Nya rykten kring Xbox 720 och Playstation 4

Medlem
Skrivet av Dunder:
Skrivet av Ztreek:
Skrivet av Dunder:
Skrivet av Ztreek:

Roligt att se AMD får lite makt i nästa generation, gått dåligt de senaste 2 åren jämfört med GeForce, förhoppningsvis lönar det sig att sitta med ett AMD kort till PC också.

Jämfört med geforce..?

Det har gått kanonbra för AMD/ATI på grafikkortsfronten de senaste åren, FYI.

Klart det går bra för dem, men det går bättre för Nvidia

På vilket sätt då?

Nvidia har effektivare marknadsföring, liknar Apple på vissa sätt. Tyvärr.

Medlem
Skrivet av cm0s:
Skrivet av PcGamer:
Skrivet av cm0s:
Skrivet av PcGamer:
Skrivet av cm0s:
Skrivet av PcGamer:
Skrivet av cm0s:

Vad menas med generation, då? Det är väl först nu som Nintendo har kommit ikapp den 7:e generationen, rent hårdvarumässigt.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Spelkonsol

Vad är det som du försöker säga?

Att hårdvara inte har något med vilken generation en konsol tillhör. Wii U tillhör den åttonde generationen och det kommer som sagt även "PS4" och "Xbox 720" också att göra. Generation innebär släktled och samma sak är det för konsoler.

Och hur avgör du huruvida Wii U är Wii:s barn eller syskon?

När man pratar om generationer inom "konsolvärlden" så menar man från de första som gjordes till idag. Där räknas Wii U som den åttonde och Color TV Game som den första generationen.

http://en.wikipedia.org/wiki/History_of_video_games

http://en.wikipedia.org/wiki/Video_game_console#Eighth_genera...
The Nintendo Wii U is considered as eight generation console by some people but its technology are of seventh generation console

Tror det är en smakfråga huruvida man tillskriver Wii U till 7e eller 8e generationen. För mig så känns den knappast "next gen" så jag placerar den till generation 7.

Egentligen inte, Wii U tillhör den åttonde generationen även om dess hårdvara mer tillhör den sjunde. Wii var till exempel inte så mycket bättre än Gamecube rent hårdvarumässigt, så om man ska gå efter hårdvara så tillhör den samma generation som Gamecube. Är inte alls säkert att "PS4" eller "Xbox 720" kommer vara så mycket kraftfullare än dagens konsoler, så då ska ju inte heller dessa tillhöra den nya generationen.

Medlem
Skrivet av blackbeatsblue:

Det ser man ju på utvecklingen med tex Uncharted-serien från Naughty Dog och nu även med kommande The Last Of Us. Även 360 tycker jag levererar hög klass, inte minst om man ser till kommande Metal Gear Solid: Ground Zeroes.

MGS:GZ-trailern drevs inte av dagens konsoler, utan en high end PC. Möjligen kommer PS4/720 klara denna grafik.

Medlem
Skrivet av Friberg:
Skrivet av Newklear:
Skrivet av Ztreek:
Skrivet av Newklear:
Skrivet av Ztreek:

Roligt att se AMD får lite makt i nästa generation, gått dåligt de senaste 2 åren jämfört med GeForce, förhoppningsvis lönar det sig att sitta med ett AMD kort till PC också.

Jämfört med geforce..?

Det har gått kanonbra för AMD/ATI på grafikkortsfronten de senaste åren, FYI.

Klart det går bra för dem, men det går bättre för Nvidia

På vilket sätt då?

Nvidia har effektivare marknadsföring, liknar Apple på vissa sätt. Tyvärr.

Fast... Det skulle svara på hur, inte på vilket sätt det skulle gå bättre för dem.

ATI har väl fortfarande den snabbaste single-GPU'n


signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Medlem

Hmm.. Oban you say. Då föredrar jag Balvenie

Medlem
Skrivet av Dunder:
Skrivet av Friberg:
Skrivet av Dunder:
Skrivet av Ztreek:
Skrivet av Dunder:
Skrivet av Ztreek:

Roligt att se AMD får lite makt i nästa generation, gått dåligt de senaste 2 åren jämfört med GeForce, förhoppningsvis lönar det sig att sitta med ett AMD kort till PC också.

Jämfört med geforce..?

Det har gått kanonbra för AMD/ATI på grafikkortsfronten de senaste åren, FYI.

Klart det går bra för dem, men det går bättre för Nvidia

På vilket sätt då?

Nvidia har effektivare marknadsföring, liknar Apple på vissa sätt. Tyvärr.

Fast... Det skulle svara på hur, inte på vilket sätt det skulle gå bättre för dem.

ATI har väl fortfarande den snabbaste single-GPU'n

Japp, 7970 GHz Edition är snabbast.

Medlem
Skrivet av jonis:
Skrivet av kebbe:

Styr tyvärr inte över vad andra köper, lustigt nog har dock ingen köpt varken AMD eller ATI två gånger.

Jag förbeställde Ati 9700 Pro, enough said. Först av alla körde jag 3Dfx (kungen, RiP!), sen Nvidia, testade mig på ATi med 9700Pro och det var 2-3år av ren misär.

Sen dess 100% strulfria år med Nvidia rakt igenom.

Alla jag känner som haft gfxstrul har nästan uteslutande varit med AMD/Ati-kort. Min första Xbox360 dog av överhettning efter en månad (ATi Xenos).

AMDs processorer har nästan alltid varit ett trevligt (budget)alternativ till intels varianter, men jag rör aldrig ett AMD/ATi-grafikkort igen. Nånsin.

Men alltså, det är inte Ati som har skruvat ihop 360, det är Microsoft och det finns fler komponenter som värmer upp liten låda. Atis grafikkort finns även i Wii och gamecube, hur ofta går de sönder? Det är helt och hållet microsofts fel att de inte har fixat ihop 360n tillräckligt väl.

Till Vista så svarade Nvidia för 40% av krascherna och vi har även sett problem laptops med Nvidia grafikkort där lödningarna har varit för dåliga.

Jag har använt Nvidia och Ati sedan 3dfx dagar och generellt så har det varit massvis med coil whining problem med Nvidia kort eftersom de har sparat pengar på strömförsörjningen. Har även fått ungsbaka långt fler Nvidia kort eftersom de går sönder snabbare. Och Ntune leder ofta till BSOD, jag kan förmodligen upprepa krascherna än idag.

Wii U (även om jag tycker inte den är tillräckligt kraftfull) gör dock en sak väldigt väl, den är mycket effektiv.

"...We find that the Wii U is drawing around 32 watts of power during gameplay and despite running our entire library of software, we only ever saw an occasional spike just north of 33w. The new PS3 uses 118 per cent more juice under load, while our 2010 Xbox 360S was even less efficient, requiring 139 per cent more power for gameplay."
http://www.nintendolife.com/news/2012/12/wii_u_is_the_greenes...
Misstänker att Nintendo igen är mer hållbar... trots AMD grafikkort

Medlem
Skrivet av Ztreek:
Skrivet av Newklear:
Skrivet av Ztreek:

Roligt att se AMD får lite makt i nästa generation, gått dåligt de senaste 2 åren jämfört med GeForce, förhoppningsvis lönar det sig att sitta med ett AMD kort till PC också.

Jämfört med geforce..?

Det har gått kanonbra för AMD/ATI på grafikkortsfronten de senaste åren, FYI.

Klart det går bra för dem, men det går bättre för Nvidia

Och självklart så finns det personer som är HELT insnöade med Nvidia.

Medlem
Skrivet av PcGamer:

Egentligen inte, Wii U tillhör den åttonde generationen även om dess hårdvara mer tillhör den sjunde. Wii var till exempel inte så mycket bättre än Gamecube rent hårdvarumässigt, så om man ska gå efter hårdvara så tillhör den samma generation som Gamecube. Är inte alls säkert att "PS4" eller "Xbox 720" kommer vara så mycket kraftfullare än dagens konsoler, så då ska ju inte heller dessa tillhöra den nya generationen.

Jag tillskriver Wii U generation 7. Finns inget rätt eller fel där.

Medlem

helvete hade velat haft ett ps4 under 2013 iaf..blir en gaming pc ist pallar inte vänta så länge

Inaktiv

När skall alla förstå att hela konsolkonceptet är ett taffligt försök att styra spelmarknaden?
Det är tack vare gammal HW i de "senaste" konsolerna som vi har så lite nyheter i spelen.
Alla spel bygger i grund och botten på Dx9c, för konsolerna klarar inte mer. Att ersätta konsollerna efter vart tredje år skulle resultera i sååå mycket bättre spel.
Men vem vill göra det? Alltså sitter vi där med spel med grafikmotorer som är många år gamla.

Det enda användningsområdet jag ser i en konsol är Blueray/DVD-spelaren...

Hoppas Valves PC kommer snart.

Då blir det lite drag under de långsamma konsol-galoscherna!!!
(All de behöver göra är att modularisera dem, så man kan ersätta trötta grafikkort, CPUer och RAM)

123
Skriv svar