Årets spel 2012

Robot
Årets spel 2012

Klockan klämtar. Om några ögonblick vet du vilket spel som vinner den tyngsta utmärkelsen av de alla. Det här är 2012 års bästa spel – och ytterligare två mästerliga medaljörer.

#dishonored, #journey, #hotline-miami, #dear-esther, #ufo-enemy-unknown, #xcom-enemy-unknown, #firaxis-games, #the-walking-dead-a-telltale-games-series, #starcraft-ii-heart-of-the-swarm, #total-war-rome-ii, #irrational-games, #bioshock-infinite, #simcity, #tomb-raider


Medlem
Årets spel 2012

Var DayZ med på listan någonstans? Iofs en mod men ändå den spelupplevelsen jag minns bäst från 2012. Jag kan inte säga så mkt om ettan och trean, men xcom var iaf värdig 2:a enligt mig. Det var den bästa taktik-upplevelsen sen fall out tactics för min del:)

Medlem

Jag älskade walking dead, storyn var grymm och jag kunde faktiskt sympatisera med karaktärerna, men med tanke på bristen på riktig gameplay så påminner spelet mer om en "visual novel" än ett spel.

Medlem

Gillar öppna spel som Far Cry 3 (dock inte grafik-fula fighting/driving-spelet Sleeping dogs). Så trotts otaliga PC krasher med spelet så hade Far Cry 3 hamnat som årets spel på min lista.

Skrivet av ingen aning:

Jag älskade walking dead, storyn var grymm och jag kunde faktiskt sympatisera med karaktärerna, men med tanke på bristen på riktig gameplay så påminner spelet mer om en "visual novel" än ett spel.

Då tittar jag hellre på riktig film


signatur

Det var detta...

Medlem

Bra lista där FZ, själv hade jag möblerat om lite men överlag håller jag med.

För min del skulle jag byt ut dishonored mot walking dead då trots sina uppenbara fel varit det absoult roligaste och mest stämingsfulla jag kört i år och det första "Fps" jag kört igenom mer än 2 gånger någonsin.

Men tycker ni fick till en bra lista som sagt!

Medlem

Är väldigt sugen på The Walking Dead, men vill inte köpa spelet episodvis. Finns det möjlighet att köpa hela serien i en utgåva till PC?


signatur

I saw this wino, he was eating grapes. I was like, "Dude, you have to wait". - Mitch Hedberg

Medlem
Skrivet av ingen aning:

Jag älskade walking dead, storyn var grymm och jag kunde faktiskt sympatisera med karaktärerna, men med tanke på bristen på riktig gameplay så påminner spelet mer om en "visual novel" än ett spel.

Jag håller med dig om att det mer blir en "visual novel". Jag ser verkligen fram emot att få se spelföretagen kombinera spel som The Walking Dead och Heavy Rain med mer traditionella, gameplayfokuserade spel. Tycker det känns intressant, dock tveksamt om vi får njuta av ett bra resultat redan under 2013.

Annars så är jag lite sorgsen över faktumet att Diablo 3 inte ens klarade top 20. Drömmer lite naivt om att Blizzard utökar spelet med patchar och expansioner.

Skrivet av stormense:

Gillar öppna spel som Far Cry 3 (dock inte grafik-fula fighting/driving-spelet Sleeping dogs). Så trotts otaliga PC krasher med spelet så hade Far Cry 3 hamnat som årets spel på min lista.

Skrivet av ingen aning:

Jag älskade walking dead, storyn var grymm och jag kunde faktiskt sympatisera med karaktärerna, men med tanke på bristen på riktig gameplay så påminner spelet mer om en "visual novel" än ett spel.

Då tittar jag hellre på riktig film

Saken som the walking dead gör som en film aldrig kan göra är att tvinga spelaren göra svåra beslut, både fysiskt svåra och moraliskt svåra. Beroende på vad man gjorde så ändrade vissa karaktärer sin uppfattning om dig antingen till det bättre eller sämre. Spelet visar hur långt du är villig att gå för att skydda dig och de andra, spelet visar absolut ingen hänsyn till dig som spelare utan gör allt för att visa vem du egentligen är, tex är villig att döda oskyldiga människor för att ge dig lite längre tid att fly.

Det the walking dead gör skulle en film aldrig kunna skildra.

Medlem

Helt värdig topp 3 FZ, bra jobbat!
Man fattar ju att det måste vara riktigt svårt att välja ut en topp tre av alla spel som släpps per år, men jag tycker ni lyckats fint

Medlem

Oväntade spel på top 3! Tror nog vi alla hade haft en egen lista för de spelen vi gillade mest i år. Tack för detta spelår FZ!


signatur

Rädda skogen ät en bäver

Medlem
Skrivet av ingen aning:

Jag älskade walking dead, storyn var grymm och jag kunde faktiskt sympatisera med karaktärerna, men med tanke på bristen på riktig gameplay så påminner spelet mer om en "visual novel" än ett spel.

Jag har inte spelat The Walking Dead-"spelet" än, men jag har fått precis samma känsla som du beskriver när jag har läst recensioner/sett videos på spelet. Jag har läst serien och titta på tv-serien, så jag är redan såld på konceptet. Visst skulle det vara häftigt att få bestämma riktningen i vissa scenarion, men att kalla det "spel" vet jag inte om jag skulle göra då.

Inaktiv

Far Cry 3 får alltså inte ens vara med på Topp 20? Ja se där hur annorlunda man kan tycka. Är f ö lite förvånad över att spel som fått 5 av 5 av FZ (som Rayman Origins samt flera sportspel) också lyser med sin frånvaro samtidigt som spel som fått lägre betyg får vara med. Jag är dock väldigt nöjd med att inte Max Payne 3 är med (det hade på allvar gjort mig arg större delen av nyårsafton).

Gott nytt!

Medlem

Vet inte varför Dishonored blev så hyllat av alla. En medioker smyg eller döda fps. Jag spelade det i runt 1-2 timmar innan jag undrade varför jag ens brydde mig att spela när så mycket bättre spel finns. Hell, om jag vill spela ett bra smyg eller döda fps så spelar jag hellre Thief 2 eller Thief 3.


signatur

I drank what?

Medlem
Skrivet av Trollafett:

Är väldigt sugen på The Walking Dead, men vill inte köpa spelet episodvis. Finns det möjlighet att köpa hela serien i en utgåva till PC?

Steam hade rea på hela serien för någon dag sedan.


signatur

I drank what?

Medlem
Skrivet av Ximo:

Annars så är jag lite sorgsen över faktumet att Diablo 3 inte ens klarade top 20. Drömmer lite naivt om att Blizzard utökar spelet med patchar och expansioner.

Mm, tråkigt att det inte blev det spel som alla hade hoppats på! Med så lång utvecklingstid och megabudget kan man tycka att de borde ha snappat upp ett å annat för att fixa biffen, men icke...

Medlem
Skrivet av anon_98854:

Far Cry 3 får alltså inte ens vara med på Topp 20? Ja se där hur annorlunda man kan tycka. Är f ö lite förvånad över att spel som fått 5 av 5 av FZ (som Rayman Origins samt flera sportspel) också lyser med sin frånvaro samtidigt som spel som fått lägre betyg får vara med.

Undrar precis samma sak.
Jag hade personligen bytt plats på Dishonored och Far Cry 3, med andra ord tagit bort dishonored från topp 20 listan helt och hållet


signatur

Everyday I worry all day

Medlem

Hur kan man inte kalla Walking dead ett spel?

Är inte Walking Dead ett spel så är inte Heavy Rain det heller. Eller Fahrenheit.


signatur

Lorem ipsum dolor sit amet

Inaktiv
Skrivet av Angelino:
Skrivet av Mjauv:

Far Cry 3 får alltså inte ens vara med på Topp 20? Ja se där hur annorlunda man kan tycka. Är f ö lite förvånad över att spel som fått 5 av 5 av FZ (som Rayman Origins samt flera sportspel) också lyser med sin frånvaro samtidigt som spel som fått lägre betyg får vara med.

Undrar precis samma sak.
Jag hade personligen bytt plats på Dishonored och Far Cry 3, med andra ord tagit bort dishonored från topp 20 listan helt och hållet

Okej, själv spelar jag Dishonored just nu och tycker det är bra på många sätt men inte helt utan smolk i bägaren. Jag tycker på det stora hela att det lider av samma gameplay-problem som Deus Ex HR; det påstår sig ge spelaren "två olika spelstilar" men i praktiken bygger spelet på en förväntan att du ska försöka neutralisera hot i tystnad och utan att döda. Spelet berättar t o m för dig helt utan krusiduller att du får ett bättre slut ju mer skonsam du är. Det innebär med andra ord att om du spelar "duktigt" så kommer du i princip aldrig använda 3/4-delar av din arsenal och att mindre än hälften av dina färdigheter är relevanta. Spec. med tanke på att spelet låter dig quicksave- och quickload:a så mycket du vill.

Jag hade hellre sett att spelet hade vissa avsnitt där du är tvungen att fightas så att du måste bli duktig på flera skills än att smyga och ta stryptag på folk. Det samt lite mer arbete på spelets AI som dessvärre är oroväckande korkad.

Medlem
Skrivet av Mirage:

Vet inte varför Dishonored blev så hyllat av alla. En medioker smyg eller döda fps. Jag spelade det i runt 1-2 timmar innan jag undrade varför jag ens brydde mig att spela när så mycket bättre spel finns. Hell, om jag vill spela ett bra smyg eller döda fps så spelar jag hellre Thief 2 eller Thief 3.

Jag själv fastnade totalt för det fantstiska artdesignen, industri/renessance-stilen föll mig helt i smaken på samma sätt som Bioshock gjorde med sin stil (Också därför Bioshock Infinite är högst på önskelistan nästa år).
Sen tyckte jag personligen om storyn i Dishonored och den tillfredsställande känslan av att blinka fram och avrätta intet ont anande vakter, någon form av ruttet välbehag.

Spelet är inte perfekt på något sätt, många småsaker kan dom göra bättre men är fortfarande det spel som jag haft roligast med i år och spelglädje är för mig det viktigaste i ett spel.

Medlem

"okej" lista i år fz.

Hitman och AC3 borde inte ha varit med.

Sedan borde ME3 och Dishonored byta plats.

Medlem
Skrivet av Mirage:
Skrivet av Trollafett:

Är väldigt sugen på The Walking Dead, men vill inte köpa spelet episodvis. Finns det möjlighet att köpa hela serien i en utgåva till PC?

Steam hade rea på hela serien för någon dag sedan.

Ok, det måste jag kolla upp. Tack


signatur

I saw this wino, he was eating grapes. I was like, "Dude, you have to wait". - Mitch Hedberg

Medlem

Inte ens Far cry 3 på topp 20? Hmm.

Medlem
Skrivet av kill455:

Hur kan man inte kalla Walking dead ett spel?

Är inte Walking Dead ett spel så är inte Heavy Rain det heller. Eller Fahrenheit.

Lämna Fahrenheit utanför detta tack. Ett av de bästa storydrivna spelen jag spelat någonsin. Sen att storyn flippar ut mot slutet är en annan femma.

Medlem

Deadlight säger bara, fy fan vad skönt spel

Medlem
Skrivet av Paprikamos:

Inte ens Far cry 3 på topp 20? Hmm.

Fler än jag som gillade spelet. Fantastsika röstskådisar hjälper kanske inte till om spelet inte är nyskapande men då undrar jag vad Tecken kopian med GTA Vice City bilkörning, Sleeping Dogs har att göra på listan?

De flesta spelen på listan har inte lockat mig till köp. Kanske är det helt fantastiska i sin genre.


signatur

Det var detta...

Medlem
Skrivet av schmuttah:
Skrivet av kill455:

Hur kan man inte kalla Walking dead ett spel?

Är inte Walking Dead ett spel så är inte Heavy Rain det heller. Eller Fahrenheit.

Lämna Fahrenheit utanför detta tack. Ett av de bästa storydrivna spelen jag spelat någonsin. Sen att storyn flippar ut mot slutet är en annan femma.

Jag jämför spelen med varandra eftersom att de är ganska lika varandra. Dvs att storyn är viktigare än gameplay. Har inte sagt att det är ett dåligt spel.


signatur

Lorem ipsum dolor sit amet

Inaktiv

Äntligen en vettig lista man kan ställa sig bakom. Skulle nog vända toppen dock tror jag Men samtliga tre är grymma spel (har inte klarat hela xcom än iofs men ser fint ut än så länge).

Medlem

Väldigt trevlig lista må jag säga. Gott nytt år, redaktionen!

Medlem

The walking dead var väl okej, men sjukt kasst optimerat med en massa fps drops och osynkat ljud.


signatur

"på slutet brinner vi som vackrast"

Medlem

Bra lista, personligen har jag verkligen fallit för Dishonored! Tänk att jag väntade på D3 i 3 år och sen blir mitt favoritspel för året Dishonored. Tur i oturen!

123
Skriv svar