Linuxbaserad Steambox visas upp i år

Robot
Linuxbaserad Steambox visas upp i år

Valves kommande spellåda kommer enligt en hårdvarudesigner på företaget visas upp i år, kanske redan under GDC i mars alternativt E3 till sommaren.

#valve, #microsoft


Linuxbaserad Steambox visas upp i år

Trevligt att få lite information om denna box

Inaktiv

Det kommer bli en tuff boxning mellan Steambox och Xbox.


signatur

Lagom är aldrig för mycket eller för litet.

Medlem

Steambox, och för att hypa Linux som den nya spelplattformen "Half Life 3 runs best on steambox and Linux - PC´s"


signatur

Nämen!

Medlem

Hoppas att denna konsol går att uppgradera eller att det kommer ut en ny var 3 år i alla fall.

Medlem

Har aldrig ägt en konsol, men kan kanske bli en nu om Steambox verkar intressant och om man kan ha mus och tangentbord...

Medlem

PEECEE is the shizzle Steambox med mus+tangentbord = Buy

Medlem

Om konceptet ska funka krävs det ju att Valve verkligen ligger på utvecklarna att fixa linux-versioner. Inga spel, ingen försäljning. Hoppas verkligen att det funkar!

Medlem
Skrivet av Fevolas:

Om konceptet ska funka krävs det ju att Valve verkligen ligger på utvecklarna att fixa linux-versioner. Inga spel, ingen försäljning. Hoppas verkligen att det funkar!

De kommer nog anställa egna människor att använda som portare.

Medlem

vad ska denna box klara igentligen ?
ska man streama spel ?
Har svårt att se mig byta ut min monsterburk mot en liten låda som är hälften så bra.

Medlem
Skrivet av schmuttah:

vad ska denna box klara igentligen ?
ska man streama spel ?
Har svårt att se mig byta ut min monsterburk mot en liten låda som är hälften så bra.

det ska vara en PC-konsoll hybrid.

Den är till för folk som vill spela på PC men kanske inte har 10 000 att punga ut, samtidigt som de är helt värdelösa att köpa en bra dator för rätta slanten, därav finns SteamBox, en PC i en konsoll.

Antagligen ska den vara uppgraderings möjlig, lägga in mer RAM kanske?

OpenGL är bättre än DirectX.

Medlem
Skrivet av Ztreek:
Skrivet av schmuttah:

vad ska denna box klara igentligen ?
ska man streama spel ?
Har svårt att se mig byta ut min monsterburk mot en liten låda som är hälften så bra.

det ska vara en PC-konsoll hybrid.

Den är till för folk som vill spela på PC men kanske inte har 10 000 att punga ut, samtidigt som de är helt värdelösa att köpa en bra dator för rätta slanten, därav finns SteamBox, en PC i en konsoll.

Antagligen ska den vara uppgraderings möjlig, lägga in mer RAM kanske?

OpenGL är bättre än DirectX.

Okej, fortfarande lite kluven. Får se vad för info som kommer, det är ju endå skönare att spela vissa spel med kontroll framför tvn

En sak bara, har steam tänkt att man skall porta hela sin spel katalog till Linux för om de bara kommer Valve spel till boxen så skulle då inte jag vara intresserade av denna produkt.
Har svårt att se speltillverkare hoppa på Linux tåget som Steam verkar vilja sätta igång men vem vet?
Frågan är ju också hur denna spelkonsol kommer att se ut, för om det är en slimmad låda som resten av de konsoler som finns idag så har jag svårt att se den ens komma nära datorn prestanda för vart skall värmen ta vägen?
Det finns en risk att denna konsol bara blir en i mängden och inget mer.

Inaktiv

Härligt att det händer lite på konsolfronten, så det bara inte är dom 3 vanliga elefanterna som stampar runt untouchable.

Steambox och Ouya kommer nog röra om i grytan en hel del.


signatur

Lagom är aldrig för mycket eller för litet.

Ouya tror jag inte en sekund på, då kan man lika gärna spela på sin mobil eller surfplatta, slänga upp ett mobilspel på sin storbildstv är inget som lockar mig.

Inaktiv
Skrivet av Nightcrawler78:

Ouya tror jag inte en sekund på, då kan man lika gärna spela på sin mobil eller surfplatta, slänga upp ett mobilspel på sin storbildstv är inget som lockar mig.

Ouya kommer vara så billig att vem som helst kommer ha råd att köpa den mer eller mindre och den tar ingen plats direkt.

eventuella spelstreamnings tjänster kan bli intressant på den, och så var det ju nått om nån eller några äldra final fantasy spel som lär komma medmera.

Och på tal om att kunna lira mobilspel på storbildstv så är det roligare än man kan tro.
Köpte Angry birds triologin på Xbox och det är görkul att köra på stor tv.

För att återgå till ämnet så läser man detta om Steam box.

The Steam Box will apparently include a Core i7 processor, 8GB of RAM and an unspecified NVIDIA graphics card.
It will also feature a branded controller, along with extensive USB compatibility.

http://www.digitalspy.co.uk/gaming/news/a369134/valve-to-ente...


signatur

Lagom är aldrig för mycket eller för litet.

Inaktiv
Skrivet av Nightcrawler78:

Har svårt att se speltillverkare hoppa på Linux tåget som Steam verkar vilja sätta igång men vem vet?

Om Microsoft fortsätter i samma riktning som Windows 8 startat så är det inte omöjligt att ett Windows i framtiden kommer att sälja ALL programvara via Windows Store. Vilket då innebär att alla som vill göra spel på PC/Windows måste betala pengar till Microsoft.

Skillnaden mot Steambox är egentligen noll förstås, eftersom där måste spelbolagen betala till Valve (de gör redan det idag på Steam). Men om spel på Linux blir möjligt, då finns det fortfarande en möjlighet att de kan göra spel utan att behöva betala till någon alls.

Fördelen med Steambox + PC är förhoppningsvis kompatibilitet (förutsatt Linux på PC). Gör spel för ett system och få två marknader tillgängliga automatiskt.

Ställ också motfrågan. Skulle Microsoft släppa Windows till en konkurerrande spelkonsol inriktat på att ta marknad från 360:ns uppföljare. Inte ens en mikroskopisk chans.

Sen tror jag inte Valve tänker göra hårdvaran till Steambox själva. De kommer att tillhandahålla mjukvaran, medans hårdvaran tillverkas av flera olika hårdvarutillverkare.

Allt är förstås spekulationer ändå. Får se när Valve verkligen presenterar något vad det blir.

Medlem

Tror jag väntar tills denna lär komma, haft funderingar på att skaffa en krysslåda men hellre en konsoll från valve

Inaktiv

Om nu nu Steam Box kommer då får man hoppas att dom håller ångan uppe så dom lyckas och inte försvinner med ett pys.


signatur

Lagom är aldrig för mycket eller för litet.

Inaktiv

Jag undrar om den ens får heta Steambox?

http://www.steambox.se/

Inaktiv
Skrivet av DrToker:

Jag undrar om den ens får heta Steambox?

http://www.steambox.se/

Varför heta Steambox, varför inte Steamplay eller bara Steam.


signatur

Lagom är aldrig för mycket eller för litet.

Medlem
Skrivet av Ztreek:

Hoppas att denna konsol går att uppgradera eller att det kommer ut en ny var 3 år i alla fall.

Går den att uppgradera så ryker nog garantin. Men jag tvivlar på att det kommer gå att uppgradera, för vad vore meningen med det egentligen? Däremot så tippar jag på att vi lär få se nya modeller kanske vartannat eller vart tredje år.

Det jag är mest sugen på att veta är i fall Valve planerar att sälja den med förlust och sen tjäna pengar på att folk köper spel på Steam. I så fall kan det bli en riktigt intressant produkt

Medlem
Skrivet av Bojkott:
Skrivet av Ztreek:

Hoppas att denna konsol går att uppgradera eller att det kommer ut en ny var 3 år i alla fall.

Går den att uppgradera så ryker nog garantin. Men jag tvivlar på att det kommer gå att uppgradera, för vad vore meningen med det egentligen? Däremot så tippar jag på att vi lär få se nya modeller kanske vartannat eller vart tredje år.

Det jag är mest sugen på att veta är i fall Valve planerar att sälja den med förlust och sen tjäna pengar på att folk köper spel på Steam. I så fall kan det bli en riktigt intressant produkt

meningen med det?

Sätta in 2GB extra RAM kan göra mycket om konsolen är låst i annan hårdvara. kolla bara på N64.

Medlem
Skrivet av Ztreek:
Skrivet av Bojkott:
Skrivet av Ztreek:

Hoppas att denna konsol går att uppgradera eller att det kommer ut en ny var 3 år i alla fall.

Går den att uppgradera så ryker nog garantin. Men jag tvivlar på att det kommer gå att uppgradera, för vad vore meningen med det egentligen? Däremot så tippar jag på att vi lär få se nya modeller kanske vartannat eller vart tredje år.

Det jag är mest sugen på att veta är i fall Valve planerar att sälja den med förlust och sen tjäna pengar på att folk köper spel på Steam. I så fall kan det bli en riktigt intressant produkt

meningen med det?

Sätta in 2GB extra RAM kan göra mycket om konsolen är låst i annan hårdvara. kolla bara på N64.

Men om man ska hålla på och uppgradera så kan man ju lika gärna uppgradera sin nuvarande dator i stället. Visst var det en trevlig finess att trycka i ett expansion pack i N64, men på den tiden behövdes det verkligen för att göra vissa spel möjliga.

Låt oss säga att Steam Box levereras med 8GB RAM. Det räcker gott och väl för spel idag och några år framöver. Jag märkte då i alla fall ingen skillnad när jag gick från 8 till 16. Är den dessutom Linuxbaserad så räcker 8GB ännu längre än om den vore Windowsbaserad. Jag förstår din tanke, men är det inte det vi har datorer för?

Medlem

Kan se det framför mig "Half Life 3 is going to be an exclusive steambox game. We wanted to give our core fans the biggest focus we could"

Inaktiv

Att ens tänka på framtida konsoler kan skada ens psyke. Storföretagen (inte minst Valve) kan gott köra ned sina helstandardiseringar av hårdvara, mjukvara inkl. spel i närmsta papperskorg.

Medlem
Skrivet av Bojkott:
Skrivet av Ztreek:
Skrivet av Bojkott:
Skrivet av Ztreek:

Hoppas att denna konsol går att uppgradera eller att det kommer ut en ny var 3 år i alla fall.

Går den att uppgradera så ryker nog garantin. Men jag tvivlar på att det kommer gå att uppgradera, för vad vore meningen med det egentligen? Däremot så tippar jag på att vi lär få se nya modeller kanske vartannat eller vart tredje år.

Det jag är mest sugen på att veta är i fall Valve planerar att sälja den med förlust och sen tjäna pengar på att folk köper spel på Steam. I så fall kan det bli en riktigt intressant produkt

meningen med det?

Sätta in 2GB extra RAM kan göra mycket om konsolen är låst i annan hårdvara. kolla bara på N64.

Men om man ska hålla på och uppgradera så kan man ju lika gärna uppgradera sin nuvarande dator i stället. Visst var det en trevlig finess att trycka i ett expansion pack i N64, men på den tiden behövdes det verkligen för att göra vissa spel möjliga.

Låt oss säga att Steam Box levereras med 8GB RAM. Det räcker gott och väl för spel idag och några år framöver. Jag märkte då i alla fall ingen skillnad när jag gick från 8 till 16. Är den dessutom Linuxbaserad så räcker 8GB ännu längre än om den vore Windowsbaserad. Jag förstår din tanke, men är det inte det vi har datorer för?

Menade självklart länge fram... om den släpps idag kanske det är bra att öka RAM med 2gb om 5 år?

Medlem
Skrivet av Buio:
Skrivet av Nightcrawler78:

Har svårt att se speltillverkare hoppa på Linux tåget som Steam verkar vilja sätta igång men vem vet?

Fördelen med Steambox + PC är förhoppningsvis kompatibilitet (förutsatt Linux på PC). Gör spel för ett system och få två marknader tillgängliga automatiskt.

Steambox börjar på 0% och Linux på desktops har ca 1% av marknaden, en inte särskilt köpstark marknad där spel inte är i fokus.

Valve kommer få lägga ut enorma summor på att få företag att konverta spelen (bortsett från deras egna spel och en del indie-spel), vi får väl se men det känns som dom är ute på djupt vatten.

Medlem
Skrivet av Ztreek:
Skrivet av Bojkott:
Skrivet av Ztreek:
Skrivet av Bojkott:
Skrivet av Ztreek:

Hoppas att denna konsol går att uppgradera eller att det kommer ut en ny var 3 år i alla fall.

Går den att uppgradera så ryker nog garantin. Men jag tvivlar på att det kommer gå att uppgradera, för vad vore meningen med det egentligen? Däremot så tippar jag på att vi lär få se nya modeller kanske vartannat eller vart tredje år.

Det jag är mest sugen på att veta är i fall Valve planerar att sälja den med förlust och sen tjäna pengar på att folk köper spel på Steam. I så fall kan det bli en riktigt intressant produkt

meningen med det?

Sätta in 2GB extra RAM kan göra mycket om konsolen är låst i annan hårdvara. kolla bara på N64.

Men om man ska hålla på och uppgradera så kan man ju lika gärna uppgradera sin nuvarande dator i stället. Visst var det en trevlig finess att trycka i ett expansion pack i N64, men på den tiden behövdes det verkligen för att göra vissa spel möjliga.

Låt oss säga att Steam Box levereras med 8GB RAM. Det räcker gott och väl för spel idag och några år framöver. Jag märkte då i alla fall ingen skillnad när jag gick från 8 till 16. Är den dessutom Linuxbaserad så räcker 8GB ännu längre än om den vore Windowsbaserad. Jag förstår din tanke, men är det inte det vi har datorer för?

Menade självklart länge fram... om den släpps idag kanske det är bra att öka RAM med 2gb om 5 år?

Fast efter 5år är det väl kanske dags att byta ut hela? Tänk bara på PS3 och Xbox 360 som är 6 respektive 7 år gamla, vad utdaterad teknik dom har. Och dessa var ju även riktiga monster när dom kom. Steam Box lär ha mainstream hårdvara.

Medlem
Skrivet av Bojkott:

Fast efter 5år är det väl kanske dags att byta ut hela? Tänk bara på PS3 och Xbox 360 som är 6 respektive 7 år gamla, vad utdaterad teknik dom har. Och dessa var ju även riktiga monster när dom kom. Steam Box lär ha mainstream hårdvara.

De va typ High-ultra settings om man jämför med en PC, inte helt ultra eller max.

Gav bara ett exempel, helst av allt ska man väl byta ut den var 3 år enligt mig. då slipper utvecklare begränsa sina spel

12
Skriv svar