Tim Schafer orolig över framtiden för små spelstudios

Robot
Tim Schafer orolig över framtiden för små spelstudios

Double Fine-grundaren tror att det kan bli svårt för små och medelstora spelhus att överleva på nästa generations konsoler om inte konsolföretagen tar efter pc-lösningar som Steam.

#double-fine, #stacking, #sesame-street-once-upon-a-monster, #the-cave, #adventure


Medlem
Tim Schafer orolig över framtiden för små spelstudios

Kommer kosta mycket att utveckla GTA 6 - det kanske lär komma vara ungefär 16000 grafiker som skall jobba på det.


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem

Varför inte ha så du köper ett spel så funkar det överallt ?? istället för att köpa tex 3 bf3 1pc,1xbox360,1ps3 ..... dessutom ha tilläggen på alla 3... liksom dyrt som satan :S

Medlem

Har inte XBLA och Indie Games varit ett rätt bra verktyg för mindre utvecklare att komma ut på konsolmarknaden?


signatur

Xd

Medlem

S k. AAA-uppföljare är bland det mest ointressanta jag vet.


signatur

Cptn BaseballBatBoy!

Medlem
Skrivet av zwete:

Har inte XBLA och Indie Games varit ett rätt bra verktyg för mindre utvecklare att komma ut på konsolmarknaden?

Den här frågan är lite tudelad. Ja, det är ett bra sätt för företagen att komma ut på marknaden och de når en relativt stor marknad relativt snabbt. MEN och det här är ett väldigt stort men, på XBLA kostar det en mindre förmögenhet att patcha ett spel. $50k USD. Många mindre spelstudion är inte villiga att ta risken att släppa en produkt som efter någon vecka eller månad visar sig ha en fatal bugg som gör att de måste fyrka fram 50k för att spelet ska vara spelbart för en hel drös med spelare.

Medlem

Man skulle inte flora mycket om Double Fine inte skapade spel till konsoler. Visserligen finns det andra bra små spelstudion


signatur

Lorem ipsum dolor sit amet

Inaktiv

Varför så många minustummar på alla förklarande inlägg, vad menas med det egentligen?

Dom stora företagen lär väl knappast bry sig om några små indieföretag? Som MS tex där det kostar en shitload av pengar bara för att släppa en patch. Ubisoft har väl råd att patcha sina spel men knappast de små nissarna.

Kanske borde dom snegla mer mot Ouya eller vad den heter, men framförallt PC. Konsoler är ju ett låst träsk och det vet dom ju om sen innan. Måste kosta galet mycket bara för att få upp sin titel på exempelvis Xbox Live, antar att det ska certifieras, testas och undersökas till förbannelse?

Medlem
Skrivet av kill455:

Man skulle inte flora mycket om Double Fine inte skapade spel till konsoler. Visserligen finns det andra bra små spelstudion

Smaken är som baken, delad. Även om DF släppt många titlar som kanske inte är allt för roliga så har vi ändå guldkorn, liksom från många andra studion. Psychonauts är en modern klassiker till exempel.

Inget illa menat eller personligt, men om folk tänkte i de där banorna skulle nog inte Rovio finns idag heller. Det vill säga företaget som uppfann Angry Birds. Deras tidigare titlar är nämligen inte så mycket att hänga i julgranen.

http://www.rovio.com/en/our-work/games/archived-games

Det finns en hel del halvkassa spel i deras arkiv som kom före Angry Birds. Jag minns när Peter Vesterbacka (Mighty Eagle) kom och föreläste på mitt universitet, då berättade han just om hur många "dåliga" titlar de släppt före de kom fram med en succé.

Enklast kan det beskrivas med "man måste kyssa många grodor innan man hittar sin prins". Och detta gäller även inom spelbranschen.

Vi får nu sätta oss snällt och vänta på att Double Fine släpper en till titel som kan tilltala en större målgrupp helt enkelt. De kommer säkert lyckas, men frågan är hur länge det kommer ta.

Medlem

Öhh, va? Tycker att allt pekar precis åt andra hållet, att indieutvecklare blir en allt större del av spelbranschen och att det är där allt nyskapande sker med relativt enkla medel och mindre risker om man samtidigt jobbar i dialog med sina potentiella kunder.

Medlem
Skrivet av skogsvilden:

Öhh, va? Tycker att allt pekar precis åt andra hållet, att indieutvecklare blir en allt större del av spelbranschen och att det är där allt nyskapande sker med relativt enkla medel och mindre risker om man samtidigt jobbar i dialog med sina potentiella kunder.

Så känner, och hoppas jag också att det ser ut!


signatur

Cptn BaseballBatBoy!

Medlem

då kan vi hoppas att konsolmarknaden som den ser ut idag går omkull så vi kan få mer kvalitet ist.

Detta är inget fanboy inlägg, jag spelar på konsol och pc och har gjort det så länge jag minns.

men jag ser att kvaliten sjunker, konsolernas låsta miljöer påverkar pc-spelandet negativt.

Hade allt varit öppet tror jag utvecklingen hade gått fortare och skulle inte konsolerna vara huvudplattformer så ofta hade vi utnyttjat hårdavaran i datorer som finns tillgänglig idag på bättre sätt.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av skogsvilden:

Öhh, va? Tycker att allt pekar precis åt andra hållet, att indieutvecklare blir en allt större del av spelbranschen och att det är där allt nyskapande sker med relativt enkla medel och mindre risker om man samtidigt jobbar i dialog med sina potentiella kunder.

På PC-marknaden ja. Men samtidigt växer konsollmarknaden så det knakar och det är där (de relativa) pengarna ligger. Tycker det är synd för jag växte upp med en helt annan sorts spel än vad som släpps till och portas från konsoller idag.

Medlem
Skrivet av aT1C:

Varför inte ha så du köper ett spel så funkar det överallt ?? istället för att köpa tex 3 bf3 1pc,1xbox360,1ps3 ..... dessutom ha tilläggen på alla 3... liksom dyrt som satan :S

Bra idé! Fan att ingen tänkt på det.


signatur

subterranean homesick alien

Medlem

Är det inte syftet med konsolerna att stänga ute de mindre speltillverkarna så att folk köper AAA titlarna istället oavsett om de är bra eller passar den speltyp som konsumenten var ute efter? Att det kostar skjortan att släppa patchar gör ju att de stora företagen slipper att det kommer tjogtals med uppkomlingar som släpper roligare spel för mindre än halva priset.

Inaktiv
Skrivet av dMike:

Är det inte syftet med konsolerna att stänga ute de mindre speltillverkarna så att folk köper AAA titlarna istället oavsett om de är bra eller passar den speltyp som konsumenten var ute efter? Att det kostar skjortan att släppa patchar gör ju att de stora företagen slipper att det kommer tjogtals med uppkomlingar som släpper roligare spel för mindre än halva priset.

Ja det är väl deras största hot, och också det som händer nu med alla indielir och småspel till både PC och mobiler. Kanske tvingas även konsolerna att förändras till slut. Tror branschen stryper sig själv lite med alla nya spel som är mer som filmer där man inte får tänka själv. Jag har iaf handlat klart mina AAA spel på ett bra tag.

Medlem
Skrivet av Molotov:

men jag ser att kvaliten sjunker, konsolernas låsta miljöer påverkar pc-spelandet negativt.

Hade allt varit öppet tror jag utvecklingen hade gått fortare och skulle inte konsolerna vara huvudplattformer så ofta hade vi utnyttjat hårdavaran i datorer som finns tillgänglig idag på bättre sätt.

På vilket sätt är låsta miljöer dåligt för små studios som detta handlar om? Om större resurser måste läggas på att utveckla bra grafik och "välfyllda miljöer" samt att se till att det fungerar med mängder av olika hårdvarukonfigurationer så blir spelen dyrare och man vågar inta ta lika stora chanser.

Det är ju knappast de allra dyraste spelen som står för kreativiteten på dagens marknad?

Skrivet av dMike:

Är det inte syftet med konsolerna att stänga ute de mindre speltillverkarna så att folk köper AAA titlarna istället oavsett om de är bra eller passar den speltyp som konsumenten var ute efter?

Varför skulle det vara det? Det kryllar ju av "små" och bra spel på PSN och XBLA.

FuturLab som gjort ett av mina favoritspel i år - Velocity - skrev nyligen ett avtal med Sony där Sony finansierar utvecklingen medan FuturLab får behålla rättigheterna till sina spel och idéer.

http://www.thesixthaxis.com/2012/12/11/velocity-devs-futurlab...

Inaktiv
Skrivet av jonis:

S k. AAA-uppföljare är bland det mest ointressanta jag vet.

Då ogillar du t.ex. Assassin's Creed, Halo, Far Cry, CoD, Hitman, Counter-Strike, Battlefield, Dead Space, Need for Speed... I stort sett de flesta och största spelen man ser idag. Och jag håller med, det är för jäkligt. Uppföljare är roliga att spela i början, men sen blir det bara drygt. Iallafall EA's mjölkade och verkligen utpressade uppföljare. Jag tänker bland annat på mass effect 3 som släpptes alt för tidigt och det fanns ingen tanke bakom själva gameplayen eller det billiga slutet.

Men Star Citizen är något att se fram emot, eftersom Chris Roberts vill faktiskt uppnå något och har en vision.

Medlem
Skrivet av Prexun:
Skrivet av jonis:

S k. AAA-uppföljare är bland det mest ointressanta jag vet.

Då ogillar du t.ex. Assassin's Creed, Halo, Far Cry, CoD, Hitman, Counter-Strike, Battlefield, Dead Space, Need for Speed... I stort sett de flesta och största spelen man ser idag. Och jag håller med, det är för jäkligt. Uppföljare är roliga att spela i början, men sen blir det bara drygt. Iallafall EA's mjölkade och verkligen utpressade uppföljare. Jag tänker bland annat på mass effect 3 som släpptes alt för tidigt och det fanns ingen tanke bakom själva gameplayen eller det billiga slutet.

Men Star Citizen är något att se fram emot, eftersom Chris Roberts vill faktiskt uppnå något och har en vision.

Precis, men det finns alltid undantag. Innan indiescenen kom till liv på riktigt och Kickstarter etc så kändes det som all själ och glädje försvunnit ur spelen, interaktiva filmer med ointressant gameplay. Dessutom ruschas många uppföljare till AAA-titlar ut genom dörren för att mjölka när hypen fortfarande är där. (Kolla t ex på Dragon's Age II...)

Det som verkligen blev droppen för mig avseende det numera aktiva ointresset för de flesta av giganternas spelsläpp var Diablo III. Maken till förstörd och oytnyttjad potential var skrämmande där, och Blizzards enda spontansvar på kritiken var att på ett "von oben"-sätt peka på försäljningssiffrorna. Den extrema försäljningen var uteslutande baserad på rykte och förhoppning om en vettig uppföljare till suveräna Diablo och Diablo II! Själv var jag skeptisk då det egentligen är fullständigt orimligt att tro att ett spel ska kännas rätt när det bara är pengar vi pratar om. Ursprungsteamet (Blizzard North) fick foten och IP:t flyttades över till ett nytt, och felaktigt team istället.


signatur

Cptn BaseballBatBoy!

1
Skriv svar