Guild Wars 2-spelare bannade på grund av julexploit

Robot
Guild Wars 2-spelare bannade på grund av julexploit

ArenaNet vill poängtera att du som explicit överanvänder alldeles för fördelaktiga möjligheter och riskerar att sabba spelets ekonomi inte borde göra så.

#guild-wars-2, #arenanet


Medlem
Guild Wars 2-spelare bannade på grund av julexploit

hmm okej, vet inte riktigt vad man ska tycka, klantigt på båda sidor

Medlem

Detta är sådant som händer, det gäller bara att komma ihåg. Exploita inte och bara reporta det och sen gå vidare..

Medlem

Jag tycker nog att banna är att ta till i överkant för något som inte utnyttjar buggar eller fusk. Att ta bort det de skaffat sig och ge dem en anledning tycker jag borde ha räckt när felet i grund och botten faktiskt kommer från utvecklarna själva.


signatur

A casual stroll through a lunatic asylum shows that faith does not prove anything. -- Friedrich Nietzsche

Medlem

Vill minnas att detta varit uppe på tapeten innan?
Kanske är lite för hårt att banna dom, ge dom en varning och radera det som dom exploitat fram.

Men Arenanet har ju varit framme med hårdhandskarna innan och dom vill väll demonstrera att dom inte tänker vika sig


signatur

"Do Protons have mass?
I didn't even know they're catholic.." - Andy, Fallout 3

Medlem

Bara för att vägarna är begränsade till 50 betyder det inte att folk håller hastigheterna, därför ryker körkortet om du beter dig dåligt. Vilket är helt rätt tycker jag.

Medlem

Spelar inte guild wars själv. Men det låter ju inte ens som en exploit? Om dom släpper massa jul-lull-lull får dom väl fan tänka på sånt innan, det är ju självklart att folk försöker tjäna pengar när dom kan:O
Matematiken som gjorde detta till en "exploit" måste arenanet kunnat räknat ut? Låter helt idiotiskt.

Medlem
Skrivet av huklen:

Bara för att vägarna är begränsade till 50 betyder det inte att folk håller hastigheterna, därför ryker körkortet om du beter dig dåligt. Vilket är helt rätt tycker jag.

Men det är ju inte ens samma sak. Att överskrida 50 skulle väl vara ungefär som att utnyttja buggar eller fusk medans det som de gjorde förmodligen är mer som att åka på vägen väldigt väldigt mycket fast fortfarande under hastighetsbegränsningen.


signatur

A casual stroll through a lunatic asylum shows that faith does not prove anything. -- Friedrich Nietzsche

Medlem

spelar folk fortfarande ??

Medlem
Skrivet av huklen:

Bara för att vägarna är begränsade till 50 betyder det inte att folk håller hastigheterna, därför ryker körkortet om du beter dig dåligt. Vilket är helt rätt tycker jag.

Kan vara bra att sätta upp vägskyltar i förväg då innan man börjar bötfälla folk.

Borde inte ArenaNet har lagt en funktion som förhindrade detta från början? Klart att det finns någon som kommer överskrida gränsen, det är som om de bara väntar på att haffa någon.


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem
Skrivet av Xazy89:

spelar folk fortfarande ??

Ja, varför skulle vi inte göra det?

Medlem

Arenanets kommentar täcker det rätt bra tycker jag.

Om något går att göra som man inser är orimligt och inte borde gå att göra, då är man skyldig och banning är helt i sin ordning.

Att skylla på att man gjorde något bara för att "man kunde" och försöka lägga ansvaret på utvecklaren genom att påstå att det var de som "lät" folk göra det, är bara lamt.

Alla som någonsin lirat en MMO och förstår komplexiteten i dess system och ekonomi, fattar att det är omöjligt att till fullo gardera sig mot alla tänkbara exploits som utvecklare.

Visst, om det är något som är väldigt oklart eller möjligen skulle kunna missförstås, men i 99% av de fall jag sett, så har det varit löjligt uppenbart att det rört sig om en exploit.

SE

Medlem

Det finns alltid några som gillar att ta genvägar. Så stoppa dem


signatur

Online 92 and still online!
PC the real thing for gamers.

Medlem

"Oh shit, we fucked up. Hurry, ban someone!"

Medlem

haha, håller man tillhanda ingredienserna till soppa, så är det soppa man får. varför i hela friden gjorde de så att det var möjligt från första början? inkompetens? skulle aldrig hänt i eve.


signatur

Styret upp och däcken ner

Medlem

har hört att folk har fått tillbaka IRL pengar efter exploitat, kan dock inte bekräfta det

Medlem
Skrivet av Parzec:

Jag tycker nog att banna är att ta till i överkant för något som inte utnyttjar buggar eller fusk. Att ta bort det de skaffat sig och ge dem en anledning tycker jag borde ha räckt när felet i grund och botten faktiskt kommer från utvecklarna själva.

men det rubbar hela spelets ekonomi på ALLA servers och om en person sysslar med exploiting så försöker han/hon nog att exploita lite i framtiden om straffet inte var så farligt

Medlem

ArenaNet... inkompetenta jävlar, hur många gånger ska dom göra sådana här missar?...

Medlem

Låter ju helt jävla puckat, det är väl spelutvecklarnas eget fel att de gör det "möjligt" att göra så här...det ska de väl inte straffa spelarna för. Glad att jag inte börjat spela detta skitspel,

Medlem

jag ser det så här om jag vet att jag inte får slå nån men jag gör det ändå då får jag även straffet tåla det står klart och tydligt att man ej får exploita även om det är utvecklarnas fel spelar ingen roll fort farande mot reglerna

Medlem

Den förbjudna frukten.

Varför ens göra det möjligt för spelare att utnyttja ekonomin på detta sätt? Kanske är bättre att sätta spärrar?


signatur

Everybody needs help.

Medlem

Spelare borde inte få en permanent ban på grund av saker som dessa. En varning eller några dagar ban kanske.

En spelare borde kunna lite på att det som går att göra i spelet är tillåtet, även om det verkar lite för bra för att vara sant. Nu i fallet är det alldeles för bra för att vara sant och därav en kortare ban för att visa att detta inte är tillåtet.

Grundansvaret ligger på utvecklaren att forma spelet och testa det så att buggar undviks. Om en bugg slinker igenom, även om detta förr eller senare händer även de bästa, är detta utvecklarens fel. Som sagt borde en spelare kunna lita på att allt som går att göra får göras, även de mer underliga sakerna.

Att detta är för att skydda spelets ekonomi är bullshit. Skadan är redan skedd och de reparativa åtgärderna, så som att ta bort föremålen/pengarna och täppa till buggen, har knappast en koppling med ban. Ban är ett straff för att säga "du har missbrukar vårat spel och vi vill inte längre ha dig som spelare".

Spelarna ifrågasätter hur moraliskt detta förfarande är. Att ArenaNet förbehållit sig rätten att banna spelare för exploit är knappast ett försvar. Det är ingen diskussion om laglighet. Hade de inte haft stöd i avtalet hade detta diskuterats i en domstol, inte ett forum.

Skrivet av huklen:

Bara för att vägarna är begränsade till 50 betyder det inte att folk håller hastigheterna, därför ryker körkortet om du beter dig dåligt. Vilket är helt rätt tycker jag.

På vägarna står det klart och tydligt vad som gäller. Detta är mer som en väg med en skylt "Kör lagom fort" och sedan sätta alla som körde 90+ i fängelse för de borde insett att runt 70 var lagom.


signatur

"People don't plan to fail, they just fail to plan"

Inaktiv
Skrivet av Parzec:

Jag tycker nog att banna är att ta till i överkant för något som inte utnyttjar buggar eller fusk. Att ta bort det de skaffat sig och ge dem en anledning tycker jag borde ha räckt när felet i grund och botten faktiskt kommer från utvecklarna själva.

Spelarna har ju självklart förstått att något är fel, men dom kan tjäna en hacka på det - det kallas för att exploatera en bugg. Det finns ingen kod i världen som är helt perfekt - och det vet de flesta. Buggar letas upp, utnyttjas så hårt att utvecklarna själva upptäcker det....då jävlar ska man ha kängan uppkörd där solen inte lyser.

Trivs man inte med att det är så, får man hänvisa sitt alter ego till EULAn man accepterade till spelet.

Medlem

Hela idén med GW2-communityn är att spelare ska känna ansvar. Dels för beteende, men även i andra avseenden såsom tänka efter en extra gång! "Är det här verkligen rimligt?" Om det känns som det man gör för stunden är gränsfall till orimligt, fråga ArenaNet om de är medvetna om det hela!

Med tanke på den regelbundenhet med vilken ArenaNet bjuder på nytt gratis innehåll så kommer sånt här dyka upp. Exploiters som hänger på låset och snabbt utnyttjar en sån här sak måste stoppas, och för det krävs att man sätter exempel.

I GW2 är "Auction House", eller "Trading Post" som det heter, länkad mellan _alla_ servrar. Det innebär att sånt här påverkar _alla_. Rätt tänk hos spelarna är bra mycket bättre än att ArenaNet ska tokpatrullera hela tiden, och istället inte våga släppa nytt innehåll.


signatur

Cptn BaseballBatBoy!

Medlem

bara för att det går att göra nåt betyder det inte att man får göra det

Medlem
Skrivet av Ellakk:

haha, håller man tillhanda ingredienserna till soppa, så är det soppa man får. varför i hela friden gjorde de så att det var möjligt från första början? inkompetens? skulle aldrig hänt i eve.

Du skall nog kolla upp FW-exploiten som gjordes möjlig av CCP!!!.

Medlem
Skrivet av Tobblish:

ArenaNet... inkompetenta jävlar, hur många gånger ska dom göra sådana här missar?...

Och när ska folk lära sig spela rent utan massa trams fusk. Taskig moral bland dagens spelare i alla spel.


signatur

Online 92 and still online!
PC the real thing for gamers.

Medlem

Haha, vad trodde folk skulle hända... Helt rätt agerande av ArenaNet.

Medlem
Skrivet av chopper:
Skrivet av Tobblish:

ArenaNet... inkompetenta jävlar, hur många gånger ska dom göra sådana här missar?...

Och när ska folk lära sig spela rent utan massa trams fusk. Taskig moral bland dagens spelare i alla spel.

Folk utnyttjar något i ett spel som utvecklarna själva lagt in.
Deras fel, men det är klart dom kanske inte vill ha spelare som faktiskt tänker till och faktiskt vill kunna tjäna så mycket det går?

ArenaNet är bara inkompetenta.

12
Skriv svar