John Carmack: Framtiden bjuder på 30 FPS

Robot
John Carmack: Framtiden bjuder på 30 FPS

"Tyvärr kan jag mer eller mindre garantera att väldigt många next-gen-spel fortfarande kommer satsa på 30 FPS", säger John Carmack.

#id-software, #rage, #doom-3-bfg-edition


Medlem
John Carmack: Framtiden bjuder på 30 FPS

Jag har hört många vackra sånger från diverse designers och directors om 60 FPS, i slutändan blir det ändå 30.

Edit: Svagt


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem

60 FPS eller inget.

Medlem

60 fps eller bildspel

Medlem

En av nackdelarna med konsoller. Då jag spelar spel på datorn kör jag hellre på "medium" med bra flyt än "maximum" med mycket sämre flyt.

Medlem

Det är ju en prioriteringsfråga. Snyggare grafik kontra högre uppdateringsfrekvens. Jag kan tänka mig att det är viktigare med högre FPS i typiska "twitch" spel, som PC-shooters (Quake, UT, CS etc.), men de spelen verkar vara tämligen sällsynta nuförtiden.

Medlem

Ser nog hellre att konsolernas kraft riktas mot annat än bildfrekvens, bara PC-portningen tillåter högre.

Medlem

Låter som om det ska mycket till för att jag ska satsa pengar på en konsol nästa generation, allt en konsol kan göra kan en PC göra bättre, än så länge iaf.

Medlem

En av de större anledningarna till att jag lirar på PC. Konsoler är trevligt ibland men utan 60 fps så blir det inga längre stunder.


signatur

Acer Predator Helios 300 PH315-54 | i7 11800H | Geforce RTX 3070 | 32GB RAM | 1TB SSD
PlayStation 4 | Nintendo Switch OLED | Samsung Galaxy S21

gnu
Medlem

skaffat mig en 120 hz monitor aldrig mer <100fps

Medlem

Minst 60 FPS är ett måste, annars blir det helt ospelbart tyvärr

Medlem

60 är för lite. när det är snabba svängar behövs det betydligt mer. jag känner mig inte bekväm med mycket mindre än 80 fps. Där nånstans kan jag inte se skillnad längre. Sen jag börjat köra 120hz på monitorn så känns 60fps hackigt i jämförelse med det underbara flytet som infinner sig på 80+.

att då gå ner till 30 känns direkt motbjudande om de inte på något sätt lyckas trixa till framesen där emellan så man inte ser nån skillnad på 30 och 80.. vem vet vilken teknik som kommer.

phi
Medlem
Skrivet av motionfield:

60 är för lite. när det är snabba svängar behövs det betydligt mer. jag känner mig inte bekväm med mycket mindre än 80 fps. Där nånstans kan jag inte se skillnad längre. Sen jag börjat köra 120hz på monitorn så känns 60fps hackigt i jämförelse med det underbara flytet som infinner sig på 80+.

Har man en skärm med 120 hz bör man sitta med 120 fps (cappad fps) för att det verkligen ska kännas som "flyt". 80-100 fps är för dåligt.

Men då är jag kräsen till skillnad från majoriteten.

Medlem

"60 FPS (bilder per sekund) är något som är väldigt viktigt för riktiga spelare."

Medlem

30fps går fan inte... spelar hellre med sämre grafik än att sitta o få ont i ögonen.

Medlem

Som en sann quakare och unrealare sen 1999 måste jag säga.....
http://www.youtube.com/watch?v=WWaLxFIVX1s


signatur

“Too weird to live, too rare to die”

Medlem
Skrivet av eagiz:

"60 FPS (bilder per sekund) är något som är väldigt viktigt för rika spelare."

Fix'ed

Tror nog han har rätt, men å andra sidan tror jag inte det påverkar nämnvärt för någon. Rage, CoD, Mario, 3 serier/spel som alla kör stenhårt på 60fps, och hur många av dem kan anses vara föredömmen? Hur många ligger i topp här på FZ bland spelarna?
Tycks det inte som om många föredrar spel som är större, snyggare, mer komplexa om än frameraten dalar?
Konsoler har begränsad hårdvara, men det har också PC, och grafik säljer spel, fps gör det inte. Crysis sålde i princip bara på grafik, gameplay, story etc i all ära men det som crysis förknippas med är just grafiken. Hur många förknippar CoD eller Super Mario med "bra flyt" över ex. BF3, Halo m.fl?

Visst, sitter du och lirar i 120 Hz ser du ett klart "drop" ner till 60, eller 30, men på konsol upplever du aldrig den skillnaden av naturliga skäl. Snarast så att de flesta kan påstå att de klarar sig gott på 30-60fps och inte behöver mer, bland de roligaste spel jag vet (EDF, Dark Souls) faller ofta under 30 men slår CoD eller Rage på fingrarna ändå.
På konsol, men även på PC, så kommer du längre på att kunna sälja bra ysik, stora banor, vettig AI, snygg grafik över bra bilduppdatering.
Att hög fps skulel vara nödvändigt, eller ens "speciellt", är en gimmic, en fixide från företagen för att locka kunder och kunna sälja mediokra skärmar med låg upplösning och dåliga färger men snabba paneler. Samma folk som gärna lägger ut 10000kr på 1m sladd till stereon då den "ger renare ljud", rent tjoller. 30 fps duger gott, släng in 60 om det inte påverkar spelet negativt men stabila 30 är inget problem, utom fr någon som blivit lätt tvättad av försäljningssnack. Samma tomte som trodde kallade 30 ospelbart och 60 perfekt säger nu detsamma när de har en 120Hz skärm, och kommer säga samma sak varje gång de byter hårdvara bara för att kunna motivera sitt köp och stärka sin bristande självkänsla. Suck, köp bra spel så är de kul oavsett fps

Medlem
Skrivet av Grumbledock:

..//.. CoD, Mario, ..//.. serier/spel som alla kör stenhårt på 60fps, och hur många av dem kan anses vara föredömmen?

Lollerstedt...?


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Bara det blir rörliga "bilder" så är jag nöjd.


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem

30 fungerar ju för många spel men 60 är så mycket skönare att spela i. fps måste absolut vara minst 60.


signatur

Rawr

Medlem
Skrivet av generalfil:

60 fps eller bildspel

60 FPS eller brädspel!


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem
Skrivet av Grumbledock:
Skrivet av eagiz:

"60 FPS (bilder per sekund) är något som är väldigt viktigt för rika spelare."

Fix&#039;ed

Tror nog han har rätt, men å andra sidan tror jag inte det påverkar nämnvärt för någon. Rage, CoD, Mario, 3 serier/spel som alla kör stenhårt på 60fps, och hur många av dem kan anses vara föredömmen? Hur många ligger i topp här på FZ bland spelarna?
Tycks det inte som om många föredrar spel som är större, snyggare, mer komplexa om än frameraten dalar?
Konsoler har begränsad hårdvara, men det har också PC, och grafik säljer spel, fps gör det inte. Crysis sålde i princip bara på grafik, gameplay, story etc i all ära men det som crysis förknippas med är just grafiken. Hur många förknippar CoD eller Super Mario med "bra flyt" över ex. BF3, Halo m.fl?

Visst, sitter du och lirar i 120 Hz ser du ett klart "drop" ner till 60, eller 30, men på konsol upplever du aldrig den skillnaden av naturliga skäl. Snarast så att de flesta kan påstå att de klarar sig gott på 30-60fps och inte behöver mer, bland de roligaste spel jag vet (EDF, Dark Souls) faller ofta under 30 men slår CoD eller Rage på fingrarna ändå.
På konsol, men även på PC, så kommer du längre på att kunna sälja bra ysik, stora banor, vettig AI, snygg grafik över bra bilduppdatering.
Att hög fps skulel vara nödvändigt, eller ens "speciellt", är en gimmic, en fixide från företagen för att locka kunder och kunna sälja mediokra skärmar med låg upplösning och dåliga färger men snabba paneler. Samma folk som gärna lägger ut 10000kr på 1m sladd till stereon då den "ger renare ljud", rent tjoller. 30 fps duger gott, släng in 60 om det inte påverkar spelet negativt men stabila 30 är inget problem, utom fr någon som blivit lätt tvättad av försäljningssnack. Samma tomte som trodde kallade 30 ospelbart och 60 perfekt säger nu detsamma när de har en 120Hz skärm, och kommer säga samma sak varje gång de byter hårdvara bara för att kunna motivera sitt köp och stärka sin bristande självkänsla. Suck, köp bra spel så är de kul oavsett fps

Ett bra spel sänks om det är i 30 FPS.

Medlem

*Rycker på axlarna*


signatur

Everybody needs help.

Medlem

Man missar rutor när man rör sig med 30 fps, även med 60 med ett tränat öga, och det resulterar i att varje gång man rör sig, vilket man i princip gör hela tiden med kontrollen eller musen, så känner man att man missar information, vilket resulterar i att man kan få ont i huvudet :(. 30 FPS kan vara spelbart om det ligger konstant på 30, vilket de inte gör på dagens konsol spel.

Medlem

Hög FPS är absolut inte en "gimmic", det ger ett bättre flyt och en mycket behagligare känsla. Sen att "frametimes" är viktigare än att ha en hög FPS-siffra är en annan sak, men man måste likförbannat ha hög FPS i grunden för att minimera påverkan av det

Sen är det ytterst stor skillnad på vad för FPS som krävs beroende på hur du kontrollerar spelet. Med en precis mus är det väldigt mycket viktigare med hög FPS då du kan vända dig snabbare, låg FPS märks inte lika tydligt om du spelar med en handkontrol. Därför fungerar många spel på konsol helt ok med 30fps - så länge dom inte droppar för lågt under.

Det är ju inte så att du märker låg FPS om du bara står still eller rör dig långsamt. Sen behöver det inte vara ett "twitch-spel" för att det skall ge bättre inlevelse med bra flyt heller, ofta uppfattar man grafiken som bättre bara på grund av den högre frameraten när det är i rörelse.

Man får ju hoppas herr Carmack har fel, men det berör väl inte PC spelare i någon större utsträckning dock, bara dom få styggelserna till spel som släpps med 30fps cap där möjligen.


signatur

"We think there is a fundamental misconception about piracy. Piracy is almost always a service problem and not a pricing problem" - Gabe Newell

Medlem

varför satsar de inte på 40-45fps istället för 30... alla blir gladare

Medlem

....Har tummen ner knappen försvunnit? Ack, orelaterat.

Nå, då kan man ju hoppas att de i alla fall håller 30 fps som minimum, många har ju haft problem med bara det. Nog för att jag inte skulle klaga om 60 fps blev standarden.


signatur

Du vet att du vill gå med i Church of the Flying Spaghetti Monster o bli en Pastafarian du med.

Medlem

Vad jag förståt av att hört Carmack tidigare så handlar inte detta om hur mång fps som ditt grafikkort spottar ut utan det handlar om hur många fps som modeler och liknande rör sig i.

Medlem

Det känns som ett uttalande han kommer få äta upp, i stil med "640K ought to be enough for anybody."

KoP
Medlem

Har aldrig lidit av att ett spel rullar i 30-40 fps. Så jag överlever.

12
Skriv svar