? Microsoft avböjde för att de inte trodde på idén.
Även om jag inte tror att Gabes uttalande har med det här att göra, så är det faktiskt Valves idé som Microsoft nu tänkt sko sig på med Windows Store.

Medlem

Kan detta innebära att spela med tangetbord och mus är påväg att dö ut...


signatur

GPU: RTX 3080
CPU: i7 13700k, 3.4GHz (OC 4,9GHz)
RAM: 64GB, DDR5
MB: Z790-F
OS: Windows 11.

123
Skriv svar