Svenska it-branschen – spelprofil tjänar mest

Robot
Svenska it-branschen – spelprofil tjänar mest

EA-chefen dominerar löneligan för it-branschen under 2012. Men även Markus Persson, mannen bakom Minecraft, slår sig in på topplistan.

#nyhetstips, #ea, #nintendo, #minecraft


Medlem
Svenska it-branschen – spelprofil tjänar mest

Det är säkert de giriga piraternas fel att Patrick Sjölund tvingas hanka sig fram med den lönen...

Medlem
Medlem

Bör väl förtydligas att Patrick Söderlund är EN global chef för EA, inte DEN globala chefen. (http://www.ea.com/executives)

Medlem

Markus Persson tar kanske ut 2,7 om året i "lön" på Mojang. Men han drar ju antagligen in mer än det på en vecka ifrån sålda ex av Minecraft? Dom kanske lägger dom pengarna officiellt hos Mojang eller nått.

"Per Strömbäck, talesperson för Dataspelsbranschen", jag fick kolla upp vad som menades. Han är alltså "talesperson" för internetsidan dataspelsbrachen.se. Lät knasigt för mig då jag inte varit på den sidan tidigare.


signatur

subterranean homesick alien

Redaktör
Ponny
Skrivet av JayC:

Bör väl förtydligas att Patrick Söderlund är EN global chef för EA, inte DEN globala chefen. (http://www.ea.com/executives)

Bra tänkt. Jag förtydligade!


signatur

En Bamseponny av folket

Medlem

Ushhh de måste verkligen lida av piratkopieringen, ajajaj

Skrivet av KatOne:

Det är säkert de giriga piraternas fel att Patrick Sjölund tvingas hanka sig fram med den lönen...

Det kan vara för att de säljer mer på konsoler.

Medlem
Skrivet av eddie the eagle:
Skrivet av KatOne:

Det är säkert de giriga piraternas fel att Patrick Sjölund tvingas hanka sig fram med den lönen...

Det kan vara för att de säljer mer på konsoler.

För piratkopiering finns inte på konsol.

Medlem

Notch bör ju ta ut mer än 2,7 miljoner per år?
Han har ju drivit in en bra bit över miljarden vid det här laget.. (ja och sen är det ju givetvis skatt på skatt på skatt där också..)


signatur

ASUS Z87 Deluxe - 4770K 4,4GHz@1,25v - Noctua NH-D14 - GTX780 DCII@1241 - XMS3 8Gb 1600MHz - Asus Xonar Phoebus - OCZ Vertex Max IOPS 240Gb

Medlem
Skrivet av Preed:

Markus Persson tar kanske ut 2,7 om året i "lön" på Mojang. Men han drar ju antagligen in mer än det på en vecka ifrån sålda ex av Minecraft? Dom kanske lägger dom pengarna officiellt hos Mojang eller nått.

"Per Strömbäck, talesperson för Dataspelsbranschen", jag fick kolla upp vad som menades. Han är alltså "talesperson" för internetsidan dataspelsbrachen.se. Lät knasigt för mig då jag inte varit på den sidan tidigare.

Hur tror du Mojang tjänar pengar om MP tar alla Minecraftpengar och även tar ut en lön på flera miljoner?


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem
Skrivet av Hipshot:
Skrivet av Preed:

Markus Persson tar kanske ut 2,7 om året i "lön" på Mojang. Men han drar ju antagligen in mer än det på en vecka ifrån sålda ex av Minecraft? Dom kanske lägger dom pengarna officiellt hos Mojang eller nått.

"Per Strömbäck, talesperson för Dataspelsbranschen", jag fick kolla upp vad som menades. Han är alltså "talesperson" för internetsidan dataspelsbrachen.se. Lät knasigt för mig då jag inte varit på den sidan tidigare.

Hur tror du Mojang tjänar pengar om MP tar alla Minecraftpengar och även tar ut en lön på flera miljoner?

Persson kan ta 20% av Minecraft intäkterna per år själv och få betydligt mer än 2.7 miljoner.


signatur

subterranean homesick alien

Medlem

Kan väl vara värt att påpeka att Marcus Persson förmodligen tar ut sina pengar som utdelning istället för lön (av skattetekniska skäl), det här är typ lika dumt som att ha en lista över mest sålda speltitlar och bara räkna fysiska kopior.

Medlem
Skrivet av Preed:
Skrivet av Hipshot:
Skrivet av Preed:

Markus Persson tar kanske ut 2,7 om året i "lön" på Mojang. Men han drar ju antagligen in mer än det på en vecka ifrån sålda ex av Minecraft? Dom kanske lägger dom pengarna officiellt hos Mojang eller nått.

"Per Strömbäck, talesperson för Dataspelsbranschen", jag fick kolla upp vad som menades. Han är alltså "talesperson" för internetsidan dataspelsbrachen.se. Lät knasigt för mig då jag inte varit på den sidan tidigare.

Hur tror du Mojang tjänar pengar om MP tar alla Minecraftpengar och även tar ut en lön på flera miljoner?

Persson kan ta 20% av Minecraft intäkterna per år själv och få betydligt mer än 2.7 miljoner.

Inte om han tar 100%


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Inaktiv
Skrivet av Friberg:
Skrivet av eddie the eagle:
Skrivet av KatOne:

Det är säkert de giriga piraternas fel att Patrick Sjölund tvingas hanka sig fram med den lönen...

Det kan vara för att de säljer mer på konsoler.

För piratkopiering finns inte på konsol.

Det finns en utbredd piratkopierings community även för konsoler - under vilken sten har du sovit?

Medlem
Skrivet av Hipshot:
Skrivet av Preed:
Skrivet av Hipshot:
Skrivet av Preed:

Markus Persson tar kanske ut 2,7 om året i "lön" på Mojang. Men han drar ju antagligen in mer än det på en vecka ifrån sålda ex av Minecraft? Dom kanske lägger dom pengarna officiellt hos Mojang eller nått.

"Per Strömbäck, talesperson för Dataspelsbranschen", jag fick kolla upp vad som menades. Han är alltså "talesperson" för internetsidan dataspelsbrachen.se. Lät knasigt för mig då jag inte varit på den sidan tidigare.

Hur tror du Mojang tjänar pengar om MP tar alla Minecraftpengar och även tar ut en lön på flera miljoner?

Persson kan ta 20% av Minecraft intäkterna per år själv och få betydligt mer än 2.7 miljoner.

Inte om han tar 100%

Va?

Jag körde lite siffror iallafall. Han twittrade igår att Minecraft hade sålt 450k exemplar över alla format den 25e december. Om vi säger att det sålde 150k var till pc/mac, xbox360 och mobil och Persson tog 10% av intäkterna ifrån den försäljningen. Vilket skulle innebära att han inte har skrivit några sylvassa konktrakt (lite till plattformsanpassarna, lite till Microsoft, lite till kredkortsmänniskorna, lite till Mojang och lite till Persson), då verkar det rimligt med 10% helt enkelt.

Då hade Markus Persson tjänat 5 miljoner kronor på EN DAG.

Det sätter det väl iallafall lite i perspektiv hur mycket pengar hela "Minecraft-affären" svänger sig med.


signatur

subterranean homesick alien

Medlem

Så länge spel och filmbranchen tjänar sådana här fantasisummor så lär det finnas pirater. och detta är ganska lite om man gämför med topparna. Så gnäller dom över piraterna. Fyfan! De skulle kunna göra spel gratis i decennier.... De roliga är att de här snubbarna GÖR ju inte ens något. förutom åker runt och ler lite...


signatur

Ja jag vet att jag är bäst!

Inaktiv
Skrivet av KatOne:

Det är säkert de giriga piraternas fel att Patrick Sjölund tvingas hanka sig fram med den lönen...

Säg inte så, hade piratbayen stängts ner hade man kanske kunnat feta upp lönen till 30?

Medlem
Skrivet av Aresz:
Skrivet av KatOne:

Det är säkert de giriga piraternas fel att Patrick Sjölund tvingas hanka sig fram med den lönen...

Säg inte så, hade piratbayen stängts ner hade man kanske kunnat feta upp lönen till 30?

Tror jag inte, många som laddar ner kommer ALDRIG betala en enda krona oavsett om de kan få tag på det gratis eller inte. Det är verkligheten och inte den utopi som dagens utgivare verkar leva i.
Snarare tror jag att de mer integritetskränkande skydden kommer få fler och fler att gå över till att ladda ner istället för att köpa eller så kanske de väljer att donera pengar till olika Kickstarter projekt.
Dagens utgivare kommer snart vara ett minne blott om de fortsätter använda sig av drakonisk DRM, det är jag helt säker på.

Medlem

Hoppas dom spenderar en god slant på att handla ädelmetaller för de där pengarna då dagens pappersvalörer är snart klassat som dasspapper.

Medlem
Skrivet av Preed:
Skrivet av Hipshot:
Skrivet av Preed:
Skrivet av Hipshot:
Skrivet av Preed:

Markus Persson tar kanske ut 2,7 om året i "lön" på Mojang. Men han drar ju antagligen in mer än det på en vecka ifrån sålda ex av Minecraft? Dom kanske lägger dom pengarna officiellt hos Mojang eller nått.

"Per Strömbäck, talesperson för Dataspelsbranschen", jag fick kolla upp vad som menades. Han är alltså "talesperson" för internetsidan dataspelsbrachen.se. Lät knasigt för mig då jag inte varit på den sidan tidigare.

Hur tror du Mojang tjänar pengar om MP tar alla Minecraftpengar och även tar ut en lön på flera miljoner?

Persson kan ta 20% av Minecraft intäkterna per år själv och få betydligt mer än 2.7 miljoner.

Inte om han tar 100%

Va?

Jag körde lite siffror iallafall. Han twittrade igår att Minecraft hade sålt 450k exemplar över alla format den 25e december. Om vi säger att det sålde 150k var till pc/mac, xbox360 och mobil och Persson tog 10% av intäkterna ifrån den försäljningen. Vilket skulle innebära att han inte har skrivit några sylvassa konktrakt (lite till plattformsanpassarna, lite till Microsoft, lite till kredkortsmänniskorna, lite till Mojang och lite till Persson), då verkar det rimligt med 10% helt enkelt.

Då hade Markus Persson tjänat 5 miljoner kronor på EN DAG.

Det sätter det väl iallafall lite i perspektiv hur mycket pengar hela "Minecraft-affären" svänger sig med.

Jag tror att du skulle behöva studera hur skattesystemet i Sverige fungerar samt vilka rättihgeter och skyldigheter som olika bolagsformer för med sig.

Medlem
Skrivet av GooGeL:

Hoppas dom spenderar en god slant på att handla ädelmetaller för de där pengarna då dagens pappersvalörer är snart klassat som dasspapper.

Ja dom får säkert sina löner utbetalda i kontanter

Medlem
Skrivet av Raklödder:
Skrivet av Friberg:
Skrivet av eddie the eagle:
Skrivet av KatOne:

Det är säkert de giriga piraternas fel att Patrick Sjölund tvingas hanka sig fram med den lönen...

Det kan vara för att de säljer mer på konsoler.

För piratkopiering finns inte på konsol.

Det finns en utbredd piratkopierings community även för konsoler - under vilken sten har du sovit?

Ironi.

Medlem
Citat:

Jag tror att du skulle behöva studera hur skattesystemet i Sverige fungerar samt vilka rättihgeter och skyldigheter som olika bolagsformer för med sig.

Jag glömde lägga till skatt. Men jag sa ju inte att det är SÅHÄR DET FUNGERAR. Men att man med en "tankelek" kan spekulera kring ungefär hur mycket det faktiskt rör sig om. Och hur ickerepresentativt 2.7 miljoner om året skulle vara. För vilken skatteverklighet eller bolagsform som helst. Vad menar du med "hur skattesystemet i Sverige fungerar"? Att man behöver betala skatt? Jag lär mig gärna.

Om vi skulle fortsätta tankeleken då och addera någon sorts galen svensk skatt på 50% för Persson så säger vi 2.5 miljoner på en dag då. Det blåser ju ändå bort lönerapporten rätt rejält.


signatur

subterranean homesick alien

Medlem
Skrivet av Preed:
Citat:

Jag tror att du skulle behöva studera hur skattesystemet i Sverige fungerar samt vilka rättihgeter och skyldigheter som olika bolagsformer för med sig.

Jag glömde lägga till skatt. Men jag sa ju inte att det är SÅHÄR DET FUNGERAR. Men att man med en "tankelek" kan spekulera kring ungefär hur mycket det faktiskt rör sig om. Och hur ickerepresentativt 2.7 miljoner om året skulle vara. För vilken skatteverklighet eller bolagsform som helst. Vad menar du med "hur skattesystemet i Sverige fungerar"? Att man behöver betala skatt? Jag lär mig gärna.

Om vi skulle fortsätta tankeleken då och addera någon sorts galen svensk skatt på 50% för Persson så säger vi 2.5 miljoner på en dag då. Det blåser ju ändå bort lönerapporten rätt rejält.

Om Persson tar ut 2.7 mille efter skatt per år så kostar det mojang ca 10 miljoner kr. Han kanske ger alla anställda 1 miljon i aktieutdelning som han gjorde förut, då kostar det 16 mkr + 30% för mojang. Hans anställda kanske får 100k i månaden x 16 = 1.6mkr per månad vilket blir 19.2 mkr per år (kostar mojang 38.4).
Så nu är vi uppe i 69 miljoner kr per år, sen måste mojang betala vinstskatt efter varje år och det är ~30%, inte direkt gratis att ha företag i sverige...

Medlem

man ser vart spelbranchen är påväg när en EA games chef tjänar mest...

Medlem

Notch är förmodligen rikast i IT-sverige. Vad han tjänar per år är irrelevant, det är vad hans bolag är värda som är det som har betydelse. Kolla på senaste redovisningarna på alla bolag.

Först hans personprofil

http://www.allabolag.se/befattningshavare/Persson%252C_Markus...

Kolla därefter upp hans bolag

http://www.allabolag.se/5567597686/Notch_Development_AB

har tillgångar på 398 miljoner kronor , med en soliditet på över 70% vilket innebär att över 300 miljoner av tillgångarna är företagets egna, och inte lån.

http://www.allabolag.se/5568192388/Mojang_AB

Har tillgångar på 211 miljoner och en soliditet på 31% vilket innebär att cirka 70 miljoner är företagets egna pengar.

Mojang har också bara 9ST anställda, vilket är ganska fucking crazy för ett bolag med så extremt stora tillgångar. Att Notch hamnar på plats 78 i den där listan handlar bara om att han inte plockar ut mer pengar ur företaget, han är ju i princip ägare av alla de här bolagen så han är nog den som utan tvekan sitter med mest pengar av alla de där herrarna.


signatur

???????????????

Medlem
Skrivet av Preed:

Markus Persson tar kanske ut 2,7 om året i "lön" på Mojang. Men han drar ju antagligen in mer än det på en vecka ifrån sålda ex av Minecraft? Dom kanske lägger dom pengarna officiellt hos Mojang eller nått.

"Per Strömbäck, talesperson för Dataspelsbranschen", jag fick kolla upp vad som menades. Han är alltså "talesperson" för internetsidan dataspelsbrachen.se. Lät knasigt för mig då jag inte varit på den sidan tidigare.

Jag litar då inte på någon som är talesperson för "dataspel". Tacka vet jag dock "datorspel".

Själv är jag på fz för att läsa om spel som finns på datorer och inte informationsspel - vad nu det är.

Medlem
Skrivet av Preed:

Jag körde lite siffror iallafall. Han twittrade igår att Minecraft hade sålt 450k exemplar över alla format den 25e december. Om vi säger att det sålde 150k var till pc/mac, xbox360 och mobil och Persson tog 10% av intäkterna ifrån den försäljningen. Vilket skulle innebära att han inte har skrivit några sylvassa konktrakt (lite till plattformsanpassarna, lite till Microsoft, lite till kredkortsmänniskorna, lite till Mojang och lite till Persson), då verkar det rimligt med 10% helt enkelt.

Då hade Markus Persson tjänat 5 miljoner kronor på EN DAG.

Det sätter det väl iallafall lite i perspektiv hur mycket pengar hela "Minecraft-affären" svänger sig med.

Sålde spelet verkligen 450000 kopior på "EN DAG"???

Det har jag faktiskt mycket svårt att tro på då det sålt 17 miljoner kopior totalt om man räknar sedan alfa versionen släpptes för över 3 år sedan.

Medlem
Skrivet av Zerp:
Skrivet av Preed:

Jag körde lite siffror iallafall. Han twittrade igår att Minecraft hade sålt 450k exemplar över alla format den 25e december. Om vi säger att det sålde 150k var till pc/mac, xbox360 och mobil och Persson tog 10% av intäkterna ifrån den försäljningen. Vilket skulle innebära att han inte har skrivit några sylvassa konktrakt (lite till plattformsanpassarna, lite till Microsoft, lite till kredkortsmänniskorna, lite till Mojang och lite till Persson), då verkar det rimligt med 10% helt enkelt.

Då hade Markus Persson tjänat 5 miljoner kronor på EN DAG.

Det sätter det väl iallafall lite i perspektiv hur mycket pengar hela "Minecraft-affären" svänger sig med.

Sålde spelet verkligen 450000 kopior på "EN DAG"???

Det har jag faktiskt mycket svårt att tro på då det sålt 17 miljoner kopior totalt om man räknar sedan alfa versionen släpptes för över 3 år sedan.

Tratten har ju givetvis läst fel!
45k ex är en ganska trolig rekordsumma för alla format under en dag då han snittar ungefär 10k till pc en vardag.


signatur

ASUS Z87 Deluxe - 4770K 4,4GHz@1,25v - Noctua NH-D14 - GTX780 DCII@1241 - XMS3 8Gb 1600MHz - Asus Xonar Phoebus - OCZ Vertex Max IOPS 240Gb

12
Skriv svar