Dieselpunk vs Steampunk

Medlem
Dieselpunk vs Steampunk

Tjenare

Tänkte höra vad ni helst skulle vilja se i ett spel.

Nya Bioshock infinite är ett bra exempel på speldesign där man använder sig utav en stil som kallas steampunk.

Medans spel som Fallout inriktar sig mer på den andra industriella revolutionen dvs dieselpunk.

A. Steampunk

B. Dieselpunk

Vilken stil tycker ni bäst om ?
Skulle vara väldigt kul, om det skapades fler spel utifrån dessa stilar

phi
Medlem

Bioshock har väl mig veterligen en hel del influenser från dieselpunken också. Men hur som helst så gillar jag båda väldigt mycket och hoppas också på fler spel som bygger på steampunk och dieselpunk. Känns som att det finns så mycket galet som man hade kunnat skapa inom dom.

Medlem

Pysslade en del med "papper och penna"-rollspel för några år sedan och har sedan dess tyckt att båda är rätt uttjatade.

Men jag skulle hellre se ett dieselpunk spel då steampunk finns lite överallt just nu (Dishonoured, Torchlight 2, Civ 5s scenario och Guns of Icharos för att nämn några).

Senaste släppta Dieselpunk spelet jag kan minnas är just Fallout: New Vegas.


signatur

"Do Protons have mass?
I didn't even know they're catholic.." - Andy, Fallout 3

Medlem

Steampunk är så jävla uttjatat IMO så diesel för min del

Medlem
Skrivet av Cane:

Steampunk är så jävla uttjatat IMO så diesel för min del

Har ni inte så spela genast Arcanum: Of Steamworks and Magick Obscura.
Steam punk så at det båder räcker och blir över. Att det är oginal FO skaparna
gör ju inte saken sämre.


signatur

I came here to ruin your day. God sent me.

Medlem

Jag älskar båda två stilarna! så gärna mera spel av varje för mej


signatur

R.I.P The_maxx

Medlem

Rätta mig om jag har fel nu, men är "steampunk" typ framtiden med gamla inslag och "dieselpunk" förr i tiden-stil med framtidsinslag. Eller hur skall man beskriva dom bäst?


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Medlem
Skrivet av conthox:

Rätta mig om jag har fel nu, men är "steampunk" typ framtiden med gamla inslag och "dieselpunk" förr i tiden-stil med framtidsinslag. Eller hur skall man beskriva dom bäst?

Nja, båda är retrofuturistiska. Snarare handlar det om om vilken era som de lånar design och teknologi ifrån. Steampunken är viktoriansk med inslag av tidig industrialism. Dieselpunken är mer influerad av 30-50tals teknologi i modern miljö.

Edit: Tänk så här, Steampunk handlar om ångdrivna datorer och luftskepp.


signatur

I came here to ruin your day. God sent me.

Medlem
Skrivet av conthox:

Rätta mig om jag har fel nu, men är "steampunk" typ framtiden med gamla inslag och "dieselpunk" förr i tiden-stil med framtidsinslag. Eller hur skall man beskriva dom bäst?

Steampunk = Första industriella revolutionen.

Dieselpunk = Andra industriella revolutionen.

Medlem

Ah, ok. Tack azynkron och vuze2143 för förklaringarna.


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Medlem

Steampunk känns mer overkligt, därför föredrar jag steampunk.

Verkligheten är oerhört uttjatad!
Mer steampunk.


signatur

Jag tröttnade på min gamla signatur, men kom inte på något vitsigt att skriva som inte kändes fånigt, så det blev den här harangen i stället.

Inaktiv

Mer dieselpunk.


signatur

Ajebaje: I vanlig ordning handlar "debatten" mer om att hävda sig själv än att diskutera frågan.

1
Skriv svar