Maya kalendern 2012 vad tror du?

Medlem
Maya kalendern 2012 vad tror du?

Vissa säger att enligt Maya kalendern så ska jorden gå under 2012 - 12 - 12
vad tror du?

Länk: till en kritiker http://ljusspridarna.org/artiklar/mayakalendern/


signatur

Wasted.White.Boys

Tro gör man i kyrkan. "The Mayans predicted the 2012 apocalypse? Well they certainly didn’t see the Spanish coming" Now thats final.

Medlem

Är det verkligen så att dom "förutspådde" undergången och att det inte bara var så att deras kalender "tog slut" precis som vår gör varje år, då vi bara har en kalender för ett år i taget och sedan trycker upp en ny? Men i och med att dom dog ut innan dom hann göra en ny kalender, så blev det ju ingen mer kalender efter den.


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Medlem

Det är en rolig saga den där. Mer specifikt, så beskrev dom att alla planeter skulle lägga sig i linje och då skulle domedagen inträffa. Det dom inte visste då, är att planeterna lägger sig i linje varje år vid den tiden.

Så nej, det är en av alla andra falska profetior.

Medlem

Vad jag har förstått så är idén om att jorden ska gå under inte alls förenelig med mayakalendern. Det som kommer hända är att vi på börjar en ny tidsera. Vi lever nu i den fjärde eran om jag kommer ihåg rätt. De tidigare har blivit bortsopade av gudarna för att de inte vart helt bra skapelser. Men våran var tydligen den första lyckade och den femte som är i antågande kommer göra världen ännu bättre för oss människor.

Nu vet jag inte hur mycket av det jag skrev som faktiskt är sant då jag inte läst något själv. Så det kunde vara lika dumt som jordens undergång. Vad jag däremot vet är att de flesta som faktiskt forskat på kalandern anser att jordens undergång och mayakalandern har inget med varandra att göra.

Medlem

Säger bara en sak. Skottår.

Medlem

Allra enklast är att vänta i 10 dagar och se vad som händer, men det är nog inget att vara nervös om.

Om nu världen skulle gå under så är det dock (extra) synd att det är på en fredag, hade varit bättre med en måndag så man fick slappat lite först och slapp arbetsveckan


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Medlem

Det tror jag icke på, men jag ser fram emot spelet.


signatur

Imperator

Medlem

Statistiskt sett så har vi varit rätt dåliga på att förutspå jordens undergång, men den här gången kanske vi får in en fullträff.

[http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_dates_predicted_for_apoc...]

Inaktiv
Skrivet av 73mpl4R:

Det är en rolig saga den där. Mer specifikt, så beskrev dom att alla planeter skulle lägga sig i linje och då skulle domedagen inträffa. Det dom inte visste då, är att planeterna lägger sig i linje varje år vid den tiden.

Så nej, det är en av alla andra falska profetior.

Lägger sig alla planeter på rad i morgon?

Varför har vi ingen högtid för detta?
Planeter på rad, det borde väl vara större än att fira Kristus födelse?

Jag föreslår att vi kallar det för "Grillspetets dag"


signatur

Ajebaje: I vanlig ordning handlar "debatten" mer om att hävda sig själv än att diskutera frågan.

Medlem
Skrivet av Sipmo:
Skrivet av 73mpl4R:

Det är en rolig saga den där. Mer specifikt, så beskrev dom att alla planeter skulle lägga sig i linje och då skulle domedagen inträffa. Det dom inte visste då, är att planeterna lägger sig i linje varje år vid den tiden.

Så nej, det är en av alla andra falska profetior.

Lägger sig alla planeter på rad i morgon?

Varför har vi ingen högtid för detta?
Planeter på rad, det borde väl vara större än att fira Kristus födelse?

Jag föreslår att vi kallar det för "Grillspetets dag"

Var nog lite otydlig. Det händer inte vid deras tid varje år, utan bara varje år.

Inaktiv

Yay, vi kan fira varje år!


signatur

Ajebaje: I vanlig ordning handlar "debatten" mer om att hävda sig själv än att diskutera frågan.

Inaktiv

Nostradamus har haft rätt många gånger.. men har iofs lite att göra med mayakalendern

Inaktiv
Skrivet av Caedmon:

Nostradamus har haft rätt många gånger.. men har iofs lite att göra med mayakalendern

Vad är det som Nostradamus gissat rätt om?


signatur

Ajebaje: I vanlig ordning handlar "debatten" mer om att hävda sig själv än att diskutera frågan.

Inaktiv
Skrivet av Sipmo:
Skrivet av Caedmon:

Nostradamus har haft rätt många gånger.. men har iofs lite att göra med mayakalendern

Vad är det som Nostradamus gissat rätt om?

http://science.discovery.com/top-ten/2009/nostradamus-predict...

Medlem
Skrivet av Caedmon:
Skrivet av Sipmo:
Skrivet av Caedmon:

Nostradamus har haft rätt många gånger.. men har iofs lite att göra med mayakalendern

Vad är det som Nostradamus gissat rätt om?

http://science.discovery.com/top-ten/2009/nostradamus-predict...

lol vilken jävla smörja

Medlem

Är böjd att hålla med. Kanske inte skulle kalla det smörja då det är spännande läsning. Men jag har aldrig hört en enda av Nostradamus profetior som faktiskt inträffat utan att man böjer och bänder på texterna han skrev.

Det han gjorde var en hel del smarta och genomtänkta generaliseringar som nästan vem som helst annars också kunde göra om de verkligen tänkte efter. Faktum är att en del andra också gjort samma exakt det. Jag skulle till exempel nu kunna förutspå att rikemannen Fredrik kommer möta döden. Visst, inte lika snyggt skrivet som Nostradamus, men ändå... Och visst tusan kommer kommer en rik man vid namn Fredrik dö någon gång i framtiden. Och skulle det mot all förmodan inte hända så kommer det ju kanske hända ännu längre fram i framtiden. Ingen kan ju bevisa motsatsen.

Inaktiv

Än så länge har inget hänt

Btw. Det gäller att posta något klockan 12:12 då det är den 12-12-12


signatur

Ajebaje: I vanlig ordning handlar "debatten" mer om att hävda sig själv än att diskutera frågan.

Medlem

Dom fick bara slut på stenväg att skriva på. +tycker dom var ganska optimistiska som skrev så länge som dom gjorde ändå, med tanke på att det är ganska jobbigt att hugga in en kalender i en stenväg? Så när dom tröttnade tänkte dom säkert bara att dom skulle ha en ursäkt för att sluta skriva kalendern. Tror inte dom ville gå till chefen o säga "öhrm du, vi orkar inte mer så vi skiter i detta nu".

Det är min teori iaf.

Medlem
Skrivet av Sipmo:

Än så länge har inget hänt

Btw. Det gäller att posta något klockan 12:12 då det är den 12-12-12

Det har ju redan varit 12:12 i andra delar av världen vid det här laget så...


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Inaktiv

Fasen, jag missade klockslaget.


signatur

Ajebaje: I vanlig ordning handlar "debatten" mer om att hävda sig själv än att diskutera frågan.

Medlem

asså om det vekligen var sant skulle jorden gått under för 7 månader sen för maya indianerna visste inte om att skottår fans =D

Medlem

precis som någon skrev innan, kalendern måste ta slut nån jävla gång inte mer med det, sen kom ju spanjorerna och röstade bort dem från ön som någon också sa innan och det trodde dem ju var deras forna härskare som återvände, de var inte direkt klyftiga


signatur

Now you're playing with power... NOW YOURE PLAYING WITH FUCKING SHIT, YOURE BETTER OFF FUCKING SHIT THAN FUCKING WITH THIS FUCKED UP SHIT

Medlem
Skrivet av Caedmon:

Nostradamus har haft rätt många gånger.. men har iofs lite att göra med mayakalendern

ööö ja pröva själv att göra flera hundra tals förutsägningar och ge det 500 år. det är inte svårt


signatur

Now you're playing with power... NOW YOURE PLAYING WITH FUCKING SHIT, YOURE BETTER OFF FUCKING SHIT THAN FUCKING WITH THIS FUCKED UP SHIT

Medlem

Kan ju börja med att säga att jag inte tror på "2012-Domedagen"

Men OM det visade sig vara rätt, att jorden går under 2012. Då undrar jag hur det skulle gå till. Stora vulkanutbrott? Tsunamis? Jordbävningar? Eller kommer Tellus bara sprängas i luften?


signatur

Everybody needs help.

Medlem

Är nog en och annan som drar en lättnandes suck nu,, och några kanske gråter av förtvivlan.


signatur

Wasted.White.Boys

Inaktiv

Nu är det 12-12-12, 22:22!


signatur

Ajebaje: I vanlig ordning handlar "debatten" mer om att hävda sig själv än att diskutera frågan.

Medlem

Den räknar cycklar, visa är fler 1000 år långa, när den tar slut så börja en ny.
Såg det på ett program på discovery channel. Antar att ni har hört talas om the long count.


signatur

-^-^--^-The sound of a bat cutting through space and time-^-^--^-

KoP
Medlem

Kommer inte hända ett skit. Dom skrattar nere i Sydamerika åt våran vidskepelse kring Maya kalendern.

Medlem
Skrivet av KoP:

Kommer inte hända ett skit. Dom skrattar nere i Sydamerika åt våran vidskepelse kring Maya kalendern.

Tror du Maya ättlingarna skrattar också?


signatur

Wasted.White.Boys

12
Skriv svar