Gästkrönika - Square Enix dumförklarar mig

Robot
Gästkrönika - Square Enix dumförklarar mig

Hur ser egentligen utvecklarna på oss som spelare, det är frågan Thomas Arnroth ställer denna vecka. Är det action, våld och könsord som får oss att njuta av deras spel?

#hitman-absolution, #commandos, #advanced-wars, #xcom-enemy-unknown, #uncharted, #square-enix


Medlem
Gästkrönika - Square Enix dumförklarar mig

Att SquareEnix saknar verklighetskoppling är inget nytt. Att publishers inte har den blekaste om spel är inget nytt heller, titta bara på BobyKotic.
Många stora företag är helt bortkopplade från det dom gör och de fans de har eller de målgrupper de riktar sig till, för dom som styr dom är dinosaurier av en annan tid.

Inaktiv
Skrivet av Nomz:

Att SquareEnix saknar verklighetskoppling är inget nytt. Att publishers inte har den blekaste om spel är inget nytt heller, titta bara på BobyKotic.
Många stora företag är helt bortkopplade från det dom gör och de fans de har eller de målgrupper de riktar sig till, för dom som styr dom är dinosaurier av en annan tid.

Jag håller med dig men det är fortfarande konstigt att reklammakarna inte tar sig tid att sätta sig in i den produkt de försöker marknadsföra.

Jo men storyn i kort drag är ju:"hur många liv är du beredd att ta för att rädda ett?...


signatur

If the left one isn´t right, right is the only one left, right?

Medlem

Riktigt intressant gästkrönika som alltid! Det du säger är väldigt sant, men jag tror det grundar sig mer i vilken PR byrå Square vänder sig till i de olika länderna som lanseringen sker i. Skulle inte förvåna mig det minsta om reklammännen bakom denna kampanj inte ens har den minsta koppling till spel (inkluderat som hobby). Spelföretag borde varsamt välja vilka de vänder sig till för att få en lösning som passar dem och dess målgrupp och inte en kampanj som har gjorts av junior-teamet "för att det ser coolt ut".

Medlem

Marknadsföringsavdelningarna ja... dessa kan sitta på andra sidan klotet från spelutvecklarna och behöver inte ens vara intresserade utav spel :/ Det beror förstås vilken publisher som man jobbar med men nästan alla har en separat marknadsföringsavdelning med varierande kvalitet.

Detta kan vara frustrerande för spelutvecklarna också, när vi äntligen får se spelet ute och då om reklamen är skit eller ej existerande alls så känns det ju bara som att dem pissar på oss och konsumenterna.

Inaktiv

mm "våra" spel blir ständigt fördummande, och dom måste förstå att alla som köper spel inte är 12år och går igång på megatittehs.

För övrigt vill jag ha tillbaks mina pengar för Hitman Absolution, har man som konsument något rätt att lämna tillbaks mjukvara som man inte är nöjd med?

Medlem

Men helt ärligt, vem bryr sig om allt runt omkring? (oavsett vilket spel man snackar om) Så länge man tycker spelet är tillräckligt underhållande för att spela så borde man inte bry sig...

Jag spelar t.ex. call of duty spelen, tro det eller ej men jag tycker dom är underhållande trotts all flameing här på fz...

Medlem

Ärligt talat Thomas, jag tycker att den här typen av journalistik är pinsam.
Året är 2012, men trots det känner du dig tvingad att skriva en artikel med nästan ursäktande ton om varför du gillar tv-spel. Jag höll på med ungefär samma retorik när jag var 16 och skulle försöka förklara för mina föräldrar att spel minsann inte alls var barnsligt.

Jag tycker att det är löjligt, till och med barnsligt, att försöka linda in sin passion för spel i någon slags vuxen kontext om strategi, och analogier för schack.

Tv-spelsmediet har på många nivåer utvecklats de senaste åren, och blir alltmer utbrett och accepterat. Att skriva en sådan här artikel får mig att tänka på den moralpanik som fanns kring spel på 90-talet. Den hade varit perfekt för en sådan publik, där du försöker prata med oinsatta på ett rationellt sett. Men det behovet finns inte idag.

En annan problematik kring artikeln och dess innehåll är att du har valt att publicera den i fel forum. FZ är ju redan positivt inställda till spel, därför hade din artikel passat bättre på exempelvis Aftonbladet eller liknande, där dina åsikter faktiskt hade kunnat nå personer utanför spelvärlden.

Väx upp, och agera som den man du är, erkänn din passion till spelen, sluta försöka rättfärdiga dina åsikter och njut av spelen i sin helhet istället!


signatur

Här skulle det vara skrivet något vettigt, men jag har egentligen inget vettigt att säga, så det blev ingenting...

FM-guru
F.d. Sisyr
Skrivet av Flumbulle:

Ärligt talat Thomas, jag tycker att den här typen av journalistik är pinsam.
Året är 2012, men trots det känner du dig tvingad att skriva en artikel med nästan ursäktande ton om varför du gillar tv-spel. Jag höll på med ungefär samma retorik när jag var 16 och skulle försöka förklara för mina föräldrar att spel minsann inte alls var barnsligt.

Jag tycker att det är löjligt, till och med barnsligt, att försöka linda in sin passion för spel i någon slags vuxen kontext om strategi, och analogier för schack.

Tv-spelsmediet har på många nivåer utvecklats de senaste åren, och blir alltmer utbrett och accepterat. Att skriva en sådan här artikel får mig att tänka på den moralpanik som fanns kring spel på 90-talet. Den hade varit perfekt för en sådan publik, där du försöker prata med oinsatta på ett rationellt sett. Men det behovet finns inte idag.

En annan problematik kring artikeln och dess innehåll är att du har valt att publicera den i fel forum. FZ är ju redan positivt inställda till spel, därför hade din artikel passat bättre på exempelvis Aftonbladet eller liknande, där dina åsikter faktiskt hade kunnat nå personer utanför spelvärlden.

Väx upp, och agera som den man du är, erkänn din passion till spelen, sluta försöka rättfärdiga dina åsikter och njut av spelen i sin helhet istället!

Får lov att säga att ditt inlägg känns rätt märkligt. Ju mer sådana här idiotier belyses, desto bättre. PR-avdelningarna i spelbranschen är fantastiskt duktiga på att framställa gamers som idiotjävlar, och jag har svårt att förstå varför du tycker det är ett problem som inte lämpar sig att diskutera bland gamers.

Att Thomas skulle behöva rättfärdiga sin hobby är något du själv läser in i hans text - för jag såg då inget sådant i min läsning. Nä, för egen del känns det som att du helt fått krönikans ton och syfte om bakfoten.

Medlem
Skrivet av Sisyr:
Skrivet av Flumbulle:

Ärligt talat Thomas, jag tycker att den här typen av journalistik är pinsam.
Året är 2012, men trots det känner du dig tvingad att skriva en artikel med nästan ursäktande ton om varför du gillar tv-spel. Jag höll på med ungefär samma retorik när jag var 16 och skulle försöka förklara för mina föräldrar att spel minsann inte alls var barnsligt.

Jag tycker att det är löjligt, till och med barnsligt, att försöka linda in sin passion för spel i någon slags vuxen kontext om strategi, och analogier för schack.

Tv-spelsmediet har på många nivåer utvecklats de senaste åren, och blir alltmer utbrett och accepterat. Att skriva en sådan här artikel får mig att tänka på den moralpanik som fanns kring spel på 90-talet. Den hade varit perfekt för en sådan publik, där du försöker prata med oinsatta på ett rationellt sett. Men det behovet finns inte idag.

En annan problematik kring artikeln och dess innehåll är att du har valt att publicera den i fel forum. FZ är ju redan positivt inställda till spel, därför hade din artikel passat bättre på exempelvis Aftonbladet eller liknande, där dina åsikter faktiskt hade kunnat nå personer utanför spelvärlden.

Väx upp, och agera som den man du är, erkänn din passion till spelen, sluta försöka rättfärdiga dina åsikter och njut av spelen i sin helhet istället!

Får lov att säga att ditt inlägg känns rätt märkligt. Ju mer sådana här idiotier belyses, desto bättre. PR-avdelningarna i spelbranschen är fantastiskt duktiga på att framställa gamers som idiotjävlar, och jag har svårt att förstå varför du tycker det är ett problem som inte lämpar sig att diskutera bland gamers.

Att Thomas skulle behöva rättfärdiga sin hobby är något du själv läser in i hans text - för jag såg då inget sådant i min läsning. Nä, för egen del känns det som att du helt fått krönikans ton och syfte om bakfoten.

Att döma av kommentarerna på diverse spelsidor så som FZ, Gametrailers, IGN, och Gamereactor skulle jag vilja påstå att gamers själva är ganska duktiga på att framställa sig som en exceptionellt idiotisk grupp av människor...

Jag ställer mig tveksam till huruvida de här individerna är mogna/kapabla till att diskutera, och förstå den stora genusproblematik som sådana här marknadsföringskampanjer skapar. Eftersom jag är av uppfattningen att de flesta som kommenterar är p12:or så betvivlar jag höjden på diskussionen.

Jag läser första sidan av denna krönika som en enda lång ursäkt till varför det skulle vara okej att gilla spel. Att det inte är okej att gilla spel om man inte kan sätta nöjet i en vuxen kontext, så som strategisk utmaning.


signatur

Här skulle det vara skrivet något vettigt, men jag har egentligen inget vettigt att säga, så det blev ingenting...

Medlem

Mycket trevlig läsning! Håller med till stor del, men en annan viktig poäng är att Hitman: Absolution även innehåller en stor mängd designbeslut som speglar dess marknadsföring, t.ex. poängsystemet och achievements som är slängda som en stövel rakt i ansiktet.

Även fast spelet är smart rent spelmässigt faller det alltså pladask på grund av dess fördummande marknadsföring och designbeslut.


signatur

Have a good time!

Medlem
Skrivet av Flumbulle:

Jag ställer mig tveksam till huruvida de här individerna är mogna/kapabla till att diskutera, och förstå den stora genusproblematik som sådana här marknadsföringskampanjer skapar. Eftersom jag är av uppfattningen att de flesta som kommenterar är p12:or så betvivlar jag höjden på diskussionen.

Jag läser första sidan av denna krönika som en enda lång ursäkt till varför det skulle vara okej att gilla spel. Att det inte är okej att gilla spel om man inte kan sätta nöjet i en vuxen kontext, så som strategisk utmaning.

OJ

Bara det faktum att du själv antar att alla som kommenterar på FZ är p12-or visar väl mer på brister i din syn på saker och ting än något annat?

Krönikan pekar väl mer på vad som kan vara en del av orsaken till varför utomstående ser till "gamers" så som de gör när de påstår att vi är "dumma" som tar till oss "spelvåldet"? Det var väl iaf en dimension utav krönikan.

Jag tyckte krönikan vart bra, och FZ vart ju en bra plats för den såklart.

Medlem

Bra läsning återigen, litet minus att du nämner nätmobbningen med facebook appen(ingen som helst koppling)

Men som jag förstått det så kan man ju välja att döda 100pers eller så smyger man, reklambyrån vet att action säljer.

Medlem

Läsvärt som vanligt, tack så mycket!


signatur

"A word to the wise is infuriating." - Hunter S. Thompson
http://www.fz.se/bloggar/min_kamp/

Medlem
Skrivet av Scream112:
Skrivet av Flumbulle:

Jag ställer mig tveksam till huruvida de här individerna är mogna/kapabla till att diskutera, och förstå den stora genusproblematik som sådana här marknadsföringskampanjer skapar. Eftersom jag är av uppfattningen att de flesta som kommenterar är p12:or så betvivlar jag höjden på diskussionen.

Jag läser första sidan av denna krönika som en enda lång ursäkt till varför det skulle vara okej att gilla spel. Att det inte är okej att gilla spel om man inte kan sätta nöjet i en vuxen kontext, så som strategisk utmaning.

OJ

Bara det faktum att du själv antar att alla som kommenterar på FZ är p12-or visar väl mer på brister i din syn på saker och ting än något annat?

Krönikan pekar väl mer på vad som kan vara en del av orsaken till varför utomstående ser till "gamers" så som de gör när de påstår att vi är "dumma" som tar till oss "spelvåldet"? Det var väl iaf en dimension utav krönikan.

Jag tyckte krönikan vart bra, och FZ vart ju en bra plats för den såklart.

Det här är just den problematik jag försöker påvisa. Du tar dig inte ens tid att läsa min kommentar ordentligt då du parafraserar "de flesta" till "alla" bara för att kunna göra ett påhopp på mig.

Hur kan man förvänta sig en nyanserad diskussion när det här representerar nivån på kommentarerna. (Du befinner dig ärligt talat på den övre nivån här...)

Ang. spelvåldet så uppfattar jag diskussioner om ämnet som aningen endimensionellt och förlegat. Krönikor som blir publicerade borde istället fokusera på alla andra nyanser av spelmediet!
Det är valet av ämnen inom speldebatten som är snedvridet.


signatur

Här skulle det vara skrivet något vettigt, men jag har egentligen inget vettigt att säga, så det blev ingenting...

Medlem

Bra krönika. Jag känner igen mig själv i nästan allt det du skriver.
Konstaterade för länge sedan att all (ok 99%) PR/reklam är hjärndöd. Misstänker att alla reklamfirmor/PR-konsulter är amöbor som kommer från Saturnus yttre ringar. Hur skulle de kunna veta vad människor egentligen går igång på...?

Medlem

Utgivare kan inget om spel, det enda de vet är vad som säljer inte varför det gör det. Att försöka sälja in ett spel idag till en utgivare verkar vara något av det svåraste man kan göra såvida man inte säger saker som CoD, Angry Birds och alla andra populära spel som säljs idag.

Hade dessa spel funnits när jag var yngre hade jag nog inte lagt ner så mycket pengar på spel som jag gjort under mina år. Spelen har gått från att vara väldigt enkla till att bli mer komplexa och, ironiskt nog, tillbaks till att vara enkla igen. Det enda som merparten av dagens spel är bättre på är interface och grafik på nästan varje annan punkt så är de äldre spelen bättre. Ja spel idag dumförklarar mig som spelare och detta är något jag starkt ogillar.

Ge mig tillbaks de gamla spelen och jag kommer säkerligen spendera ännu mer pengar, fortsätt i samma spår och jag tror spelindustrin kommer gå under, sakta men säkert.

Medlem

Läsvärt som vanligt herr Arnroth

Minns då man satt och spelade UT ctf (bara för att ta det som exempel) då det tillkom våldsspel-debatter nu och då, och själv stod man lite konfunderad och undrade vad som hänt. Det främsta underhållningsvärdet var ju att det var ett lagspel där man skulle överlista motståndaren för mig, så känner verkligen igen mig

Medlem

Det verkar som spelet tog en helt annan vändning efter att SE blev utgivare (eller rättare sagt "mergade" med Eidos). Har gillat de Hitman spel jag spelat än så länge men det verkar som det kommer dröja ett tag innan jag kommer spela det senaste då det inte alls verkar vara riktigt samma spel längre.

Bra krönika, Jag har inga problem med "hur många liv är du är du villig att ta för att rädda ett" reklamen då den bara förmedlar storyn(som är mer eller mindre bra). Däremot så håller jag med om facebook appen(eller vad det var), den var bara löjlig och gjorde ingenting för att jag skulle bli mer intresserad av spelet.

Jag kan också säga samma sak om latex-nunnorna, den trailern gjorde ingenting för att få mig mer intresserad av spelet.

Medlem

Mycket välskriven krönika. Jag gillar även dina artiklar i 18minuter, först visst skriver du för den tidningens spelsektion?

Medlem

Jag håller med artikeln, det är väldigt tråkigt med sådan reklamföring etc.

Men jag måste också få lov erkänna att där är vissa dumma saker i spel som jag ändå älskar, som t.ex. den överdrivna Matrix-striden mot Wesker i Resident Evil 5 och andra Over The Top Ridicolous-saker som ändå ger en minnen för livet Fast det hade givetvis varit trevligare om spelutvecklarna och företagen var lite smartare och mer medvetna över de grejerna också

Medlem
Skrivet av Flumbulle:

Ärligt talat Thomas, jag tycker att den här typen av journalistik är pinsam.
Året är 2012, men trots det känner du dig tvingad att skriva en artikel med nästan ursäktande ton om varför du gillar tv-spel. Jag höll på med ungefär samma retorik när jag var 16 och skulle försöka förklara för mina föräldrar att spel minsann inte alls var barnsligt.

Jag tycker att det är löjligt, till och med barnsligt, att försöka linda in sin passion för spel i någon slags vuxen kontext om strategi, och analogier för schack.

Tv-spelsmediet har på många nivåer utvecklats de senaste åren, och blir alltmer utbrett och accepterat. Att skriva en sådan här artikel får mig att tänka på den moralpanik som fanns kring spel på 90-talet. Den hade varit perfekt för en sådan publik, där du försöker prata med oinsatta på ett rationellt sett. Men det behovet finns inte idag.

En annan problematik kring artikeln och dess innehåll är att du har valt att publicera den i fel forum. FZ är ju redan positivt inställda till spel, därför hade din artikel passat bättre på exempelvis Aftonbladet eller liknande, där dina åsikter faktiskt hade kunnat nå personer utanför spelvärlden.

Väx upp, och agera som den man du är, erkänn din passion till spelen, sluta försöka rättfärdiga dina åsikter och njut av spelen i sin helhet istället!

Va? Jag tror vi läste helt olika artiklar, eller så är du bara ett troll, vilket "väx upp, och agera som den man du är" kommentaren bevisar rätt bra.

Medlem

Tyvärr är ju de flesta spel och dess reklam baserade på pubertal humor med sexistisk och våldsförhärligande ton. Det är svårt att förstå varför man underskattar oss spelare så mycket.

Medlem
Skrivet av B-B-B-Banänäbrääken:

Jo men storyn i kort drag är ju:"hur många liv är du beredd att ta för att rädda ett?...

Har jag alltid funderat på när det gäller film och spel. Folk kan dö som flugor bara för att rädda handlingens gode karaktär. Alltså 70 soldatliv mot en god soldat. Men de så kallade elaka soldaterna skulle ju i verkligheten också ha familjer som sörjer dem.


signatur

Det var detta...

Testpilot

Det är ju inte bara reklamkampanjen som är konstig med Hitman.
De har designmässigt gjort massor med konstiga saker i spelet , det jag ogillar mest är just savepoints då spelet i mångt o mycket går ut på att smyga så minsta miss gör att man får hoppa tillbaka 10-30 minuters spelande om man har otur.

Efter ett tag tröttnar man på det , jag orkade inte försöka döda snyggt eller coolt trots att möjligheten fanns eftersom man visste man skulle göra saker fel , sen att mekaniken också glitchar med gubbar som ser igenom väggar och ser dina lik och annat gör ju inte saken bättre.

Att det är en knasig story där jag missade:

vart kom Diana från , var inte hon den man dödade i början? o på slutet kom hon tillbaka o tog hand om tjejen , huh?

Så misslyckad reklamkampanj och en sorts blandning av briljans och feta buggar
& designmissar sköt sank på spelet för mig.

Youtuber
Skrivet av Harakiri:

Att det är en knasig story där jag missade:

vart kom Diana från , var inte hon den man dödade i början? o på slutet kom hon tillbaka o tog hand om tjejen , huh?

.

Det enda man kan veta med säkerhet är att hon blev skjuten, men man ser aldrig att hon är död och begraven så att säga


signatur

YouTube:
Spel: http://www.youtube.com/dualdgamingextra 150 000 prenumeranter
Mat & Trams: https://www.youtube.com/ingakonstigheter 40 000 prenumeranter

Testpilot
Skrivet av figgehn:
Skrivet av Harakiri:

Att det är en knasig story där jag missade:

vart kom Diana från , var inte hon den man dödade i början? o på slutet kom hon tillbaka o tog hand om tjejen , huh?

.

Det enda man kan veta med säkerhet är att hon blev skjuten, men man ser aldrig att hon är död och begraven så att säga

Aha så kan det vara , jag var lite förvirrad där ja tackar för förklaringen.

Medlem
Skrivet av Flumbulle:

Ärligt talat Thomas, jag tycker att den här typen av journalistik är pinsam.
Året är 2012, men trots det känner du dig tvingad att skriva en artikel med nästan ursäktande ton om varför du gillar tv-spel. Jag höll på med ungefär samma retorik när jag var 16 och skulle försöka förklara för mina föräldrar att spel minsann inte alls var barnsligt.

Jag tycker att det är löjligt, till och med barnsligt, att försöka linda in sin passion för spel i någon slags vuxen kontext om strategi, och analogier för schack.

Tv-spelsmediet har på många nivåer utvecklats de senaste åren, och blir alltmer utbrett och accepterat. Att skriva en sådan här artikel får mig att tänka på den moralpanik som fanns kring spel på 90-talet. Den hade varit perfekt för en sådan publik, där du försöker prata med oinsatta på ett rationellt sett. Men det behovet finns inte idag.

En annan problematik kring artikeln och dess innehåll är att du har valt att publicera den i fel forum. FZ är ju redan positivt inställda till spel, därför hade din artikel passat bättre på exempelvis Aftonbladet eller liknande, där dina åsikter faktiskt hade kunnat nå personer utanför spelvärlden.

Väx upp, och agera som den man du är, erkänn din passion till spelen, sluta försöka rättfärdiga dina åsikter och njut av spelen i sin helhet istället!

Den här krönikan är väl ett utmärkt komplement till recensionen som fick höga betyg här på FZ. Aftonbladet har redan sågat Hitman så där skulle den väl bli väldigt överflödig. Jag var toktaggad för Hitman A. men kommer nog invänta en rea för att jag ska köpa spelet. Lägger mitt hopp på att Thief 4 blir mitt lir..


signatur

Discogs: joary639
Twitter: joary639
Backloggery: joary639

12
Skriv svar