Coop(!), level 1 och lite annat!

Medlem
Coop(!), level 1 och lite annat!

Så, vi lyckades utan några som helst tekniska problem att spela lokal-coop, fyra spelare, var av tre satt på 360-kontroller och en på tangentbord. Vi spelade hela level 1, som egentligen borde benämnas som våning 1.

Här nedan är lite videos som jag frapsade, när vi spelar 4st, 2st och sedan jag själv. Vad vi märkte när vi spelade flera var att vi måste jobba in mer information i spelet, vilka som är vilka, bättre hit-feedback och lite sådant. Det blir nämligen väldigt rörigt och det är lätt att man tror man är någon annan bland alla effekter och allt spring.

4 Players!

Jag, Niklas, Jonatan och Sebastian (som tog bussen ner från Härnösand för 6 minutes of fame, spela bomberman 2 och kolla på slottet).
Här kan man även se en massa olika skills användas, från Chain-lightning, Heal all, Meteor-strike och Charge.

2 Players

Bara jag och Niklas, helt klart mer koncentrerat spelande.

1 Player

Spelar sedan själv med paladinen, detta är vad "singleplayer" är mer eller mindre, samma fast med en hjälte. Betydligt lugnare tempo, här ser man en tidig variant på våran tabb-karta med.

Lite level design...
Det tar inte så lång tid att spela första våningen - den är inte så jättestor. Det finns dock flera ställen på den som man kan se, men inte komma åt. För att komma till dessa ställen så måste man gå via trappor från våning två. T ex för att komma till den första försäljaren som står bakom några stenpelare på F1, så måste du trycka på en knapp som du kommer åt via F2. Det kan vara lite rörigt, men man förstår bättre när man spelar! Nedan är två bilder som visar hela F1 och sedan med lite förklarande text över.

http://zfight.com/misc/images/hammerwatch/2013/january/floor_1_clean_01012013_small.png
Våning 1, som den ser ut just nu, kommer troligen inte ändras så mycket framöver.

http://zfight.com/misc/images/hammerwatch/2013/january/floor_1_guide_01012013_small.png
Samma, fast med lite guidetext, får jobba på mina "prima-skills" lite med tror jag

Det är lite så här jag kommer jobba med level designen i spelet, en "Akt" består av 3 våningsplan som man kan röra sig fritt mellan och göra saker som ibland påverkar andra våningar och sådant. En akt slutar med en stor boss, sedan är man klar med den akten.

Lite fiender...
Det kommer finnas en massa fiender i spelet, olika typer. Vissa av dessa kommer ha varianter på sig, förutom den normala då. Det kommer vara en liten snabb och sedan en "elit", som har många ggr hälsan av den vanliga, den är helt enkelt lite mer bepansrad. Iden kommer från t ex Diablo, där det ibland kommer (ofta) lila "Champions" som tål väldigt mycket mer och är betydligt jobbigare därför.

Fästning och fluglarv, stora sådana, det är nästan overkligt.

Vad jag har gjort är att bara sätta taggar på elitvarianterna, tidigare testade jag att göra en glow och en lampa under, man kan se det på maggot_1 i slutet av 4P och 2P filmerna, men det blev inget bra, varför skriver jag i ett senare inlägg.

Ps. Alla effekter och sådant, som ni så tydligt ser i 4P-videon, är så klart temporära saker som inte är klara, det skall inte vara så att Heal All är en stor grön blobb, eldbollarna skall inte bli lila i mörker, meteorerna skall man se tydligare etc. Jag började skriva ett helt segment om detta, men det är bättre jag tar det en annan gång. Jag förklarar detta mest för att jag har fått göra det nu ett par ggr till olika personer som sett videon

#blogg


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem
Coop(!), level 1 och lite annat!

Jäklar det här ser ju riktigt kul ut, planerar ni fler tilesets för dungeons? Är dungeons random eller statiska? (Antar att dungeons är statiska om man läser stycket level design)

Medlem
Skrivet av Floppydick:

Jäklar det här ser ju riktigt kul ut, planerar ni fler tilesets för dungeons? Är dungeons random eller statiska? (Antar att dungeons är statiska om man läser stycket level design)

Verkligen, det kommer vara 4 helt olika teman, prison (detta), armory, archives och chambers.

Just nu är ju alla dungeons statiska, inte för att vi inte gillar dungeons som är random, bara att vi måste bygga så här för att kunna ha bättre kontroll. Vi har pratat om att ha ett system där man kan ha segment som byts ut och sådant, random, men det blir en senare fråga, det är mycket jobb med det med.

Vi är ju bara två som gör spelet och det är mycket grafik och levels som skall göras!


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

1
Skriv svar