Minecraft: The Story of Mojang - En snabbrecension

Medlem
Minecraft: The Story of Mojang - En snabbrecension

Nu när vi alla ligger för döden i någon slags sillnarkos så tänkte jag lite kvickt dela några tankar om den nysläppta dokumentären Minecraft: The Story of Mojang av 2P Productions.

Som ni säkert vet täcker den här filmen Minecraft och deras skapares resa under 2011 fram till spelets officiella release. Som ett stort fan av Minecraft har jag sett fram emot den här filmen ett bra tag nu och tyvärr måste jag säga att det är besvikelse som sköljer över mig när jag äntligen fått ta del av den.

Det stora problemet med den här historien är tonen den slår an. Bildspråket är snarlikt det i Indie Game: The Movie och till en början tror man även att 2P Productions kommer att försöka skapa en liknande nerv och delge en lika ingående personlig berättelse. Tyvärr sker detta aldrig. TSOM är genomgående en enda lång förhärligande av Mojang och Minecraft som fenomen utan en minsta ansats till att lägga ett kritiskt öga på någon aspekt av dess väsen.

Vi får inte ett ord om att Notch blev "inspirerad" av Infiniminer. Det nämns inte en sekund av hans bråk med Yogscast - trots att vi följer bägge grupperna under Minecon där grälet inleddes - och resten av filmen följer samma mönster. Analysen kommer aldrig längre än "Minecraft är ett fenomen och Mojang är världsförbättrare" så det känns mer som att man sitter och tittar på en beställd film att visa på företagets konferensresa istället för en riktig dokumentär.

Det verkar också som att Mojang-gänget själva inte verkar så sugna på att vistas framför kameran. Varken Notch eller någon annan bjuder på några ingående synpunkter på deras framgång utöver "det är kul att jobba här" och "det är kul att spelet är populärt". Vi får ingen inblick i deras kreativa process eller hur nya idéer och koncept bollas fram. De styrelsemöten vi får korta instick i handlar enbart om släppdatum och marknadsföringsprocessen. Precis vad jag vill veta mer om!

Därför tar skaparna greppet att fylla mer än halva filmen med utomstående aktörer, bland annat Penny Arcade-killarna, Peter Molyneux, Tim Schafer samt diverse podcastare och Youtube-entreprenörer. Här är vinkeln också väldigt tydlig: Minecraft är det bästa som hänt någonsin. Inte så att ingen har ett ont ord att säga: det görs ingen ansats till kritiskt utvärdering alls. Det är 95 minuter hejaramsa hela vägen.

Det här hade inte varit så farligt om det också hade bjudits på lite ny, smaskig insider-information. Men jag som ett relativt passivt fan av spelet visste redan allting som drogs upp under filmens gång och blev sällan förvånad eller överrumplad.

Nu har jag till synes sågat The Story of Mojang vid fotknölarna och den är långt ifrån usel. Det är ett rent beställningsjobb för att hylla ett företag som av ren flax lyckas skapa ett världsfenomen som de nu knappt verkar förstå själva. På det tekniska planet är det en välgjord film men i slutändan saknas substans. Se det som en bit kuriosa, eller rent bonusmaterial när du röjt igenom allt annat som har med Minecraft att göra. Det känns som att det finns mer att hämta ur den här historien men The Story of Mojang är inte filmen som gör det.

#blogg

Medlem
Minecraft: The Story of Mojang - En snabbrecension

Låter onekligen som de har misslyckats med att locka fram den stora potentialen jag tror en sådan här film kan ha. Jag är sugen på att se den, något mindre nu efter den här recensionen, så det märker jag kanske.


signatur

A casual stroll through a lunatic asylum shows that faith does not prove anything. -- Friedrich Nietzsche

Medlem

Jo, tyvärr är det så. Jag rekommenderar ändå att du ser den om du är intresserad för det är ingen dålig film, bara en aning substanslös.

En annan grej som kändes knasig var att när de filmar i deras kontor så pratar alla engelska hela tiden. Det är kanske en liten anmärkning men det gör att man ständigt känner kamerornas närvaro vilket totalt mördar känslan att man får följa deras arbete ostört.

1
Skriv svar