EVE Online - det jag sökt länge. Nästan.

Medlem
EVE Online - det jag sökt länge. Nästan.

Började spela EVE Online idag tack vare Greenmangamings erbjudande för starter pack för endast 5 USD. Med en 35%-voucher var det ju ett givet köp. Sen blir det väl till att köpa till mer tid när man anser sig ha råd helt enkelt.

Det enda jag ogillar är att man inte kan gå in i free flight mode. De anledningar som ges med att det skulle bli lagg och inte fungera bra för servern är bara bullshit, då det fungerar perfekt i Freelancer med flera hundra skepp (Spelare) på skärmen samtidigt.

Trist, men man kan väl inte få allt. Mycket trevligt i övrigt. Stöter ni på en liten nätt tjej vid namn Alex Loray in-game, så kommer jag i fred! I am of peace, always.

Mycket kul lir annars, som känns som något som kommer äta mycket av mina pengar i framtiden. Ett sånt spel som består, medan många andra kommer vid release, och sen sakta tappar mitt intresse.

Jag spelade väldigt mycket Freelancer förut, och var en Top Lieutenant på en av världen största servrar, i den faktionen med högst poäng. Med andra ord, mycket tid innebär att det var allt jag spelar ett bra tag.

Finns det någon annan gammal Freelancer-spelare här? Eller kanske nuvarande EVE-spelare?

Alex Loray. She comes in peace.

#blogg


signatur

Motivator's Lifestyle. Athletic Martyr. Build your own foundation.

Testpilot
EVE Online - det jag sökt länge. Nästan.

Gammal pilot , dock lagt av spelandet för många år sedan.

Jo EVE är kul .. äter dock tid som inget annat MMO nånsin , särskilt om man är med i nån internationell corp som har många amerikanare eller ryssar .. då hamnar man lätt i action på tok för sent på nätterna.

Medlem

Det kliar i fingrarna så fort EVE dyker upp på tapeten, vill gärna börja spela igen men det tar för mycket tid
Fantastiskt spel men jag tycker att det krävs en bra corporation (guild) för att man ska få ut något i längden.

Angående freeflight finns det gott om anledningar varför det inte är med i spelet. För det första är du en kapten på ett större skepp (de minsta är ca. 50 meter i längd?) och inte en fighterpilot. Det andra är att det skulle innebära en bra mycket större mängd data mellan servern och dig om varje liten korrigering är input från spelaren. Stora fleetbattles skulle inte vara möjliga, de har nog med problem med dem som det är

Medlem

Men varför fungerar sådant så bra i Freelancer då? Där kan man flyga battlecruisers som är flera kilometer långa, och det känns korrekt.

Jag har även varit med i rymdstrider med 250+ spelare i samma system och i krig samtidigt utan att servern havererade.


signatur

Motivator's Lifestyle. Athletic Martyr. Build your own foundation.

Medlem
Skrivet av Stag:

Men varför fungerar sådant så bra i Freelancer då? Där kan man flyga battlecruisers som är flera kilometer långa, och det känns korrekt.

Jag har även varit med i rymdstrider med 250+ spelare i samma system och i krig samtidigt utan att servern havererade.

Det är något som troligtvis kräver mer teknisk insikt än vad jag har. Det jag skrev ovan är vad som angetts av CCP själva och folk på deras forum.

Om vi vill spekulera lite dock så kan det vara för att spelen använder väldigt olika stridssystem. Medan Freelancer använder sig av ett mer klassiskt hitbox-system så som ett FPS har EVE ett system som låter varje kanon på ditt skepp vara en egen modul som du endast aktiverar och ger ett mål.
Modulens chans att träffa och mängden skada beräknas utifrån en stor mängd antal faktorer så som storlek på målet, avstånd och hastighet i förhållande till ditt skepp. Det är endast beräkningen av chansen, sen ska en RNG (random number generator) avgöra huruvida det blir en träff och vad skadan blir.
Om du tänker vad Freeflight skulle innebära för det är här det helt enkelt större variation i åtminstone två av faktorerna som jag nämnde. Jag tolkar det som ett krav på högre frekvens av uppdatering av måldatan och din egen data för att få samma precision i systemet och inte en massa buggar.

De rymdstrider du pratar om, är det i EVE eller Freelancer? För 250+ spelare funkar fint i EVE nu pga. att de "saktar ner tiden" i det system där striden äger rum. Helt enkelt så drar de ut tidsenheterna i spelet så att det IRL tar dubbelt så långt tid att ladda om ett vapen. Det nuvarande systemet klarar av fighter på uppåt 1000+ spelar utan något lagg på serversidan.

Medlem

I Freelancer menade jag då. Då sker allt i realtime, samma tidsrymd som innan strid, och alla har full freeflight. I Freelancer kan man dessutom sätta target på specifika delar av skeppet manuellt. (T.ex skjuta ut generatorer och sköldboosters först, därefter vapen, osv) Även där beräknas ju många saker av de du sa tidigare.

Men jag antar att EVE är på en ännu större skala än Freelancer då de säkerligen har fler spelare, och mer avancerade fysikmotorer osv.

Man kan ju alltid hoppas på freeflight någon gång iallafall. The dream will live on!


signatur

Motivator's Lifestyle. Athletic Martyr. Build your own foundation.

Medlem

Har inte jättebra koll på Freelancer så ja det är nog mer avancerat än vad jag förstod

Vore häftigt med freeflight i EVE då dubbel- och högerklickandet blir lite trist i längden men eftersom grejen med att vi är kaptener och inte fighterpiloter är CCPs egna uttalande tror jag det ligger långt ner på deras lista av saker att göra.

Kollade upp lite snabbt och de riktigt stora striderna i EVE är 500-1000 men så stora som 2400 piloter i en strid har förekommit (då med lagg).

Medlem

Eve är en heeelt annan skalaän Freelancer som inte ens är ett riktigt MMO.

Det är även olika subgenrer av "Rymdspel" Eve är mer strategiskt, där man i första hand iklär sig rollen som kapten på ett rymdskepp, medans Freelancer är mera "stickjokey fighterpilot"-sim/arkad.

Freelancer har/hade 48 solsytem (vid launch iaf, kanske är fler pga expansioner/moddat nu) medans Eve har över 7500.

Freelancer hade från början "bara" stöd för 128 spelare på samma server, moddat nu så det stöder fler.

Eve har bara en server,och har som mest haft över 60k spelare inloggade samtidigt, rekord i MMO-världen btw.

Åsså en häftig bonusrulle som visar skalan på Galente's olika skepp i EVE.


signatur

Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.
- Sir Terry Pratchett

Medlem

Trevliga siffror!

Freelancer kan genom moddar få ca 6000 system och stöd för runt 400 spelare.

Vore ju helskoj att vara ansvarig för besiktning av diverse i EVE-universumet.. Sätter lite perspektiv på saker.


signatur

Motivator's Lifestyle. Athletic Martyr. Build your own foundation.

Medlem

Då borde ju Star Citizen locka dig enormt! Det blir ju som ett riktigt snyggt Freelancer i MMO-tappning.

1
Skriv svar