Sonys nya grepp kan skada begagnat-marknaden

Medlem

tja, nästa spelgeneration kommer förmodligen suga ännu mer, sååeh... no love lost liksom

Medlem

Vad ska den här spambotens logga föreställa?

Medlem

Eva braun med mustasch.


signatur

Styret upp och däcken ner

Medlem

Är inte det en del av grejjen med konsol, att det varit lätt att ta med ett spel till kompisen och bara köra? Lättheten att kunna sälja och köpa beg.?

Sedan, som en del redan sagt, hur blir det om konsolen pajjar?


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Medlem

Konstigt att folk först nu får upp ögonen på hur vidriga och giriga Sony är. Gång på gång så fuckar de sina kunder/fans som till stor del är barn. Och inte lär PS4an göra saken bättre den saken är säker. Jag tror Sonys agerande kommer leda dem i fördärvet. Jag har iallafall ingen lust att lägga mina pengar på ett företag som agerar som värsta lurendrejeri verksamheten. Sonys koncept har vänt ifrån att tillverka kvalitets produkter som håller, till att sälja skräp som de vill ta överpriser för.
Ta bara tex digitala spel kopior som säljs i PSN Store,,, vart finns logiken i att ett sådant spel ska vara dyrare än ett fysiskt exemplar i en butik.
Nä Sony GO HOME


signatur

Wasted.White.Boys

Medlem

Är spelarnas egna fel. Om jag köper Far Cry 3 och sedan lånar ut det till min vän, då förlorar utgivarna pengar. Om denne vän sedan lånar ut det till ytterligare en vän så kommer utgivarna ännu en gång förlora pengar. Det är lika dåligt som att ladda ner spelet från tpb osv


signatur

Lorem ipsum dolor sit amet

Medlem

Ja, de har panik. Profiten är under förväntan och flera AAA titlar har med vanlig svenska gått åt helvete.
Men, nej, behåll inte kunder och skaffa nya genom bättre produkter. Sänk för fan inte priserna (som man gör i samtliga andra marknader inklusive musik och filmindustrin).
Nej, vi skall TVINGA våre kunder. Bra Phony, det kommer säkert att fungera.

Jämför med att Volvo skulle säga "Näää, du kan inte sälja din bil vidare.. varken i delar eller som fordon". Hur fan skulle det se ut? Dags att kolla över lagstiftningen.


signatur

I came here to ruin your day. God sent me.

Medlem
Skrivet av beron:

Dessutom enbart efter avtalet som du godkänt.

Ett avtal är gäller bara så länge det inte strider mot svensk lag. Bland annat så är ju vidareförsäljning på bl a STEAM på tapeten nu efter att ett Belgiskt företag vann mot Oracle. De fick rätt i EU domstolen att sälja vidare andrahands licencer på Oracles klienter. Ingen större skillnad på det och ett spel köpt via STEAM, Origin eller Live.


signatur

I came here to ruin your day. God sent me.

Medlem

De är ju helt sjuka i huvudet. Glöm att jag kommer köpa PS Spel som är låsta till en enhet, fine om de låser spelet till ett konto, till exempel som Steam, Uplay, Origin etc, men att låsa till en enhet är ren idioti.


signatur

cags

Medlem
Skrivet av kabex:

Det man måste komma ihåg är att om Sony har patent på detta kan ingen annan använda sig av detta såvida de inte vill betala licenspengar.

Så detta kan likväl vara ett försök att skydda begagnatmarknaden som att sänka sitt eget företag.

Exakt hur skulle det skada Sony att M$ tvingar alla att köpa nya konsoller?


signatur

I came here to ruin your day. God sent me.

Medlem
Skrivet av Parzec:
Skrivet av Satakarnak:

spel företagen förlorar mer pengar på det än vad dom gör på pirater så det är inte så konstigt

Jag har aldrig riktigt förstått det där. I mina kanske på tok för naiva ögon så är ett begagnat spel betalt 1 gång och ett piratkopierat spel betalt 0 gånger. Så även om begagnatmarknaden kanske snor ett par smulor av hela kakan så borde det väl alla gånger vara bättre än piratkopiering ?

Jag kanske har missat något fundamentalt.

OnT: Jag tycker inte om DRM så gillar heller inte det här även om det nu förmodligen inte kommer drabba mig eftersom jag inte har planer på att skaffa en PS4:a.

Jo, det har du. En piratnedladdad titel är inte lika med en förlorad försäljning. Vilket de alla vet men de kan inte erkänna det. Med största sannoliket så hade denna person inte köpt spelet/filmen etc ändå.

Ett köpt andrahandsspel är däremot en direkt missad försäljning av ett nyinköpt spel. Och utgivaren får inte en krona.


signatur

I came here to ruin your day. God sent me.

Medlem
Skrivet av Winzi:
Skrivet av beron:
Skrivet av mrpijey:

"Där konsolen inte är ansluten till internet kan vi inte kontrollera användningen av innehåll. Användare kan också kommunicera för att dela lösenord emellan varandra och därför kan andrahands-försäljningen inte slås ut på ett pålitligt sätt"

Era korkade ärthjärnor, ni SKALL INTE ha någon som helst f_rbannad kontroll över vad JAG gör med MIN hårdvara och MIN mjukvara som jag BETALAT för! IDIOTER! Och ni ska skita i andrahandsmarknaden, folk ska väl kunna köpa och sälja sina saker som de vill sålänge det är lagligt! Och såvida ni inte har era nävar så långt upp politikernas...... så är andrahandsförsäljning fullt lagligt!

Precis när jag trodde att ni skulle lära er något så gör ni nåt sånt här.... jaja. Jag köpte aldrig PS3 för att ni började patcha bort funktioner NI lovade och sedan hota folk, och detta gör mig mer än någonsin övertygad om att ni aldrig kommer få en krona av mig!

Jisses, precis när man tror idioterna nått ett nytt botten så tar de fram en ny spade och gräver vidare... Sony, jag hoppas jag uppever den dagen då ni ansöker om konkurs. Då tänker jag korka upp finaste vinet och utbringa en skål till världen för att ha blivit av med ett svinföretag som er.

Det är inte din mjukvara, du har enbart köpt en licens som ger dig rätt att använda mjukvaran. Dessutom enbart efter avtalet som du godkänt.

vilken värld lever du i. Innan 2012 fanns inte denna sorts "licens" skit. Att det senare blev ändrat på steam, origin osv efter den där sälj lagen eller vad det nu är var ju mer eller mindre en påtvingad acceptans. Om du inte godkännde denna regel ändring förlorade du möjligheten att använda tex ditt steam konto. Alla spel du faktiskt köpt innan hade gått förlorat.

Det du köper idag drm fritt är fortfarande ingen jävla licens, det är ett fult fungerande mjukvara som du köpt inte "lånar".

Men snälla du, DRM har inget med användarlicensen att göra. DRM är bara ett skydd för att försvåra piratkopieringen och påtvinga nyförsäljning.

Om du laddar ner en gratis mjukvara från nätet, drivrutinger eller vad du vill, så står det också exakt vad de tycker du får göra med det eller inte. Och dessa har ingen DRM.


signatur

I came here to ruin your day. God sent me.

Medlem

Galet!
När de kommit med en så grym idé som PSN+ så förstör de allt med ett drakoniskt DRM i bästa PC stil, har de köpt in folk från Ubisoft eller?

Medlem
Skrivet av daver:
Skrivet av ingen aning:

Ni inser väll att spelkedjor som gamestop tjänar storkovan på att sälja begangnade spel, men spel företagen får inga pengar för det, det är som piratkopiering fast du betalar för det.

Jag piratkopierade ett nytt skrivbord häromdagen. Hoppas inte Ingvar Kamprad dyker upp och vill ta betalt för det en gång till.

De har faktiskt skyddat designen på alla sina produkter.. så.. teoretiskt ja, de skulle kunna säga åt dig att förstöra din "kopia" så till vida att de kan bevisa att du har använt deras produkt som förelaga.

Samma sak händer ju med de Kinesiska kopieringsföretagen. Där finns det säkert ett KIEA som lånar designen rakt av från IKEA och säljer.


signatur

I came here to ruin your day. God sent me.

Medlem
Skrivet av Dunder:
Skrivet av Jozo:

Om konsolen går sönder då? Eller om kontot blir kapat? Ska man inte får spela sina dyra spel då?

Nu köper jag aldrig begagnade spel, men hur ska man göra om man vill ta med sig t.ex. FIFA till polaren och spela på hans konsol?

Det knyts såklart till användarkontot, och inte den fysiska maskinen...

Köper du en ny konsol loggar du fortfarande in på samma konto, så det är inga problem.

Där har du ju fel, läs igen. Spelet knyts till den fysiska konsollen, inte användarkontot.


signatur

I came here to ruin your day. God sent me.

Medlem
Skrivet av Winzi:
Skrivet av beron:
Skrivet av mrpijey:

"Där konsolen inte är ansluten till internet kan vi inte kontrollera användningen av innehåll. Användare kan också kommunicera för att dela lösenord emellan varandra och därför kan andrahands-försäljningen inte slås ut på ett pålitligt sätt"

Era korkade ärthjärnor, ni SKALL INTE ha någon som helst f_rbannad kontroll över vad JAG gör med MIN hårdvara och MIN mjukvara som jag BETALAT för! IDIOTER! Och ni ska skita i andrahandsmarknaden, folk ska väl kunna köpa och sälja sina saker som de vill sålänge det är lagligt! Och såvida ni inte har era nävar så långt upp politikernas...... så är andrahandsförsäljning fullt lagligt!

Precis när jag trodde att ni skulle lära er något så gör ni nåt sånt här.... jaja. Jag köpte aldrig PS3 för att ni började patcha bort funktioner NI lovade och sedan hota folk, och detta gör mig mer än någonsin övertygad om att ni aldrig kommer få en krona av mig!

Jisses, precis när man tror idioterna nått ett nytt botten så tar de fram en ny spade och gräver vidare... Sony, jag hoppas jag uppever den dagen då ni ansöker om konkurs. Då tänker jag korka upp finaste vinet och utbringa en skål till världen för att ha blivit av med ett svinföretag som er.

Det är inte din mjukvara, du har enbart köpt en licens som ger dig rätt att använda mjukvaran. Dessutom enbart efter avtalet som du godkänt.

vilken värld lever du i. Innan 2012 fanns inte denna sorts "licens" skit. Att det senare blev ändrat på steam, origin osv efter den där sälj lagen eller vad det nu är var ju mer eller mindre en påtvingad acceptans. Om du inte godkännde denna regel ändring förlorade du möjligheten att använda tex ditt steam konto. Alla spel du faktiskt köpt innan hade gått förlorat.

Det du köper idag drm fritt är fortfarande ingen jävla licens, det är ett fult fungerande mjukvara som du köpt inte "lånar".

Både Steam kom 2003 och Origin kom 2011. så vadå menar du med "innan 2012 fanns inget licens skit", lol

Medlem
Skrivet av azynkron:
Skrivet av Newklear:
Skrivet av Jozo:

Om konsolen går sönder då? Eller om kontot blir kapat? Ska man inte får spela sina dyra spel då?

Nu köper jag aldrig begagnade spel, men hur ska man göra om man vill ta med sig t.ex. FIFA till polaren och spela på hans konsol?

Det knyts såklart till användarkontot, och inte den fysiska maskinen...

Köper du en ny konsol loggar du fortfarande in på samma konto, så det är inga problem.

Där har du ju fel, läs igen. Spelet knyts till den fysiska konsollen, inte användarkontot.

Fel, spelet knyts till konsolen eller användarkontot. Så det är inga problem om ens konsol skulle gå sönder, eller om man vill spela spelet hos en kompis.


signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Medlem
Skrivet av Dunder:
Skrivet av azynkron:
Skrivet av Dunder:

Det knyts såklart till användarkontot, och inte den fysiska maskinen...

Där har du ju fel, läs igen. Spelet knyts till den fysiska konsollen, inte användarkontot.

Fel, spelet knyts till konsolen eller användarkontot. Så det är inga problem om ens konsol skulle gå sönder, eller om man vill spela spelet hos en kompis.

Jag tycker det är lite oklart. I nyheten står det

"Idén går ut på att spelen knyts till den konsol de först används på. Om spelet känner av ett annat användarkonto än det ursprungliga ska det helt enkelt inte fungera."

I första meningen så säger den "konsolen" och i andra "användarkontot". Vore bra om det förtydligades lite.

Men rent spontant så skulle det vara verkningslöst att knyta det till kontot, då man skulle kunna skapa ett nytt konto för varje spel och låta den som köper spelet ta över kontot som spelet är knutet till. Lite omständigt, men ändå ett sätt att komma runt det på.

// edit

Plus att om det är tänkt att fungera offline, så kan det inte knytas till kontot då kontot kräver anslutning.


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Medlem

Vad folk överreagerar - det är bara ett patent än så länge.

Som vanligt när det gäller en konsolnyhet så verkar "PC-fans" vara de som av någon anledning reagerar kraftigast. Trots att de i andra inlägg kan hylla Steam - där spel har knutits till konton och inte gått att sälja begagnat sedan "evigheter" tillbaka.

Medlem

Välkommen till vad PC spelare har fått stå ut med sedan 2003.

Deal with it, or screw it.

Medlem
Skrivet av conthox:

Men rent spontant så skulle det vara verkningslöst att knyta det till kontot, då man skulle kunna skapa ett nytt konto för varje spel och låta den som köper spelet ta över kontot som spelet är knutet till. Lite omständigt, men ändå ett sätt att komma runt det på.

// edit

Plus att om det är tänkt att fungera offline, så kan det inte knytas till kontot då kontot kräver anslutning.

Steam-spel funkar väl offline och de är knutna till kontot? Spel du köper idag via PSN fungerar offline - varför skulle detta vara ett problem? Möjligen måste du vara online vid köp/installation men så är det väl redan idag med många PC-spel?

Om någon vill skapa ett nytt konto för varje spel så går väl det även idag på Steam för den som vill. Det är nog få som orkar så problemet blir marginellt.

Citat:

A game playing system includes a use permission tag provided for use in a game disk for a user of a game, a disk drive, and a reproduction device for reproducing the game. The disk drive reads out a disk ID from the game disk. When the game is to be played, the reproduction device conveys the disk ID and a player ID to the use permission tag. The use permission tag stores the terms of use of the game and determines whether a combination of the disk ID and the player ID conveyed from the reproduction device fulfills the terms of use or not.

KoP
Medlem
Skrivet av Winzi:
Skrivet av beron:
Skrivet av mrpijey:

"Där konsolen inte är ansluten till internet kan vi inte kontrollera användningen av innehåll. Användare kan också kommunicera för att dela lösenord emellan varandra och därför kan andrahands-försäljningen inte slås ut på ett pålitligt sätt"

Era korkade ärthjärnor, ni SKALL INTE ha någon som helst f_rbannad kontroll över vad JAG gör med MIN hårdvara och MIN mjukvara som jag BETALAT för! IDIOTER! Och ni ska skita i andrahandsmarknaden, folk ska väl kunna köpa och sälja sina saker som de vill sålänge det är lagligt! Och såvida ni inte har era nävar så långt upp politikernas...... så är andrahandsförsäljning fullt lagligt!

Precis när jag trodde att ni skulle lära er något så gör ni nåt sånt här.... jaja. Jag köpte aldrig PS3 för att ni började patcha bort funktioner NI lovade och sedan hota folk, och detta gör mig mer än någonsin övertygad om att ni aldrig kommer få en krona av mig!

Jisses, precis när man tror idioterna nått ett nytt botten så tar de fram en ny spade och gräver vidare... Sony, jag hoppas jag uppever den dagen då ni ansöker om konkurs. Då tänker jag korka upp finaste vinet och utbringa en skål till världen för att ha blivit av med ett svinföretag som er.

Det är inte din mjukvara, du har enbart köpt en licens som ger dig rätt att använda mjukvaran. Dessutom enbart efter avtalet som du godkänt.

vilken värld lever du i. Innan 2012 fanns inte denna sorts "licens" skit. Att det senare blev ändrat på steam, origin osv efter den där sälj lagen eller vad det nu är var ju mer eller mindre en påtvingad acceptans. Om du inte godkännde denna regel ändring förlorade du möjligheten att använda tex ditt steam konto. Alla spel du faktiskt köpt innan hade gått förlorat.

Det du köper idag drm fritt är fortfarande ingen jävla licens, det är ett fult fungerande mjukvara som du köpt inte "lånar".

Eh jo. Dessa typer av licenser är något du i princip förbinder dig till även när du köper film och musik, inte bara spel.
Har man lite koll så vet man att detta inte är något nytt.

Medlem
Skrivet av Kimeriderf99:
Skrivet av Winzi:
Skrivet av beron:
Skrivet av mrpijey:

"Där konsolen inte är ansluten till internet kan vi inte kontrollera användningen av innehåll. Användare kan också kommunicera för att dela lösenord emellan varandra och därför kan andrahands-försäljningen inte slås ut på ett pålitligt sätt"

Era korkade ärthjärnor, ni SKALL INTE ha någon som helst f_rbannad kontroll över vad JAG gör med MIN hårdvara och MIN mjukvara som jag BETALAT för! IDIOTER! Och ni ska skita i andrahandsmarknaden, folk ska väl kunna köpa och sälja sina saker som de vill sålänge det är lagligt! Och såvida ni inte har era nävar så långt upp politikernas...... så är andrahandsförsäljning fullt lagligt!

Precis när jag trodde att ni skulle lära er något så gör ni nåt sånt här.... jaja. Jag köpte aldrig PS3 för att ni började patcha bort funktioner NI lovade och sedan hota folk, och detta gör mig mer än någonsin övertygad om att ni aldrig kommer få en krona av mig!

Jisses, precis när man tror idioterna nått ett nytt botten så tar de fram en ny spade och gräver vidare... Sony, jag hoppas jag uppever den dagen då ni ansöker om konkurs. Då tänker jag korka upp finaste vinet och utbringa en skål till världen för att ha blivit av med ett svinföretag som er.

Det är inte din mjukvara, du har enbart köpt en licens som ger dig rätt att använda mjukvaran. Dessutom enbart efter avtalet som du godkänt.

vilken värld lever du i. Innan 2012 fanns inte denna sorts "licens" skit. Att det senare blev ändrat på steam, origin osv efter den där sälj lagen eller vad det nu är var ju mer eller mindre en påtvingad acceptans. Om du inte godkännde denna regel ändring förlorade du möjligheten att använda tex ditt steam konto. Alla spel du faktiskt köpt innan hade gått förlorat.

Det du köper idag drm fritt är fortfarande ingen jävla licens, det är ett fult fungerande mjukvara som du köpt inte "lånar".

Både Steam kom 2003 och Origin kom 2011. så vadå menar du med "innan 2012 fanns inget licens skit", lol

jag tror att du missförstod vad jag menade. Förra året kom en ändring om hurr du kunde sälja dina digitala(nerladdade) spel och program. Som svar på detta ändrades steam, origin med flera sina användar avtal till att heta subscrption/licenser istället, och om du inte gick med på att acceptera denna ändring vid updaten så kom du längre inte åt allt det du köpt innan som aldrig varit refererat som en subscription.

Däremot så fins det spel som inte använder sig av drm av formen steam,origin eller uplay som kan säljas begagnat utan problem, och som inte heller är artificiellt limiterade av tex EA i form av att kräva online även vid single player.

Medlem

Ganska övertygad om att det inte skulla vara något problem om ens PS3 gick sönder och man skaffade ett nytt. Borde bara vara för Sony att överföra ens konsoll ID till den nya konsollen.

Medlem
Skrivet av azynkron:

Jo, det har du. En piratnedladdad titel är inte lika med en förlorad försäljning. Vilket de alla vet men de kan inte erkänna det. Med största sannoliket så hade denna person inte köpt spelet/filmen etc ändå.

Jo, det håller jag helt och hållet med om. Varje nedladdad kopia är inte en samma sak som en missad försäljning.

Skrivet av azynkron:

Ett köpt andrahandsspel är däremot en direkt missad försäljning av ett nyinköpt spel. Och utgivaren får inte en krona.

Jag tycker det är samma sak här som med piratkopieringen. Personen som köper begagnat ville uppenbarligen inte köpa spelet till fullpris utan väntade tills det kunde köpas begagnat. För att det ska kunna hända måste någon först ha köpt spelet och sedan tyckt så lite om det att de sålt/säljer det.

Jag kanske yrar i nattmössan men jag är inte ett dugg hemma på hur begagnatmarknaden fungerar. Själv köper jag alltid nytt (vilket inte är lätt nu för tiden när nästan allt är digitalt) och behåller spelen.


signatur

A casual stroll through a lunatic asylum shows that faith does not prove anything. -- Friedrich Nietzsche

Medlem
Skrivet av KoP:
Skrivet av Winzi:
Skrivet av beron:
Skrivet av mrpijey:

"Där konsolen inte är ansluten till internet kan vi inte kontrollera användningen av innehåll. Användare kan också kommunicera för att dela lösenord emellan varandra och därför kan andrahands-försäljningen inte slås ut på ett pålitligt sätt"

Era korkade ärthjärnor, ni SKALL INTE ha någon som helst f_rbannad kontroll över vad JAG gör med MIN hårdvara och MIN mjukvara som jag BETALAT för! IDIOTER! Och ni ska skita i andrahandsmarknaden, folk ska väl kunna köpa och sälja sina saker som de vill sålänge det är lagligt! Och såvida ni inte har era nävar så långt upp politikernas...... så är andrahandsförsäljning fullt lagligt!

Precis när jag trodde att ni skulle lära er något så gör ni nåt sånt här.... jaja. Jag köpte aldrig PS3 för att ni började patcha bort funktioner NI lovade och sedan hota folk, och detta gör mig mer än någonsin övertygad om att ni aldrig kommer få en krona av mig!

Jisses, precis när man tror idioterna nått ett nytt botten så tar de fram en ny spade och gräver vidare... Sony, jag hoppas jag uppever den dagen då ni ansöker om konkurs. Då tänker jag korka upp finaste vinet och utbringa en skål till världen för att ha blivit av med ett svinföretag som er.

Det är inte din mjukvara, du har enbart köpt en licens som ger dig rätt att använda mjukvaran. Dessutom enbart efter avtalet som du godkänt.

vilken värld lever du i. Innan 2012 fanns inte denna sorts "licens" skit. Att det senare blev ändrat på steam, origin osv efter den där sälj lagen eller vad det nu är var ju mer eller mindre en påtvingad acceptans. Om du inte godkännde denna regel ändring förlorade du möjligheten att använda tex ditt steam konto. Alla spel du faktiskt köpt innan hade gått förlorat.

Det du köper idag drm fritt är fortfarande ingen jävla licens, det är ett fult fungerande mjukvara som du köpt inte "lånar".

Eh jo. Dessa typer av licenser är något du i princip förbinder dig till även när du köper film och musik, inte bara spel.
Har man lite koll så vet man att detta inte är något nytt.

Jo självklart ärr det inget nytt, och det jag menade mer förklarde jag i min förra post. Men när det gäller film och musik så är reglerna/lagarna mer i form av hur du inte får nyttja dessa produkter för egen vinst typ som att visa en film mot betalning likt en bio och inte heller kopiera och dela ut produkten digitalt på nätet.

Utöver det finns det inget som förhindra dig att sälja dem vidare till en butik somsäljer beggade saker eller låna ut varan gratis till en kompis. Det var den skillnaden jag vile få fram, får ursäkta om det blev fel tidigare.
Blir lite irriterad ibland på att vissa tycker att man bara ska acceptera alla ändringar, speciellt det som försämrar för dem som faktiskt köper icke begagnat.

Medlem

Ha i åtanke att alla elektronikföretag tar en massa patent som aldrig används, Måla inte fan på väggen än.

Medlem
Skrivet av beron:

Ha i åtanke att alla elektronikföretag tar en massa patent som aldrig används, Måla inte fan på väggen än.

Precis.

Sedan så är det inte säkert att detta system om det införs kommer är gjort för att stoppa begagnat-handeln. Troligen så inför man ett system likt de "online passes" som redan finns idag där man får betala en summa för att låsa upp spelet om det inte är köpt nytt.

Medlem

är det inte lättare att man låser online delen av ett spel till kontot eller konsolen?

Så kan man fortfarande sälja SP spel begagnat i alla fall, mötas på mitten, kunden blir gladare av det också.

Medlem
Skrivet av conthox:
Skrivet av Newklear:
Skrivet av azynkron:
Skrivet av Newklear:

Det knyts såklart till användarkontot, och inte den fysiska maskinen...

Där har du ju fel, läs igen. Spelet knyts till den fysiska konsollen, inte användarkontot.

Fel, spelet knyts till konsolen eller användarkontot. Så det är inga problem om ens konsol skulle gå sönder, eller om man vill spela spelet hos en kompis.

Jag tycker det är lite oklart. I nyheten står det

"Idén går ut på att spelen knyts till den konsol de först används på. Om spelet känner av ett annat användarkonto än det ursprungliga ska det helt enkelt inte fungera."

I första meningen så säger den "konsolen" och i andra "användarkontot". Vore bra om det förtydligades lite.

Men rent spontant så skulle det vara verkningslöst att knyta det till kontot, då man skulle kunna skapa ett nytt konto för varje spel och låta den som köper spelet ta över kontot som spelet är knutet till. Lite omständigt, men ändå ett sätt att komma runt det på.

// edit

Plus att om det är tänkt att fungera offline, så kan det inte knytas till kontot då kontot kräver anslutning.

I källan står det i alla fall konsolen eller användarkontot, så tills vidare är det det jag går på.


signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Skriv svar