Baldur's Gate: Enhanced Edition

Robot
Baldur's Gate: Enhanced Edition

I nådens år 1998 släppte Bioware ett äventyr som skakade om spelvärlden. Fjorton år senare är Baldur's Gate tillbaka, redo att snärja såväl nostalgiker som en ny generation rollspelare. Men lyckas det?

#half-life, #baldurs-gate, #baldurs-gate-tales-of-the-sword-coast, #overhaul-games, #baldurs-gate-enhanced-edition


Medlem
Baldur's Gate: Enhanced Edition

Mycket välskriven och omfattande recension. Ska inhandlas så snart jag har tid att spela, skulle gärna ha till surfplattan(android), får se hur det blir.

Medlem

"Storyn är bra men inte fantastisk" lol

Medlem

Välskrivet. Dock var mitt första fantasyepos Baldur's Gate (förutom Sagan om Ringen på bokform), för mig fanns det då inga "fantasyklychor". Storyn var för mig därför otroligt nyskapande, innovativ och häftig. Sedan har Baldur's Gate härmats och kopierats, men dessa kopior har ändå aldrig nått upp till tronen.

Dock måste jag påpeka att det är Baldur's Gate 2 som är den stora odödliga klassikern som anses vara det stora mästerverket; även fast det var ettan som såklart var först med en mängd innovationer.


signatur

Have a good time!

Medlem

Har så många grymma minnen från originalet, första icke-JRPGet jag spelade tror jag. Det värsta var ju de där j*%#a skivbytena hela tiden speciellt med expansionen om jag inte minns fel.

Har redan spelat igenom EE, grymt att spelet fortfarande håller den klass det håller efter så många år. Väntar bara på Planescape och BG2:EE nu

Medlem

Ett av dom få klassiska spel jag aldrig spelat men har länge tänkt göra det. Enhanced Edition är iaf en perfekt anledning att köpa och spela igenom det

Medlem

Köpte det till iPad, och förutom att det ofta är svårt att gå in genom dörrar och loota lik, dränerar batterierna snabbare än komplicerade 3d-spel och ofta kraschar så är det helt klart njutbart.

Dock blev jag mycket, mycket besviken över att de nya karaktärerna och porträtten inte följer med ipad-versionen, utan att man måste betala extra i en in-game-shop för dem. 22kr för varje ny medkompanjon? I think not, spankyouverymuch.

Dock kostar ju spelet bara 75kr för ipad (men å andra sidan, jämför man med andra ipad-spel är 75kr fortfarande mycket. Speciellt för ett spel som inte är mycket mer än en portning.)

Medlem

Bara så det är klargjort, så fanns det en oändlig massa restriktioner vad de fick och inte fick göra med spelet enligt deras kontrakt. De fick inte lägga till nya områden, därmed fick de göra Black Pits separat. De fick inte ändra på gammal dialog. Det fanns inte tillgång till gamla texturer så de kunde inte läggas till i högre upplösning, osv osv.

Medlem

Och som någon har konstaterat, så tror jag inte storyn uppfattades 1998 som fylld av fantasyklyschor, utan snarare att allt som hänt mellan då och nu, 14 år, gjort oss trötta på sådan fantasy. Om något inte ska kännas som att det är klyschat och gjort om igen och om igen så måste det vara väldigt nyskapande och innovativt.

Medlem

Snack om att göra samma sak med tvåan?

Redaktör
Ponny
Skrivet av pantsu:

"Storyn är bra men inte fantastisk" lol

Nej, jag tycker inte den är det. Däremot är allt runtomkring runtomkring freakin' fantastiskt! Så som världen, som alla mysiga sidospår, som dialogerna och som det fylliga regelverket kring striderna.

Men huvudstoryn har jag svårt att falla pladask för, vilket jag inte ens gjorde 1998. Lagom spännande men den tar mig inte med storm.


signatur

En Bamseponny av folket

Medlem
Skrivet av pantsu:

"Storyn är bra men inte fantastisk" lol

Läste inte hela recensionen men det är kanske nämnt någonstans där angående varför detta är ett minus?

Det jag kan tänka mig är att det nämndes som ett minus är att storyn är bra men hörsägen om spelet är att storyn är fantastisk men i dagens tid så känns storyn kanske inte lika bra jämfört med vissa spel som har kommit ut efter BG.

Jag spelade aldrig BG serien så ska bli kul att plocka upp detta eventuellt, för mig så är NWN ett av dom bästa storyn i spel utan att kännas som en interaktiv film.

Annars så är det MGS serien... även om storyn där kan kännas lite överdriven ibland så förmedlas handlingen och karaktärerna på ett sådant sätt att det blir väldigt enkelt för mig att få en inlevelse inuti världen.

Gick lite off topic där... men ser fram emot att testa detta och hoppas att storyn är faktiskt bra även om inte fantastisk.

Medlem
Skrivet av Nightswipe:

Snack om att göra samma sak med tvåan?

Ja det har redan bekräftats att en Enhanced edition utav 2:an är på väg också.

Medlem
Skrivet av Mox+:

Och som någon har konstaterat, så tror jag inte storyn uppfattades 1998 som fylld av fantasyklyschor, utan snarare att allt som hänt mellan då och nu, 14 år, gjort oss trötta på sådan fantasy. Om något inte ska kännas som att det är klyschat och gjort om igen och om igen så måste det vara väldigt nyskapande och innovativt.

Jo men han måste väl ge en recension utav spelet i nutid och inte dåtid?

Medlem

Svårt, haha ja då är det bara att minnas Underdark i BG2 med Mindflayers och Drow det är svårt det om nu recensenten kommer ihåg det

Medlem

Jag har funderat länge om man skulle ge sig in på att börja med BG el. iaf BG2 igen med expansioner.

Har dock endast ledigvecka.

Kommer så väl ihåg när man var i nå träd och härjade som slutade med att man klubbade Irenicus iirc.
http://www.youtube.com/watch?v=15YZLYhI9Nk

Medlem
Skrivet av korosuu:
Skrivet av Mox+:

Och som någon har konstaterat, så tror jag inte storyn uppfattades 1998 som fylld av fantasyklyschor, utan snarare att allt som hänt mellan då och nu, 14 år, gjort oss trötta på sådan fantasy. Om något inte ska kännas som att det är klyschat och gjort om igen och om igen så måste det vara väldigt nyskapande och innovativt.

Jo men han måste väl ge en recension utav spelet i nutid och inte dåtid?

Vet inte om jag håller med. Givetvis är det omöjligt att tänka bort sina erfarenheter i åren mellan spelet då BG1 släpptes och nu, men man måste sätta allt i sitt perspektiv. Om man tittar tillbaks på något så måste man försöka se det ur tiden då det, i detta fall spelet, släpptes. Är grafiken i BG1 bra? Nej, inte ur dagens syn, men 1998 var den säkert mer än duglig. Kanske att det är svårare att göra samma sak med en story, då den inte utvecklas på samma sätt, men trender går även där. Fantasy blev otroligt populärt strax efter BG (inte p.g.a. BG, märk väl) och var populärt innan, men alla cheesy, klyschga fantasy spel som släpptes under 2000-talet har säkerligen gett alla ett lite överkritiskt öga över den genren då man är trött på alver/dvärgar/drakar/klassisk magi, då det har varit så överexponerat. Kanske känner jag bara en skyldighet att försvara BG, vem vet.

Medlem

Overhaul ska definitivt göra samma sak med BG2, men de har sagt att eftersom många av sakerna som krävde mycket jobb med BG1:EE (göra om UI, uppgradera D&D reglerna, upplösning m.m) redan är gjort eller inte behövs för BG2, så kommer det vara ett större fokus på att göra nytt material.

Overhaul har även uttryckt en önskan om att göra samma sak med Planescape Torment, Icewind Dale, och andra klassiker ifall det går bra för deras första produkter. Ett annat mål är att göra BG3 ifall släppen för BG1/2:EE går bra, det har de även konstaterat.

Medlem

Nya intro filmen är ju en skymf mot originalversionen i mitt tycke...

Medlem

När man läser epilogen i slutet på BG2 så va det fan inte långt från tårar här. Den känslan har jag aldrig funnit igen i ett spel. Brutalt gripande. Iofs kanske någon gång i Assassins Creed serien. Men inte så mycket ^^

Medlem
Skrivet av kuzul:

Nya intro filmen är ju en skymf mot originalversionen i mitt tycke...

Hur skippar jag den ens:)?
Efter att ha kört på min laptop har jag nu installerat på min stationära, menyerna är buggade och kan inte ens försöka spela där:(

Har aldrig spelat originalet, trots att jag spelat i datorspel i 16 år. Jag uppskattar först nu hur skönt svårt spelet är.:)

phi
Medlem

Förutom diverse buggar och en del UI-missar så är spelet helt jävla underbart på iPad.

Brukar ligga i sängen och spela det innan jag ska sova och igår kom jag på mig själv att fortfarande ränna runt i Faerun och slå monster på käften kl 05:00. I

PaZ
Medlem

Lite struligt på ipad, svårare att vara beredd att pausa, och svårt att gå in och ur byggnader. Det är något med formatet och kontrollen som gör att jag inte blir lika uppslukad som 1998...

phi
Medlem
Skrivet av PaZ:

Lite struligt på ipad, svårare att vara beredd att pausa, och svårt att gå in och ur byggnader. Det är något med formatet och kontrollen som gör att jag inte blir lika uppslukad som 1998...

Ställ in auto-pause?

Sen hjälper det en hel del att zooma in när man ska in och ut ur byggnader. Men visst kan det vara lite störande men lyckligtvis inget som förstör spelet för min del.

Medlem

Tycker det är bra att det släppts till fler plattformer men ska man spela på datorn så tycker jag man ska hålla sig till den äldre versionen, med mods så får du ett spel som är mycket mer finslipat än Enhanced Edition. Mycket färre buggar och crasher gör att spelkänslan blir bättre, var inte så förtjust i vad zoom funktionen gjorde med grafiken heller.

Medlem

Kan tänka mig att införskaffa denna, jag spenderade inte mycket tid på BG1 med moddar. Däremot tror jag att de verkligen måste jobba hårt för att slå modutbudet till bg2. Det finns några oerhört välskrivna karaktärer t.ex. som man verkligen skulle sakna. Men det blir intressant att se vad de bestämmer sig för där.

Inaktiv

Helt onödigt att köpa detta. Dyrt och sämre än originalet.

Bra recension:
http://www.gamebanshee.com/reviews/110209-baldurs-gate-enhanc...

"Environmental audio effects, previously delegated to Creative's EAX, have simply been removed with no replacement to be heard."

"What's perhaps the worst of all, though, is the way the game simply looks. Where the original version's graphics are sharp and pristine as ever, Baldur's Gate: Enhanced Edition is blurry and eye-straining when played in full-screen mode. As a result of adding the camera-zooming feature to a game with 2D artwork, the graphics have to be blown up to two, three or four times their original size. Not only is this feature near-useless because of how ugly it makes the game look, you also can't fully zoom the camera back out to regain the sharpness of the original graphics."

"I realize that I'm going on a bit of a tangent here, but it really is worth saying: this "enhanced" version of the game, designed specifically to run better on modern computers, and to look better, actually looks and runs substantially worse than the 1998 release."

Billigare och bättre att köpa originalet och ladda ner widescreen mod(spela i vilket upplösning du vill) eller om man vill göra spelet bättre köra med EasyTutu(BG1 i BG2-motorn) med G3's NPC-mod.

Inaktiv

"varför låga rustningspoäng är en bra sak"

haha ja jo, allt detta man antogs "veta" back in the days och som nästan fick en att sluta spela för att man inte fattade.
När man väl lärde sig så..

ahhh..annat än att få allt serverat på silverfat..

Grymt drygt att släppa extragubbarna som DLC på ipad, sjukt sniket. 22sek stycket? wtf.

Medlem

Hade man lirat lite AD&D så var inte BG överdriver jättesvårt.
Man visste ju att man skulle maxa Dex så att man fick superlåg AC och fick låg THAC0 (hade lätt att träffa AC0), vilka klasser man skulle dual-classa med så att man fick bra attacker/AC. Dual-class tjuv + annat var ju en klassiker så man kunde smyga runt och göra backstabs.

Sedan så var det ju ingen nivåanpassning av monstren så det gällde ju att se till att man först gjorde rent hus i de lättare områdena och fick någon nivå till innan man tacklade de svårare områdena.

Medlem

Om ni tycker att 75:- plus 22:- per extra karaktär är för mycket så köp då pc-versionen för 139:- som innehåller allting.

12
Skriv svar