Refund på steam?

Medlem
Refund på steam?

Hejsan köpte ett spel på steam två dagar sedan och läst att det är svårt att få pengar tillbaka på steam. Men såg hur en annan gjorde det för dem som bor i England han sa nånting med UK LAW
[http://steamunpowered.eu/how-to-get-a-refund-on-steam-if-your...]

Vet att det är inte svårt att få tillbaka pengarna på Origin då det är ganska lätt där o alltid trevliga.
Men finns det nåt gällande att göra likadant på steam för att få tillbaka pengar för ett spel?

Medlem

Valve brukar vara rätt schyssta. Se till att skriva ett snällt mail till dom så ordnar det nog sig!

Medlem

hänvisa de bara till distans köpelag som vi har i sverige bör inte vara någon problem


signatur

I got an offer you cant refuse!

Medlem

Ah var på deras support sida hittar bara steam men inget med billing/purs eller vad det nu heter :/
Vart kan jag hitta den lagen för att visa dem eller ska jag bara nämna att distans köpelag gäller i Sverige med via steam?

Medlem

Lycka till säger jag bara...

Har du aldrig fått en refund tidigare så ska det inte vara något problem men då har du också förbrukat din "gratis refund" som i princip alla har. Efter den är förbrukad krävs det mer eller mindre ett mirakel för en ny refund.

BTW vad är det för spel du köpt om man får fråga?

Medlem

CS:GO länken jag länkade han fixade.

Medlem

som sagt eu och enskildes stats lagar går före eula på steam, så distans köp lagen går före deras eula, du kan hitta den på konsumentverket


signatur

I got an offer you cant refuse!

Medlem
Skrivet av Freywiind:

hänvisa de bara till distans köpelag som vi har i sverige bör inte vara någon problem

Tyvärr gäller den ej använd/installerad programvara, se 2 kap 4§ 3p


signatur

"People don't plan to fail, they just fail to plan"

Medlem
Skrivet av Naraccas:
Skrivet av Freywiind:

hänvisa de bara till distans köpelag som vi har i sverige bör inte vara någon problem

Tyvärr gäller den ej använd/installerad programvara, se 2 kap 4§ 3p

Så det är okej om man köper spelet, det ligger på steam listan, men man har aldrig installerat det?
Har varit med om spel som ej fungerat men jag har skitit i att försöka få pengar tillbaka. utgått ifrån att det inte går.


signatur

R.I.P The_maxx

Medlem
Skrivet av IceMan:
Skrivet av Naraccas:
Skrivet av Freywiind:

hänvisa de bara till distans köpelag som vi har i sverige bör inte vara någon problem

Tyvärr gäller den ej använd/installerad programvara, se 2 kap 4§ 3p

Så det är okej om man köper spelet, det ligger på steam listan, men man har aldrig installerat det?
Har varit med om spel som ej fungerat men jag har skitit i att försöka få pengar tillbaka. utgått ifrån att det inte går.

Jag skulle, utan djupare efterforskning tolka det som om att ångerrätten förverkas från det tillfälle cd-nyckeln blir dig tillgänglig, alltså direkt vid köpet.

Sen är väl också frågan om du över huvud taget kan tillämpa svensk lag på köpet.


signatur

"People don't plan to fail, they just fail to plan"

Inaktiv

Intressant! Har själv lust att testa nästa gång jag köper ett spel som inte är vad jag förväntar mig.

Måste ju vara som så att eftersom Valve säljer spel i sverige så måste dom också rätta sig efter svensk lag, eller iaf efter de lagar som gäller i EU.
Nu ska det ju tydligen också vara helt lagligt att sälja sina begagnade digitala spel, men vet inte hur man ska tvinga igenom det.

Skriv gärna hur det går här, jag ska garanterat försöka nästa gång jag köper ett spel som jag inte är nöjd med. Kan ju helt enkelt räcka med att man hänvisar till en lag och se vad som händer?

Har du även lust att förklara hur du gjorde med EA och Origin?

Vi konsumenter har ju alldeles för svaga rättigheter när det gäller mjukvara.

Medlem

Ja! nån här får gärna testa och återkomma med resultatet, det skulle vara intressant som fasen och se vad som skulle hända.


signatur

R.I.P The_maxx

Medlem

Jag fick en återbetalning så sent som idag för ett spel jag ångrade. Jag tror det beror på vem som har hand om ärendet och hur aktiv man är som kund, för jag sa bara att jag var väldigt besviken och inte ville betala för skit som inte funkar, men att jag gärna tar emot pengarna i Steam Wallet så jag kan köpa något annat.

Deras policy lyder att dom inte gör återbetalningar, och det är dessutom amerikansk lag som gäller. Snubben från England hade alltså ingen rätt att få en återbetalning bara för att engelsk lag säger att han har rätt till det, men dom gav han väl en återbetalning för att få tyst på honom

Men vad har du att förlora? Testa och se vad som händer. Om du skriver att du gärna tar emot pengarna i Steam Wallet så nekar dom i stort sätt aldrig då båda parterna blir nöjda med en sån kompromiss. Skulle dom trots det neka så kan du ju alltid testa och säga att både svensk lag och EU kräver ångerrätt.

Medlem
Skrivet av Bojkott:

Jag fick en återbetalning så sent som idag för ett spel jag ångrade. Jag tror det beror på vem som har hand om ärendet och hur aktiv man är som kund, för jag sa bara att jag var väldigt besviken och inte ville betala för skit som inte funkar, men att jag gärna tar emot pengarna i Steam Wallet så jag kan köpa något annat.

Deras policy lyder att dom inte gör återbetalningar, och det är dessutom amerikansk lag som gäller. Snubben från England hade alltså ingen rätt att få en återbetalning bara för att engelsk lag säger att han har rätt till det, men dom gav han väl en återbetalning för att få tyst på honom

Men vad har du att förlora? Testa och se vad som händer. Om du skriver att du gärna tar emot pengarna i Steam Wallet så nekar dom i stort sätt aldrig då båda parterna blir nöjda med en sån kompromiss. Skulle dom trots det neka så kan du ju alltid testa och säga att både svensk lag och EU kräver ångerrätt.

Goodwill är trots allt ganska viktigt för många stora företag och de är ofta tillmötesgående om du har någonlunda skäl för det du säger och om ofta om du kan tänka dig rabattkod/steam wallet/etc istället för rena pengar.

Goodwill är ofta billigare och bättre än annan PR.


signatur

"People don't plan to fail, they just fail to plan"

Medlem

Man brukar som tidigare nämnt i tråden kunna få åtminstone ett återköp. Skulle köpa Torchlight 2 till Mac (trodde jag) men det var till PC istället så öppnade en ticket där jag bara beskrev mitt problem. Ett par timmar senare så skrev dom tillbaka och skickade tillbaka pengarna! Inga probs!


signatur

Submission is for the weak

Inaktiv

Köpte Chivalry på Steam igår och då fick jag ett meddelande om att deras avtal hade uppdaterats, och en liten text hade lagts till i bekräftelsefönstret, något i stil med: "jag förstår att detta köpet är slutgiltigt och inte kan ångras."

Nu gäller ju ändå samma lagar som innan, men hursomhelst verkar dom antingen har tuffat till sig ytterligare, eller bara förtydligat.

Medlem

Tror det är ändå försent nu när jag ändå köpte det så sent som i December då jag inte har riktigt orkat och haft fullt upp med annat.

Moderator | Testpilot

Hej, jag köpte ett spel som jag blev inte så nöjd med, helst för att spelet funkade så dåligt påm in dator. Hur kontaktar jag steam får att få en refund? Vanliga supporten? En länk hade varit kanon.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem
Skrivet av Fusionn:

Tror det är ändå försent nu när jag ändå köpte det så sent som i December då jag inte har riktigt orkat och haft fullt upp med annat.

Beror ju på varför du vill lämna igen spelet om det till ex inte fungerar alls eller har grova buggar som gör att produkten inte fungerar som den skall kan du alltid använda rätten till reklamation. Reklamations rätten gäller i 3 år och det första 6 månaderna är det inget du behöver bevisa är fel utan då är det Steam som måste bevisa att inget är fel.

Så det är ju en möjlighet om det är ett kvalitets problem med spelet, däremot går det ju inte om spelet inte är roligt. Däremot om en funktion har utlovats men inte finns med till ex så gäller även reklamations rätten där.

1
Skriv svar