Vilka är era favoritspelskapare?

Medlem
Vilka är era favoritspelskapare?

Skulle vara kul att höra vilka era favoritspelskapare är. Ni får lista hur många ni vill, men här är mina topp 10 favoriter. Lista gärna några spel som dom skapat också.

1. Shigeru Miyamoto (Mario, Zelda och Donkey Kong)
2. Gunpei Yokoi (Game Boy, D-pad, Metroid och Donkey Kong tillsammans med Shigeru Miyamoto)
3. Hideo Kojima (Metal Gear-serien)
4. Hironobu Sakaguchi (Final Fantasy)
5. Will Wright (The Sims och alla Sim-spel)
6. Yu Suzuki (Shenmue, Out Run, Hang-on)
7. Sid Meier (Civilization och Pirates)
8. Tom Hall (DOOM, Quake, Wolfenstein 3D)
9. Peter Molyneux (Populous, Black and White, Dungeon Keeper)
10. Kenji Kaido och Fumito Ueda (ICO och Shadow of The Colossus)

Skägg.
10 Chambers

Är lite edgig och säger John Romero, jag undrar hur snabba multiplayer-fps hade sett ut om han inte var med och skapade Doom och Quake.


signatur
Medlem

1. Tim Schafer
2. Ron Gilbert
3. Rare
4. Shigeru Miamoto
5. Keiji Inafune
6. Free Radical Design (Crytek)
7. Blizzard
8. Hudson Soft
9. Ensemble Studios
10. Peter Molyneux

(Skrev även olika utvecklare)

Deal With It


signatur

"De kallar sig Brown och menar det"

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av Mellansalt:

OHRLY?


signatur
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:
Skrivet av Mellansalt:

OHRLY?

Det här är det bästa som hänt idag!


signatur

"Satire is meant to ridicule power. If you are laughing at people who are hurting, it's not satire, it's bullying." - Terry Pratchett

Medlem
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:

Är lite edgig och säger John Romero, jag undrar hur snabba multiplayer-fps hade sett ut om han inte var med och skapade Doom och Quake.

Satt och funderade på att sätta honom tillsammans med Tom Hall, men Romero har trots allt även gjort ett av spelhistoriens sämsta spel också, men han förtjänar att få hederspriset Two-Face med motiveringen att både ha skapat ett av spelhistoriens bästa spel och sämsta spel

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av Bojkott:
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:

Är lite edgig och säger John Romero, jag undrar hur snabba multiplayer-fps hade sett ut om han inte var med och skapade Doom och Quake.

Satt och funderade på att sätta honom tillsammans med Tom Hall, men Romero har trots allt även gjort ett av spelhistoriens sämsta spel också, men han förtjänar att få hederspriset Two-Face med motiveringen att både ha skapat ett av spelhistoriens bästa spel och sämsta spel

Lite OT, men ändå: Läs Masters of Doom, ger en ganska bra inblick i vad som gick snett med Daikatana. Gamespot hade också en lång och vettig artikel om utvecklingen, verkar ha tagis ner. Finns att hitta i rå text här, skriven av Geoff Keighley.


signatur
Medlem
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:
Skrivet av Bojkott:
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:

Är lite edgig och säger John Romero, jag undrar hur snabba multiplayer-fps hade sett ut om han inte var med och skapade Doom och Quake.

Satt och funderade på att sätta honom tillsammans med Tom Hall, men Romero har trots allt även gjort ett av spelhistoriens sämsta spel också, men han förtjänar att få hederspriset Two-Face med motiveringen att både ha skapat ett av spelhistoriens bästa spel och sämsta spel

Lite OT, men ändå: Läs Masters of Doom, ger en ganska bra inblick i vad som gick snett med Daikatana. Gamespot hade också en lång och vettig artikel om utvecklingen, verkar ha tagis ner. Finns att hitta i rå text här, skriven av Geoff Keighley.

Tack för tipset! Har skickat efter den fysiska boken nu då den verkar väldigt intressant. Var inte så dyr heller och HTML-versionen kändes bara rörig att läsa i längden

Medlem

1. Tripwire Interactive
2. BlueByte / Select Ubisoft Studios
3. Valve


signatur

Motivator's Lifestyle. Athletic Martyr. Build your own foundation.

Tycker första inlägget träffar rätt direkt. Finns ju en hel trave med riktigt viktiga spelskapare, men mina personliga favoriter skulle nog se ut så här:

Historieberättaren: Yuji Horii
Musikern: Nobuo Uematsu
Uppfinnaren: Gunpei Yokoi
Strategerna: Sid Meier, Will Wright

Kungen av arkadhallen: Yu Suzuki
Kungen av allt: Shigeru Miyamoto

Medlem

Usch, tycker om så många. Men någon som alltid funnits nära hjärtat för mig är ju Naughty Dog <3


signatur

Everybody needs help.

Har ingen favorit, spel kan vara pä eller pö oavsett vem som gör dem, finns inga garantier.
Men måste jag ändå välja...

Shigeru Miyamoto.
Eller: Two guys from andromeda!


signatur

"Satire is meant to ridicule power. If you are laughing at people who are hurting, it's not satire, it's bullying." - Terry Pratchett

Medlem

John Carmack. Han räknas som en spel skapare? Gillar hans programmering. Alla spel känns så stabila. har alltid 60 mer fps än vad igentligen skulle haft pga. av honom.

1
Skriv svar