De här datoruppsättningarna är vanligast på Steam

Robot
De här datoruppsättningarna är vanligast på Steam

Valve publicerar lista med information om vilket operativsystem som är vanligast och hur mycket RAM den genomsnittliga Steam-användaren har, med mera.

#valve


Medlem
De här datoruppsättningarna är vanligast på Steam

Intel HD Graphics 3000 mest vanligaste? fan va ruttet kort...

Medlem
Skrivet av SWEBarb:

Intel HD Graphics 3000 mest vanligaste? fan va ruttet kort...

Steam kanske automatiskt känner av HD 3000 på alla som sitter på Sandy Bridge? Tragiskt annars då den inte duger till nånting i spelväg.

Medlem

Det

Skrivet av SWEBarb:

Intel HD Graphics 3000 mest vanligaste? fan va ruttet kort...

Mycket märkligt. Antar att det är många som sitter på laptops?


signatur

Is life not a thousand times too short for us to bore ourselves? ~ Friedrich Nietzsche

Medlem

står mej ordentligt

Medlem

Ja, den ligger nog snäppet över detta iaf. Men min gamla skitdator är inget att hurra över

Medlem

Jag har en 3770k med ett GTX 680 4GB och 16gb Ram. Så min burk står sig rätt bra tycker jag. Jag uppdaterar inte min burk ofta men när jag väl gör det så försöker jag göra den så framtidssäker så möjligt.


signatur

En riktig svensk föds skrikande, lever klagande och dör besviken.

Medlem

Jag gissar att Intel HD Graphics leder just för att det finns så många olika typer av grafikkort, jag gissar (noter att jag förstärker gissar) att dom skiljer på tex Gainward och Sapphire kort även om dom har samma specs.
Men som sagt, jag bara gissar här

Edit*
Ok såg att det fanns en utfärlig lista att titta på, dom skiljer alltså inte på tillverkare men det finns ju så många olika varianter av varje krets att det ändå blir i princip samma sak som jag skrev om förut.

Inaktiv

Två år efter köp, och min setup fortsätter att maxa alla spel.

eld
Medlem

Logiken i att HD3000 är den vanligaste enstaka hårdvaran inom grafik är att det finns ändlösa mängder av ATI och NVIDIA kort även i samma performance range, alla sitter inte med exakt samma typ av nvidia eller ati, men har du en ny laptop så är risken stor att du sitter med ett HD3000.

Det är inte den vanligaste sträcka inom performance, men vanligaste enstaka hårvaran, statistik kan visa sig konstigt ibland.

Medlem

Förvånansvärt lågt..

Medlem
Skrivet av sam_s:

Jag har en 3770k med ett GTX 680 4GB och 16gb Ram. Så min burk står sig rätt bra tycker jag. Jag uppdaterar inte min burk ofta men när jag väl gör det så försöker jag göra den så framtidssäker så möjligt.

Ja för det vore ju dumt att göra den framtidssäker om du hade uppdaterat den ofta


signatur

ASUS Z87 Deluxe - 4770K 4,4GHz@1,25v - Noctua NH-D14 - GTX780 DCII@1241 - XMS3 8Gb 1600MHz - Asus Xonar Phoebus - OCZ Vertex Max IOPS 240Gb

Medlem

Aha det är därför så jävla många gnäller om FPS problem och dålig prestanda.......................

Medlem
Skrivet av Bojkott:
Skrivet av SWEBarb:

Intel HD Graphics 3000 mest vanligaste? fan va ruttet kort...

Steam kanske automatiskt känner av HD 3000 på alla som sitter på Sandy Bridge? Tragiskt annars då den inte duger till nånting i spelväg.

Steam känner automatiskt av vilket kort man använder ja. Har själv "Intel HD 4000" eftersom jag har en Ivy Bridge-cpu... men det är mitt GTX 660 Ti som används... vilket också visas i Steam.

Medlem
Skrivet av Bojkott:
Skrivet av SWEBarb:

Intel HD Graphics 3000 mest vanligaste? fan va ruttet kort...

Steam kanske automatiskt känner av HD 3000 på alla som sitter på Sandy Bridge? Tragiskt annars då den inte duger till nånting i spelväg.

9400m är ett sämre kort än HD 3000, trots det spelar jag en hel del på min laptop så visst duger de sämre korten om man så vill. De flesta tänker inte "Högsta inställningarna eller inget!"..

Medlem

mest på ett enskilt kort ja, det är fortfarande enbart 3 % av totalen.

klumpa ihop alla grafikkortsserier istället. (6000 700 , 500 400 etc etc) så får man ett bättre humm.

eller för att bunta ihop det ännu mer.

nvidia har 53 %
amd har 34%
och intel har 11% ( om man nu ens kvalificerar skiten som grafikkortslösning)

ELF
Medlem

De kunde ju haft ett alternativ som man var tvungen att bocka i. "This is my main gaming rig" eller något åt det hållet. På så vis skulle inte statistiken bli lika skev som den KANSKE är nu.
För jag själv har skickat rapporten från både min gaming rig och min laptop som jag knappt spelar på.


signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Medlem
Skrivet av Bojkott:
Skrivet av SWEBarb:

Intel HD Graphics 3000 mest vanligaste? fan va ruttet kort...

Steam kanske automatiskt känner av HD 3000 på alla som sitter på Sandy Bridge? Tragiskt annars då den inte duger till nånting i spelväg.

Antingen alla Sandy Bridge-cpuer eller laptops.

Medlem
Skrivet av Bojkott:
Skrivet av SWEBarb:

Intel HD Graphics 3000 mest vanligaste? fan va ruttet kort...

Steam kanske automatiskt känner av HD 3000 på alla som sitter på Sandy Bridge? Tragiskt annars då den inte duger till nånting i spelväg.

Intel HD Graphics sitter i processorn och många bärbara intel datorer kör utan något speciellt grafikkort så då använder dom processorns grafik och det är därför intel HD Graphics 3000 är högst upp på listan.

Min dator håller sig precis flytande

Jag har en 2.3 ghz dual core cpu och ett budget grafikkort.

Däremot så har jag 8gb ram-minne

Medlem
Skrivet av saru:

Det

Skrivet av SWEBarb:

Intel HD Graphics 3000 mest vanligaste? fan va ruttet kort...

Mycket märkligt. Antar att det är många som sitter på laptops?

Hmm, det är inte precis så att alla laptops kör med skitiga kort som inte duger till det mesta, jag sitter på en laptop nu med ett radeon i. Det har många laptopar nu för tiden också.

Medlem
Skrivet av sam_s:

Jag har en 3770k med ett GTX 680 4GB och 16gb Ram. Så min burk står sig rätt bra tycker jag. Jag uppdaterar inte min burk ofta men när jag väl gör det så försöker jag göra den så framtidssäker så möjligt.


signatur

Corsair TX 850W PSU | Gigabyte GA-Z68X-UD3H-B3 | i5 2500K @3.40Ghz | 2x Corsair VengeanceLP DDR3 CL9 4GB @1600Mhz | MSI R6950 2GB TF III OC CFX

Skrivet av SWEBarb:

Intel HD Graphics 3000 mest vanligaste? fan va ruttet kort...

Många spelar på sina laptops verkar det som.


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem

de flesta laptops idag släpps med 6000 eller 7000 serien dock, om du inte köper nå skräp för 1500-2000

Medlem

Alla skyller på att konsolerna är orsaken att vi inte får snyggare spel. Men när den vanligaste maskinen på steam inte är mer än en sketen laptop med 2 kärnig cpu, 4gb ram och ett inbyggt intel hd graphics så är det inte så kostigt att utvecklingen står stilla.


signatur

PC - PS4 - PS3- PS Vita - Wii U

Medlem
Skrivet av marcus8958:

Alla skyller på att konsolerna är orsaken att vi inte får snyggare spel. Men när den vanligaste maskinen på steam inte är mer än en sketen laptop med 2 kärnig cpu, 4gb ram och ett inbyggt intel hd graphics så är det inte så kostigt att utvecklingen står stilla.

lite sanning ja, men ändå inte.. folk behöver inte bättre datorer för att konsolerna aldrig uppgraderas, därav uppgraderas aldrig kraven för PC spel heller (inte så värst i alla fall)

Medlem
Skrivet av marcus8958:

Alla skyller på att konsolerna är orsaken att vi inte får snyggare spel. Men när den vanligaste maskinen på steam inte är mer än en sketen laptop med 2 kärnig cpu, 4gb ram och ett inbyggt intel hd graphics så är det inte så kostigt att utvecklingen står stilla.

Du får tänka på att många säkert bara lirar spel som CS på Steam också.

Medlem
Skrivet av Ztreek:
Skrivet av marcus8958:

Alla skyller på att konsolerna är orsaken att vi inte får snyggare spel. Men när den vanligaste maskinen på steam inte är mer än en sketen laptop med 2 kärnig cpu, 4gb ram och ett inbyggt intel hd graphics så är det inte så kostigt att utvecklingen står stilla.

lite sanning ja, men ändå inte.. folk behöver inte bättre datorer för att konsolerna aldrig uppgraderas, därav uppgraderas aldrig kraven för PC spel heller (inte så värst i alla fall)

Stämmer men ändå inte. Skulle du sitta med en superpc från 2006 (Q6600 + 8800GTX) hade du inte fått spelbara FPS i Skyrim på lägsta grafiken och då hade det ändå varit fulare än på ps3 eller krysslådan.

Så visst måste datorerna uppgraderas med jämna mellanrum. Men så länge som utvecklarna vill satsa på en bredare publik så kommer nog inte dagens krav öka lika snabbt.


signatur

PC - PS4 - PS3- PS Vita - Wii U

Medlem
Skrivet av walter_iego:
Skrivet av SWEBarb:

Intel HD Graphics 3000 mest vanligaste? fan va ruttet kort...

Många spelar på sina laptops verkar det som.

Förmodligen är det så att steam inte känner av det externa grafikkortet utan registrerar endast the interna som finns i sandybridge. Detta då det externa är inaktivt så länge du inte gör något krävande så som att spela. Först då kickar det igång.

Har haft en del problem med detta då grafikkortet inte känner av en del spel. Då måste man in själv o pilla i inställningarna...

Medlem
Skrivet av Raklödder:

Två år efter köp, och min setup fortsätter att maxa alla spel.

Skrivet av Raklödder:

Två år efter köp, och min setup fortsätter att maxa alla spel.

Gör inte min. Lligger på gänsen med gta4 och endast high på Sleeping Dogs och Far Cry 3. Testat Crysis 3 betan och där laggas det. I7 4Q och gtx 590.


signatur

Det var detta...

12
Skriv svar