Torchlight. Vad är det?

Medlem
Torchlight. Vad är det?

Mitt öga har nyligen fallit på spelserien Torchlight och nu märkte jag att Steam har julrea på spelen så jag funderar på att inskaffa dessa spel.

Jag har bara små frågor angående de två spelen.

Bör man spela det första spelet innan man spelar uppföljaren?
Kan man fortsätta spela på sin karaktär efter man klarat igenom story:n och finns det då mycket att göra?

Är det innehållsrikt och komplicerad mekanik? Alltså mycket stats, svagheter, styrkor, magier, rustningar, vapen, abilities osv. (Det är sådant jag uppskattar mest i spel)

Får man utforma sin karaktär mycket själv? Även där med stats, vapen, rustningar o så.

Vad tycker ni själva om spelet?
Tillägg gärna annan nyttig info!

Tack i förhand,


signatur

Everybody needs help.

Inaktiv

Visst man ska inte överdriva men jag tycker att Torchlight 2 var allt som Diablo 3 skulle varit. Med andra ord gillar du Diablo/titan quest(hack,slash & loot ) så kommer du älska torchlight 2.

Där inget tvång att ha spelat ettan för att kunna ge sig på tvåan. enligt mig men vill man verkligen vara hardcore o veta minsta sak så vet du vad du måste göra. Fast sen o andra sidan så finns wiki till för att fylla alla små gap.


signatur

Psn name:Demodemo222

Medlem

För att tillägga: Nej det är inte direkt några komplicerade mekanik:er, du har 4 St olika attributes som du själv får öka som du vill, väldigt bra specc mekanik, inga träd du måste följa där du väljer grenar, utan varje klass har tre olika kategorier med 7 aktiva och 3 passiva abilitys som alla kan speccas upp till ett maximum av 15 poäng (Alla aktiva abilitys höjs i Tier för var 5:e poäng, vilket ger en extra bonus) och du kan välja helt fritt mellan dessa, med undantag för lvl restriktions.

Du kan även välja 4st spells, dessa kan alla klasser använda, vilket ökar variatonen ännu mer

Här är en skill kalkylator så du förstår vad jag menar:
http://torchlight2armory.com/skill-calc?i=1#c8WRBO

Obs, scrolla ner för att se attributes, ifall du har liten skärm, in zoomat
Ang vapen så är det ganska standard, det finns X antal olika skins, dem finns i olika raritys och ger olika stats.

Ett typiskt vapen kan vara:

872,5 DPS
Slow attack speed (1,2)
Physical Damage: 523-1048
Electric damage: 174-349

1 Socket

+10%Critical hit chance
20% bonus to critical damage
+5% to ice damage
3163 Physical damage over 5 seconds

Requires lvl 100
Or
270 Strenght.

Som du märker kan vapnen ha mer en bara physical damage. (Physical, Fire, Ice, Poision och Electric)
Så bara för att ett vapen har mer dps, betyder det i sig inte att det har mer damage vs en specifik fiende.

Sen vad som sticker ut, men som även imo är awesome, är att det går att använda ett vapen oavsett om man är för låg lvl för vapnet, men då krävs det att man har rätt stats.

Det ända jag inte gillar, och som jag tyckte D3 gjorde bättre, är att abilitys baseras på vapen DPS ist för Vapen Damage.

Exempel, Deals 120% of weapon DPS.

Så i princip är det alltid bättre att ta vapen med hög dps, när det kommer till abilitys, vilket inte var fallet i D3.

I D3 så var abilitys damage baserad på vapnets Damage, och vad det gjorde var att man ibland kunde ta ett vapen med sämre DPS, men mer damage.

Exempel: antingen dual wielda 2st Crossbows som hade 100DPS, gjorde 50damage per skott och hade 0,5 i attack cooldown,
Eller ta ett twå handad crossbow som bara hade 80 DPS men gjorde 80 damage per skott och hade 1,0 i attack cooldown.

så tar vi en Ability som gjorde 200% weapon damage och 50 mana.

2st Crossbows skulle göra 200 damage och förbruka 100 mana på en sekund.

Medans en två handad crossbow skulle göra 160 Damage men bara förbruka 50 mana, på en sekund.

(Det kunde alltså vara värt att använda ett vapen med sämre DPS, då det kanske skulle göra med damage per mana förbrukad)

Ursäkta för att det är slarvigt skrivet, börjar bli trött


signatur

Rwa?

Medlem
Skrivet av Apministern:

Mitt öga har nyligen fallit på spelserien Torchlight och nu märkte jag att Steam har julrea på spelen så jag funderar på att inskaffa dessa spel.

Jag har bara små frågor angående de två spelen.

Bör man spela det första spelet innan man spelar uppföljaren?
Kan man fortsätta spela på sin karaktär efter man klarat igenom story:n och finns det då mycket att göra?

Är det innehållsrikt och komplicerad mekanik? Alltså mycket stats, svagheter, styrkor, magier, rustningar, vapen, abilities osv. (Det är sådant jag uppskattar mest i spel)

Får man utforma sin karaktär mycket själv? Även där med stats, vapen, rustningar o så.

Vad tycker ni själva om spelet?
Tillägg gärna annan nyttig info!

Tack i förhand,

Har för mig att det finns demoversioner tillgängliga på Steam för både Torchlight och Torchlight II, så varför inte prova själv och se vad du tycker?

SE

Medlem

Du behöver inte spela första spelet då tvåan har en snabb "detta har hänt" när du startar kampanjen.

Det är ju inget hardcore rpg utan ett "lootfest action rpg" (som tex. Diablo, Sacred och Titan Quest) så förvänta dig inte någon NWN / BG klass på "utformningen av karaktären".
Visst, du hittar/köper div. vapen och armour och du får själv lägga ut stat och ability points.

Men kör du på dom högre svårighetsgraderna så blir det genast lite mer komplicerat och man kan inte bara trycka "random trycka" sig igenom spelet.

För övrigt finns det fyra klasser som alla har en egen "twist", tex. Engineerns attacker laddar upp en "charge bar" som sedan boostar andra attacker.

Som shaved sa, pröva demot på steam.

Lycka till
Myta


signatur

"Do Protons have mass?
I didn't even know they're catholic.." - Andy, Fallout 3

Medlem

Man kan ju alltid undra var Mac versionen har tagit vägen...? Lovade dom inte den typ en månad efter släpp eller nåt sånt?


signatur

Submission is for the weak

1
Skriv svar