Vad säger lagen om frivilliga slagsmål, kort sagt fight clubs?

Medlem
Vad säger lagen om frivilliga slagsmål, kort sagt fight clubs?

Bara en tanke som uppstått, vad säger egentligen den svenska lagen om regelrätta fight clubs?

Där deltagarna alltså slåss utan monetär inblandning, på helt fri vilja, och endast tills endera part säger stopp.

Är det olagligt? Och isånafall, av vilken anledning och under vilken paragraf?

(Disclaim.; Jag frågar endast av nyfiket intresse, inte av att jag vill starta en)


signatur

Motivator's Lifestyle. Athletic Martyr. Build your own foundation.

nj
Medlem

Inleder med IANAL.

Borde räknas som någon form av misshandel skulle jag gissa på, och om jag inte minns helt fel så krävs det ingen anmälan för att det ska utredas av polis/åklagare (förutsatt att de får kännedom om händelsen).
Så teoretiskt så kan nog alla som deltar bli fällda för någon form av misshandel, vilket ska kunna ge upp till 10 års fängelse som längst för grov misshandel om wikipedia har korrekt info om straffskalan.

Men som sagt, IANAL så jag har säkert fel någonstans/överallt.

Medlem

Det jag funderar på är att om personen är helt med på det, på ett frivilligt plan, kan det då klassas som misshandel?


signatur

Motivator's Lifestyle. Athletic Martyr. Build your own foundation.

Medlem

Var ju några år sen en kille som blev åtalad för våldtäkt efter att ha haft väldigt grovt bdsm-sex med en tjej, åklagaren ansåg att man kan inte ge sitt medgivande till något som enligt lag borde räknas som grov våldtäkt.
Kan vara något liknande med misshandel med, att det går att åtala utan att den misshandlade vill.

Har inte Sverige något sådant lag om misshandel pga t.ex. om en kvinna blir misshandlad av sin man och vill inte anmäla så kan åklagaren sätta dit mannen ändå?

Allt jag vet är väl läst från t.ex. Aftonbladet så ta det med en nypa salt

Medlem

På kampsportklubbarna brukar vi kunna sparra rätt hårt ibland, visst, det handlar inte om utslagna tänder och "til' we drop" men det blir ändå rätt hårt. Vad jag vet behöver man heller inget tillstånd för att bilda en sådan förening, eftersom det råder föreningsfrihet i Sverige och man inte behöver vara ansluten till riksidrottsförbundet för att klassas som en idrottsförening om man är en ideel förening.

Sålänge alla parter är "med på det" så krävs det nog väldigt mycket innan det blir olagligt. Däremot så blir det ju snabbt väldigt ohälsosamt om man inte skyddar sig ordentligt.

Medlem

Om nu professionell boxning, alltså den där typen av boxning där man skall nocka den andre inte är tillåten, så tror jag inte att arrangerade krogslagsmål är det heller.

Man har helt enkelt inte rätt att skada en annan, oavsett om denne är med på det. Jag vet inte namnet på lagen, eller på påföljden, men det är väl bara att googla runt lite.


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Inaktiv

Varför skulle man vilja skada någon annan även om han/hon är med på det?

Medlem
Skrivet av fall:

Varför skulle man vilja skada någon annan även om han/hon är med på det?

För att slippa skada någon som inte vill bli skadad?

Personligen så tycker jag att om två personer vill slåss (med varandra) så kan dom få göra det, även om jag rent generellt är emot våld.

Hellre att två personer som vill slåss pankar på varandra än att dom pankar på en som inte vill bli pankad på.


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Inaktiv
Skrivet av conthox:
Skrivet av fall:

Varför skulle man vilja skada någon annan även om han/hon är med på det?

För att slippa skada någon som inte vill bli skadad?

Personligen så tycker jag att om två personer vill slåss (med varandra) så kan dom få göra det, även om jag rent generellt är emot våld.

Hellre att två personer som vill slåss pankar på varandra än att dom pankar på en som inte vill bli pankad på.

Hellre så borde dom personerna växa upp! Att vilja slåss i t.ex. ett krogsslagsmål bara för att skada något är patetiskt.

Vilket ligger troligtvis under dålig uppfostran, vilket är inte så konstigt nu för tiden eftersom inga föräldrar tar ansvar.

Medlem

Har för mig att jag hörde något om detta nyligen efter att filmen dök upp. Har för mig kontentan av det hela var att det var olagligt i Sverige. Enligt DN så är en viss mängd våld per automatik olaglig även om man är de bästa vänner. http://www.svd.se/nyheter/inrikes/verklighetens-fight-club_35...

En tanke bakom det skulle kunna vara att folk inte har kunskap om vad våld faktiskt gör med kroppen och de resulterande sjukhusbesöken som garanterat följer en sådan hobby. Samhällets resurser är redan begränsade så att lägga det på sjukvård av folk som grovt skadas i onödan känns ju sådär. Det är min teori i alla fall.

Men om man nu verkligen vill skapa en fightclub så tror jag lagar kvittar. För hela tanken med fightclub är väl att ingen talar om fightclub eller? Och polisen kan ju inget göra innan en anmälan kommer in.

Medlem

Fast fördelen med att legalistera fight clubs och proff boxning hade varit att man fick kontroll på det och kunde styra upp det. Om man till exempel har som krav på att de olika klubbarna har egna läkare och/eller avatal med privata inrättningar så att dom vårdade betalade för sina egna boxare och på så sätt inte belastar samhållet i övrigt. Då belastar man inte heller samhället med resurser från polis etc då allt sköts kontrollerat.

Skrivet av fall:

Hellre så borde dom personerna växa upp! Att vilja slåss i t.ex. ett krogsslagsmål bara för att skada något är patetiskt.

Vilket ligger troligtvis under dålig uppfostran, vilket är inte så konstigt nu för tiden eftersom inga föräldrar tar ansvar.

Jag tror nog att många som skulle välja en sådan "karriär", eller vad man skall kalla det, är personer som skulle ha blivit sådana oavsett hur deras uppfostran har varit. Det finns flera exempel på personer vars föräldrar har gjort allt rätt, men ändå så har deras barn växt upp och begått grova brott som vuxen.

Sedan så är det ju långt ifrån alla boxare som blir boxare för att skada motståndaren. Dom kanske blir det för att dom tycker om sporten för att den baseras på egen styrka, uthållighet, snabbhet, reflexer, taktik och så vidare.


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Medlem

Precis som conthox skriver.

Det enklaste sättet att bli av med street racing är att legalisera det och arrangera det med hjälp av utövarna. Det görs ju t.ex i Västerås, genom VSC. Västerås Streetracing Club alltså. Man får då avstängda gator eller utlånade områden att använda.

En Fight Club behöver inte vara så annorlunda, och tanken bakom den är ofta inte att man vill skada varandra, utan att det kommer till en form av ultimat utmaning för många. Som Chuck skriver i sin novel med samma namn, man kan inte veta något om sig själv förrän man har varit i en fight. Alla håller såklart inte med, men många gör.

Och precis som Conthox skriver så sker nog det som händer i en Fight Club varisig det legaliseras eller inte. Skillnad är då, återigen som Conthox sa, att man kan styra upp det och ha mer koll på hur det utvecklas osv. Vi har godkända kampsporter idag där man slår sönder varandra helt och hållet, som knappt har några regler. Varför är de bättre?

Det rör sig förresten inte om krogslagsmål, utan ofta om väl utvecklade fighting-tekniker, och en enorm respekt för moståndaren. Fighten är slut när endera part vill det.


signatur

Motivator's Lifestyle. Athletic Martyr. Build your own foundation.

phi
Medlem
Skrivet av Stag:

Och precis som Conthox skriver så sker nog det som händer i en Fight Club varisig det legaliseras eller inte. Skillnad är då, återigen som Conthox sa, att man kan styra upp det och ha mer koll på hur det utvecklas osv. Vi har godkända kampsporter idag där man slår sönder varandra helt och hållet, som knappt har några regler. Varför är de bättre?

Vilka kampsporter då om jag får fråga? I MMA som jag utövar så har vi väldigt strikta regler för att undvika skador (nu menar jag inte skärsår, käftsmällar, blåmärken och liknande) både under träning/sparrning men även under tävlingar.

Medlem

Jag är inte så insatt egentligen, men de utövas mest i Asien om jag inte minns fel.

Sen är väl K2 väldigt brutalt också? Eller har jag förstått fel?

Ska kolla upp vad de hette och återkomma! Såg iaf ett program som handlade om det på TV, och det var allt ifrån brutna käkar och handleder till utslagna tänder och nedsatt syn. Och det är helt godkänt i många länder där man inte tror det.


signatur

Motivator's Lifestyle. Athletic Martyr. Build your own foundation.

phi
Medlem
Skrivet av Stag:

Jag är inte så insatt egentligen, men de utövas mest i Asien om jag inte minns fel.

Sen är väl K2 väldigt brutalt också? Eller har jag förstått fel?

Ska kolla upp vad de hette och återkomma! Såg iaf ett program som handlade om det på TV, och det var allt ifrån brutna käkar och handleder till utslagna tänder och nedsatt syn. Och det är helt godkänt i många länder där man inte tror det.

Skaderisken finns inom alla kampsporter och inom t.ex MMA har det hänt att folk fått armen avbruten, käken bruten, tänder utslagna och ögon skadade men det är extremt sällan sånt händer och det är ingenting som är tillåtet inom varken MMA eller någon kampsport som jag känner till. Men visst kan det hända att det finns små underground-tävlingar där detta är tillåtet i asien osv. Det förvånar mig inte ett dugg.

Medlem

Om vi nu inför regler för att undvika skador och har krav på klubbar, egna doktorer osv osv så är det ju inte längre "fight club". Då är det ju om möjligtvis en kampsportsklubb där man kör utan skydd. Och vad tusan är meningen med det? Då kan man ju lika gärna träna MMA, wushu eller någon annan kampsport på högre nivå.

Dessutom så kör man helt oskyddat så kommer det en dag då en person dör av skador. I boxning dör det folk ibland och de har åtminstonde handskar. En död person är värd samhället miljoner i investerade pengar, kunskap och arbetskraft. Så även med egna doktorer så gör samhället en förlust om man nu tänker på det argumentet. Och sen vad kontrollen av nämda klubbar skulle kosta. Så ur samhällsekonomisk synpunkt är det fortfarande ingen bra idé.

Jag tränade en längre period wushu eller, kung-fu för den som hellre vill kalla det så, och under samma period konsumerade jag en hel del annan kampsport. Och ingen modern sport jag sett påminner det minsta om fight club där man slåss utan regler och skydd. Inte ens K1 eller MMA. Faktum är att dessa båda har mängder med regler och tillåtna manövrar för att skydda folk mot skador.

Själv tycker jag nog att proffsboxning och K1 i välorganiserad form kunde tillåtas i Sverige men någon typ av fight club tror jag inte riktigt på.

Och för de som verkligen, verkligen måste slå på andra utan skydd och regler så kan de ju faktiskt starta en egen fight club i hemlighet så att "normala" människor slipper bli berörda. Behövs knappas en lagändring för att ge dessa människor möjligheten att slåss. Det klarar nog av det ändå.

Här får ni sist en bra anledning att inte börja med K1
http://www.youtube.com/watch?v=NpxFvVjiXD4
Du får lov att slåss med killar som Choi Hong-man.

Medlem

Bra svar Manqs. Tumme upp på det.

Och såklart så är det ju inte riktigt en fight club om man inför regler osv, men då är det ju samma historia som legaliserad och kontrollera street racing. Vissa vill göra saker på vissa sätt.

Men sen var det ju egentligen inte det funderingen var ikring heller. Det var mest ett sidospår vi kom in på.

Kan det ha varit någon asiatisk version av K1 jag såg i programmet tro?

Skrivet av phi:
Skrivet av Stag:

Jag är inte så insatt egentligen, men de utövas mest i Asien om jag inte minns fel.

Sen är väl K2 väldigt brutalt också? Eller har jag förstått fel?

Ska kolla upp vad de hette och återkomma! Såg iaf ett program som handlade om det på TV, och det var allt ifrån brutna käkar och handleder till utslagna tänder och nedsatt syn. Och det är helt godkänt i många länder där man inte tror det.

Skaderisken finns inom alla kampsporter och inom t.ex MMA har det hänt att folk fått armen avbruten, käken bruten, tänder utslagna och ögon skadade men det är extremt sällan sånt händer och det är ingenting som är tillåtet inom varken MMA eller någon kampsport som jag känner till. Men visst kan det hända att det finns små underground-tävlingar där detta är tillåtet i asien osv. Det förvånar mig inte ett dugg.

Jo precis, klart det händer överallt. Även inom Krav Magan. Hela klubben har nog spenderat sin beskärda del på sjukhus.

Det som var grejen med just den här kampsporten var att det var så pass brutalt och ändå lagligt i såpass många länder, och även öppet som vilken sport som helst. Minns fasen inte vad den hette. Programmet handlade just om kampsporter, och gradven av våld i de. Denna visades som den brutalaste av alla.

Hittar inte programmet heller nu, men det gick på Discovery iallafall.

Men nu börjar vi halka OT känner jag, även om det är väldigt intressant!


signatur

Motivator's Lifestyle. Athletic Martyr. Build your own foundation.

Medlem
Skrivet av nj:

Inleder med IANAL.

åååh das nachthumor......

Medlem

Hockeymatch: en spelare tacklar en annan med axeln mot huvudet. Spelaren bärs av planen. Sedan är det dags för hämnd och storslagsmål. Vår "folksport" är ganska barbarisk den också

Medlem

Hörde något om att det var mindre skallskador i boxning förr i världen då de inte hade handskar. Helt enkelt för att de slog sönder sina händer lättare.


signatur

Ja, jag kanske är ute och cyklar men det är fanimej miljövänligt - purresnurre@2005

phi
Medlem
Skrivet av PurreSnurre:

Hörde något om att det var mindre skallskador i boxning förr i världen då de inte hade handskar. Helt enkelt för att de slog sönder sina händer lättare.

Ligger absolut något i det. Det är högre risk för skall- och hjärnskador i proffsboxning än i MMA just pga att dom kör med 10 oz handskar (eller vad dom nu kör med) medan man i MMA kör med grapplinghandskar på 4-6 oz.

Det innebär ju då du kan dels ta fler hårda slag mot huvudet innan du däckar och du kan slå fler slag innan händerna inte pallar mer.

Medlem

Tycker det är korkat att slåss "just for fun" och barbariskt.

Men vad ska lagen göra om några gör det och alla är med på det? om inget vet nått, så har det ju aldrig hänt.


signatur

R.I.P The_maxx

Medlem

Nej precis.

Tråden var dock mer om vad lagen skulle säga om det som öppen aktivitet.


signatur

Motivator's Lifestyle. Athletic Martyr. Build your own foundation.

Medlem

Så länge det görs i en fyrkantig ring och Svenne Banan får se det i TVsoffan är det lagligt, som med många saker.

Medlem

Polislag 13§ brukar polisen använda sig av när det gäller supporterslagsmål och/eller grupperingar inom diffusa politiska grupperingar som slåss. Den säger i princip att något som för polisen uppfattas som "stötande" eller "störande" kan avvisas från platsen - antingen på egen hand eller med poliseskort. Man kan hamna i en förvaringscell, men sedan bli släppt utan rättsliga efterspel (EDIT: Självklart kan du bli anmäld för och upp i domstol för exempelvis våldsamt upplopp, skadegörelse eller liknande - dock inte för att du och en slagskämpe vevade som väderkvarnar mot varandra och ingen av er vill anmäla). Detta gäller dock endast om det är på en allmän eller allmännyttig plats.

Om man t.ex. har en privat lokal, eller hyrt en lokal, och anmält "evenmanget", så skall det räcka att anmäla det till myndigheterna (för att förhindra onödiga utryckningar pga. någon som ringt och sagt att personer misshandlas osv) så är det grönt ljus. (TROR JAG)

Runt 2006-2007 var det på tapeten i Göteborg ang. just "Fight Clubs", där polisen sade att de inte såg hur exempelvis PL 13 skulle kunna gälla om det var sluten plats och slutet sällskap (exempelvis betalande). Bland annat eftersom det inte finns något offer inblandat.

Vad man dock inte ska göra är att anmäla det som "boxning" eller liknande vilka har officiella förbund och därför också officiella regler och regelverk de måste följa. Man skall också passa sig så ingen blir för allvarligt skadad eller dödad eftersom då kan myndigheter gå in som målsägande.

VIKTIGT: Jag har ingen koll på om lagen ändrats nyligen eller liknande för att täcka in det, jag vet heller inte om det varit något rättsligt mål för arrangörer eller deltagare i en "Fight Club", men har väldigt svårt att tro det.


signatur

"A word to the wise is infuriating." - Hunter S. Thompson
http://www.fz.se/bloggar/min_kamp/

Medlem

Tack för bra svar och paragraf-referens!


signatur

Motivator's Lifestyle. Athletic Martyr. Build your own foundation.

Medlem

Här är den paragraf som gäller vid frivilliga slagsmål. Det är en av paragraferna om ansvarsfrihet (tillsammans med t.ex. nödvärn).

Skrivet av 27 kap 7§ Brottsbalken:

En gärning som någon begår med samtycke från den mot vilken den riktas utgör brott endast om gärningen, med hänsyn till den skada, kränkning eller fara som den medför, dess syfte och övriga omständigheter, är oförsvarlig

Med att gärningen inte ska vara oförsvarlig är att ingen ska skadas. Om någon ändå skadas så ska det ha funnits någon typ av struktur som hindrar skadorna. Gör referenser med olika kampsporter så får du nog en idé om var som krävs (MMA, kickboxning, boxning, karate, judo etc.). Detta betyder att olika tekniker/slag/grepp bara ska ha en mycket liten risk att orsaka större skador och att skydd ska användas om det behövs. Gränsen brukar gå runt ringa misshandel, alltså när gärningen orsakar smärta/obehag så ska den avbrytas.

Med samtycke betyder att den som ställer upp ska vara medveten om reglerna och vilka risker som finns. Samtycket behöver inte vara uttryckligt men båda parter måste vara medvetna om vad som gäller.

Bedömningen sker som helhet så det är svårt att exakt svara på vad som är oförsvarligt.


signatur

"People don't plan to fail, they just fail to plan"

1
Skriv svar