Medlem
Start problem

Ett sista skrik på hjälp förän jag skickar iväg datorn.
Som ni säkert förstått, vägrar den starta. Jag trycker på start-knappen, den går igång, information om GPU drivrutinerna visas, och sedan 10cm diagonalt neråt från vänstra övre hörnet finns ett vitt sträck. De få gångerna datorn startar så kommer:Windows startas texten vid denna tidpunkt. Jag har fått höra från olika källor att det dels kan vara fel på HDD:n (misstankarna stärks av sjukt mycket lagg vid autosaves i mestadels Skyrim men även andra spel, att den tar ca 20sek på sig att starta numera,( förut var det under 10) och att HDD:n låter mycket mera nuförtiden. Så har jag också fått höra att PSU:n krånglar men det skulle väl bara vara helt svart skärm då? Strax efter att problemn började kunde jag bara stänga av den och sedan funerade den som normalt, i ett senare skede var det tillräckligt att bära ut den på trappan och kylas i 5min och nu har jag försökt i 3 timmar utan att få igång windows. Snälla medlemmar på FZ, gör vad ni kan för att hjälpa mig. Detta problemet börjar gå mig på nerverna. Tack
vh.Joel

Medlem

Har du nollställt BIOS?
Prova att installera om/reparera ditt windows

Medlem
Skrivet av baggso:

Har du nollställt BIOS?
Prova att installera om/reparera ditt windows

jag har prövat gå in i BIOS , men det lyckas inte. Jag ges ingen möjlighet att göra det. Datorn tar heller inga kommandon som från Windows skivan, så jag kan inte installera om det :/

Medlem
Skrivet av TontteJooi:
Skrivet av baggso:

Har du nollställt BIOS?
Prova att installera om/reparera ditt windows

jag har prövat gå in i BIOS , men det lyckas inte. Jag ges ingen möjlighet att göra det. Datorn tar heller inga kommandon som från Windows skivan, så jag kan inte installera om det :/

Nollställ manuellt genom att ta ut batteriet som sitter på moderkortet eller om du har någon "reset cmos" knapp på moderkortet som gör detta åt dig

Medlem
Skrivet av baggso:
Skrivet av TontteJooi:
Skrivet av baggso:

Har du nollställt BIOS?
Prova att installera om/reparera ditt windows

jag har prövat gå in i BIOS , men det lyckas inte. Jag ges ingen möjlighet att göra det. Datorn tar heller inga kommandon som från Windows skivan, så jag kan inte installera om det :/

Nollställ manuellt genom att ta ut batteriet som sitter på moderkortet eller om du har någon "reset cmos" knapp på moderkortet som gör detta åt dig

är detta helt säkert för andra delar, så att te.x HDD:n inte raderas (morsans "viktiga" semesterbilder, och kan jag göra det UTAN EDS armband eller vad det heter?

Medlem
Skrivet av TontteJooi:
Skrivet av baggso:
Skrivet av TontteJooi:
Skrivet av baggso:

Har du nollställt BIOS?
Prova att installera om/reparera ditt windows

jag har prövat gå in i BIOS , men det lyckas inte. Jag ges ingen möjlighet att göra det. Datorn tar heller inga kommandon som från Windows skivan, så jag kan inte installera om det :/

Nollställ manuellt genom att ta ut batteriet som sitter på moderkortet eller om du har någon "reset cmos" knapp på moderkortet som gör detta åt dig

är detta helt säkert för andra delar, så att te.x HDD:n inte raderas (morsans "viktiga" semesterbilder, och kan jag göra det UTAN EDS armband eller vad det heter?

Jadå, Hårddisken påverkas inte alls utav detta.. Detta gör så att alla eventuella egna inställningar i BIOS nollställs, man gör detta t.ex. när man ska hitta den rätta överklockningen, dvs. om datorn fryser sig eller inte startar ordentligt.. detta är fullständigt bulletproof, knappen/batteriet sitter ju där av en anledning
edit. Du kan göra detta utan EDS armband, ta tag i något stort av metall innan t.ex. Chassit..
edit2. Ha inte strömmen i kopplad, men det tror jag du förstår haha

Medlem
Skrivet av baggso:
Skrivet av TontteJooi:
Skrivet av baggso:
Skrivet av TontteJooi:
Skrivet av baggso:

Har du nollställt BIOS?
Prova att installera om/reparera ditt windows

jag har prövat gå in i BIOS , men det lyckas inte. Jag ges ingen möjlighet att göra det. Datorn tar heller inga kommandon som från Windows skivan, så jag kan inte installera om det :/

Nollställ manuellt genom att ta ut batteriet som sitter på moderkortet eller om du har någon "reset cmos" knapp på moderkortet som gör detta åt dig

är detta helt säkert för andra delar, så att te.x HDD:n inte raderas (morsans "viktiga" semesterbilder, och kan jag göra det UTAN EDS armband eller vad det heter?

Jadå, Hårddisken påverkas inte alls utav detta.. Detta gör så att alla eventuella egna inställningar i BIOS nollställs, man gör detta t.ex. när man ska hitta den rätta överklockningen, dvs. om datorn fryser sig eller inte startar ordentligt.. detta är fullständigt bulletproof, knappen/batteriet sitter ju där av en anledning

med andra ord bara att köra på och ta ut batteriet/trycka på knappen? är fortfarande lite orolig för kortslutning eller liknande. Och jag förmodar att strömmen måste vara på, men måste datorn vara avstängd?

Medlem
Skrivet av TontteJooi:
Skrivet av baggso:
Skrivet av TontteJooi:
Skrivet av baggso:
Skrivet av TontteJooi:
Skrivet av baggso:

Har du nollställt BIOS?
Prova att installera om/reparera ditt windows

jag har prövat gå in i BIOS , men det lyckas inte. Jag ges ingen möjlighet att göra det. Datorn tar heller inga kommandon som från Windows skivan, så jag kan inte installera om det :/

Nollställ manuellt genom att ta ut batteriet som sitter på moderkortet eller om du har någon "reset cmos" knapp på moderkortet som gör detta åt dig

är detta helt säkert för andra delar, så att te.x HDD:n inte raderas (morsans "viktiga" semesterbilder, och kan jag göra det UTAN EDS armband eller vad det heter?

Jadå, Hårddisken påverkas inte alls utav detta.. Detta gör så att alla eventuella egna inställningar i BIOS nollställs, man gör detta t.ex. när man ska hitta den rätta överklockningen, dvs. om datorn fryser sig eller inte startar ordentligt.. detta är fullständigt bulletproof, knappen/batteriet sitter ju där av en anledning

med andra ord bara att köra på och ta ut batteriet/trycka på knappen? är fortfarande lite orolig för kortslutning eller liknande. Och jag förmodar att strömmen måste vara på, men måste datorn vara avstängd?

Datorn skall vara avstängd när du gör detta.. som t.ex. en mobiltelefon, när du tar ut batteriet så måste du ställa om klockan etc. det är för att allt nollställs, likadant fungerar det i datorn.
Vet du hur ett batterie/CMOS knapp ser ut eller vart det sitter? Vilket moderkort har du? kan hjälpa dig att hitta detta isf

Medlem

Jag har lokaliserat allt och kortet är: MSI H77MA-G43. Min manual är självklart försvunnen nu då den behövs, så jag vore ytterst tacksam för hjälp (vet ej om det finns en knapp, ser den iaf inte

Medlem
Skrivet av TontteJooi:

Jag har lokaliserat allt och kortet är: MSI H77MA-G43. Min manual är självklart försvunnen nu då den behövs, så jag vore ytterst tacksam för hjälp

Ok. så du har hittat batteri/cmos reset? har du testat?
du kan ladda ner en manual här http://www.msi.com/product/mb/H77MA-G43.html#/?div=Manual

Medlem
Skrivet av baggso:
Skrivet av TontteJooi:

Jag har lokaliserat allt och kortet är: MSI H77MA-G43. Min manual är självklart försvunnen nu då den behövs, så jag vore ytterst tacksam för hjälp

Ok. så du har hittat batteri/cmos reset? har du testat?

om det bara är att köra på och ta ut batteriet så gör jag det. Skall det göras med fingarna eller nåt tillhygge, btw?

Medlem
Skrivet av TontteJooi:
Skrivet av baggso:
Skrivet av TontteJooi:

Jag har lokaliserat allt och kortet är: MSI H77MA-G43. Min manual är självklart försvunnen nu då den behövs, så jag vore ytterst tacksam för hjälp

Ok. så du har hittat batteri/cmos reset? har du testat?

om det bara är att köra på och ta ut batteriet så gör jag det. Skall det göras med fingarna eller nåt tillhygge, btw?

Du behöver inte ta ut batteriet, det finns en "Clear CMOS RAM" jumper precis nedanför processorn
http://s8.postimage.org/4vuej0q9h/asdas.jpg
För att nollställa denna, ta upp jumpern som sitter där och sätt tillbaka den.
Jumper = Koppling
OBS! Stäng av datorn!

Medlem

okej, hade ut batteriet i några sekunder, men det fungerade inte, problemet kvarstår. Om nån har andra ideér så vore det ett bra tillfälle att komma med dom nu :/

Medlem
Skrivet av TontteJooi:

okej, hade ut batteriet i några sekunder, men det fungerade inte, problemet kvarstår. Om nån har andra ideér så vore det ett bra tillfälle att komma med dom nu :/

hmm ok. Med tanke på det du skrev tidigare om att datorn inte tar några kommandon från windows skivan hur menar du då? Bootar du med windows skivan?

Medlem
Skrivet av baggso:
Skrivet av TontteJooi:

okej, hade ut batteriet i några sekunder, men det fungerade inte, problemet kvarstår. Om nån har andra ideér så vore det ett bra tillfälle att komma med dom nu :/

hmm ok. Med tanke på det du skrev tidigare om att datorn inte tar några kommandon från windows skivan hur menar du då? Bootar du med windows skivan?

prövat en gång. Inget hände den bara tröskade på med samma vita streck

Medlem

gå in på http://webchat.quakenet.org
sedan kanal fixa, så pratar vi där

1
Skriv svar