EA släcker ner onlineservrar

Inaktiv

EA alltså, ni gör er så älskvärda gång på gång.

Medlem
Skrivet av Herk:
Skrivet av Buio:
Skrivet av Herk:

Det är ju säkert en slags affärsidé men om jag ska vara devil's advocate så är det ju inte rimligt heller att hålla igång servrar för alla spel som någonsin släppts...

Ja, alla '11-titlarna de stänger ner nu är ju så gamla.

Tydligen spelar ju dock 99% dom andra spelen

säger man*

Medlem
Skrivet av Necroluster:

Och om man råkar tycka bättre om ett tidigare släpp i en spelserie? Om det helt plötsligt börjar gå utför med, låt säga Sims, och faktiskt föredrar "Sims 2" framför "Sims 78: Kloakbyggarna", vad gör man då?

Har man en gång lagt ut pengar på ett spel ska man få behålla spelet för all framtid. Hur skulle det se ut om man köpte en iPhone 5, för att sedan, när iPhone 6 släpps, tvingas lämna igen sin iPhone 5 bara för att en ny version kommit ut på marknaden?

Samma sak gäller elektronik numera,saker går sönder idag utav en anledning och det är för att man skall löpa en ny produkt tidigare än vad man annars behövt.

Medlem
Medlem
Skrivet av Ztreek:
Skrivet av Floppydick:

Nja.. i ett spel som Skyrim kan man ju kringå det eftersom inget lagras online, problemet är ju spel som kräver någon form av data online för att fungera.

Gör er hörda och köp inte online-only singleplayer om ni inte gillar sånt här, jag gör det inte och hoppas på att dom stora utvecklarna tänker om.

Absolut kan man göra det, det kan man göra i Diablo också om det var så du tänkte.. finns alltid cracks till allt, men nu menar jag en laglig lösning, borde det inte ordnas en lag att när skaparna eller tjänsten droppar support för spelet så är det fritt fram för människor att skriva över det på sin egna server eller cracka bort tvånget till online? eller lättare ändå, Skaparna släpper en DRM fri version man får ladda hem.

Tror jag inte de vill. De vill sälja nya spel. Så kallade uppföljare.


signatur

Det var detta...

ELF
Medlem
Skrivet av Zerp:
Skrivet av zauii89:

Jag menade inte dessa spel per say, menade tex Skyrim, hur ska vi spela skyrim om 40 år om Steam har gått i konkurs? man MÅSTE va online på steam för att spela Skyrim.

Du läser Steams användaravtal.

Går Steam i konkurs har du ingen laglig rätt till några av dina spel köpta där, helt oavsett om de är online eller offline spel.

Nu tror jag inte Steam skulle gå i konkurs på VÄLDIGT länge. Men det är just pga att man inte kan installera spelen offline aka installera dem, göra backup och installera när man vill vare sig det finns internetförbindelse eller ej som jag har slutat köpa spel på Steam.


signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Medlem

Det dom vill säga är egentligen "Köp våra nya spel eller GTFO"

Medlem
Skrivet av Ztreek:

Detta är varför DRM för SP spel är ett allvarligt problem.

Det har väl inget med detta att göra?

Medlem

Hur skulle det vara för EA att ha stabila spelservrar för dom nyaste spelen?

"Ett lovande spel blir sämre om det står EA på omslaget"

Medlem
Skrivet av Domitianus:

Känns lite väl hastigt att stänga ner servrar efter 2-3 år, många kanske inte köper på releasedagen heller utan väntar några månader. Är detta vad BF3-spelarna har att vänta sig också? Inne på sista året nu då...

Neeeeej!

Medlem

Hur många av er som gnäller sitter och spelar t ex Fifa 11 eller de andra spelen online?

Medlem

"Ja dessa är svåra och komplicerade beslut som tänkt igenom från alla möjliga vinklar och man kan säga att..."

En timme tidigare:

- Ok, nytt år nu, stäng ner allt som är 11 och tidigare.


signatur

Har jag drabbats av PMA? Positiv Mental Attityd.

Medlem

så länge inte steam får för sig att ta bort alla mina spel från 2012 och tidigare

Medlem
Skrivet av Necroluster:

Och om man råkar tycka bättre om ett tidigare släpp i en spelserie? Om det helt plötsligt börjar gå utför med, låt säga Sims, och faktiskt föredrar "Sims 2" framför "Sims 78: Kloakbyggarna", vad gör man då?

Har man en gång lagt ut pengar på ett spel ska man få behålla spelet för all framtid. Hur skulle det se ut om man köpte en iPhone 5, för att sedan, när iPhone 6 släpps, tvingas lämna igen sin iPhone 5 bara för att en ny version kommit ut på marknaden?

jag ska helt klart köpa sims 78 : kloakbyggarna när det släpps

Medlem
Skrivet av Raklödder:
Skrivet av Zerp:
Skrivet av zauii89:

Jag menade inte dessa spel per say, menade tex Skyrim, hur ska vi spela skyrim om 40 år om Steam har gått i konkurs? man MÅSTE va online på steam för att spela Skyrim.

Du läser Steams användaravtal.

Går Steam i konkurs har du ingen laglig rätt till några av dina spel köpta där, helt oavsett om de är online eller offline spel.

Om så är fallet.. far åt pipsvängen Steam! Det är nu slutköpt för min del. 8)

Skrivet av Raklödder:
Skrivet av Zerp:
Skrivet av zauii89:

Jag menade inte dessa spel per say, menade tex Skyrim, hur ska vi spela skyrim om 40 år om Steam har gått i konkurs? man MÅSTE va online på steam för att spela Skyrim.

Du läser Steams användaravtal.

Går Steam i konkurs har du ingen laglig rätt till några av dina spel köpta där, helt oavsett om de är online eller offline spel.

Om så är fallet.. far åt pipsvängen Steam! Det är nu slutköpt för min del. 8)

Fast det är en såpass långsökt tanke att det gör ont i hela kroppen, det är ungefär som att säga att om internet stängs ner kan vi ju inte kommunicera och alla våra elektriska maskiner blir oanvändbara. När du köper varor i verkliga livet också finns risken att företag konkar och att garanti inte gäller beroende på avtal.

Chansen att steam skulle gå i konkurs eller läggas ner är så otroligt liten och även om det skulle ske, tror jag nog de skulle låsa upp det mesta i en ren gest. Helt ärligt jag har säkert 200+ spel på steam och om det konkar om 20 år inte fan bryr jag mig om de spel jag köpte idag.., man får ha lite verklighetsperspektiv.

Folk förväntar sig någon slags overklig garanti , vilket är helt absurt.

Medlem
Skrivet av Ichabod:

Hur många av er som gnäller sitter och spelar t ex Fifa 11 eller de andra spelen online?

Fast handlar det verkligen om det? För mig är detta en principfråga. Börjar man tumma på något är det lätt att man börjar tumma på något mer.


signatur

Have a good time!

Medlem

Vad ersätter slaget om Midgård 2 som stängdes ner förra året? Fu EA

Medlem

Spelade aldrig The Sims 2 online.


signatur

////Mr.Waterboy
Frukta inte vapnet, frukta bossen som använder det.

Medlem

Nuförtiden hyr man bara ett spel på obestämd tid. När som helst kan utvecklarn få för sig att nu äre slut på det roliga å då äre tack å hej... Skitkul...

Medlem
Skrivet av oDIRTDIVERo:

Nuförtiden hyr man bara ett spel på obestämd tid. När som helst kan utvecklarn få för sig att nu äre slut på det roliga å då äre tack å hej... Skitkul...

På sätt och vis så har det väl ALLTID varit så?

Man har ju iallafall ALLTID bara betalat för rättigheten att få ANVÄNDA ett spel. Sedan så är väl dessa rättigheter mer eller mindre fria från spel till spel.

Medlem

Huvudsaken är att man vet hur förutsättningarna ser ut när man köper spelet. Hade EA sagt att spelen skulle fungera online i fem år och sedan stängt dess servrar efter två år hade det ju varit riktigt fult gjort. Kanske olagligt också, avtalsbrott? Nu står det väl i deras användarvillkor som man ska läsa igenom att servrarna kan stängas ner när det behagar EA antar jag.

Men hur många gör det egentligen när man precis har skaffat ett nytt spel och ivrigt vill ut på nätet och spela mot andra? Vem läser dussintals sidor juridisk text som man sedan ändå inte har någon som helst möjlighet att påverka villkoren och punkterna i? Det är inte direkt så att om jag vägrar godkänna användaravtalet så kan jag ringa EA och så kan vi komma överens om nya användarvillkor som endast gäller mellan mig och dem. Det är inte direkt jämbördiga parter precis.

Men som sagt, huvudsaken är att man inte ändrar i några avtalsvillkor i efterhand. Det vore ju rätt illa.

Medlem
Skrivet av IceMan:
Skrivet av Ztreek:

Detta är varför DRM för SP spel är ett allvarligt problem.

Exakt. tyvärr är det bara vi normala som är smarta nog att förstå sånt. "dom" som bestämmer sitter på en hjärna inte större än en myras.

Ok? Vänligen förklara vad DRM har med detta att göra.


signatur

Hemsida: www.ombd.se
Discord: https://discord.gg/yrShMAg
Server: Squad Europe (serverpartners med adminbehörighet)
Besök gärna Sveriges äldsta Squadklan med cirka 50 selekterade soldater. Många med militär erfarenhet. Vi satsar stort på gemenskap!
Åldersgräns: 25 år

Medlem

EAs Sport-titlar kommer bara med onlinefunktionalitet i 2 år? Borde fan stå på kartongen isåfall.


signatur

subterranean homesick alien

Medlem
Skrivet av Preed:

EAs Sport-titlar kommer bara med onlinefunktionalitet i 2 år? Borde fan stå på kartongen isåfall.

Det är inte direkt så att det finns någon bestämd tidsgräns, utan de plockar bort stödet lite när de känner för det. Men som konsument kunde man absolut få tydligare information om detta. Visserligen lär det nog stå i användaravtalet nånstans att onlinefunktionen är tidsbegränsad (eller liknande vag formulering), men det är väldigt långt och få läser igenom det (se min tidigare och längre kommentar) i ivern att börja spela.

NHL 07 kunde man spela i längre än 2 år dock, kommer ihåg att jag spelade det 2010 (typ). Det spelet kom ju 2006 redan. Och minns jag inte fel så kunde man spela NHL 10 för inte så länge sedan. Känns som att EA blir snabbare och snabbare med att plocka bort stödet. Men det baseras kanske mer på antalet aktiva användare än på hur gammalt spelet är.

EA borde besvara eventuell kritik direkt på sin facebooksida tycker jag, eller om FZ eller någon annan ringer upp dem för en kommentar. Om nu Sverigefilialen ens har något att säga om det hela.

Medlem
Skrivet av Banjo:
Skrivet av Preed:

EAs Sport-titlar kommer bara med onlinefunktionalitet i 2 år? Borde fan stå på kartongen isåfall.

Det är inte direkt så att det finns någon bestämd tidsgräns, utan de plockar bort stödet lite när de känner för det. Men som konsument kunde man absolut få tydligare information om detta. Visserligen lär det nog stå i användaravtalet nånstans att onlinefunktionen är tidsbegränsad (eller liknande vag formulering), men det är väldigt långt och få läser igenom det (se min tidigare och längre kommentar) i ivern att börja spela.

NHL 07 kunde man spela i längre än 2 år dock, kommer ihåg att jag spelade det 2010 (typ). Det spelet kom ju 2006 redan. Och minns jag inte fel så kunde man spela NHL 10 för inte så länge sedan. Känns som att EA blir snabbare och snabbare med att plocka bort stödet. Men det baseras kanske mer på antalet aktiva användare än på hur gammalt spelet är.

EA borde besvara eventuell kritik direkt på sin facebooksida tycker jag, eller om FZ eller någon annan ringer upp dem för en kommentar. Om nu Sverigefilialen ens har något att säga om det hela.

Man tror ju att dom skall stänga ner servrarna när folk slutar spela, det är ju det som är det otalade avtalet. Men om man stänger ner servrar för att sälja sina nyare titlar istället, då tycker jag att man har en skyldighet att säga något till folk som köper det.

Många köper ju bara spel som Fifa för att spela online, om då EA planerar att stänga ner spelet om två år direkt så tycker jag dom har en skyldighet att säga det tydligt. Det skulle ju kunna vara så att det bara inte är tillräckligt med spelare. Fast det har jag faktiskt väldigt svårt att tro.

Självklart skall något så stort som att värdet i det du köper för 600kr inte kommer att finnas längre om 2-3 år stå på en tydligare plats än i avtalet.


signatur

subterranean homesick alien

Medlem
Skrivet av Preed:
Skrivet av Banjo:
Skrivet av Preed:

EAs Sport-titlar kommer bara med onlinefunktionalitet i 2 år? Borde fan stå på kartongen isåfall.

Det är inte direkt så att det finns någon bestämd tidsgräns, utan de plockar bort stödet lite när de känner för det. Men som konsument kunde man absolut få tydligare information om detta. Visserligen lär det nog stå i användaravtalet nånstans att onlinefunktionen är tidsbegränsad (eller liknande vag formulering), men det är väldigt långt och få läser igenom det (se min tidigare och längre kommentar) i ivern att börja spela.

NHL 07 kunde man spela i längre än 2 år dock, kommer ihåg att jag spelade det 2010 (typ). Det spelet kom ju 2006 redan. Och minns jag inte fel så kunde man spela NHL 10 för inte så länge sedan. Känns som att EA blir snabbare och snabbare med att plocka bort stödet. Men det baseras kanske mer på antalet aktiva användare än på hur gammalt spelet är.

EA borde besvara eventuell kritik direkt på sin facebooksida tycker jag, eller om FZ eller någon annan ringer upp dem för en kommentar. Om nu Sverigefilialen ens har något att säga om det hela.

Man tror ju att dom skall stänga ner servrarna när folk slutar spela, det är ju det som är det otalade avtalet. Men om man stänger ner servrar för att sälja sina nyare titlar istället, då tycker jag att man har en skyldighet att säga något till folk som köper det.

Många köper ju bara spel som Fifa för att spela online, om då EA planerar att stänga ner spelet om två år direkt så tycker jag dom har en skyldighet att säga det tydligt. Det skulle ju kunna vara så att det bara inte är tillräckligt med spelare. Fast det har jag faktiskt väldigt svårt att tro.

Självklart skall något så stort som att värdet i det du köper för 600kr inte kommer att finnas längre om 2-3 år stå på en tydligare plats än i avtalet.

Jag håller med om att det är trist om man använder detta som ett incitament för att få folk att köpa nyare spel! Sedan kan jag hålla med om att det borde ses som en slags outtalad överenskommelse mellan spelare och företag att de håller igång servrarna så länge intresset finns. Vad som verkligen står i avtalet är en annan sak, och det är antagligen en rätt vag formulering där, så EA kan nog göra lite som de vill och ändå ha lagen på sin sida. Och som jag skrev i min tidigare kommentar så finns det inte direkt något förhandlingsutrymme för den enskilde konsumenten i frågan (men tillsammans är vi starkare).

Jag har frågat EA Sverige om saken på deras facebooksida och länkat till vår tråd. Gå gärna in där och skriv en rad du med. Ju fler som hörs, desto större anledning har EA att besvara oss spelare.

Vore intressant om någon kunde hitta den del av användaravtalet som reglerar hur länge onlinespel görs tillgängligt. Vore intressant att granska formuleringen. Vore mycket intressant att veta om det finns någon garanterad minimitid, som man kan räkna med att servrarna håller öppet under. (Fast det är väl underförstått att man kan spela åtminstone tills nästa års spel kommer i fallet med sportspel).

(Köper för övrigt aldrig sportspel för 600 kr, eftersom förra årets version oftast är nästan, men inte riktigt, lika bra. Ett problem blir att det endast är de bästa som fortfarande spelar äldre versioner, medan man kanske lättare hittar mer blandat motstånd i det senaste spelet eftersom fler spelare med större variation av skicklighet torde spela det. Men då får man öva lite extra så löser det sig. )

12
Skriv svar