Maxis försvarar online-kravet för Simcity

Medlem

Har personligen inget problem med att man måste vara online för att spela. Upplevelsen blir rikare i och med interaktionen med andra spelare och det uppmanar förhoppningsvis till att färre piratkopierar för att inte gå miste om features.

Medlem
Skrivet av znubbis:

Vad gnälls de om, de lär väl ha internet de som gnäller som de flesta andra. köp spelet o sluta gnäll. Ingen som klagar på att MMO spelen kräver internet.

Även om de som är emot drakonisk DRM (vilket inkluderar mig själv) inte köper det här spelet kommer de drabbas på sikt. Hur? För att EA är ett företag många andra tenderar att ta efter, om EA kan sälja ett spel med den här formen av DRM så kommer det knappast dröja länge innan andra följer efter. Lärde sig EA inte ett skvatt efter all kritik som C&C 4 fick? Uppenbarligen inte, Ubisoft och EA kanske ägs av samma ägare, verkar ta mig tusan inte bättre.

Inaktiv
Skrivet av znubbis:
Skrivet av Mjauv:
Skrivet av znubbis:
Skrivet av Mjauv:
Skrivet av znubbis:

Vad gnälls de om, de lär väl ha internet de som gnäller som de flesta andra. köp spelet o sluta gnäll. Ingen som klagar på att MMO spelen kräver internet.

Ett MMO bygger fundamentalt på att interagera med andra. På samma sätt bygger dedikerade MP-spel som Counter-Strike på att du interagerar med andra. Sim City bygger inte på detta, om du läser hennes citat så skriver hon själv att den som vill kan få spela "privat". Men likt förbannat måste man vara uppkopplad.

"de lär väl ha internet" är för övrigt det dummaste argumentet jag hört på bra länge. Ja, jag har internet. Jag har även en telefon men jag skulle inte acceptera att behöva ringa min hyresvärd varje gång jag vill gå in i min lägenhet. Om du inte förstår själva konceptet "integritet" så är det ingen idé att du försöker delta i den här diskussionen.

MMO kanske var ett dåligt exempel, jag kan ta Diablo 3 om ni minns det istället, inget internet inget sologrindande.

Är man så otroligt rädda integriteten ska skadas av detta så ska man nog snabbt säga upp bekantskapen med internet. Jag kan ha viss förståelse för de som kanske reser och de få som inte har möjlighet till internet hemma. Men jag förstår inte hur de kan kränka nån att spelbolagen väver ihop molnet med spelen, är ni rädda att de ska veta vilka hus ni bygger?

Jag tycker ett socialt spel är betydligt roligare än att sitta och harva själv.

Jag värnar min integritet genom att vägra låta företag få information om mig som de inte har någon rätt till. Jag har sett till att mitt mobilnummer inte går att hitta genom att googla mitt namn, jag använder inte mitt riktiga namn eller födelsedatum på facebook och jag avstår från att använda en rad insticksmoduler och appar därför att de kräver att få ut uppgifter om min person. Det som är relevant här är valfriheten. Jag har inga problem med att låta de företag som jag känner mig bekväm med få veta saker om mig men jag vill välja själv.

Sedan finns det så klart en rad tekniska begränsningar med det här systemet - om du är ute och reser går det troligen inte att spela. Om ditt internet är nere går det inte att spela. Om du har opålitligt internet så går det inte att spela. Jag bor i centrala Stockholm och mitt internet dör med jämna mellanrum - oftast bara under korta stunder men hade jag suttit mitt i en spelsession så hade raseriutbrottet inte varit långt borta. Allt snack om att internet är så ofelbart och ständigt tillgängligt är en modern myt. Jag bor i centrala Stockholm och mitt internet dör ibland. Jag arbetar i centrala Stockholm - på en kommunal myndighet no less - och mitt internet dör ibland. Jag har rest mycket längs Stockholms pendellinjer och det finns drösvis med zoner där du inte längre har någon nätkoppling på mobilen längs T-centralen. Inte sällan så kukar mobilföretagens nät ur när det är överbelastat. Och detta säger jag i egenskap av en någorlunda ung, någorlunda tekniskt kompetent man som är bosatt i huvudstaden i ett land som ligger i den absoluta världstoppen gällande utbyggnad av it-infrastruktur.

Och då har vi inte ens gått in på det faktum att de funktioner som lanserats i nya Sim City låter både korkade och tråkiga. De är inte ens innovativa - deras idéer har redan prövats av utvecklarna av Cities XL och resultatet blev ett ytterst undermåligt spel vars onlineläge var ett ökenlandskap.

Inget spel för dig alltså, är man så otroligt rädd att bjuda på nått så är de nog bäst att hålla sig undan...

Från Sim City håller jag mig undan, helt klart, men motståndet mot DRM är starkt och det är ingen slump att i princip vartenda projekt på Kickstarter lovar DRM-fria spel, att GOG växer, att Humble Indie Bundle slagit igenom stort etc.

Sedan kan jag, for the record, avslöja att jag har en rätt stor och bastant spelsamling hemma och ett Steambibliotek med över 200 titlar. Ja, Steam är DRM så det finns situationer då jag gör undantag.

Medlem
Skrivet av znubbis:
Skrivet av Mjauv:
Skrivet av znubbis:
Skrivet av Mjauv:
Skrivet av znubbis:

Vad gnälls de om, de lär väl ha internet de som gnäller som de flesta andra. köp spelet o sluta gnäll. Ingen som klagar på att MMO spelen kräver internet.

Ett MMO bygger fundamentalt på att interagera med andra. På samma sätt bygger dedikerade MP-spel som Counter-Strike på att du interagerar med andra. Sim City bygger inte på detta, om du läser hennes citat så skriver hon själv att den som vill kan få spela "privat". Men likt förbannat måste man vara uppkopplad.

"de lär väl ha internet" är för övrigt det dummaste argumentet jag hört på bra länge. Ja, jag har internet. Jag har även en telefon men jag skulle inte acceptera att behöva ringa min hyresvärd varje gång jag vill gå in i min lägenhet. Om du inte förstår själva konceptet "integritet" så är det ingen idé att du försöker delta i den här diskussionen.

MMO kanske var ett dåligt exempel, jag kan ta Diablo 3 om ni minns det istället, inget internet inget sologrindande.

Är man så otroligt rädda integriteten ska skadas av detta så ska man nog snabbt säga upp bekantskapen med internet. Jag kan ha viss förståelse för de som kanske reser och de få som inte har möjlighet till internet hemma. Men jag förstår inte hur de kan kränka nån att spelbolagen väver ihop molnet med spelen, är ni rädda att de ska veta vilka hus ni bygger?

Jag tycker ett socialt spel är betydligt roligare än att sitta och harva själv.

Jag värnar min integritet genom att vägra låta företag få information om mig som de inte har någon rätt till. Jag har sett till att mitt mobilnummer inte går att hitta genom att googla mitt namn, jag använder inte mitt riktiga namn eller födelsedatum på facebook och jag avstår från att använda en rad insticksmoduler och appar därför att de kräver att få ut uppgifter om min person. Det som är relevant här är valfriheten. Jag har inga problem med att låta de företag som jag känner mig bekväm med få veta saker om mig men jag vill välja själv.

Sedan finns det så klart en rad tekniska begränsningar med det här systemet - om du är ute och reser går det troligen inte att spela. Om ditt internet är nere går det inte att spela. Om du har opålitligt internet så går det inte att spela. Jag bor i centrala Stockholm och mitt internet dör med jämna mellanrum - oftast bara under korta stunder men hade jag suttit mitt i en spelsession så hade raseriutbrottet inte varit långt borta. Allt snack om att internet är så ofelbart och ständigt tillgängligt är en modern myt. Jag bor i centrala Stockholm och mitt internet dör ibland. Jag arbetar i centrala Stockholm - på en kommunal myndighet no less - och mitt internet dör ibland. Jag har rest mycket längs Stockholms pendellinjer och det finns drösvis med zoner där du inte längre har någon nätkoppling på mobilen längs T-centralen. Inte sällan så kukar mobilföretagens nät ur när det är överbelastat. Och detta säger jag i egenskap av en någorlunda ung, någorlunda tekniskt kompetent man som är bosatt i huvudstaden i ett land som ligger i den absoluta världstoppen gällande utbyggnad av it-infrastruktur.

Och då har vi inte ens gått in på det faktum att de funktioner som lanserats i nya Sim City låter både korkade och tråkiga. De är inte ens innovativa - deras idéer har redan prövats av utvecklarna av Cities XL och resultatet blev ett ytterst undermåligt spel vars onlineläge var ett ökenlandskap.

Inget spel för dig alltså, är man så otroligt rädd att bjuda på nått så är de nog bäst att hålla sig undan...

Då är frågan, varför skall de ha något från dig?
De erbjuder en produkt för ett pris, du betalar det priset. Varför skall de sedan bestämma i fall du kan använda din produkt eller inte?

Och det som de själva säger, du kan spela med andra eller välja att spela privat. Om du väljer att spela privat så finns det ingen anledning till att vara tvungen att vara uppkopplad.

Steam har hitintills den bästa lösningen på detta med sitt offline läge, vad hindrar Maxis från att göra det samma?

Och de som tror att drm har framkommit endast pga pirater är ignoranta, människan har ett kontroll begär, detta växer och växer, det är bara och kolla på det som händer utöver den digitala världen. Det är ingen slump att detta kom in på spel marknaden också, det är bara att eftersom pirater också finns här så var det ett jätte bra skäl att ge dem all skuld för deras egna behov av kontroll.

Inaktiv

DRM eller inte, hur är själva spelandet?

Är själv mest oroad över den enorma förenkling vi ser av alla spel. Får man själv bestämma zoner och skatter eller är det bara till att dra med muspekaren över ett område och sen växer det automatiskt en stad där som jag inte behöver bry mig om?
Mer än att gå in o klicka likt Farmville för att någon vill ge mig
något via Facebook?

Har läst FZs förhandstitt men den ge mig inte svar på några frågor alls, mer än att man kan dra zoner och att man måste vara online och att det pågår en massa simuleringar. Och och..sen då? Saknar faktiskt att själv få dra vattenledningar och kraftstationer, och det vore ju nice att få ha ett berg jämte sin stad, men det går ju inte heller.

Så vad är det jag får göra med min stad egentligen? Vad får jag helt på egen hand skapa?

För övrigt var ju Lucys svar ett icke svar, bara en massa text som försöker övertyga vilka hardcorefans dom är av serien..som ett politikertal oftast är, och efteråt undrar man vad som egentligen sades.

Tror att man i detta läget inte ska ha för stora förväntingar då allt fram till release endast är marknadsföring. Skulle nu gameplayet vara nersmutsat av social media och gåvor, och likt farmville och liknande kräva att man logga in o klickar frenetiskt, ja då är det ju redan kört.

Hur många tror på allvar att vi faktiskt får se en _riktig_ uppföljare till sim city 2000 och sim city 4?
I bästa fall får vi nog en kompromiss.

Medlem

Lucy Bradshaw ljuger. Finns inte en chans att deras servrar används för att simulera varje spel som spelas. Möjligtvis i det globala perspektivet med grannstäder osv, men aldrig för det lokala spelet, då räcker en vanlig PC mer än väl.

Medlem

Precis som med Diablo 3 så är jag inte så förtjust i att få lag spikes när jag spelar själv, jag gillar även att kunna spela om internet går ner av någon anledning.

Medlem

Jag gillar tanken att det är onlinekrav välkommen in i 2010-talet


signatur

Is life not a thousand times too short for us to bore ourselves? ~ Friedrich Nietzsche

Medlem

Ostabilt internet + diablo 3 = funkar fan inte, det blandat med att dom slår av servrarna totalt när dom patchar spelet så kan man inte ens spela spelet när man vill. ( Undantaget är MMO:s men dom får man räkna med downtime då och då ).

Kommer aldrig köpa ett till "singelplayer" spel med denna typ av drm.

Medlem
Skrivet av Xepheros:
Skrivet av Nelfie:
Skrivet av Friberg:
Skrivet av znubbis:
Skrivet av Mjauv:
Skrivet av znubbis:

Vad gnälls de om, de lär väl ha internet de som gnäller som de flesta andra. köp spelet o sluta gnäll. Ingen som klagar på att MMO spelen kräver internet.

Ett MMO bygger fundamentalt på att interagera med andra. På samma sätt bygger dedikerade MP-spel som Counter-Strike på att du interagerar med andra. Sim City bygger inte på detta, om du läser hennes citat så skriver hon själv att den som vill kan få spela "privat". Men likt förbannat måste man vara uppkopplad.

"de lär väl ha internet" är för övrigt det dummaste argumentet jag hört på bra länge. Ja, jag har internet. Jag har även en telefon men jag skulle inte acceptera att behöva ringa min hyresvärd varje gång jag vill gå in i min lägenhet. Om du inte förstår själva konceptet "integritet" så är det ingen idé att du försöker delta i den här diskussionen.

MMO kanske var ett dåligt exempel, jag kan ta Diablo 3 om ni minns det istället, inget internet inget sologrindande.

Är man så otroligt rädda integriteten ska skadas av detta så ska man nog snabbt säga upp bekantskapen med internet. Jag kan ha viss förståelse för de som kanske reser och de få som inte har möjlighet till internet hemma. Men jag förstår inte hur de kan kränka nån att spelbolagen väver ihop molnet med spelen, är ni rädda att de ska veta vilka hus ni bygger?

Jag tycker ett socialt spel är betydligt roligare än att sitta och harva själv.

Vetifan om man ska klassa Simcity som ett socialt spel, det är väldigt skönt att bara sitta och bygga sin egen stad utan att behöva oroa sig ifall uppkopplingen kommer fungera.

Vilken tur att vi då har ett par City simulators som är pure Singleplayer i dagens läge vilket även ser bra ut och är roande i längden. Sätt dig och spela dem vettja.

Och som någon påstod tidigare i citeringarna att "SimCity" inte var byggt för att vara socialt, well. Detta är och det har de även förklarat många gånger. Du har MÖJLIGHETEN till att spela privat i en sluten region, men det är inte poängen med detta spelet.

Vill du sitta hemma i ditt gråa vardagsrum utan internet och spela en City simulator så släng in SimCity2004 eller CitiesXL. Fungerar perfa.

För oss som faktiskt är intresserade av en med realistisk stadsbyggar upplevelse så vill vi gärna ha levande städer omkring oss där allt inte bygger på hur awesome JAG är, utan att jag måste väva in för/nackdelar från mina grannar.

Fast det där är ett sjukt korkat sätt att se det på, då du i dina ord enbart säger att det är bra att multiplayer finns, samtidigt som du menar att det är bra att singleplayer INTE finns. Alla har olika preferenser, och ännu viktigare, olika omständigheter. Alla har inte tillgång till att vara online hela tiden för att spela, har inte vi en rätt att kunna spela spelet då, för att du tycker att det är bättre att spela multiplayer?

Omoget resonemang.

Den enda omogna här är nog du min vän, som kräver offline baserade spel i en värld som är ständigt uppkopplad, där det finns möjlighet för trådlös uppkoppling överallt i landet.

Jag tror det är dags att sluta sutta på tummen och komma ut i världen som den ser ut idag. Den enda gång jag må ha förståelse för dig är om du bor i ett U-land som saknar stadig anslutning. Men om du bor i Norden vilket du mest troligen gör, så har du absolut ingen ursäkt.

Jag tror helt enkelt att du bara är lite för snål för att uppskatta ett bra spel, om det inte passar dig att leva efter dessa krav så är det ju inte svårare än för dig att inte inhandla detta spel.

Välkommen till 2010-talet och dess mest troliga fortsättning med online krav.

"Det var bättre förr" - Är även en myt som används av de som har svårt att anpassa sig till nutid och lever i en illusion.

Skrivet av purjo:

Precis som med Diablo 3 så är jag inte så förtjust i att få lag spikes när jag spelar själv, jag gillar även att kunna spela om internet går ner av någon anledning.

Dålig ursäkt, då enda gången det fanns lagspikes var under öppningsveckan. Allt efter det var mest troligen berodd på din ISP.

Skrivet av Pyro.:

Ostabilt internet + diablo 3 = funkar fan inte, det blandat med att dom slår av servrarna totalt när dom patchar spelet så kan man inte ens spela spelet när man vill. ( Undantaget är MMO:s men dom får man räkna med downtime då och då ).

Kommer aldrig köpa ett till "singelplayer" spel med denna typ av drm.

Jag tror du kommer ha problem inom några år där troligtvis många fler kommer ha Online-DRM aktiverat för att motverka pirater. ( Givetvis går det att kringå, men det är inte värt det bug/glitch mässigt ).

Och faktumet att både Diablo 3 och det kommande SimCity är i grunden byggt för Multiplayer så tror jag du är en aning fel ute gällande detta. Där finns valmöjlighet för Singleplayer ja, men är det byggt efter det? Nej.

Medlem

Ja vi i sverige har ganska snabbt bredband men världen är lite större än sverige, det finns många länder som inte har i närheten lika bra uppkoppling som vi har. Det märks att vissa här saknar kunskap kring Internet. Till er rekommenderar jag att läsa på lite om hur data skickas på nätet, vad överbelastning innebär för er som spelar spel med den här formen av DRM. Personligen har jag mer eller mindre slutat köpa spel från stora utgivare och jag är så tacksam för alla framgångar med Kickstarter för det är just utvecklarna jag vill ska ha mina pengar, utgivare kommer nog med tiden bara vara ett minne blott.

Medlem
Skrivet av Nelfie:

Jag tror du kommer ha problem inom några år där troligtvis många fler kommer ha Online-DRM aktiverat för att motverka pirater. ( Givetvis går det att kringå, men det är inte värt det bug/glitch mässigt ).

Och faktumet att både Diablo 3 och det kommande SimCity är i grunden byggt för Multiplayer så tror jag du är en aning fel ute gällande detta. Där finns valmöjlighet för Singleplayer ja, men är det byggt efter det? Nej.

Knappast tidigare titlar, Diablo 1-2 funkade utmärkt att spela utan uppkoppling, SimCity har mig veterligen också funkat bra att spela fram tills del 4. Så exakt vad är det som gör att det kräver konstant nätåtkomst? Nej DRM handlar inte idag om olovlig kopiering lika mycket som det handlar om kontroll, om du tror det är du bara naiv.

Inaktiv
Skrivet av Nelfie:

"Det var bättre förr" - Är även en myt som används av de som har svårt att anpassa sig till nutid och lever i en illusion.

Skrivet av purjo:

Precis som med Diablo 3 så är jag inte så förtjust i att få lag spikes när jag spelar själv, jag gillar även att kunna spela om internet går ner av någon anledning.

Dålig ursäkt, då enda gången det fanns lagspikes var under öppningsveckan. Allt efter det var mest troligen berodd på din ISP.

På vilket sätt är "det var bättre förr" en myt menar du? Att man tar och lägger till "features" som krånglar till det för oss konsumenter? Allt som är nytt är ju atuomatiskt inte bättre. Är väl mer än myt isåfall att allt är bättre nu, att människor med strulande internetanslutning lämnas utan. DRM, oavsett vilket som finns strular faktiskt till det för konsumenten (vi som då betalar för oss) utan att ge något i utbyte. Att människor som inte delar din åsikt lever i en illussion känns lite märkligt.

För övrigt också intressant att du lägger alla problem som varit med D3 efter öppningsveckan på alla ISP som finns, menar du då också att Blizzards onlinetjänst har en uptime på 100%?.
Har själv haft problem månader efteråt, och då endast i Battlenet, så knappast något man enbart kan lägga på någon ISP. Problemet hade inte funnits för det första om inte Blizzard envisats med att tvångsansluta singelplayer.

edit: en googling om downtime hos D3:
http://www.diablo3downtime.com/

Medlem

Det är alltså roligare när man måste vara uppkopplad? Då vill jag fråga vad som är skillnaden mellan
att spela uppkopplad och inte uppkopplad. Multiplayer, you say? Om man spelar privat då? Alltså inte så mkt roligare att vara tvingad . Liar.

Medlem
Skrivet av anon_98854:
Skrivet av znubbis:

Vad gnälls de om, de lär väl ha internet de som gnäller som de flesta andra. köp spelet o sluta gnäll. Ingen som klagar på att MMO spelen kräver internet.

Ett MMO bygger fundamentalt på att interagera med andra. På samma sätt bygger dedikerade MP-spel som Counter-Strike på att du interagerar med andra. Sim City bygger inte på detta, om du läser hennes citat så skriver hon själv att den som vill kan få spela "privat". Men likt förbannat måste man vara uppkopplad.

"de lär väl ha internet" är för övrigt det dummaste argumentet jag hört på bra länge. Ja, jag har internet. Jag har även en telefon men jag skulle inte acceptera att behöva ringa min hyresvärd varje gång jag vill gå in i min lägenhet. Om du inte förstår själva konceptet "integritet" så är det ingen idé att du försöker delta i den här diskussionen.

"Jag har även en telefon men jag skulle inte acceptera att behöva ringa min hyresvärd varje gång jag vill gå in i min lägenhet" var enligt mig ännu dummare argument.

Nu tänker jag vara riktigt långsökt bara för att det är jul!!

1. Låt säga att kravet var så
2. Jag har en telefon som ligger aktivt på 24/7 och ringer upp hyresvärden varje gång jag sätter i nyckeln i låset. (84% av Svergies befolkning har fast bredband, uppkopplad 24/7 = SimCity)
3. Telefonen funkar fortfarande helt normalt och stör inte annat du gör medan den ringer.
4. Skulle jag bry mig? Nej

Jag vet inte vad du "Mjauv" har för internet du ringer upp varje gång men med tanke på hur det svenska samhället 2012 ser ut så ser jag fortfarande inte problemet.

Visst SimCity må vara ett av det populäraste singleplayer spelen som finns MEN idag så bryr jag mig seriöst inte om det kräver nät eller inte.

Hade det varit för låt säga 10-14 år sedan så är det totalt oacceptabelt.

Om du nu känner att Maxis gör personliga integritets påhopp på dig för att du måste ha tillgång till internet för att spela ett spel så hehe.. Onödigt gnäll!

När Maxis kräver att du ska visa vilka trosor du använder för att få spela.

Då snackar vi integritetsproblem!!!

Inaktiv
Skrivet av elPresidente:
Skrivet av Mjauv:
Skrivet av znubbis:

Vad gnälls de om, de lär väl ha internet de som gnäller som de flesta andra. köp spelet o sluta gnäll. Ingen som klagar på att MMO spelen kräver internet.

Ett MMO bygger fundamentalt på att interagera med andra. På samma sätt bygger dedikerade MP-spel som Counter-Strike på att du interagerar med andra. Sim City bygger inte på detta, om du läser hennes citat så skriver hon själv att den som vill kan få spela "privat". Men likt förbannat måste man vara uppkopplad.

"de lär väl ha internet" är för övrigt det dummaste argumentet jag hört på bra länge. Ja, jag har internet. Jag har även en telefon men jag skulle inte acceptera att behöva ringa min hyresvärd varje gång jag vill gå in i min lägenhet. Om du inte förstår själva konceptet "integritet" så är det ingen idé att du försöker delta i den här diskussionen.

"Jag har även en telefon men jag skulle inte acceptera att behöva ringa min hyresvärd varje gång jag vill gå in i min lägenhet" var enligt mig ännu dummare argument.

Nu tänker jag vara riktigt långsökt bara för att det är jul!!

1. Låt säga att kravet var så
2. Jag har en telefon som ligger aktivt på 24/7 och ringer upp hyresvärden varje gång jag sätter i nyckeln i låset. (84% av Svergies befolkning har fast bredband, uppkopplad 24/7 = SimCity)
3. Telefonen funkar fortfarande helt normalt och stör inte annat du gör medan den ringer.
4. Skulle jag bry mig? Nej

Jag vet inte vad du "Mjauv" har för internet du ringer upp varje gång men med tanke på hur det svenska samhället 2012 ser ut så ser jag fortfarande inte problemet.

Visst SimCity må vara ett av det populäraste singleplayer spelen som finns MEN idag så bryr jag mig seriöst inte om det kräver nät eller inte.

Hade det varit för låt säga 10-14 år sedan så är det totalt oacceptabelt.

Om du nu känner att Maxis gör personliga integritets påhopp på dig för att du måste ha tillgång till internet för att spela ett spel så hehe.. Onödigt gnäll!

När Maxis kräver att du ska visa vilka trosor du använder för att få spela.

Då snackar vi integritetsproblem!!!

Jag ska förklara så tydligt jag bara kan för dig då tydlighet uppenbarligen är ett måste:
Det faktum att mitt internet är "påslaget" dygnet runt är fullständigt irrelevant. Mitt huvudsakliga problem med spelet är INTE den tekniska begränsningen, även om den också är ett problem. Jag vet inte var du fått siffran 84 % ifrån men jag vill bra gärna ha en källa på det.
Problemet ligger i det integritetskränkande. Någon annan håller koll på dig. Någon annan står och dinglar med nycklarna över huvudet på dig, som en ständig påminnelse om att det roliga tar slut närhelst fanskapet ifråga bestämmer sig för att du inte ska få ha roligt längre. Det är som att du skulle tvingas dricka öl du köper på systembolaget framför kassörskan för att de ska kunna hålla koll på hur mycket du dricker. Eller att din toalett gjorde automatiska urinprov vars resultat skickades till Ica för att dessa ska kunna skräddarsy reklamblad till dig utifrån antagna preferenser. Eller önskad diet. Utan ditt samtycke.

Det enkla skälet till att jag inte vill att Maxis ska kunna kontrollera när jag "får" spela är därför att de tar min frihet ifrån mig. På samma sätt som ett system där min värd kan hålla koll på när jag kommer in i lägenheten tar min frihet ifrån mig. Jag kan inte längre välja när jag vill låta andra veta att jag är hemma (och anträffbar). Till detta kommer sedan nästa problem: nämligen att jag inte litar på de som kontrollerar mig ifråga. Maxis och EA är inte säkerhetspolisen eller försvaret som sörjer för mitt välmående och värnar min frihet. De är kapitalister som vill hålla koll på sina produkter och som sätter sina kontrollbehov före min integritet.

Eftersom internet spelar en allt större roll i våra liv så ser jag det dessutom som alltmer viktigt att bekämpa övergreppen på vår integritet eftersom att ju längre vi väntar med att protestera, desto mer krymper våra möjligheter. Företag som EA är ett gäng lömska girigbukar, varken mer eller mindre. De begränsar inte sina egna möjligheter att övervaka och kontrollera oss (eller pungslå oss för den delen) utifrån några moraliska parametrar - gränsen går där vi markerar att den går eftersom det i princip inte finns någon fungerande juridik som kringskär företagens möjligheter på nätet. Vi lever i en juridisk gråzon när vi är online och är omgärdade av företag som ständigt gör utfall mot vår integritet, frihet och våra rättigheter.
Rösta med plånboken och bojkotta sådana här pissprodukter!

Medlem

Här är några av dom problem jag kan komma på med ett spel som kräver uppkoppling, både stora som små:

- Kräver oftast login, du måste hålla reda på användaruppgifterna
- Potentiell risk att få kontot hackat
- Går ej spela på resande fot utan mobilt bredband
- Slutar fungera om uppkopplingen strular
- Slutar fungera om utvecklarens servrar är nere
- Potentiella säkerhetsrisker hos utvecklaren, hackers gillar att försöka komma åt centraliserat data
- Detta kan påverka ditt spel, tjänsten måste stoppas en viss tid och eventuellt måste den rullas tillbaka
- Dina användaruppgifter komma på vift (har hänt flera gånger förut) och risken är stor att användare har samma användarnamn i andra spel vilket kan ge indirekta skador
- End of life när utvecklaren beslutar att sluta supportera spelet och stänger ner sina servrar
- Fördröjningar (lag)
- Oförudsedda problem, du kan inte koppla upp dig mot spelet trots att din internet fungerar, utvecklarens servrar fungerar, fast med supportärende

Visst kan man om man är medveten om problemen välja att ändå acceptera dom som man t.ex. gör om man spelar MMO-spel men att säga att det inte är några problem som man inte behöver bry sig om är dumt. Självklart ska dom som inte vill se den här sortens lösningar i singleplayer-spel göra sig hörda, även om man köper spelet och är missnöjd så ska man göra sig hörd, det är din rätt som kund och utvecklarna behöver höra kritiken som finns.

Medlem
Skrivet av anon_98854:
Skrivet av elPresidente:
Skrivet av anon_98854:
Skrivet av znubbis:

Vad gnälls de om, de lär väl ha internet de som gnäller som de flesta andra. köp spelet o sluta gnäll. Ingen som klagar på att MMO spelen kräver internet.

Ett MMO bygger fundamentalt på att interagera med andra. På samma sätt bygger dedikerade MP-spel som Counter-Strike på att du interagerar med andra. Sim City bygger inte på detta, om du läser hennes citat så skriver hon själv att den som vill kan få spela "privat". Men likt förbannat måste man vara uppkopplad.

"de lär väl ha internet" är för övrigt det dummaste argumentet jag hört på bra länge. Ja, jag har internet. Jag har även en telefon men jag skulle inte acceptera att behöva ringa min hyresvärd varje gång jag vill gå in i min lägenhet. Om du inte förstår själva konceptet "integritet" så är det ingen idé att du försöker delta i den här diskussionen.

"Jag har även en telefon men jag skulle inte acceptera att behöva ringa min hyresvärd varje gång jag vill gå in i min lägenhet" var enligt mig ännu dummare argument.

Nu tänker jag vara riktigt långsökt bara för att det är jul!!

1. Låt säga att kravet var så
2. Jag har en telefon som ligger aktivt på 24/7 och ringer upp hyresvärden varje gång jag sätter i nyckeln i låset. (84% av Svergies befolkning har fast bredband, uppkopplad 24/7 = SimCity)
3. Telefonen funkar fortfarande helt normalt och stör inte annat du gör medan den ringer.
4. Skulle jag bry mig? Nej

Jag vet inte vad du "Mjauv" har för internet du ringer upp varje gång men med tanke på hur det svenska samhället 2012 ser ut så ser jag fortfarande inte problemet.

Visst SimCity må vara ett av det populäraste singleplayer spelen som finns MEN idag så bryr jag mig seriöst inte om det kräver nät eller inte.

Hade det varit för låt säga 10-14 år sedan så är det totalt oacceptabelt.

Om du nu känner att Maxis gör personliga integritets påhopp på dig för att du måste ha tillgång till internet för att spela ett spel så hehe.. Onödigt gnäll!

När Maxis kräver att du ska visa vilka trosor du använder för att få spela.

Då snackar vi integritetsproblem!!!

Jag ska förklara så tydligt jag bara kan för dig då tydlighet uppenbarligen är ett måste:
Det faktum att mitt internet är "påslaget" dygnet runt är fullständigt irrelevant. Mitt huvudsakliga problem med spelet är INTE den tekniska begränsningen, även om den också är ett problem. Jag vet inte var du fått siffran 84 % ifrån men jag vill bra gärna ha en källa på det.
Problemet ligger i det integritetskränkande. Någon annan håller koll på dig. Någon annan står och dinglar med nycklarna över huvudet på dig, som en ständig påminnelse om att det roliga tar slut närhelst fanskapet ifråga bestämmer sig för att du inte ska få ha roligt längre. Det är som att du skulle tvingas dricka öl du köper på systembolaget framför kassörskan för att de ska kunna hålla koll på hur mycket du dricker. Eller att din toalett gjorde automatiska urinprov vars resultat skickades till Ica för att dessa ska kunna skräddarsy reklamblad till dig utifrån antagna preferenser. Eller önskad diet. Utan ditt samtycke.

Det enkla skälet till att jag inte vill att Maxis ska kunna kontrollera när jag "får" spela är därför att de tar min frihet ifrån mig. På samma sätt som ett system där min värd kan hålla koll på när jag kommer in i lägenheten tar min frihet ifrån mig. Jag kan inte längre välja när jag vill låta andra veta att jag är hemma (och anträffbar). Till detta kommer sedan nästa problem: nämligen att jag inte litar på de som kontrollerar mig ifråga. Maxis och EA är inte säkerhetspolisen eller försvaret som sörjer för mitt välmående och värnar min frihet. De är kapitalister som vill hålla koll på sina produkter och som sätter sina kontrollbehov före min integritet.

Eftersom internet spelar en allt större roll i våra liv så ser jag det dessutom som alltmer viktigt att bekämpa övergreppen på vår integritet eftersom att ju längre vi väntar med att protestera, desto mer krymper våra möjligheter. Företag som EA är ett gäng lömska girigbukar, varken mer eller mindre. De begränsar inte sina egna möjligheter att övervaka och kontrollera oss (eller pungslå oss för den delen) utifrån några moraliska parametrar - gränsen går där vi markerar att den går eftersom det i princip inte finns någon fungerande juridik som kringskär företagens möjligheter på nätet. Vi lever i en juridisk gråzon när vi är online och är omgärdade av företag som ständigt gör utfall mot vår integritet, frihet och våra rättigheter.
Rösta med plånboken och bojkotta sådana här pissprodukter!

De 84% var dock från 2010 via iis.se. Lite oklart hur det ser ut idag men jag antar att det är högre.

Jag gillar det du skriver SKARPT men det är så otroligt långt utanför ramen. Det är inte "PC-spels" tillverkarna som kontrollerar oss utan just nu är det vi som styr dem. Folk klagar fruktansvärt mycket på dåliga portningar från consol till pc och så går man in och kikar på TPB så kanske det inte är så konstigt? Så undrar man varför dom vill att man ska visa sin "riktiga" kopia via aktivering från internet. Spelbranschen är en av de hårdaste i världen där en enda flopp kan döda ett gigantiskt företag (ta en kik på EA's aktiekurt). Det irriterar mig när du skriver som om dom har rena julbordet vid releaser för då vet du inte mycket. Självklart har vi företag som tjänat fantasisummor vid release men det är inte många. Du tror inte Maxis vet att det sticker i ögonen när dom lägger ett krav för internet? Att släppa ett enligt mig "renodlat" singleplayer spel till PC idag så har man balls of steel!!

Som jag sa tidigare, jag gillar ditt skrivande skarpt MEN du låter på ett sätt som en paranoid anarkist som springer till polisen när du själv får problem...

Man kan inte både ha och äta kakan.

Inaktiv
Skrivet av elPresidente:
Skrivet av Mjauv:
Skrivet av elPresidente:
Skrivet av Mjauv:
Skrivet av znubbis:

Vad gnälls de om, de lär väl ha internet de som gnäller som de flesta andra. köp spelet o sluta gnäll. Ingen som klagar på att MMO spelen kräver internet.

Ett MMO bygger fundamentalt på att interagera med andra. På samma sätt bygger dedikerade MP-spel som Counter-Strike på att du interagerar med andra. Sim City bygger inte på detta, om du läser hennes citat så skriver hon själv att den som vill kan få spela "privat". Men likt förbannat måste man vara uppkopplad.

"de lär väl ha internet" är för övrigt det dummaste argumentet jag hört på bra länge. Ja, jag har internet. Jag har även en telefon men jag skulle inte acceptera att behöva ringa min hyresvärd varje gång jag vill gå in i min lägenhet. Om du inte förstår själva konceptet "integritet" så är det ingen idé att du försöker delta i den här diskussionen.

"Jag har även en telefon men jag skulle inte acceptera att behöva ringa min hyresvärd varje gång jag vill gå in i min lägenhet" var enligt mig ännu dummare argument.

Nu tänker jag vara riktigt långsökt bara för att det är jul!!

1. Låt säga att kravet var så
2. Jag har en telefon som ligger aktivt på 24/7 och ringer upp hyresvärden varje gång jag sätter i nyckeln i låset. (84% av Svergies befolkning har fast bredband, uppkopplad 24/7 = SimCity)
3. Telefonen funkar fortfarande helt normalt och stör inte annat du gör medan den ringer.
4. Skulle jag bry mig? Nej

Jag vet inte vad du "Mjauv" har för internet du ringer upp varje gång men med tanke på hur det svenska samhället 2012 ser ut så ser jag fortfarande inte problemet.

Visst SimCity må vara ett av det populäraste singleplayer spelen som finns MEN idag så bryr jag mig seriöst inte om det kräver nät eller inte.

Hade det varit för låt säga 10-14 år sedan så är det totalt oacceptabelt.

Om du nu känner att Maxis gör personliga integritets påhopp på dig för att du måste ha tillgång till internet för att spela ett spel så hehe.. Onödigt gnäll!

När Maxis kräver att du ska visa vilka trosor du använder för att få spela.

Då snackar vi integritetsproblem!!!

Jag ska förklara så tydligt jag bara kan för dig då tydlighet uppenbarligen är ett måste:
Det faktum att mitt internet är "påslaget" dygnet runt är fullständigt irrelevant. Mitt huvudsakliga problem med spelet är INTE den tekniska begränsningen, även om den också är ett problem. Jag vet inte var du fått siffran 84 % ifrån men jag vill bra gärna ha en källa på det.
Problemet ligger i det integritetskränkande. Någon annan håller koll på dig. Någon annan står och dinglar med nycklarna över huvudet på dig, som en ständig påminnelse om att det roliga tar slut närhelst fanskapet ifråga bestämmer sig för att du inte ska få ha roligt längre. Det är som att du skulle tvingas dricka öl du köper på systembolaget framför kassörskan för att de ska kunna hålla koll på hur mycket du dricker. Eller att din toalett gjorde automatiska urinprov vars resultat skickades till Ica för att dessa ska kunna skräddarsy reklamblad till dig utifrån antagna preferenser. Eller önskad diet. Utan ditt samtycke.

Det enkla skälet till att jag inte vill att Maxis ska kunna kontrollera när jag "får" spela är därför att de tar min frihet ifrån mig. På samma sätt som ett system där min värd kan hålla koll på när jag kommer in i lägenheten tar min frihet ifrån mig. Jag kan inte längre välja när jag vill låta andra veta att jag är hemma (och anträffbar). Till detta kommer sedan nästa problem: nämligen att jag inte litar på de som kontrollerar mig ifråga. Maxis och EA är inte säkerhetspolisen eller försvaret som sörjer för mitt välmående och värnar min frihet. De är kapitalister som vill hålla koll på sina produkter och som sätter sina kontrollbehov före min integritet.

Eftersom internet spelar en allt större roll i våra liv så ser jag det dessutom som alltmer viktigt att bekämpa övergreppen på vår integritet eftersom att ju längre vi väntar med att protestera, desto mer krymper våra möjligheter. Företag som EA är ett gäng lömska girigbukar, varken mer eller mindre. De begränsar inte sina egna möjligheter att övervaka och kontrollera oss (eller pungslå oss för den delen) utifrån några moraliska parametrar - gränsen går där vi markerar att den går eftersom det i princip inte finns någon fungerande juridik som kringskär företagens möjligheter på nätet. Vi lever i en juridisk gråzon när vi är online och är omgärdade av företag som ständigt gör utfall mot vår integritet, frihet och våra rättigheter.
Rösta med plånboken och bojkotta sådana här pissprodukter!

De 84% var dock från 2010 via iis.se. Lite oklart hur det ser ut idag men jag antar att det är högre.

Jag gillar det du skriver SKARPT men det är så otroligt långt utanför ramen. Det är inte "PC-spels" tillverkarna som kontrollerar oss utan just nu är det vi som styr dem. Folk klagar fruktansvärt mycket på dåliga portningar från consol till pc och så går man in och kikar på TPB så kanske det inte är så konstigt? Så undrar man varför dom vill att man ska visa sin "riktiga" kopia via aktivering från internet. Spelbranschen är en av de hårdaste i världen där en enda flopp kan döda ett gigantiskt företag (ta en kik på EA's aktiekurt). Det irriterar mig när du skriver som om dom har rena julbordet vid releaser för då vet du inte mycket. Självklart har vi företag som tjänat fantasisummor vid release men det är inte många. Du tror inte Maxis vet att det sticker i ögonen när dom lägger ett krav för internet? Att släppa ett enligt mig "renodlat" singleplayer spel till PC idag så har man balls of steel!!

Som jag sa tidigare, jag gillar ditt skrivande skarpt MEN du låter på ett sätt som en paranoid anarkist som springer till polisen när du själv får problem...

Man kan inte både ha och äta kakan.

Jag tror inte att det finns en enskild instans som både kan och har koll på allt vi gör på nätet. Dock så tror jag att alla de företag vars tjänster vi använder mer och mer är just företag och det innebär att vi måste slå vakt om våra rättigheter då det finns en ständig lockelse att ta genvägar för att lägga rabarber på mer information och försöka skaffa sig mer kontroll vilket går ut över oss - användarna.

Nej, jag tror inte det är lätt att skapa en pc-exklusiv titel som säljer bra idag. Det tror jag faktiskt inte men jag tror att om man vill lyckas med just detta så krävs det inte bara ett kvalitetsspel utan en kvalitetsprodukt samt en goodwill-mentalitet som skapar lojala konsumenter därför att de inte bara gillar spelet utan skaparna av det. CD Projekt är ett bra exempel som släppte The Witcher 2 utan DRM, uppdaterade spelet med gratis DLC i efterhand etc. Jag köpte det spelet vid release för fullpris och har dessutom sett till att flera vänner köpt det också. Min lojalitet har ökat försäljningen från ett köp till tre. Just detta ämne skulle jag kunna diskutera fram och tillbaka i timmar så det är nog lika bra att inte spinna vidare dock.

När det sedan gäller min person så nej, jag är inte tjej (vilket du insinuerade tidigare), jag är inte anarkist och jag vågar nog påstå att jag inte är paranoid även om jag är misstänksam av mig. Jag är politiskt ganska konservativ faktiskt.

Medlem

Jaja. Nu kommer dom sälja sjukt mycket mindre exemplar på grund av följdeffekter av det här, och frågan är då om dom ska skylla på piratkopiering?
Skulle inte förvåna mig överhuvudtaget.

Medlem

Tycker det är fel att använda piratkopiering som ett argument för att införa online-krav. Detta går ut över de som väljer att köpa produkten. Om vi är riktiga gamers så bör vi oroa oss för det sluttande planet där spel inte längre är en produkt utan en tjänst. En tjänst som när som helst kan försvinna eller sluta fungera. Alla spel med någon form av allvarligt DRM bör märkas med stora klisterlappar. Den dagen har inte kommit än, så det bästa vi kan göra är att klaga och förhoppningsvis upplysa alla som är ovetande om hur allvarligt det är för spelens framtid. Jag har svårt att tro att folk vill streama Angry Birds från ett datacenter i USA och betala per minut, men det är så framtiden kommer se ut om alla rättar in sig i ledet.

Medlem
Skrivet av elPresidente:

Jag vet inte vad du "Mjauv" har för internet du ringer upp varje gång men med tanke på hur det svenska samhället 2012 ser ut så ser jag fortfarande inte problemet.

Problemet är att de inte kan garantera dig eller någon annan som har en bra uppkoppling 100% spel. Kör jag däremot ett spel som inte kräver konstant uppkoppling eller någon form av verifiering så kan jag spela dessa när tusan jag själv känner för det utan att vara beroende av någon sabla server.

Om du vill veta vad som sker vid en överbelastning eller en s.k DDoS attack så räcker det att bra kolla på Diablo 3´s lansering (eller någon av alla andra lanseringar som kräver någon form av aktivering eller att man alltid är uppkopplad).

Men återigen, piratkopiering är inte det främsta syftet, så vad anser du om att inte kunna sälja en produkt du betalat dyra pengar för?

Medlem
Skrivet av anon_98854:
Skrivet av elPresidente:
Skrivet av anon_98854:
Skrivet av elPresidente:
Skrivet av anon_98854:
Skrivet av znubbis:

Vad gnälls de om, de lär väl ha internet de som gnäller som de flesta andra. köp spelet o sluta gnäll. Ingen som klagar på att MMO spelen kräver internet.

Ett MMO bygger fundamentalt på att interagera med andra. På samma sätt bygger dedikerade MP-spel som Counter-Strike på att du interagerar med andra. Sim City bygger inte på detta, om du läser hennes citat så skriver hon själv att den som vill kan få spela "privat". Men likt förbannat måste man vara uppkopplad.

"de lär väl ha internet" är för övrigt det dummaste argumentet jag hört på bra länge. Ja, jag har internet. Jag har även en telefon men jag skulle inte acceptera att behöva ringa min hyresvärd varje gång jag vill gå in i min lägenhet. Om du inte förstår själva konceptet "integritet" så är det ingen idé att du försöker delta i den här diskussionen.

"Jag har även en telefon men jag skulle inte acceptera att behöva ringa min hyresvärd varje gång jag vill gå in i min lägenhet" var enligt mig ännu dummare argument.

Nu tänker jag vara riktigt långsökt bara för att det är jul!!

1. Låt säga att kravet var så
2. Jag har en telefon som ligger aktivt på 24/7 och ringer upp hyresvärden varje gång jag sätter i nyckeln i låset. (84% av Svergies befolkning har fast bredband, uppkopplad 24/7 = SimCity)
3. Telefonen funkar fortfarande helt normalt och stör inte annat du gör medan den ringer.
4. Skulle jag bry mig? Nej

Jag vet inte vad du "Mjauv" har för internet du ringer upp varje gång men med tanke på hur det svenska samhället 2012 ser ut så ser jag fortfarande inte problemet.

Visst SimCity må vara ett av det populäraste singleplayer spelen som finns MEN idag så bryr jag mig seriöst inte om det kräver nät eller inte.

Hade det varit för låt säga 10-14 år sedan så är det totalt oacceptabelt.

Om du nu känner att Maxis gör personliga integritets påhopp på dig för att du måste ha tillgång till internet för att spela ett spel så hehe.. Onödigt gnäll!

När Maxis kräver att du ska visa vilka trosor du använder för att få spela.

Då snackar vi integritetsproblem!!!

Jag ska förklara så tydligt jag bara kan för dig då tydlighet uppenbarligen är ett måste:
Det faktum att mitt internet är "påslaget" dygnet runt är fullständigt irrelevant. Mitt huvudsakliga problem med spelet är INTE den tekniska begränsningen, även om den också är ett problem. Jag vet inte var du fått siffran 84 % ifrån men jag vill bra gärna ha en källa på det.
Problemet ligger i det integritetskränkande. Någon annan håller koll på dig. Någon annan står och dinglar med nycklarna över huvudet på dig, som en ständig påminnelse om att det roliga tar slut närhelst fanskapet ifråga bestämmer sig för att du inte ska få ha roligt längre. Det är som att du skulle tvingas dricka öl du köper på systembolaget framför kassörskan för att de ska kunna hålla koll på hur mycket du dricker. Eller att din toalett gjorde automatiska urinprov vars resultat skickades till Ica för att dessa ska kunna skräddarsy reklamblad till dig utifrån antagna preferenser. Eller önskad diet. Utan ditt samtycke.

Det enkla skälet till att jag inte vill att Maxis ska kunna kontrollera när jag "får" spela är därför att de tar min frihet ifrån mig. På samma sätt som ett system där min värd kan hålla koll på när jag kommer in i lägenheten tar min frihet ifrån mig. Jag kan inte längre välja när jag vill låta andra veta att jag är hemma (och anträffbar). Till detta kommer sedan nästa problem: nämligen att jag inte litar på de som kontrollerar mig ifråga. Maxis och EA är inte säkerhetspolisen eller försvaret som sörjer för mitt välmående och värnar min frihet. De är kapitalister som vill hålla koll på sina produkter och som sätter sina kontrollbehov före min integritet.

Eftersom internet spelar en allt större roll i våra liv så ser jag det dessutom som alltmer viktigt att bekämpa övergreppen på vår integritet eftersom att ju längre vi väntar med att protestera, desto mer krymper våra möjligheter. Företag som EA är ett gäng lömska girigbukar, varken mer eller mindre. De begränsar inte sina egna möjligheter att övervaka och kontrollera oss (eller pungslå oss för den delen) utifrån några moraliska parametrar - gränsen går där vi markerar att den går eftersom det i princip inte finns någon fungerande juridik som kringskär företagens möjligheter på nätet. Vi lever i en juridisk gråzon när vi är online och är omgärdade av företag som ständigt gör utfall mot vår integritet, frihet och våra rättigheter.
Rösta med plånboken och bojkotta sådana här pissprodukter!

De 84% var dock från 2010 via iis.se. Lite oklart hur det ser ut idag men jag antar att det är högre.

Jag gillar det du skriver SKARPT men det är så otroligt långt utanför ramen. Det är inte "PC-spels" tillverkarna som kontrollerar oss utan just nu är det vi som styr dem. Folk klagar fruktansvärt mycket på dåliga portningar från consol till pc och så går man in och kikar på TPB så kanske det inte är så konstigt? Så undrar man varför dom vill att man ska visa sin "riktiga" kopia via aktivering från internet. Spelbranschen är en av de hårdaste i världen där en enda flopp kan döda ett gigantiskt företag (ta en kik på EA's aktiekurt). Det irriterar mig när du skriver som om dom har rena julbordet vid releaser för då vet du inte mycket. Självklart har vi företag som tjänat fantasisummor vid release men det är inte många. Du tror inte Maxis vet att det sticker i ögonen när dom lägger ett krav för internet? Att släppa ett enligt mig "renodlat" singleplayer spel till PC idag så har man balls of steel!!

Som jag sa tidigare, jag gillar ditt skrivande skarpt MEN du låter på ett sätt som en paranoid anarkist som springer till polisen när du själv får problem...

Man kan inte både ha och äta kakan.

Jag tror inte att det finns en enskild instans som både kan och har koll på allt vi gör på nätet. Dock så tror jag att alla de företag vars tjänster vi använder mer och mer är just företag och det innebär att vi måste slå vakt om våra rättigheter då det finns en ständig lockelse att ta genvägar för att lägga rabarber på mer information och försöka skaffa sig mer kontroll vilket går ut över oss - användarna.

Nej, jag tror inte det är lätt att skapa en pc-exklusiv titel som säljer bra idag. Det tror jag faktiskt inte men jag tror att om man vill lyckas med just detta så krävs det inte bara ett kvalitetsspel utan en kvalitetsprodukt samt en goodwill-mentalitet som skapar lojala konsumenter därför att de inte bara gillar spelet utan skaparna av det. CD Projekt är ett bra exempel som släppte The Witcher 2 utan DRM, uppdaterade spelet med gratis DLC i efterhand etc. Jag köpte det spelet vid release för fullpris och har dessutom sett till att flera vänner köpt det också. Min lojalitet har ökat försäljningen från ett köp till tre. Just detta ämne skulle jag kunna diskutera fram och tillbaka i timmar så det är nog lika bra att inte spinna vidare dock.

När det sedan gäller min person så nej, jag är inte tjej (vilket du insinuerade tidigare), jag är inte anarkist och jag vågar nog påstå att jag inte är paranoid även om jag är misstänksam av mig. Jag är politiskt ganska konservativ faktiskt.

Det är nog tid för att släppa loss lite på den konservativa sidan med tanke på vilken takt samhället utvecklas idag. Nu ska jag ut i vimlet så får tacka för en god diskussion och önska en god jul!

Medlem

Att internetuppkoppling är ett krav bryr jag mig inte ett dugg om då jag har internet och jag får inte panik om servrarna är nere i några timmar. Så för min del blir det fortfarande ett köp, men att dom fattar beslutet för alla om vad som gör spelet roligast tycker jag är fel. Alla har inte internet eller stabilt internet, och för dom så kommer spelet att vara det sämsta skitet i spelhistorien då det inte ens kommer gå att spela. Detta beslut bottnar helt och hållet i att det är en möjlighet för EA att få Origin installerat på fler datorer och därmed göra Origin större. Dom lär säkert komma på nån dum ursäkt när The Sims 4 släpps också. Och då lär man säkert även behöva knyta ett Facebook-konto för att kunna spela. Skulle inte förvåna mig om det redan är så med The Sims.

Medlem
Skrivet av Aresz:
Skrivet av Nelfie:

"Det var bättre förr" - Är även en myt som används av de som har svårt att anpassa sig till nutid och lever i en illusion.

Skrivet av purjo:

Precis som med Diablo 3 så är jag inte så förtjust i att få lag spikes när jag spelar själv, jag gillar även att kunna spela om internet går ner av någon anledning.

Dålig ursäkt, då enda gången det fanns lagspikes var under öppningsveckan. Allt efter det var mest troligen berodd på din ISP.

På vilket sätt är "det var bättre förr" en myt menar du? Att man tar och lägger till "features" som krånglar till det för oss konsumenter? Allt som är nytt är ju atuomatiskt inte bättre. Är väl mer än myt isåfall att allt är bättre nu, att människor med strulande internetanslutning lämnas utan. DRM, oavsett vilket som finns strular faktiskt till det för konsumenten (vi som då betalar för oss) utan att ge något i utbyte. Att människor som inte delar din åsikt lever i en illussion känns lite märkligt.

För övrigt också intressant att du lägger alla problem som varit med D3 efter öppningsveckan på alla ISP som finns, menar du då också att Blizzards onlinetjänst har en uptime på 100%?.
Har själv haft problem månader efteråt, och då endast i Battlenet, så knappast något man enbart kan lägga på någon ISP. Problemet hade inte funnits för det första om inte Blizzard envisats med att tvångsansluta singelplayer.

edit: en googling om downtime hos D3:
http://www.diablo3downtime.com/

"Oss" ? Det är roligt hur du inbillar dig att du talar för hela spelarbasen i världen som är intresserad av SimCity.

Angående D3, well. Sånt händer, jag tillskillnad från dig tydligen har ett liv vid sidan om, kan jag inte spela mitt spel så gör jag något annat. (: Sådana som du blir man så oerhört less på, det är som de man kan se på blizzards forum som kommer in och "skriker" i caps. För att de inte kan läsa Terms of use/agreement.

Oavsett, du ska få sitta och fortsätta vara ett dåligt troll i din ensamhet, jag har viktigare saker med mig än att dalta med småbarn/omogna vuxna i en tråd om 2010-talet och internetutsräckningen.

Medlem

Det pratas en hel del om att man är konservativ bara för att man inte gillar hur de stora bolagen blir mer integritetskränkande. Ska vi prata konservativa så kan vi ju ta dessa bolag, om det är något som är konservativt så är det utgivare. Tack vare Internet och s.k crowdfunding behövs de inte längre och kommer garanterat självdö när folk tröttnat på samma spel i ny förpackning. Så följ med tiden, ge pengarna till de som verkligen förtjänar lön för mödan, utvecklarna.

Medlem
Skrivet av Mang:

Alla har inte en stabil uppkoppling, alla kan inte befinna sig på en plats med internetuppkoppling hela tiden, men då ska de straffas för detta och inte kunna spela? Korkat!

Det är snart år 2013 och vi bor i ett av dom mest uppkopplade landen.
Om du ska spela online, skaffar du en uppkoppling som klarar det du vill spela.
Precis som om du är intresserad av att spela spel med den bästa grafiken då går du och köper ett bra grafikkort.

Kravet att ständigt vara ansluten borde ju inte vara något problem när ca 11 miljoner sitter varje dag och spelar wow, lägg då till alla andra mmo's och online spel. Visst kan det vara så att kanske någon procent inte kan spela pga ostabil uppkoppling, men dom har alla möjligheten att byta internetleverantör.

Medlem
Skrivet av ecHo!:
Skrivet av Mang:

Alla har inte en stabil uppkoppling, alla kan inte befinna sig på en plats med internetuppkoppling hela tiden, men då ska de straffas för detta och inte kunna spela? Korkat!

Det är snart år 2013 och vi bor i ett av dom mest uppkopplade landen.
Om du ska spela online, skaffar du en uppkoppling som klarar det du vill spela.
Precis som om du är intresserad av att spela spel med den bästa grafiken då går du och köper ett bra grafikkort.

Kravet att ständigt vara ansluten borde ju inte vara något problem när ca 11 miljoner sitter varje dag och spelar wow, lägg då till alla andra mmo's och online spel. Visst kan det vara så att kanske någon procent inte kan spela pga ostabil uppkoppling, men dom har alla möjligheten att byta internetleverantör.

Det verkar som det jag skriver antingen inte blir läst eller så förstår inte vissa vad jag menar. Snälla Googla på DDoS attack, zombie (dator), överbelastning av en server så kanske ni förstår varför ett system som detta är väldigt utsatt och Googla även på Ubisofts AC 2 och DRM.

Hade den här formen av skydd inneburit en bra spelupplevelse för köparen och en väldigt mycket sämre sådan för de som inte köpt spelet hade jag inte haft samma problem med det men nu är det ju för tusan tvärtom. De tror att den här formen av skydd kommer få pirater att köpa spelen istället, detta tänk kommer förr eller senare leda till deras konkurs och ju förr desto bättre.

Återigen detta nonsens om bra uppkoppling, vårt land är inte det enda landet i världen. Vi ligger väldigt bra till när det kommer till snabbt Internet, alla länder har inte sådan lyx.

Till sist sluta jämföra ett spel som WoW med SimCity, det ena spelet är ett spel som kräver Internet för att överhuvudtaget kunna vara spelbart, det andra däremot gör det inte.

Men piratkopiering är inte den främsta orsaken till dessa drakoniska skydd, det finns en marknad som är bra mycket mer skadlig för en utgivare än vad piratkopiering någonsin varit och denna är helt laglig.

Så är det okej att inte kunna sälja en produkt som man betalat dyra pengar för?

Medlem

De handlar bara om Kontroll & Pengar, De vill veta vilka som spelar, hur mycket de spelar och hur de ska tjäna mer pengar på dessa människor genom reklam/extra paket.. Och det är väll som det är med det?

Men det smutsiga är att de inte kan stå för att det är det som online-kravet handlar om, och att de ständigt måste hitta på sånna här djävla lögner, som om vi ALLA vore blåögdaidioter som svalde allt de påstår... Det är vad som gör mig sne.. plus folk som inte fattar vad det handlar om och bara kastar sina pengar på all skit i blindo och sen har mage att sitta här och försvara skiten med kommentarer som att om det inte vore för pirater hade de aldrig gjort det, ja eller hur.. och Hitler var bara en skicklig politiker...? Nä, öppna ögonen eller stäng truten!


signatur

Dear Developers. Rock is overpowered, please nerf.
Paper is fine. Yours truly, ~ Scissors

Medlem

Hur drabbar detta oss som vanliga konsumenter?, Ja tex så har alla AAA-spel som kräver inloggning på en inloggningsserver väldiga problem med krasher och svårigheter att logga in vid releese när trycket är som störst, tog säkert mer än en vecka innan Diablo3 kändes spelbart, GW2 likaså, och varför ska man tvingas genom detta i ett spel man kanske främst spelar ensam?
Bara för att utgivarna av spelet vill ha kontroll över vilka som spelar?, var dom spelar ifrån!, och hur länge etc så de vet hur de ska anpassa sin reklam och räkna ut hur lite utveckling de ska kunna lägga minimalt för att fortfarande kunna sälja det som betal-dlc? ja för sånt beteende det vill man ju verkligen stödja.. x-P


signatur

Dear Developers. Rock is overpowered, please nerf.
Paper is fine. Yours truly, ~ Scissors

123
Skriv svar