Framtiden för Starcraft 2

Robot
Framtiden för Starcraft 2

Vi träffade Blizzard mitt under världsmästerskapsfinalerna i Starcraft 2, ett spel som enligt dem själva aldrig kommer att vara perfekt.

#starcraft-ii-heart-of-the-swarm, #blizzard, #starcraft-ii-wings-of-liberty, #blizzard-all-stars


Medlem
Framtiden för Starcraft 2

Tackar, fick lite gåshud faktiskt när jag läste och såg bilderna, kan inte riktigt sätta fingret på varför.

Det är något magiskt över Starcraft, så grymt universum och välgjorda filmsekvenser i spelen.

Har knappt rört 1an och brood war, enbart lite custom games, men har tack vare youtube fått uppleva en stor del av det.

Angående 2an så har jag väl spelat en liten bit av kampanjen och ett gäng ladder & custom games (lite över 100 bara), men ändå så följer man de flesta större turneringarna, särskilt om det är blandat koreaner och icke koreaner.

Vet inte något annat spel som jag spenderat så lite tid på att faktiskt spela men ändå lyckats hålla mitt intresse så starkt.

Medlem

Jag är inte särskilt avundsjuk på Blizzard's jobb att balansera de tre raserna i Starcraft 2, måste vara sjukt svårt att vara proffs såväl noobs till lags. Särskilt som det är ganska stora skillnader mellan raserna. Det är inte bara en annan färg och någon enhet som är utbytt.


signatur

A casual stroll through a lunatic asylum shows that faith does not prove anything. -- Friedrich Nietzsche

Medlem
Skrivet av Parzec:

Jag är inte särskilt avundsjuk på Blizzard's jobb att balansera de tre raserna i Starcraft 2, måste vara sjukt svårt att vara proffs såväl noobs till lags. Särskilt som det är ganska stora skillnader mellan raserna. Det är inte bara en annan färg och någon enhet som är utbytt.

De använder sig utav provspelare för att få till balansen

Medlem

Det är ganska självklart att det är omöjligt att balansera tre helt olika sidor perfekt. Precis som det är lika omöjligt att balansera alla klasser i WoW för varje situation eller klasserna i Diablo. Det går helt enkelt inte att göra olika lika utan att ta bort just olikheten.

Men jag tycker personligen att ganska få utvecklare är lika skickliga på att balansera spel som Blizzard. En hel del spel har jag till och med ignorerat eftersom balansen varit ett aber. Blizzard får det kanske inte perfekt som sagt. Men de är helt klart väldigt nära väldigt ofta.

Medlem
Skrivet av vuze2143:

De använder sig utav provspelare för att få till balansen

Jo, det är klart att de gör det. Men ändå ! Till exempel, en balansering i TvP kanske gör att Terran har en jämn match mot Protoss men helt plötsligt kör Zerg över Protoss hur enkelt som helst. Jag är imponerad att de får det så pass jämt som de får även om de har egna provspelare och tar feedback från både insamlad data, vanliga noobs och proffsen. I och för sig är inte perfekt balans så viktigt för noobs som mig men det är ju viktigare för de bättre spelarna.


signatur

A casual stroll through a lunatic asylum shows that faith does not prove anything. -- Friedrich Nietzsche

Medlem

"Blizzard är trots allt skickligast på spelbalans, och har byggt sina polerade varumärken på kärlek och envishet. Alltid mantrat "when it's done". "

Fast det där stämmer ju inte för fem öre om man tänker på Diablo 3, fortfarande ingen PvP efter 6 månader, spelet kom ut helt trasigt, något som PC exklusiva spel inte brukar göra, det handlade inte om en dålig portning som de flesta PC spel brukar lida av, det handlade om kassa val i utvecklingen som fick många Diablo fans att rasa, samtidigt som att Inferno var orättvist svårt, inte rättvist alls.

Längtar som fan efter detta!

Medlem

För mig som spelar enbart singleplayer känns SC2 lite obekvämt. Tycker att storyn har blivit lite väl knasig, och eftersom det är Chris Metzen som fortfarande står för den blir det nog bara ännu knasigare.

Men, man vet aldirg, kampanjen kan ju vara riktigt bra.

Medlem

Jag spelar HoTS betan. Det ni! Haft den i minst 1 månad nu!


signatur

All makt åt Stefan Löfven! Vår befriare!

Medlem

Bring BW back pls

Medlem

Detta är ett av få spel som är roligare att titta på när andra spelar än att spela själv ^^

Medlem

Är mer övertygad än någonsin att det behövs en F2P modell för att SC2 verkligen ska växa till sig ingen.

F2P i ett strategi spel där väldigt små variationer m.m kan sätta sprätt i ögonen på vissa.
Hoppas Blizzard fixar det iaf,

Starcraft 2 är dock inte på väg någon stans, jag pratar bara om hur man kan se till att bredda och växa ännu mer.

Medlem
Skrivet av Joltskum:

Bring BW back pls

Finns kvar, bara att börja spela. Rätt stort fortfarande.


signatur

IDKFA

Medlem
Skrivet av Ztreek:

"Blizzard är trots allt skickligast på spelbalans, och har byggt sina polerade varumärken på kärlek och envishet. Alltid mantrat "when it's done". "

Fast det där stämmer ju inte för fem öre om man tänker på Diablo 3, fortfarande ingen PvP efter 6 månader, spelet kom ut helt trasigt, något som PC exklusiva spel inte brukar göra, det handlade inte om en dålig portning som de flesta PC spel brukar lida av, det handlade om kassa val i utvecklingen som fick många Diablo fans att rasa, samtidigt som att Inferno var orättvist svårt, inte rättvist alls.

Tja, det stämde för det gamla Blizzard som häll det mantrat levande, nya Activision Blizzard satsar i god ordning på "snabba cash, gärna med stora IP att slakta som grund", synd men sant.
Star Craft spelade jag bara kampanj eller med polare, gjorde samma sak i SC2 och kan med lätthet säga att den delen av spelet sög hårt. Alltför mycket återanvänt material, bristande variation på uppdragen etc. Visst, online kan vara hur bra som helst men "gamla" Blizzard kunde elverera bra SP och MP, nya satsar bara på MP där pengarna finns. Samma sak i Diablo

Medlem

bra att ni fiskade lite warcraft också! fan va kul det vore med ett nytt warcraft strategi!

Medlem

Skulle föredra om dom balanserade mest mot proffsen, för det är dom jag vill titta på när dom spelar, inte mig själv.

Medlem

Drt var la ett jädra tjat om Blizzard hit och Activision dit. Blizzard släppte knappt några spel mellan WoW och sammanslagningen så vem vet om det skulle blivitannorlunda, sett från andras perspektiv alltså. Jag älskar fortfarande Diablo III stort. ^^


signatur

Jag respekterar din rätt till åsikt, men är den att förtrycka andra för saker som inte påverkar dig hindrar det inte mig från att försöka ändra eller kämpa emot den. With all due respect: Don't hurt people. <3

1
Skriv svar