Action för fyra i indiespelet Hammerwatch

Robot
Action för fyra i indiespelet Hammerwatch

Lika delar Magicka som Diablo möter du i det svenska indiespelet med plats för fyra framför skärmen.

#hammerwatch, #diablo-iii, #magicka


Medlem
Action för fyra i indiespelet Hammerwatch

Det är från vad jag såg av det ett vanligt hack n slash dungeon crawler med olika klasser. Ok att likna det med diablo när det gäller det, men jag såg inget som skulle kunna jämföras med Magicka i detta avseende.

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av Winzi:

Det är från vad jag såg av det ett vanligt hack n slash dungeon crawler med olika klasser. Ok att likna det med diablo när det gäller det, men jag såg inget som skulle kunna jämföras med Magicka i detta avseende.

Lokal coop för fyra spelare? Isometriskt. osv?


signatur
Medlem
Skrivet av Winzi:

Det är från vad jag såg av det ett vanligt hack n slash dungeon crawler med olika klasser. Ok att likna det med diablo när det gäller det, men jag såg inget som skulle kunna jämföras med Magicka i detta avseende.

Skämtar du?

Medlem

Ser lovande ut tycker jag, lyckönskningar!

Medlem

Hahah fan va coolt!! Do want!

Medlem

Ingen annan som börjar bli lite less på generic-indie-pixelgraphixz?

Medlem
Skrivet av B-strm:

Ingen annan som börjar bli lite less på generic-indie-pixelgraphixz?

Nope, har än så länge inte hakat på trenden att ogilla spel och påpeka för andra hur mycket jag ogillar dom!

Medlem
Skrivet av Winzi:

Det är från vad jag såg av det ett vanligt hack n slash dungeon crawler med olika klasser. Ok att likna det med diablo när det gäller det, men jag såg inget som skulle kunna jämföras med Magicka i detta avseende.

Håller ju nog med, såg ingen absolut-inte-en-vampyr som hette Vlad liksom.

Medlem

Påminde mig om Realm of the Mad God, verkar ju vara lokal coop i detta dock och det gillas väldigt mycket!

Medlem

Gauntlet ftw


signatur

<allt jag skriver är mina åsikter och ni behöver varken hålla med eller säga emot>

Skrivet av Ankh:

Gauntlet ftw

Ha ! presis vad jag ochså tänkte så fort jag såg klippet


signatur

För det mesta bakbinds Troubadix och förses med munkavle .

Medlem

Vi har ju verkligen sneglat mest mot gauntlets simpla regler, sedan har det så klart varit svårt att hålla sig borta från nya moderna features, som t ex mana.

Skall lägga upp en komplett lista på features nästa gång jag bloggar om spelet tror jag.


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:
Skrivet av Winzi:

Det är från vad jag såg av det ett vanligt hack n slash dungeon crawler med olika klasser. Ok att likna det med diablo när det gäller det, men jag såg inget som skulle kunna jämföras med Magicka i detta avseende.

Lokal coop för fyra spelare? Isometriskt. osv?

Visst om man vill se det såååååååååååååå brett ja, men det finns ju knappt något lootsystem (mer än typ stav + vapen) i Magicka, blandningen av element för spells som gjorde hela spelet finns ju inte heller i detta spel.
Jag tänkte det mer åt typen av spel och spelstil mer än det grundliga 4p coop och en isometrisk vy.
Jag menar isf skulle man ju kunna likna detta spel till nästan vilket spel som helst med de 2 kombinationerna.

Ankh gave ett bättre exempel på en liknelse istället för Magicka dock, Gauntlet.

Medlem

Den där MR CAPS har ändå en viss poäng...

Skämt åsido, jag förstår inte riktigt grejen med det här spelet, det ser väldigt gammalt ut i grafiken och inte det minsta originellt. Men det kan nog vara kul ändå om det är snyggt och ett gediget hantverk. Alla spel måste ju inte komma med en massa nytt för att vara roliga. Och om det är ett tvåmannaprojekt är det ju imponerande.

För mig som inte riktigt gillar genren så värst utan mest tycker att det blir enformigt (även om det är kul att spela flera i denna sortens spel) efter ett tag att hugga och slå på alla monster så blir det svårt att motivera att spela igenom såna här spel om de inte har något alldeles extra att komma med dock.

Medlem

Eller, hugga och slå, är ju även en massa magier som kastas. Men poängen är att jag tycker att den här sortens spel lätt blir tjatiga och att de för mig som ej kan genren så väl liknar varandra väldigt mycket.

Medlem

Kan ju tillägga att de enda spel jag spelat i genren är nåt gammalt Baldurs Gate : Dark Alliancespel, Champions of Norrath och Dungeon Siege III, tror jag. DS III var riktigt bra, t.o.m. jag såg kvaliteterna i det. Atmosfären, storyn, klasserna som kompletterade varandra, roliga sidospår. Och kompromisslöst svårt. För mig alltså Men det kändes rent allmänt som ett väldigt traditionellt spel som inte gjorde några eftergifter för att locka till sig en ny publik, utan istället förfinade genren för att behålla den gamla publiken. Men som sagt, har inte mycket erfarenhet av genren, som normalt inte är så kul för mig. Dungeon Siege III kunde dock jag uppskatta(men ni kanske är kräsnare?Kanske är jag som inte vet hur bra genrens bästa spel kan vara). Kanske mest för att jag gillade stämningen i det. Sen blev det aldrig av att jag spelade färdigt det. jag var hooked, men sen tappade spelet sin krok om mig och efter några dagar blev det inte av att jag nappade igen. Då hade jag så att säga simmat vilse i stimmet av spel och fått vittring för andra beten.

Det är ju ofta så när man sitter med spel som har lite längre kampanjer med lite mer story, att har man väl kommit in i det så spelar man det, men går det några dagar utan att man spelar vidare så är man inte inne i kampanjen längre, då är det roligare att börja på något nytt än att hoppa in i ett spels kampanjs mitt. Lite som med böcker också, jag kastar mig inte in i en boks femte kapitel om jag har tagit en paus med boken i två veckor, för då har jag "kommit ur" handlingen eller hur man ska säga.

Medlem
Skrivet av Hipshot:

Vi har ju verkligen sneglat mest mot gauntlets simpla regler, sedan har det så klart varit svårt att hålla sig borta från nya moderna features, som t ex mana.

Skall lägga upp en komplett lista på features nästa gång jag bloggar om spelet tror jag.

Ett spontant intryck från mig som inte kan genren så väl är att ljudeffekterna blir otroligt monotona om man kikar på klippet. Det problemet är väl knappast unikt för just hack n´slash-spel men det blir väldigt påtagligt. Nästan lite irriterande (om man inte spelar själv och är mer inne i spelet, då kanske det inte gör lika mycket trots allt men om man tittar på spelet i ett klippblir det jobbigt). Och för en ickespelare låter det nog väldigt mycket som ett spel, i negativ bemärkelse (om du förstår hur jag menar).

Men det är kanske svårt att göra så mycket åt det (även med en stor budget). En pilbåge eller ett svärd låter ju som de låter och de låter ungefär likadant varje gång.

Det var menat som konstruktiv kritik. Men det kanske är svårt att göra så mycket annorlunda. Det ligger väl i genrens natur att vara lite monoton också kanske?

Medlem
Skrivet av Banjo:
Skrivet av Hipshot:

Vi har ju verkligen sneglat mest mot gauntlets simpla regler, sedan har det så klart varit svårt att hålla sig borta från nya moderna features, som t ex mana.

Skall lägga upp en komplett lista på features nästa gång jag bloggar om spelet tror jag.

Ett spontant intryck från mig som inte kan genren så väl är att ljudeffekterna blir otroligt monotona om man kikar på klippet. Det problemet är väl knappast unikt för just hack n´slash-spel men det blir väldigt påtagligt. Nästan lite irriterande (om man inte spelar själv och är mer inne i spelet, då kanske det inte gör lika mycket trots allt men om man tittar på spelet i ett klippblir det jobbigt). Och för en ickespelare låter det nog väldigt mycket som ett spel, i negativ bemärkelse (om du förstår hur jag menar).

Men det är kanske svårt att göra så mycket åt det (även med en stor budget). En pilbåge eller ett svärd låter ju som de låter och de låter ungefär likadant varje gång.

Det var menat som konstruktiv kritik. Men det kanske är svårt att göra så mycket annorlunda. Det ligger väl i genrens natur att vara lite monoton också kanske?

Jag har aldrig tänkt på att ljudet kan bli enformigt på det sättet, man märker det inte när man spelar.
Testade att tänka på det när jag spelade, men jag störde mig inte alls på, testade även när jag spelade torchlight, tänkte inte på det där heller faktiskt, även om det är samma där, många ljud är lika som spelas hela tiden.

Det är kanske som du säger, det ligger i genrens natur, hmm...


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem
Skrivet av Hipshot:

Jag har aldrig tänkt på att ljudet kan bli enformigt på det sättet, man märker det inte när man spelar.
Testade att tänka på det när jag spelade, men jag störde mig inte alls på, testade även när jag spelade torchlight, tänkte inte på det där heller faktiskt, även om det är samma där, många ljud är lika som spelas hela tiden.

Det är kanske som du säger, det ligger i genrens natur, hmm...

Ett knep är väl att variera uppspelningshastigheten på effekterna litegranna så att det blir subtila skillnader? typ peew peeew pew

Kräver säkert en del jobb att få till dock.

Medlem
Skrivet av Floppydick:
Skrivet av Hipshot:

Jag har aldrig tänkt på att ljudet kan bli enformigt på det sättet, man märker det inte när man spelar.
Testade att tänka på det när jag spelade, men jag störde mig inte alls på, testade även när jag spelade torchlight, tänkte inte på det där heller faktiskt, även om det är samma där, många ljud är lika som spelas hela tiden.

Det är kanske som du säger, det ligger i genrens natur, hmm...

Ett knep är väl att variera uppspelningshastigheten på effekterna litegranna så att det blir subtila skillnader? typ peew peeew pew

Kräver säkert en del jobb att få till dock.

Nu är det så.

Vi testar och ser hur det funkar, man måste tweaka detta lite med, men så här initialt så är det en ganska cool sak faktiskt.


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem
Skrivet av Floppydick:
Skrivet av B-strm:

Ingen annan som börjar bli lite less på generic-indie-pixelgraphixz?

Nope, har än så länge inte hakat på trenden att ogilla spel och påpeka för andra hur mycket jag ogillar dom!

Jag trodde sånt hette att ha en åsikt

Medlem
Skrivet av Hipshot:

Vi har ju verkligen sneglat mest mot gauntlets simpla regler, sedan har det så klart varit svårt att hålla sig borta från nya moderna features, som t ex mana.

Skall lägga upp en komplett lista på features nästa gång jag bloggar om spelet tror jag.

Snabb fråga: Har det handkontroll-stöd?

Medlem
Skrivet av DarkZide8:
Skrivet av Floppydick:
Skrivet av B-strm:

Ingen annan som börjar bli lite less på generic-indie-pixelgraphixz?

Nope, har än så länge inte hakat på trenden att ogilla spel och påpeka för andra hur mycket jag ogillar dom!

Jag trodde sånt hette att ha en åsikt

Inget fel på att ha en åsikt - dock brukar internet snabbt fyllas av inlägg av folk som avskyr något så mycket att de känner sig tvingade att dela med sig av sitt hat. Väldigt ofta att folk lägger ner tid att skriva inlägg om hur ointressant något är i deras ögon - istället för att göra det som annars är det mest naturliga om man finner något ointressant - dvs strunta i nyheten helt.


signatur

<allt jag skriver är mina åsikter och ni behöver varken hålla med eller säga emot>

Medlem
Skrivet av Ankh:
Skrivet av DarkZide8:
Skrivet av Floppydick:
Skrivet av B-strm:

Ingen annan som börjar bli lite less på generic-indie-pixelgraphixz?

Nope, har än så länge inte hakat på trenden att ogilla spel och påpeka för andra hur mycket jag ogillar dom!

Jag trodde sånt hette att ha en åsikt

Inget fel på att ha en åsikt - dock brukar internet snabbt fyllas av inlägg av folk som avskyr något så mycket att de känner sig tvingade att dela med sig av sitt hat. Väldigt ofta att folk lägger ner tid att skriva inlägg om hur ointressant något är i deras ögon - istället för att göra det som annars är det mest naturliga om man finner något ointressant - dvs strunta i nyheten helt.

Är det inte bättre att det kommer ut att folk tycker att sak A ser ointressant för dem eftersom det innehåller en massa av sak B t.ex? Ingetting som han sa var särskilt hatiskt. Han bara förmedla att han är trött på generisk pixelgrafik, vilket spelet faktiskt har.

Medlem
Skrivet av DarkZide8:
Skrivet av Ankh:
Skrivet av DarkZide8:
Skrivet av Floppydick:
Skrivet av B-strm:

Ingen annan som börjar bli lite less på generic-indie-pixelgraphixz?

Nope, har än så länge inte hakat på trenden att ogilla spel och påpeka för andra hur mycket jag ogillar dom!

Jag trodde sånt hette att ha en åsikt

Inget fel på att ha en åsikt - dock brukar internet snabbt fyllas av inlägg av folk som avskyr något så mycket att de känner sig tvingade att dela med sig av sitt hat. Väldigt ofta att folk lägger ner tid att skriva inlägg om hur ointressant något är i deras ögon - istället för att göra det som annars är det mest naturliga om man finner något ointressant - dvs strunta i nyheten helt.

Är det inte bättre att det kommer ut att folk tycker att sak A ser ointressant för dem eftersom det innehåller en massa av sak B t.ex? Ingetting som han sa var särskilt hatiskt. Han bara förmedla att han är trött på generisk pixelgrafik, vilket spelet faktiskt har.

Det var inte direkt menat mot honom utan snarare överlag.


signatur

<allt jag skriver är mina åsikter och ni behöver varken hålla med eller säga emot>

Medlem
Skrivet av DarkZide8:

Är det inte bättre att det kommer ut att folk tycker att sak A ser ointressant för dem eftersom det innehåller en massa av sak B t.ex? Ingetting som han sa var särskilt hatiskt. Han bara förmedla att han är trött på generisk pixelgrafik, vilket spelet faktiskt har.

Det är en sak att uttrycka konstruktiv kritik, som den med ljudeffekterna ovan, en annan att bara göra ett uttalande som att man är trött på en viss typ av grafisk stil i allmänhet, det är som att jag skulle kommentera i nyheter om MOBA spel att jag är trött på MOBA spel, jaha vad tjänar det för syfte annat än att irritera dom som tycker om MOBA spel?

Jag tycker liksom många andra om 16bitars looken på spel, ska vi ha en debatt om pixelarts vara eller inte vara i en nyhet för ett specifikt spel? Det tycker jag är upp till utvecklaren att bestämma, det finns gott om spel för att man ska kunna välja utifrån preferenser. Sen kan man alltid om man vill diskutera grafik i allmänhet, med mer konstruktiva inlägg i en tråd som handlar om just det.

Ingen hindrar hur som helst honom att posta det han postar för det bryter inte mot reglerna, precis som mitt svar inte heller gjorde.

Medlem
Skrivet av DarkZide8:
Skrivet av Hipshot:

Vi har ju verkligen sneglat mest mot gauntlets simpla regler, sedan har det så klart varit svårt att hålla sig borta från nya moderna features, som t ex mana.

Skall lägga upp en komplett lista på features nästa gång jag bloggar om spelet tror jag.

Snabb fråga: Har det handkontroll-stöd?

Japp, när vi spelade nu, så spelade vi med 3st 360kontroller och en på tangentbord.

Just nu är det bara 360kontrollerna som funkar, men sedan kommer väl alla kontroller funka, man kan ju mappa knappar hur man vill med, så ja...


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem
Skrivet av Floppydick:
Skrivet av DarkZide8:

Är det inte bättre att det kommer ut att folk tycker att sak A ser ointressant för dem eftersom det innehåller en massa av sak B t.ex? Ingetting som han sa var särskilt hatiskt. Han bara förmedla att han är trött på generisk pixelgrafik, vilket spelet faktiskt har.

Det är en sak att uttrycka konstruktiv kritik, som den med ljudeffekterna ovan, en annan att bara göra ett uttalande som att man är trött på en viss typ av grafisk stil i allmänhet, det är som att jag skulle kommentera i nyheter om MOBA spel att jag är trött på MOBA spel, jaha vad tjänar det för syfte annat än att irritera dom som tycker om MOBA spel?

Jag tycker liksom många andra om 16bitars looken på spel, ska vi ha en debatt om pixelarts vara eller inte vara i en nyhet för ett specifikt spel? Det tycker jag är upp till utvecklaren att bestämma, det finns gott om spel för att man ska kunna välja utifrån preferenser. Sen kan man alltid om man vill diskutera grafik i allmänhet, med mer konstruktiva inlägg i en tråd som handlar om just det.

Ingen hindrar hur som helst honom att posta det han postar för det bryter inte mot reglerna, precis som mitt svar inte heller gjorde.

Vad syftet är? Att han förmedlar sin åsikt, en åsikt som t.ex en. spelutvecklare (eller vem som helst) kan läsa när de läser den här nyheten och veta vad folk (eller nu just han) känner för ett spel med pixel-grafik. Det är anledning nog. Känns förövrigt dumt att försöka förmedla att man inte är så förtjust i pixel-grafik i en annan nyhet om ett spel som inte är i pixel-grafik. Här känns det ju iaf on-topic

1
Skriv svar