Gamestick - en smidig konsolutmanare

Medlem
Skrivet av Heya:
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:

Som jag förstår det kommer båda Ouya och denna ha tillgång till Google Play och därmed alla nuvarande Android-spel (och program) men vissa kan såklart specialanpassas och distribueras via en egen shop, precis som Samsung och Amazon gör.

Ouya har inte tillgång till Google Play Store, hittar inte citatet nu men vet att jag sett det officiellt. Står i FAQ att du inte kommer kunna spela spel som du köpt där iaf.

Om det inte finns får man väl hacka in det.

Medlem

KONSOL, inte konsoll.


signatur

"A word to the wise is infuriating." - Hunter S. Thompson
http://www.fz.se/bloggar/min_kamp/

Medlem
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:
Skrivet av Heya:
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:

Som jag förstår det kommer båda Ouya och denna ha tillgång till Google Play och därmed alla nuvarande Android-spel (och program) men vissa kan såklart specialanpassas och distribueras via en egen shop, precis som Samsung och Amazon gör.

Ouya har inte tillgång till Google Play Store, hittar inte citatet nu men vet att jag sett det officiellt. Står i FAQ att du inte kommer kunna spela spel som du köpt där iaf.

Det låter ju otroligt korkat!

Det KAN ju bara inte stämma! Beställde en Ouya i september, mycket för att jag vill ha den som mediaspelare, det suger ju bara om man inte kan installera Netflix och XBMC från Google Play.

Men eftersom den är väldigt rootvänlig kommer det säkert möjligheter att installera Google Play på så sätt


signatur

Asus P5Q Pro | E8500 3.16GHz | XFX HD4890 1GB | Corsair 2x2GB | Corsair 620W | Spinpoint F1 1TB | Antec P183 | BenQ G2411HD 24" | Dell 17"

Medlem
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:

Som jag förstår det kommer båda Ouya och denna ha tillgång till Google Play och därmed alla nuvarande Android-spel (och program) men vissa kan såklart specialanpassas och distribueras via en egen shop, precis som Samsung och Amazon gör.

Lite som om en PC från Fujitsu var den enda som kunde spela Fujitsuspel och en PC från HP endast kunde spela HP-spel, trots att de båda kör Windowsspel?

Jobbigt om det blir så att varje sån här liten spelmanick som Ouya eller GameStock (eller molnbaserade tjänster som OnLive) börjar få ett eller ett par spel som man verkligen inte vill gå miste om att prova, men spelutbudet blir till 99% detsamma för övrigt. Då kan vi hamna i en situation där man behöver 10 små minikonsoler för att inte missa något. Nej, hoppas på att det blir samma utveckling som på Windows-PC och Androidmobiler, att allt går att spela på all hårdvara. Det blir så bökigt annars. Nästan som ... konsoler!! Konsoler är ju som bekant roten till allt elände i spelbranschen, eller hur...?

Men, Ouya ska väl redan få en del exklusiva spel? Och sen blir det ju svårt att spela samma spel om styrdonen är alltför annorlunda.

Enklast vore väl om man kopplade in sin Androidtelefon i tv:n direkt istället för att köpa såna här små minikonsoler. (förutom den lilla nackdelen att man inte kan nås på telefon medan man spelar...men det kanske är en fördel? )

Skrivet av Achronos:
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:
Skrivet av Heya:
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:

Som jag förstår det kommer båda Ouya och denna ha tillgång till Google Play och därmed alla nuvarande Android-spel (och program) men vissa kan såklart specialanpassas och distribueras via en egen shop, precis som Samsung och Amazon gör.

Ouya har inte tillgång till Google Play Store, hittar inte citatet nu men vet att jag sett det officiellt. Står i FAQ att du inte kommer kunna spela spel som du köpt där iaf.

Det låter ju otroligt korkat!

Det KAN ju bara inte stämma! Beställde en Ouya i september, mycket för att jag vill ha den som mediaspelare, det suger ju bara om man inte kan installera Netflix och XBMC från Google Play.

Men eftersom den är väldigt rootvänlig kommer det säkert möjligheter att installera Google Play på så sätt

Huvudsaken är väl ändå att alla SPEL från Google Play (Android market hette det förut va?) finns tillgängliga? Så att man inte behöver 10 små minikonsoler för att spela allt som sagt.

Sen finns det kanske en poäng med att en spelkonsol inte belastas av en massa grejer (appar och sånt) som är rent skräp, inte fungerar så väl till andra format än mobiler eller stjäl bandbredd? Jag behöver liksom inte allt det där till en Ouya.

Hoppas att det kommer någon slags gemensam plattform för alla såna här ev. minkonsoler åtminstone, där man hittar alla spel. Precis som att Steam fungerar oavsett vilken PC-modell man har så kanske det kommer en liknande marknad (Google Gaming marketplace eller nåt, får fila på namnet) som fungerar på alla små androidbaserade konsoler.

Eller så blir det lite som i konsolspelens barndom, för då fanns väl ett gäng konsoler för hemmabruk, en uppsjö av modeller, innan några jättar tog en stor del av kakan och de mindre gradvis slogs ut och försvann. Idag är det ju endast tre kvar. Alla andra, Sega, Atari, Amiga, 3D0, Philips och allt vad de hette fick till slut kasta in handduken. Det här är kanske Klondiketiden, som vi får stå ut med ett tag. Och även om det kan bli dyrt med många små konsoler så är det åtminstone en stark drivkraft. Konkurrens leder förhoppningsvis till bättre spel. Å andra sidan förekommer ju konkurrens ändå, mellan spelutvecklarna, så det är väl egentligen mest hårdvarulösningen som konkurrens uppstår kring, samt att vissa spel köps upp för att bli exklusiva eller utvecklas av förstapart...

Vad gäller själva konsolen så ser den som någon skrev inte så ergonomisk ut, men jag tycker att den är rätt stilren, och gillar idén att låta knapparna få vara P,L,A,Y. Att ingen gjort det förut...Det är ju riktigt skojigt. Å andra sidan kan det nog vara en aning förvirrande när man är så van vid andra bokstäver. Men PlayStationknapparna var ju också det. Blandade ihop cirkel och fyrkant ett bra tag efter att jag började spela PS efter att ha varit inbiten Nintendospelare.

Ska bli intressant att se vad det blir av det här.

Finns det några tekniska specifikationer?

Medlem

Hmmm...

Efter att ha sett pitchen är jag inte alls så imponerad. Det pratas mycket om två saker, att den är liten/smidig och att priset är överkomligt.

Men om "highly portable" och affordable är det enda som utmärker konsolen är det svårt att se vilka som ska köpa den. Om det inte finns några unika spel, idéer eller koncept, om allt man har är en kantig gamepad med plats för en USBstickskonsol i sig så har man kanske inte så mycket (men den är snygg och läcker, det får man ge den).

Hardcorespelarna klarar sig garanterat utan den, då samma spel kan spelas även på de moderna otympliga och stora konsolerna. Den sortens lite enklare indiespel spel finns ju på PSN / XBLA t.ex. där de frodas rätt väl.

De som spelar casual nöjer sig kanske med mobilen.

Och jag har väldigt svårt att se den spelare som tycker att en stationär konsol är för jobbig att bära med sig, när det ändå är en konsol som ska spelas på tv:n. Är det så jobbigt att bära med sig en PS3 till en annan adress? Är det svårt? Nja. Skillnad om man spelar på en handhållen konsol som PS Vita, DÅ finns en poäng med att göra en konsol lätt och smidig och inte göra så att den väger alltför mycket.

Nischen skulle möjligen kunna vara någonstans mellan hardcore och casual/nongamers. De som inte vill lägga flera hundra dollar på en konsol men som ändå vill ha något lite mer än gratis spel online eller i mobilen. Men då ska man konkurrera med en uppsjö av lite äldre konsoler, samt portabla konsoler som PS Vita och 3DS, som faktiskt inte kostar så mycket mer numera än de 79 USD som begärs. Wii kostar väl inte mer än 99 USD numera t.ex.

Plus att det finns en indiescen på PC. Massor av spel som kan kan spela på den klenaste laptop. Allt som behövs för att spela dem på tv:n, vilket är en av den här lilla manickens säljpunkter, är en HDMI-sladd (rätta mig om jag har fel). Men att köpa till en gamepad är en fördel antar jag.

Men kanske finns det en nisch för den här lilla prylen ändå. Dels bland oss riktigt dedikerade spelare som vill testa allt, dels bland de som föredrar enklare spel och tycker att prisskillnaden samt klumpigheten faktiskt är en tröskel för att köpa en Xbox 360, PS3 eller Wii.

Jag är inte blåst av stolen dock. Och även om det kanske är så att marknaden snart exploderar av såna här små minikonsoler så är idén inte ny. De har funnits ganska länge. Ni har väl t.ex. sett de små Mega drive och Amigakonsolerna som säljs inne på typ teknikmagasinet för några hundra kr med ett gäng inbyggda spel i? Nu är det ju typ 20 års skillnad i teknik och prestanda, men som affärsmodell är det lite samma grej. Något billigt, något enkelt, något litet och något som man kanske spontanköper. Med skillnaden att man kan hämta hem nya spel till gamestick då, man är ej låst till de som byggts in från början.

Medlem

En kontroller till mobilspel, är inte direkt impad måste jag säga. Alltid kul me "ny" teknik men i detta fall tror jag inte på idén på lång sikt.

Medlem

Och man man vill spela två på samma tv, behöver man två konsoler då?

Håller mig till Ouyan.


signatur

Skippy R.I.P. 17/7 2006

Medlem
Skrivet av burkmopp:

Förtum en massa andra tankar om konsolen eller vad det nu än bör kallas, så är det jag konstant tänkte på att den där kontrollen såg verkligen inte bekväm ut. Faktum är att den påminde mig om NES gamla fyrkantiga kontroller, dom var verkligen inte bekväma i längden.

Annars verkar det mest som en DS eller liknande beroende av en TV skärm, men å andra sidan kan väll inte någon av dom handhållna utnyttja en TV. Det kan funka för lite party spel kan jag tänka mig, den som lever får se.

Håller inte med NES hade ju den bästa kontrollen någonsin.
Sen blev det ju alldeles för mycket knappar och alldeles för runt och "ergonomiskt".

Medlem

How about: No.

Medlem
Skrivet av Pålis:

Styrspakarna är väl lite väl låga.

och breda.

ser ut som att designern har tänkt mera på att den ska vara snygg än skön att hålla i

Medlem

Ser inte riktigt vad som är snyggt med den men visst

Medlem
Skrivet av WRRRRR:
Skrivet av Pålis:

Styrspakarna är väl lite väl låga.

och breda.

ser ut som att designern har tänkt mera på att den ska vara snygg än skön att hålla i

Bra poäng, håller med.

Samtidigt är det svårt att veta hur de känns innan man faktiskt provat. Men den platta analoga spaken på PSP är ju ingen hit direkt. Riktigt så illa behöver det dock kanske ej bli.

Medlem
Skrivet av snickerboa:

Ser inte riktigt vad som är snyggt med den men visst

Skönheten ligger i betraktarens öga, sägs det ju.

Medlem

Android = Deal breaker

Medlem
Skrivet av Heya:
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:

Som jag förstår det kommer båda Ouya och denna ha tillgång till Google Play och därmed alla nuvarande Android-spel (och program) men vissa kan såklart specialanpassas och distribueras via en egen shop, precis som Samsung och Amazon gör.

Ouya har inte tillgång till Google Play Store, hittar inte citatet nu men vet att jag sett det officiellt. Står i FAQ att du inte kommer kunna spela spel som du köpt där iaf.

Jag har också läst detta vilket fick mig avtaggad från konsolen. Snabb googling fick jag upp denna http://blogs.bettor.com/No-Google-Play-support-for-Ouya-Video...

Annat:
Kommer ni ihåg Phantomkonsolen? (http://en.wikipedia.org/wiki/Phantom_Entertainment#The_Phanto...) Det snackades mycket om denna konsol då dom siktade på en "universal" konsol som skulle konkurera ut Nintendo, Sony och Microsoft (om jag inte minns fel) men failade pga finansiella problem. Nu med Android och alla dessa konsoller kanske Android kan bli det OS'et som iallafall delvis lyckas göra spelandet ganska universalt. Om dessa konsoller blir stora kommer det garanterat skapas många fler spel med native-support för handkontroller. Sen kommer hårdvara alltid variera men det har det alltid gjort på PC, så det här känns lite som konsollernas sätt att replikera "friheten" inom PC-gaming.

ZF
Medlem
Skrivet av Heya:
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:

Som jag förstår det kommer båda Ouya och denna ha tillgång till Google Play och därmed alla nuvarande Android-spel (och program) men vissa kan såklart specialanpassas och distribueras via en egen shop, precis som Samsung och Amazon gör.

Ouya har inte tillgång till Google Play Store, hittar inte citatet nu men vet att jag sett det officiellt. Står i FAQ att du inte kommer kunna spela spel som du köpt där iaf.

Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:
Skrivet av Heya:
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:

Som jag förstår det kommer båda Ouya och denna ha tillgång till Google Play och därmed alla nuvarande Android-spel (och program) men vissa kan såklart specialanpassas och distribueras via en egen shop, precis som Samsung och Amazon gör.

Ouya har inte tillgång till Google Play Store, hittar inte citatet nu men vet att jag sett det officiellt. Står i FAQ att du inte kommer kunna spela spel som du köpt där iaf.

Det låter ju otroligt korkat!

Det som står där gäller förmodligen utvecklingsenheterna, vilka är de enda som finns just nu. Det varnas där även för att köparen eventuellt inte kommer kunna göra nånting med den alls, en kompetensklusul.

Många andra Androidprylar levereras i vilket fall utan butiken, det går oftast att åtgärda och går garanterat i detta fall då denuttryckligen inte har skydd mot sådant klåfingrande.

Medlem
Skrivet av ZF:
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:
Skrivet av Heya:
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:

Som jag förstår det kommer båda Ouya och denna ha tillgång till Google Play och därmed alla nuvarande Android-spel (och program) men vissa kan såklart specialanpassas och distribueras via en egen shop, precis som Samsung och Amazon gör.

Ouya har inte tillgång till Google Play Store, hittar inte citatet nu men vet att jag sett det officiellt. Står i FAQ att du inte kommer kunna spela spel som du köpt där iaf.

Det låter ju otroligt korkat!

Det som står där gäller förmodligen utvecklingsenheterna, vilka är de enda som finns just nu. Det varnas där även för att köparen eventuellt inte kommer kunna göra nånting med den alls, en kompetensklusul.

Många andra Androidprylar levereras i vilket fall utan butiken, det går oftast att åtgärda och går garanterat i detta fall då denuttryckligen inte har skydd mot sådant klåfingrande.

Det gäller båda, den kommer endast med deras egna butik, på så sätt kommer de att kunna få del av intäkterna så de kan tjäna lite pengar också.
Med det sagt så kommer det självklart gå, med lite knåpande, att få in vilka google play spel som helst, dock ingen garanti att de funkar om du inte går officiella vägar.

12
Skriv svar