Svenska it-branschen – spelprofil tjänar mest

Medlem
Skrivet av eddie the eagle:
Skrivet av KatOne:

Det är säkert de giriga piraternas fel att Patrick Sjölund tvingas hanka sig fram med den lönen...

Det kan vara för att de säljer mer på konsoler.

Ja, för det går inte piratkopiera spel till konsoller...


signatur

I drank what?

Medlem
Skrivet av arkhanari:
Skrivet av Preed:

Markus Persson tar kanske ut 2,7 om året i "lön" på Mojang. Men han drar ju antagligen in mer än det på en vecka ifrån sålda ex av Minecraft? Dom kanske lägger dom pengarna officiellt hos Mojang eller nått.

"Per Strömbäck, talesperson för Dataspelsbranschen", jag fick kolla upp vad som menades. Han är alltså "talesperson" för internetsidan dataspelsbrachen.se. Lät knasigt för mig då jag inte varit på den sidan tidigare.

Jag litar då inte på någon som är talesperson för "dataspel". Tacka vet jag dock "datorspel".

Själv är jag på fz för att läsa om spel som finns på datorer och inte informationsspel - vad nu det är.

Du har faktiskt fel. Dataspel är kod, dvs information som exekveras. Därför är det dataspel. Ett datorspel innebär att du spelar med datorkomponenter, hur det nu ska gå till...


signatur

I drank what?

Medlem
Citat:

Tratten har ju givetvis läst fel!
45k ex är en ganska trolig rekordsumma för alla format under en dag då han snittar ungefär 10k till pc en vardag.

Den enda som läst fel är du när du läste min post, jag sa 450k inte 45k.

Nu påstår jag inte att det säljer 450k VARJE dag. Men det har sålt det på en dag, representerar kanske ungefär en average månad (gissningsvis).

https://twitter.com/notch/status/284647104679403521

Tratt.


signatur

subterranean homesick alien

Medlem
Skrivet av Mirage:
Skrivet av arkhanari:
Skrivet av Preed:

Markus Persson tar kanske ut 2,7 om året i "lön" på Mojang. Men han drar ju antagligen in mer än det på en vecka ifrån sålda ex av Minecraft? Dom kanske lägger dom pengarna officiellt hos Mojang eller nått.

"Per Strömbäck, talesperson för Dataspelsbranschen", jag fick kolla upp vad som menades. Han är alltså "talesperson" för internetsidan dataspelsbrachen.se. Lät knasigt för mig då jag inte varit på den sidan tidigare.

Jag litar då inte på någon som är talesperson för "dataspel". Tacka vet jag dock "datorspel".

Själv är jag på fz för att läsa om spel som finns på datorer och inte informationsspel - vad nu det är.

Du har faktiskt fel. Dataspel är kod, dvs information som exekveras. Därför är det dataspel. Ett datorspel innebär att du spelar med datorkomponenter, hur det nu ska gå till...

Datorspel kommer av ordet dator och spel, dator kommer från datamaskin.
Båda orden är korrekta även om jag själv säger datorspel och inte dataspel.

http://www.dataspelsbranschen.se/blogg/2008/4/16/dataspel-ell...

Medlem

Att EA chefen tjänar bra, handlar väl mest om att dem är duktigast på att "LURA" sina kunder, detta är något som piraterna har genomskådat och köper helt enkelt inte deras skit, annars hade väl snubben tjänat 100 millar antar jag, "stackare"

Att Notch tjänar bra, har jag inget emot, hans idee = hans företag, sen antar jag att dem gör något rätt eftersom dem är såpass populära. Spelet / Simulatorn är däremot inte i min smak, men ändå, bara att gratulera.

EA kan gräva ned sig!


signatur

Denon / Pioneer

Medlem

Så patrick drar in 2 mille i månaden?

Medlem
Skrivet av arkhanari:
Skrivet av Preed:

Markus Persson tar kanske ut 2,7 om året i "lön" på Mojang. Men han drar ju antagligen in mer än det på en vecka ifrån sålda ex av Minecraft? Dom kanske lägger dom pengarna officiellt hos Mojang eller nått.

"Per Strömbäck, talesperson för Dataspelsbranschen", jag fick kolla upp vad som menades. Han är alltså "talesperson" för internetsidan dataspelsbrachen.se. Lät knasigt för mig då jag inte varit på den sidan tidigare.

Jag litar då inte på någon som är talesperson för "dataspel". Tacka vet jag dock "datorspel".

Själv är jag på fz för att läsa om spel som finns på datorer och inte informationsspel - vad nu det är.

@båda

Dataspelsbranschen är en samarbetsorganisation mellan utvecklare och producenter på ena sidan samt förlag och distributörer å den andra. Om ni tittar i medlemsregistret finner ni sannolika samtliga svenska aktörer (dvs. branchsen).

Per Strömbäck har jobbat som talesperson länge och gör ett bra jobb enligt mig.

Det blir lite löjligt när ni försöker ta billiga poänger och inte fattar att ni blottar en rätt hyfsad kunskapslucka.

Medlem
Skrivet av McBain:
Skrivet av arkhanari:
Skrivet av Preed:

Markus Persson tar kanske ut 2,7 om året i "lön" på Mojang. Men han drar ju antagligen in mer än det på en vecka ifrån sålda ex av Minecraft? Dom kanske lägger dom pengarna officiellt hos Mojang eller nått.

"Per Strömbäck, talesperson för Dataspelsbranschen", jag fick kolla upp vad som menades. Han är alltså "talesperson" för internetsidan dataspelsbrachen.se. Lät knasigt för mig då jag inte varit på den sidan tidigare.

Jag litar då inte på någon som är talesperson för "dataspel". Tacka vet jag dock "datorspel".

Själv är jag på fz för att läsa om spel som finns på datorer och inte informationsspel - vad nu det är.

@båda

Dataspelsbranschen är en samarbetsorganisation mellan utvecklare och producenter på ena sidan samt förlag och distributörer å den andra. Om ni tittar i medlemsregistret finner ni sannolika samtliga svenska aktörer (dvs. branchsen).

Per Strömbäck har jobbat som talesperson länge och gör ett bra jobb enligt mig.

Det blir lite löjligt när ni försöker ta billiga poänger och inte fattar att ni blottar en rätt hyfsad kunskapslucka.

Tycker jag inte jag gjorde. Jag sa egentligen inte ens att något var fel, förutom grammatiskt isåfall. Jag menade bara att det lät i nyheten som en hel branch hade EN utvald talesperson, det går inte. En organisation som har många medlemmar i branchen kan ha en talesperson, så som det verkar vara. Men det är fortfarande "bara" en organisation han är talesperson för. En branch är inte en organisation (så länge vi har en fri marknad i Sverige iallafall, men det har jag väl för mig vi har). Har heller absolut inga åsikter om att Per Strömbäck inte skulle göra ett bra arbete, så länge han vet att han talar för en "branchorganisation" och inte en "branch".


signatur

subterranean homesick alien

Medlem

Jag tror också att han har pengar som ett troll. Helt rätt är det i Sverige dumt att plocka ut en stor lön eftersom att om du som företagare ska plocka ut 1 miljon i lön så kostar det företaget ca 1 mijlon till för att du ska få den miljonen.

Dessutom är det ganska hög skattesats på den mijlonen som du tar ut. vilket gör att du kanske endast för ut strax över 500k.

Tar man instället ut pengarna som en aktieutdelning har du istället bara 20% skatt. Vilket gör att det givetvis är mycket mer lönsamt. Det är så alla företagare gör.

Tilläggas bör dock att förhållandet mellan aktieutdelning och lön inte kan vara helt skev. Dina revisorer skulle kräva att du tar en ut ganska hög lön om du tex skulle vilka ha 30milj kr i aktieutdelning. Där måste finnas en viss balans där emellan.

Och nej till alla haters, detta är ingen gissning. Min farsa äger ett medelstort företag med ca 20 anställda så jag vet hur detta fungerar.

MVH

Medlem

OBS detta funkar bara om du har ett aktiebolag, vilket jag förmodar att dem har. Är det en enskild firma eller ett handelsbolag så räknas företagets pengar som ägarens pengar. Dock ska skatt o avgifter ändå betalas...

12
Skriv svar