Hollywood-koder

Medlem
Hollywood-koder

[ia=722066; large]

Är det bara jag som stör mig på vissa 'Hollywood-koder' för t ex datoranvändande? För att markera att 'nu använder jag en dator till något' på film eller i en tv-serie, knappar skådisen ALLTID slumpmässigt på ett tangentbord. Ibland är tangentbordet helt uppenbart inte inkopplat till något, ibland strömmar slumpmässiga bokstäver på skärmen och ibland ser man ett mer eller mindre vanligt Windows-gränssnitt (om än oftast med ljud för precis allting, vilket skulle driva en normal datoranvändare till vansinne inom fem minuter). Allt detta manövreras uppenbarligen genom att vilt vifta med fingrarna och trycka ner vilka tangenter som helst i valfri ordning.

En annan störande standardmarkering är 'det här är ett skjutvapen'-ljudet. Du vet, det där rasslet och klinkandet som alla skjutvapen ger ifrån sig så fort man rör vid dem, flyttar dem eller hölstrar dem. Nu har jag hanterat en del skjutvapen, och om något av dem lät som det gör på film när jag plockade upp det skulle jag definitivt lämna in det på verkstad direkt!

Honorable mention: När en helikopter landar på film hörs turbinmotorn (även om helikoptern ifråga råkar ha kolvmotor!) alltid omedelbart varva ner och stängas av så fort helikoptern rör vid marken. Ibland även innan. Ibland trots att rotorn uppenbarligen inte går ner i varv. Det är ett ljud som används för att markera att 'nu har helikoptern landat, och hjältarna kan kliva ur utan att dö'. I verkligheten tar det ett par minuter att stänga ner en helikopter efter landning, och om man ska lyfta igen direkt stänger man förstås INTE av motorn.

Är det bara jag? Har du också specialområden där du kan mycket, och störs av felaktigheter på film?

#blogg

Medlem
Hollywood-koder

Själv har jag ett par liknande pet peeves angående skjutvapen, finns mest i B-Filmer, men skymtas även i lite proffsigare AAA-titlar ibland.

-Hjälten eller badguyen (oftast badguyen) är agent/militär/lönnmördare, en person som har grundlig vapenutbildning och använder vapen i sitt yrke.
Trots det så blir dom helt ställda då vapnet klickar för att magasinet är tomt, och vrider och tittar på det från sidan som ett jäkla fån, för att sedan ladda om/kasta bort det.

En annan är spray n' pray med automatvapen då dom viftar vapnet sidledes som nån jäkla vindflöjel.

Och icke att förglömma överdimensionerade kikarsikten på vapen såsom pistoler och smg's (Filmen Sniper med Tom berrenger, där skurkarna har Uzi's? med teleobjektiv typ )

ja, och ljud i rymden förstås *sigh*


signatur

Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.
- Sir Terry Pratchett

Medlem

Kan inte annat än hålla med om allt som skrivs ovan.

Speciellt detta cocking-sound från vapen, som då kan vara en Glock eller t.om ett hagelgevär.

Och att man såklart cyklar vapnet varje gång man plockar upp det. Allt annat är väl otänkbart. Man ska också gärna ha gevär- och karbinkolvar så högt ovanför axeln som möjligt, och skjuta 400 kulor med ett 30-skottsmag innan man prompt kastar ifrån sig vapnet, för fler magasin har man inte.

Ett av praktexemplen är ifrån Chernobyl Diaries, där en av karaktärerna plockar upp vad som ser ut att vara en helt ny AK74M, drar bak bolten, tittar in i receivern och säger "Its broken. It wont fire." varefter han släpper fram bolten och vapnet cyklar fram hur fint som helst, låter nysmord och helt ny. Suck...

Annars diggar jag också hur otroligt j*vla svårt det ska vara att träffa någonting alls i film! Gärna ska man lägga en rad av kulor i marken mellan sig och målet, hur ska man annars veta var man kommer träffa?! Otaliga gånger i film ser man folk som skjuter karbiner på helautomat och tömmer flera hundra kulor på 50 meters avstånd utan att träffa ett skit. Jag skulle förmodligen kunna tömma hela magasinet i målet utan större problem. Men de har tydligen trattar till pipor.

Filmindustrin verkar tro att folk är så dumma att man känner sig tvungen att bara ösa in dumheter.


signatur

Motivator's Lifestyle. Athletic Martyr. Build your own foundation.

Har alltid avskytt alla dessa magiska operativsystem/gränssnitt som personer använder, tex CSI eller stolpskottet Hawaii five-0.
Kanske finns, snart åtminstone, men de är alldeles för flashiga, men det är väll därför de används såhär, tekno bling-bling.


signatur

"Satire is meant to ridicule power. If you are laughing at people who are hurting, it's not satire, it's bullying." - Terry Pratchett

Inaktiv

signatur

Allah är stor men jag har större

Medlem

När dom ska slänga runt med coola termer i olika serier. (Speciellt i CSI.)

Medlem

Håller också med tidigare!
Jag har ju sett en och annan B-film där man undrat hur dom tänkte

Jag har många gånger också irriterat mig på motorljud som är fullständigt fel:
Ferraris som har fyra backväxlar eller Harley Davidsons ( med v-twin motor ) som har ett tvåtakts-motorljud.


signatur

"We think there is a fundamental misconception about piracy. Piracy is almost always a service problem and not a pricing problem" - Gabe Newell

Medlem

Jag tycker det är lustigt varje gång de använder ett skärbrännare-munstycke när det ska svetsas.
Visst för gemene man utan intresse eller kunskap så skulle en vanlig svetsning bara se trist ut.
Är väl samma när det gäller vapen ljud och dyl, men just när det kommer till Windows och datorer så skulle nog Hollywood kunna bli lite mer realistiska.
Finns väl knappt någon människa på planeten längre som inte vet hur en dator fungerar, i varje fall av dem som ser på hollywood filmer.

Medlem

Dock så är det ju ett smärre under att man faktiskt ibland inte stör sig på teknologiprat i nutida serier alltid, man trodde ju att det skulle vara ett evigt irritationsmoment...

Nog för att vapen och fordon är ganska oegentliga i film i allmänhet, men jag måste nog fortfarande säga att det är mest irriterande med datorinterface/snack som sagt ovan då man verkligen undrar hur något skulle vilja ens sätta sig vid maskinen ifråga. Dessutom så blir ju allt bättre desto större skärm man har. Helst ska man ha en hel vägg av skärmar, kanske t.o.m flera våningar! (pausa Die Hard 4 när de visar upp FBI's datacenter... och då gjorde de ändå vissa grejer rätt).

Eller nej, det är nog ändå inte det mest irriterande. Måste erkänna att det jag finner absolut mest irriterande är karikatyren av barn som de envisas med att instruera sina barnskådisar med i de flesta filmer

Medlem

Intressant påpekande med barn där toern. Det har jag aldrig riktigt reflekterat över.

En serie som jag tycker sköter allt sådant mycket bra, alltså fordon, vapen, datorer, osv, är Dexter. Inget bullshit där. Han har en Mac, men använder också Windows. Inget konstigt. Filmat inifrån bilar, inget bluescreen bullshit, med real-time ljud osv. De få gånger vapen har fokus sköts det snyggt och på ett trovärdigt sätt. Rekommenderad serie också!

Det som gör mig så förvirrad är att man ofta lägger extra energi på att skapa en scen eller en situation, som är ren bullshit. Varför inte låta det vara som det borde vara? Den oinsatte ser ingen skillnad ändå och kommer inte tycka sämre om filmen för det, och den som förstår kommer uppskatta det enormt.

För den vapenintresserade eller kunnige är Hollywood-filmer ofta lite av en smärta att titta på.


signatur

Motivator's Lifestyle. Athletic Martyr. Build your own foundation.

ZF
Medlem

Gillar att det helt enkelt är en omständlig föreläsning varje gång nån står vid en dator för att informeras och den stereotypa snabbpratande sarkasmhippnörden bemödat sig göra fina överläggningar och animeringar för bov åldras, bovs placering på 3D-stadskarta osv. Utredningsledaren verkar aldrig tröttna på eller ha för bråttom för det, inte ens där det även förklaras med en lika fint animerad timer att bov har placerat en bomb på offer. 15 minuter kvar, fika nån?

Det skulle vara mycket störigare om dessa ljud inte fanns; ofast syns inte detaljerna i bild, så man måste ha något som fyller upp, eller antyder någon slags sysselsättning.


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

1
Skriv svar