Ökning av spamaccounts?

Medlem
Ökning av spamaccounts?

Känt av en ökning av spamposts och konton med namn som 'alsdallkal' och liknande

Är det något FZ är medvetna om? rätt jobbigt att behöva se dessa i var och varannan nyhetstråd.

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av Ztreek:

Känt av en ökning av spamposts och konton med namn som 'alsdallkal' och liknande

Är det något FZ är medvetna om? rätt jobbigt att behöva se dessa i var och varannan nyhetstråd.

Jo, vi är medvetna om dem och rensar bort så fort vi ser. Anmäl dem så kan vi reagera ännu snbbare. V

Vi tittar också på sätt att stoppa dem från att komma in överhuvudtaget men det är svårt när dessa registreras manuellt och inte av bottar.


signatur
Medlem

högst troligen är dessa utländska IP adresser eller hur ? gör som så att ni blockar möjligheten att skapa ett konto utanför Sverige,Norge,Danmark,Finland.

Åker man på semester till hawaii så är det nog inte premiär för att kolla FZ direkt, man har säkert ett konto sedan tidigare.

Medlem

Ett par dagars/en vecka obligatorisk väntetid tillsammans med en giltig epost som måste verifieras (kanske ni redan har?) innan man kan posta med färskt konto borde hjälpa iaf.

Edit: och har man bråttom med att svara på nått så får man kontakta en Moderator som godkänner posten?


signatur

Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.
- Sir Terry Pratchett

Ja, något sorts bättre skydd hade varit bra. Kan man inte spåra IP.nummer till den om skapar konto manuellt, det borde också vara omöjligt att ha sådana knepiga användarnamn (?) Det borde kanske ge en indikation på att personen inte är seriös.


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem
Skrivet av Ztreek:

högst troligen är dessa utländska IP adresser eller hur ? gör som så att ni blockar möjligheten att skapa ett konto utanför Sverige,Norge,Danmark,Finland.

Åker man på semester till hawaii så är det nog inte premiär för att kolla FZ direkt, man har säkert ett konto sedan tidigare.

Det var årets sämsta ide. Och då är det bara den 7:e januari. Grattis!
Otroligt dumt förslag av två anledningar:
1. Det skulle blocka alla oss som inte sitter hemma i föräldrarnas källare
2. Om du verkligen vill spamma så finns det en uppsjö av gratis och icke gratis proxytjänster som sätter din "strålande" ide ur funkton.


signatur

I came here to ruin your day. God sent me.

Medlem
Skrivet av Zymac:

Ett par dagars/en vecka obligatorisk väntetid tillsammans med en giltig epost som måste verifieras (kanske ni redan har?) innan man kan posta med färskt konto borde hjälpa iaf.

Edit: och har man bråttom med att svara på nått så får man kontakta en Moderator som godkänner posten?

Det här var lite mer vettigt. SMS-bekräftelse eller nåt ovanpå det så.

Tyvärr kan man inte helt automatisera sådant här eftersom det, som jag skrivet, finns ex proxy som gör att man kan komma runt massor av spärrar. T o m SVT Plays


signatur

I came here to ruin your day. God sent me.

Medlem
Skrivet av azynkron:
Skrivet av Ztreek:

högst troligen är dessa utländska IP adresser eller hur ? gör som så att ni blockar möjligheten att skapa ett konto utanför Sverige,Norge,Danmark,Finland.

Åker man på semester till hawaii så är det nog inte premiär för att kolla FZ direkt, man har säkert ett konto sedan tidigare.

Det var årets sämsta ide. Och då är det bara den 7:e januari. Grattis!
Otroligt dumt förslag av två anledningar:
1. Det skulle blocka alla oss som inte sitter hemma i föräldrarnas källare
2. Om du verkligen vill spamma så finns det en uppsjö av gratis och icke gratis proxytjänster som sätter din "strålande" ide ur funkton.

What? Att det är 7e Januari betyder väl snarare det inte har kommit så många idéer? Det vore väl värre om det var 31a December.
Så alla som inte bor hemma hos föräldrarna bor utanför nordens gränser? Plus att han sa registrering av konto, inte inloggning till kontot.

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av azynkron:
Skrivet av Ztreek:

högst troligen är dessa utländska IP adresser eller hur ? gör som så att ni blockar möjligheten att skapa ett konto utanför Sverige,Norge,Danmark,Finland.

Åker man på semester till hawaii så är det nog inte premiär för att kolla FZ direkt, man har säkert ett konto sedan tidigare.

Det var årets sämsta ide. Och då är det bara den 7:e januari. Grattis!
Otroligt dumt förslag av två anledningar:
1. Det skulle blocka alla oss som inte sitter hemma i föräldrarnas källare
2. Om du verkligen vill spamma så finns det en uppsjö av gratis och icke gratis proxytjänster som sätter din "strålande" ide ur funkton.

Det finns ingen anledning att ha en sådan vass ton, det är inte särskilt trevligt.

När kontona skapas manuellt finns det inget hundraprocentigt skydd men vi arbetar som sagt på olika motåtgärder. IP-spärrar kan vara en, då blir det i alla fall något krångligare att registrera sig.

Ska inlägg/konton godkännas manuellt finns det risk för fördröjningar eftersom vi inte jobbar 24 timmar om dygnet.


signatur
Medlem

Tror den stora mängden spamacc bara kan bero på en sak.

FZ har blivit för stort och korrupterat av ragers, whiners och elitister. Detta har lett till att en särskild faktion har tagit till vapen.

http://www.youtube.com/watch?v=Jy8yTK0kZGM


signatur

Everybody needs help.

Medlem

Kan man filtrera bort reklam på sidor, rent mentalt, så lär man kunna ignorera de fåtal spam posterna som postas här t ex.

Medlem

http://www.youtube.com/watch?v=anwy2MPT5RE

Ta bort möjligheten att skapa tråd med första inlägget, har jag sagt länge nu.


signatur

Don't argue with Idiots. They drag you down to their level and beat you with experience.

Intressanta förslag, kommer ta en titt och spåna lite på hur det skulle funka en längre tid framöver.
Gärna fler tips.


signatur

"Satire is meant to ridicule power. If you are laughing at people who are hurting, it's not satire, it's bullying." - Terry Pratchett

Medlem
Skrivet av Konfucius:

http://www.youtube.com/watch?v=anwy2MPT5RE

Ta bort möjligheten att skapa tråd med första inlägget, har jag sagt länge nu.

Så om en nyreggad användare med en livskris angående en okänd speltitel vill göra en tråd om just det... ska alltså behöva göra en helt meningslös post nån annanstans mot sin vilja?

Finns flertalet nya användare som skapar ett konto just för att de vill skapa en tråd om nånting specifikt i deras vardag. Det är hyffsat irriterande när man behöver skriva 10 posts för att ens länka nånstans i vissa forum.

Medlem

Precis. Idén låter bra, men kommer att hindra många från att få ett snabbt svar de kanske behöver.


signatur

Motivator's Lifestyle. Athletic Martyr. Build your own foundation.

Medlem
Skrivet av GooGeL:
Skrivet av Konfucius:

http://www.youtube.com/watch?v=anwy2MPT5RE

Ta bort möjligheten att skapa tråd med första inlägget, har jag sagt länge nu.

Så om en nyreggad användare med en livskris angående en okänd speltitel vill göra en tråd om just det... ska alltså behöva göra en helt meningslös post nån annanstans mot sin vilja?

Finns flertalet nya användare som skapar ett konto just för att de vill skapa en tråd om nånting specifikt i deras vardag. Det är hyffsat irriterande när man behöver skriva 10 posts för att ens länka nånstans i vissa forum.

Mmm lösningen är inte perfekt, men det är en lösning.

När man skapar sitt konto, så nämns reglerna iofs, varför inte en "bubbla" när någon newbie försöker skapa tråd med första inlägget typ
"Du måste gjort minst en post i forumet innan du skapar en tråd"?


signatur

Don't argue with Idiots. They drag you down to their level and beat you with experience.

Medlem
Skrivet av azynkron:

Det var årets sämsta ide. Och då är det bara den 7:e januari. Grattis!
Otroligt dumt förslag av två anledningar:
1. Det skulle blocka alla oss som inte sitter hemma i föräldrarnas källare
2. Om du verkligen vill spamma så finns det en uppsjö av gratis och icke gratis proxytjänster som sätter din "strålande" ide ur funkton.

Förklara gärna lite bättre, du kommer inte med så starka argument direkt.
Du har ett konto här ser jag, vad stoppar dig från att logga in från Canada eller Sydkorea? ingen, men att skapa ett konto borde inte vara möjligt från dessa länder.

Sen en annan sak, är du på semester tror jag nog inte du bryr dig så speciellt mycket om FZ.se, du badar eller kollar på sevärdheter istället.

Klart det finns proxytjänster, men det är fortfarande en till mur som en individ måste ta sig igenom för att kunna regga sig.. vilket KAN i sin tur avleda en hel del oönskad trafik, om det är för mycket besvär kommer de lägga energi på en enklare site istället.

Medlem

Spambotar jobbar ofta via proxy redan. Därav skulle idén, om än bra i grunden, fallera i stora delar av fallen då de helt enkelt glider förbi automatiskt såsnart den ansvarige kommit på att regeln existerar.

FZ har dessutom läsare på andra platser än här i Skandinavien, och att stänga ute de vore lite orättvist.


signatur

Motivator's Lifestyle. Athletic Martyr. Build your own foundation.

Medlem

Nu vet jag inte hur många nya konton som reggas per dag, men ett alternativ vore att en admin godkänner varje nytt konto.


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Medlem
Skrivet av conthox:

Nu vet jag inte hur många nya konton som reggas per dag, men ett alternativ vore att en admin godkänner varje nytt konto.

Det låter som ett väldigt jobb som FZ inte varken har lust till eller resurser till...om det inte vore Sebastian som förmodligen ligger och lurar under Peter Möllenös soptuna efter mera "scoop".


signatur

Don't argue with Idiots. They drag you down to their level and beat you with experience.

Medlem

Visst, det är inte kul med spambots, men tycker inte nivån är värst störande. Precis som med andra inlägg som inte intresserar mig så skiter jag helt enkelt i dem.


signatur

Ja, jag kanske är ute och cyklar men det är fanimej miljövänligt - purresnurre@2005

Medlem
Skrivet av PurreSnurre:

Visst, det är inte kul med spambots, men tycker inte nivån är värst störande. Precis som med andra inlägg som inte intresserar mig så skiter jag helt enkelt i dem.

Ungefär på samma sätt som du iggade denna tråden?
Vad cool du är.


signatur

Don't argue with Idiots. They drag you down to their level and beat you with experience.

Medlem

När sa han att han var cool..?

Jag håller faktiskt med honom lite, det är inte så värst mycket spambots nu. Har sett en eller två som har försvunnit rätt fort.


signatur

Motivator's Lifestyle. Athletic Martyr. Build your own foundation.

Medlem

Tror om vi alla hjälps åt att anmäla när man ser dom, samt kanske nån extra moderator runt kvällen / natten, så kommer majoriteten inte ens märka dom.


signatur

Jag har ätit pannkaka!

Medlem
Skrivet av Konfucius:

http://www.youtube.com/watch?v=anwy2MPT5RE

Ta bort möjligheten att skapa tråd med första inlägget, har jag sagt länge nu.

Det är ju ofta man ser reklam i nyhetstrådar eller i trådar skapade av andra medlemmar, så det lär inte hindra det från att fortsätta. Det finns många sätt som man kan motverka spambots på, men det är inget som FZ vill införa då det förstör mer för seriösa användare än vad det gör nytta.

Däremot så tycker jag att det ska synas i fall ett inlägg har blivit rapporterat, och kanske dölja det som har skrivits tills en moderator har plockat bort inlägget. Det är många sidor som använder det, bland annat Youtube, och jag tycker inte att det är störande på något sätt.

Medlem

Tjena!
Vi kämpar ständigt med spam och försöker få bort detta. Men det är lurigt och vi vill ju inte försvåra för er heller. Men ni ska veta det är en ständig kamp och ni har kommit med många intressanta förslag hittills. Som Calle sagt tidigare i tråden så kan ni rapportera spam så plockar vi bort det så fort vi bara kan. Tack för grymt engagemang

Medlem

jag säger att i anmäler dem direkt när vi ser dem bara, det vi inte löser med repression löser vi med lite till.


signatur

Now you're playing with power... NOW YOURE PLAYING WITH FUCKING SHIT, YOURE BETTER OFF FUCKING SHIT THAN FUCKING WITH THIS FUCKED UP SHIT

Medlem
Skrivet av flamgorilla:

jag säger att i anmäler dem direkt när vi ser dem bara, det vi inte löser med repression löser vi med lite till.

Du menar typ polisanmälan? Jag vet inte hur olagligt det är, sedan så är de flesta anonyma så det blir svårt att upprätta en anmälan. Dessutom så tror jag polisen bara skulle säga "visst, vi kan ta emot anmälan, men det kommer nog inte hända så mycket mer än så.".


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Testpilot
Skrivet av Konfucius:

http://www.youtube.com/watch?v=anwy2MPT5RE

Ta bort möjligheten att skapa tråd med första inlägget, har jag sagt länge nu.

Ett annat alternativ jag funderar på är att nya användare ej skall kunna posta länkningar i sina inlägg under en viss period & eller den första tiden måste man konfirmera länkningar i inläggen med Captcha ...

Det gör att en ny som vill posta en sak inte avskräcks men en spammare som gärna vill posta 10+ inlägg får det riktigt jobbigt.

Medlem
Skrivet av Harakiri:
Skrivet av Konfucius:

http://www.youtube.com/watch?v=anwy2MPT5RE

Ta bort möjligheten att skapa tråd med första inlägget, har jag sagt länge nu.

Ett annat alternativ jag funderar på är att nya användare ej skall kunna posta länkningar i sina inlägg under en viss period & eller den första tiden måste man konfirmera länkningar i inläggen med Captcha ...

Det gör att en ny som vill posta en sak inte avskräcks men en spammare som gärna vill posta 10+ inlägg får det riktigt jobbigt.

Utmärkt ide´

Det är länkarna som utgör hot om man klickar på skiten.
Det handlar inte om att vara "cool" som vissa femtioåriga gubbar som bor hos mamma tror. Folk klickar på länkar med malvare.


signatur

Don't argue with Idiots. They drag you down to their level and beat you with experience.

12
Skriv svar