EA släcker ner onlineservrar

Robot
EA släcker ner onlineservrar

Servrarna för titlar som The Sims 2, Fifa 11 och NHL 11 sjunger på sista versen.

#ea, #fifa-11, #nhl-11, #the-sims-2


Medlem
EA släcker ner onlineservrar

Detta är varför DRM för SP spel är ett allvarligt problem.

Medlem

nääääääääääääääääääääääj!! inte madden 11!!!
som ä söööö bra..


signatur

Styret upp och däcken ner

Medlem

Och om man råkar tycka bättre om ett tidigare släpp i en spelserie? Om det helt plötsligt börjar gå utför med, låt säga Sims, och faktiskt föredrar "Sims 2" framför "Sims 78: Kloakbyggarna", vad gör man då?

Har man en gång lagt ut pengar på ett spel ska man få behålla spelet för all framtid. Hur skulle det se ut om man köpte en iPhone 5, för att sedan, när iPhone 6 släpps, tvingas lämna igen sin iPhone 5 bara för att en ny version kommit ut på marknaden?


signatur

Vi offrar allt
Slaktar tusenfalt
Våra liv slits i stycken
Bevittna de sista dödsrycken

Medlem
Skrivet av Necroluster:

Och om man råkar tycka bättre om ett tidigare släpp i en spelserie? Om det helt plötsligt börjar gå utför med, låt säga Sims, och faktiskt föredrar "Sims 2" framför "Sims 78: Kloakbyggarna", vad gör man då?

Har man en gång lagt ut pengar på ett spel ska man få behålla spelet för all framtid. Hur skulle det se ut om man köpte en iPhone 5, för att sedan, när iPhone 6 släpps, tvingas lämna igen sin iPhone 5 bara för att en ny version kommit ut på marknaden?

Det är ju säkert en slags affärsidé men om jag ska vara devil's advocate så är det ju inte rimligt heller att hålla igång servrar för alla spel som någonsin släppts...

Inaktiv
Skrivet av Herk:

Det är ju säkert en slags affärsidé men om jag ska vara devil's advocate så är det ju inte rimligt heller att hålla igång servrar för alla spel som någonsin släppts...

Ja, alla '11-titlarna de stänger ner nu är ju så gamla.

Skrivet av Necroluster:

Och om man råkar tycka bättre om ett tidigare släpp i en spelserie? Om det helt plötsligt börjar gå utför med, låt säga Sims, och faktiskt föredrar "Sims 2" framför "Sims 78: Kloakbyggarna", vad gör man då?

Har man en gång lagt ut pengar på ett spel ska man få behålla spelet för all framtid. Hur skulle det se ut om man köpte en iPhone 5, för att sedan, när iPhone 6 släpps, tvingas lämna igen sin iPhone 5 bara för att en ny version kommit ut på marknaden?

Du hyr endast rättigheterna att använda produkten men du äger ingenting. EA spenderar pengar på att hålla servrarna igång av en simpel anledning, när de väljer att slå igen så köper du deras nyare version av samma spel. Pirater har ingenting med detta syfte att göra.

Vill du fortsätta spela de spel som påverkas så funkar piratkopiorna prima. Fast det är såklart inte tillåtet, även om du betalt.

Medlem
Skrivet av Buio:
Skrivet av Herk:

Det är ju säkert en slags affärsidé men om jag ska vara devil's advocate så är det ju inte rimligt heller att hålla igång servrar för alla spel som någonsin släppts...

Ja, alla '11-titlarna de stänger ner nu är ju så gamla.

Haha precis. När de stänger ner för relativt nya spel har det gått för långt.

Medlem

Känns lite väl hastigt att stänga ner servrar efter 2-3 år, många kanske inte köper på releasedagen heller utan väntar några månader. Är detta vad BF3-spelarna har att vänta sig också? Inne på sista året nu då...

Medlem
Skrivet av Necroluster:

Och om man råkar tycka bättre om ett tidigare släpp i en spelserie? Om det helt plötsligt börjar gå utför med, låt säga Sims, och faktiskt föredrar "Sims 2" framför "Sims 78: Kloakbyggarna", vad gör man då?

Har man en gång lagt ut pengar på ett spel ska man få behålla spelet för all framtid. Hur skulle det se ut om man köpte en iPhone 5, för att sedan, när iPhone 6 släpps, tvingas lämna igen sin iPhone 5 bara för att en ny version kommit ut på marknaden?

Ja, då kan du ju antingen grina på om ett non issue. Eller så kan du fortsätta spela. För detta gör inte att man inte kan spela. Det enda som händer är att du inte kommer åt online content i the sims 2. Folk läser ju dock bara rubriker nu förtiden så det är ju klart att folk inte fattar. Detta är ju extremt liten del i the sims 2 så det påverkar nada.

Detta har inget med drm att göra folk.

Inaktiv

Inte direkt oväntat. Mitt hat mot EA sköt just i höjden!

Medlem
Skrivet av Buio:
Skrivet av Herk:

Det är ju säkert en slags affärsidé men om jag ska vara devil's advocate så är det ju inte rimligt heller att hålla igång servrar för alla spel som någonsin släppts...

Ja, alla '11-titlarna de stänger ner nu är ju så gamla.

Tydligen spelar ju dock 99% dom andra spelen

Medlem
Skrivet av Grön:
Skrivet av Necroluster:

Och om man råkar tycka bättre om ett tidigare släpp i en spelserie? Om det helt plötsligt börjar gå utför med, låt säga Sims, och faktiskt föredrar "Sims 2" framför "Sims 78: Kloakbyggarna", vad gör man då?

Har man en gång lagt ut pengar på ett spel ska man få behålla spelet för all framtid. Hur skulle det se ut om man köpte en iPhone 5, för att sedan, när iPhone 6 släpps, tvingas lämna igen sin iPhone 5 bara för att en ny version kommit ut på marknaden?

Du hyr endast rättigheterna att använda produkten men du äger ingenting. EA spenderar pengar på att hålla servrarna igång av en simpel anledning, när de väljer att slå igen så köper du deras nyare version av samma spel. Pirater har ingenting med detta syfte att göra.

Vill du fortsätta spela Sims 2 så funkar piratkopiorna prima. Fast det är såklart inte tillåtet, även om du betalt.

Vet du vad du också kan göra om du vill lira the sims 2? Du kan installera det från din skiva, för det går fortfarande att installera och spela utan problem....

Medlem
Skrivet av Ztreek:

Detta är varför DRM för SP spel är ett allvarligt problem.

Exakt. tyvärr är det bara vi normala som är smarta nog att förstå sånt. "dom" som bestämmer sitter på en hjärna inte större än en myras.


signatur

R.I.P The_maxx

Inaktiv
Skrivet av IceMan:
Skrivet av Ztreek:

Detta är varför DRM för SP spel är ett allvarligt problem.

Exakt. tyvärr är det bara vi normala som är smarta nog att förstå sånt. "dom" som bestämmer sitter på en hjärna inte större än en myras.

Din kommentar bör kasseras, då min förra favorit "Battlefield 2: Modern Combat" till min PS2s servrar stängdes ned av EA GAMES för cirka två-tre år sedan. Hade det sedan inte varit för dessa 'anti-DRM människor' så hade spelet aldrig fått skåda dagsljuset ett sista gång, varpå man nu kan spela mot ett par privata spelservrar.

Medlem

Haha, köper man spel av EA games så

Medlem
Skrivet av flyawaynille:

Ja, då kan du ju antingen grina på om ett non issue. Eller så kan du fortsätta spela. För detta gör inte att man inte kan spela. Det enda som händer är att du inte kommer åt online content i the sims 2. Folk läser ju dock bara rubriker nu förtiden så det är ju klart att folk inte fattar. Detta är ju extremt liten del i the sims 2 så det påverkar nada.

Detta har inget med drm att göra folk.

Jo du vet det där om att bara läsa rubrikerna...

Man tar bland annat upp NHL11...


signatur

나는 야옹 야옹 야옹 고양이 // 화나 게 하면 가만 안 둘 거야

Skrivet av flyawaynille:

Vet du vad du också kan göra om du vill lira the sims 2? Du kan installera det från din skiva, för det går fortfarande att installera och spela utan problem....

Trodde de använde den typen där du måste vara uppkopplad emot deras servrar för att spela. Budskapet i mitt inlägg var ändå det viktiga så jag redigerar bort exemplet.

Medlem
Skrivet av Necroluster:

Och om man råkar tycka bättre om ett tidigare släpp i en spelserie? Om det helt plötsligt börjar gå utför med, låt säga Sims, och faktiskt föredrar "Sims 2" framför "Sims 78: Kloakbyggarna", vad gör man då?

Har man en gång lagt ut pengar på ett spel ska man få behålla spelet för all framtid. Hur skulle det se ut om man köpte en iPhone 5, för att sedan, när iPhone 6 släpps, tvingas lämna igen sin iPhone 5 bara för att en ny version kommit ut på marknaden?

Just i The Sims 2 fall så kommer man ju kunna fortsätta att spela och tanka patcher.
Bara hemsidan som stängs ner, med alla egen uppladdade sims m.m ligger.

Medlem

Alla gnäller, jag kan lova att inte någon här inne ens spelar det här spelen online eller tänker göra det. Varför ska företagen ha onödiga kostnader för tjänster som inte används?

Medlem
Skrivet av Buio:
Skrivet av Herk:

Det är ju säkert en slags affärsidé men om jag ska vara devil's advocate så är det ju inte rimligt heller att hålla igång servrar för alla spel som någonsin släppts...

Ja, alla '11-titlarna de stänger ner nu är ju så gamla.

Har nog att göra med att det är för lite folk som spelar på dom för att det ska vara lönsamt att ha igång dom.


signatur

-^-^--^-The sound of a bat cutting through space and time-^-^--^-

Medlem
Skrivet av Ztreek:

Detta är varför DRM för SP spel är ett allvarligt problem.

Umm detta har ju inget med DRM att göra seriöst.
Vem som helst kan stänga sin tjänst för masterservers oavsett om du spelar ditt spel drm-fritt från hårddisken, jag är faktiskt sjukt förvånad att Activision fortfarande har masterservern uppe för cod1, de måste glömt den på i källaren

Det som är värre är när ditt spel blir inaktiverat helt, men att online tjänster försvinner sker förr eller senare för alla spel, dock känns det ganska taskigt av EA att stänga spel som bara är 2-4 år gamla.

Swat 4 communityn som är ganska stor med trogna fanns fick sig ju ordentligt med smisk när Gamespy stängde ner onlinetjänsten under 2012, sorgligt

Medlem
Skrivet av zauii89:
Skrivet av Ztreek:

Detta är varför DRM för SP spel är ett allvarligt problem.

Umm detta har ju inget med DRM att göra seriöst.
Vem som helst kan stänga sin tjänst för masterservers oavsett om du spelar ditt spel drm-fritt från hårddisken, jag är faktiskt sjukt förvånad att Activision fortfarande har masterservern uppe för cod1, de måste glömt den på i källaren

Det som är värre är när ditt spel blir inaktiverat helt, men att online tjänster försvinner sker förr eller senare för alla spel, dock känns det ganska taskigt av EA att stänga spel som bara är 2-4 år gamla.

Swat 4 communityn som är ganska stor med trogna fanns fick sig ju ordentligt med smisk när Gamespy stängde ner onlinetjänsten under 2012, sorgligt

Jag menade inte dessa spel per say, menade tex Skyrim, hur ska vi spela skyrim om 40 år om Steam har gått i konkurs? man MÅSTE va online på steam för att spela Skyrim.

Medlem
Skrivet av Ztreek:

Detta är varför DRM för SP spel är ett allvarligt problem.

Har man betalat för en produkt ska den fan funka livet ut eller tills man tar sönder den själv.


signatur

PC - PS4 - PS3- PS Vita - Wii U

Inaktiv
Skrivet av Ztreek:
Skrivet av zauii89:
Skrivet av Ztreek:

Detta är varför DRM för SP spel är ett allvarligt problem.

Umm detta har ju inget med DRM att göra seriöst.
Vem som helst kan stänga sin tjänst för masterservers oavsett om du spelar ditt spel drm-fritt från hårddisken, jag är faktiskt sjukt förvånad att Activision fortfarande har masterservern uppe för cod1, de måste glömt den på i källaren

Det som är värre är när ditt spel blir inaktiverat helt, men att online tjänster försvinner sker förr eller senare för alla spel, dock känns det ganska taskigt av EA att stänga spel som bara är 2-4 år gamla.

Swat 4 communityn som är ganska stor med trogna fanns fick sig ju ordentligt med smisk när Gamespy stängde ner onlinetjänsten under 2012, sorgligt

Jag menade inte dessa spel per say, menade tex Skyrim, hur ska vi spela skyrim om 40 år om Steam har gått i konkurs? man MÅSTE va online på steam för att spela Skyrim.

Steam är endast ett steg ifrån att bli en fulländad DRM-tjänst = skräp.

Medlem

Nja.. i ett spel som Skyrim kan man ju kringå det eftersom inget lagras online, problemet är ju spel som kräver någon form av data online för att fungera.

Gör er hörda och köp inte online-only singleplayer om ni inte gillar sånt här, jag gör det inte och hoppas på att dom stora utvecklarna tänker om.

Medlem
Skrivet av zauii89:

Jag menade inte dessa spel per say, menade tex Skyrim, hur ska vi spela skyrim om 40 år om Steam har gått i konkurs? man MÅSTE va online på steam för att spela Skyrim.

Du läser Steams användaravtal.

Går Steam i konkurs har du ingen laglig rätt till några av dina spel köpta där, helt oavsett om de är online eller offline spel.

Medlem
Skrivet av Buio:
Skrivet av Herk:

Det är ju säkert en slags affärsidé men om jag ska vara devil's advocate så är det ju inte rimligt heller att hålla igång servrar för alla spel som någonsin släppts...

Ja, alla '11-titlarna de stänger ner nu är ju så gamla.

En av orsakerna att inte handla på Origin. Varför tillhandahålla spel via nätet när man stänger ner spelens servrar efter 2-3 år?


signatur

Ryzen 9 5900x & RTX 3070 Ti | Nintendo Switch | PlayStation 5
PSN: DocPjotor | Steam: Gorrsnus

Inaktiv
Skrivet av Zerp:
Skrivet av zauii89:

Jag menade inte dessa spel per say, menade tex Skyrim, hur ska vi spela skyrim om 40 år om Steam har gått i konkurs? man MÅSTE va online på steam för att spela Skyrim.

Du läser Steams användaravtal.

Går Steam i konkurs har du ingen laglig rätt till några av dina spel köpta där, helt oavsett om de är online eller offline spel.

Om så är fallet.. far åt pipsvängen Steam! Det är nu slutköpt för min del. 8)

Medlem
Skrivet av Floppydick:

Nja.. i ett spel som Skyrim kan man ju kringå det eftersom inget lagras online, problemet är ju spel som kräver någon form av data online för att fungera.

Gör er hörda och köp inte online-only singleplayer om ni inte gillar sånt här, jag gör det inte och hoppas på att dom stora utvecklarna tänker om.

Absolut kan man göra det, det kan man göra i Diablo också om det var så du tänkte.. finns alltid cracks till allt, men nu menar jag en laglig lösning, borde det inte ordnas en lag att när skaparna eller tjänsten droppar support för spelet så är det fritt fram för människor att skriva över det på sin egna server eller cracka bort tvånget till online? eller lättare ändå, Skaparna släpper en DRM fri version man får ladda hem.

12
Skriv svar