Gästkrönika – Casual är det nya hardcore

Medlem

Ta en sådan sak som achievment, man får ju dessa för minsta lilla grej. Achievments ska vara saker som är svåra, som kräver att man gjort något utöver det vanliga (som att hitta alla sabla flaggor i AC=)). Utgivarna har förstört mycket, deras val av ord fick många att tro att Takedown bara var ännu ett spel i mängden, de förstod således inte varför detta spel ens gjordes. Dessa termer har helt förlorat sin mening och blivit något som man använder för att istället skryta med och det överdrivs en hel del (nej CoD idag är inget hardcore spel hur gärna man vill att det ska vara det).

Jag tycker inte man ska se sig som antingen eller, man ska bara "njuta" av det man njuter av, så väl Starfraft, WoW eller Fifa eller vad det nu kan vara.


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem
Skrivet av dotque:

Det är sällan jag fastnar för dagens spel när det kommer till SP, de är för lätta och har sällan mycket kul att erbjuda som inte finns någon annanstans.
Det som lockar för min del är att utmana andra, att vinna över andra människor!
Undantag är väl spel som GTA, Oblivion, Deus Ex och HL..

Håller med.
personligen tycker jag att det bästa sättet att skilja HC och Casual är att se på 2(3) faktorer: 1 hur mycket tid en person lägger på gaming per dag. 2 lirar personen mest SP eller online och har online spelet någon form av PvP? (3 vad är det för spel? det finns vissa undantag som inte funkar med min hc eller casual "bestämmelse teori" t.ex. om man lirar club penguin (om det nu har någon form av PvP) 7 timmar per dag är man INTE en hc spelare)

folk vill kalla sig för HC spelare för att de spelar t.ex. Skyrim och Far Cry 3 men det är bullshit enligt mig.
det var andra tider förr när konsolerna inte hade stöd för online lirande, men nu finns möjligheten.

och Ja, jag tycker att man kan bli en "HC lirare" i nästan alla online pvp spel eftersom att det finns nästan alltid en djupare scen och att nästan alla spel genrer är under det taket varesig det är ett bilspel, fotboll eller FPS (etc.)

Medlem
Skrivet av phi:
Skrivet av zauii89:

Problemet är ju att "casual" eller mainstream , 5min hit och 5 min dit spelen tar över. Det blir mer och mer sällsynt med passionerade spel som fokuserar sig på en niche och en specifik grupp.. tex spel som Men of War.

Spelindustrin har även lyckats misshandla innebörden av "competitive games/gaming" , vilket för x antal årsedan mest innebar att spelen var väldigt e-sport inriktade. Idag viftar alla med flaggan om hur "competetiva" våra 360 titlar är... suck.. än mer tragiskt att se det de kallar "proffisionell" esport på konsoller.

Nåja, bara för att du inte gillar konsoller och förmodligen är kass med handkontroll, det gör ju inte esporten på konsoller mindre professionell.

Lysande exempel på konsolspel som är lätta att lära sig men extremt svåra att bemästra är street fighter och tekken.

När man förstår sig på spel som dom och ser hur spelare som Daigo Umehara eller Justin Wong spelar, med deras mind game och tekniska skills och kör över en riktigt bra motståndare så sitter man där som en typisk medelmåtta och bara myser, för man vet hur jävla sjukt grejer dom faktiskt åstadkommer i vissa matcher.

Det blir inte mer "hardcore" än så.

Nja det vill jag knappast påstå, har förövrigt de flesta konsollerna och diverse handkontroller, däribland en 360 dosa till pc:n. Har den mest för diverse "portar" eller pc spel som gjorts med kontroller i åtanke istället för m&t. Är väl medveten om "Streetfighter" m.m men jag syftade på den nya kulturen med spel i liknelse med cs,cod som tagit steget över till att bli "e-sport" klassade på konsoller.

Problemet ligger i att de sällan tar fram den mest skickliga spelaren eller laget, ta exempelvis en titt på diverse ligor och tävlingar för BLOPS2 på konsoll. Hur man först och främst lyckas marknadsföra blops som ett esport spel vetitusan men det roliga är ju i alla fall att de kör seriösa matcher som någorlunda liknar det du ser i ex. cs men med killstreaks och tonvis av random/slumpmässiga element.

Exempelvis så fanns det ju en tid då cod var med på diverse evenemang så som cpl(under 2003-2005 då cod var skillbaserat), och vad man gör med dessa spel då är att först och främst MODDA bort allt som kan tänkas vara slumpmässigt så som perks,killstreaks m.m. Man gör helt enkelt spelen så skillbaserade som möjligt.

Det så kallade esporten för fps på konsoller är långt ifrån en värdig standard motsvarighet och de beror ju även på begränsningar som du hittar på konsoller. Inga mod tools, ingen neutral dedikerad server osv osv. Streetfighter och diverse fightingspel har alltid varit tävlingsinriktade på konsoller men jag snackar i förstahand om fps scenen på konsoll.

Lite riktig esport footage från cod när det begav sig,
http://www.youtube.com/watch?v=J3y78PoHu5k#t=2m

Medlem

gillar artikeln, och vi som spelat länge/spelar spel, tror du vi har varit bäst direkt? nej absolut inte vi fick kämpa och tyckte givetvis det blev roligare ju bättre vi blev men man förstod ganska snabbt att hur mycket roligare/djuphet och spel man fick utav svårare spel.

Jag skippar gärna granat kastare i fps spel, jag skippar gärna en autowin button på en class i ett rpg spell(overscalad ability)

osv osv list goes on, däremot kan man göra det rätt ge en granat kastare ett skott, men lång reload lägre aoe och skada än vanligt, direct hit dödar aoen gör mycket mindre skada medans i dagens fps spel gör granat kastare 1shot även om du missar den och träffar längst ut i aoen.

Sen visst vi har fler som spelar,men pga casual? det är rent ut sagt bs tycker jag, anledningen är att fler spelar idag plus det är mer accepterat och INTE att det är nybörjarvänligt,dock har det ju gjort lite men inte så mycket som man hör 24/7.

Sen tycker jag dom som gör casual eller svåra spel oftast bryggan emot dåliga eller emot svåra görs helt fel.

Så dom kommer in i spelen och det skadar mest duktiga och inte dåliga spelare faktist, trist :/

ELF
Medlem

Det kunde finnas en Hardcore/Casual inställning. Spelet ser lite olika ut beroende på vad man väljer. Sen kan man självklart fininställa vissa saker som UI och annat grejs


signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Medlem

Det är skillnad på att ett spel är hardcore/casual och sättet folk spelar på. Ska man kalla nån som spelar farmville fem timmar om dagen casual? Jag vet att jag fastnade i spel som tex mafia wars och spelade knappast dem casually.

Medlem

Casual är folk som spelar lite då och då, min flickvän är en sådan typ, har hon en timme att slösa bort, så kan hon lira lite, HARDCORE lirar så fort dem får tid, man äter sover och skiter spel därav namnet, så tro inget annat, det är oxå dem som utveckalr skickligheten kring sitt spelande, och dem ÄTER casual spelare till frukost, så om arnroth fick pisk utav en en sk casual, så kanske han själv knappast är så hardcore som han själv tror, ni har bara inte träffat rätt folk!


signatur

Denon / Pioneer

Medlem
Skrivet av Deep Throat:

Casual är folk som spelar lite då och då, min flickvän är en sådan typ, har hon en timme att slösa bort, så kan hon lira lite, HARDCORE lirar så fort dem får tid, man äter sover och skiter spel därav namnet, så tro inget annat, det är oxå dem som utveckalr skickligheten kring sitt spelande, och dem ÄTER casual spelare till frukost, så om arnroth fick pisk utav en en sk casual, så kanske han själv knappast är så hardcore som han själv tror, ni har bara inte träffat rätt folk!

Antar att du är hardcore då eller..? Herregud...
I alla fall, intressant krönika igen! Allt är inte så svartvitt som en del vill tro

Inaktiv

Tar man tex World of Warcraft...den gamla goda tiden då det var svårt, man fick verkligen kämpa för att bli något, få något och komma någonstans.

Nu behöver man bara trycka på några enstaka knappar så haglar det in belöningar.

Hardcore vs Casual.

Vad artikeln egentligen handlade om har inte alls med de två begreppen att göra - det handlar ju om familjespel?

Medlem

Jag vill inte vara hardcore. Det är för mig ett skällsord. Hardcore gamers förknippar jag med finniga fjortisar som spelar Cod eller Battefield hela sin vakna tid och gnäller på att Nintendos spel inte är blodiga nog och därför är sk barnspel.

Hardcorespelare kan dra åt helvete. Finns inget fjantigare namn. Vad är hardcore med att spela spel egentligen?

Medlem

Bra krönika, synd att folk fortf. ser allt i svart och vitt.


signatur

"Do Protons have mass?
I didn't even know they're catholic.." - Andy, Fallout 3

Medlem

Trevlig läsning som vanligt, själv tillhör jag väl den där inbitna gamla skaran som sorglöst kommenterar evolutionen... mer eller mindre.

På ett personligt plan tycker jag man ska spela vad man nu tycker är kul; det är snarare en sorts frustrering man ibland ställs inför när spel man verkligen vill ska passa en känns designat för någon annan. Tror mycket av att de här begreppen är ett samtalsämne är pga detta och inte för att man hatar folk som spelar andra spel, inte egentligen iaf.

Är inte förvånad över att spelartypen är liknande i de spel de spelar - några av de mest kunniga och kvalitetssträvande (eller hur man skall uttrycka det!) spelare jag mött har varit sådana vilkas speltid skulle benämnt dem som 'casual' av e-mobben.

Medlem

Skitsamma om nåt är hardcore eller casual , huvudsaken är att man har kul. Och vad betyder två betydelselösa begrepp egentligen? Är det svårighetsgraden? Tiden som krävs? Vill en såkallad casual spelare ha lätta spel? Sanningen är att det inte finns några lätta och det finns många rätta svar. Är tex supermeatboy casual? Eller är det hardcore?

12
Skriv svar