Konsolernas förlust: 52 miljarder

Robot
Konsolernas förlust: 52 miljarder

Tidgare EA- och Sony-anställde Ben Cousins hävdar att Xbox 360 och Playstation har kostat 52 miljarder.

#sony, #microsoft


Medlem
Konsolernas förlust: 52 miljarder

Om det ändå var så väl att konsollerna försvann.

Medlem

Håller med lootcher Det skulle öppna upp för bättre PC-marknad!

Medlem

Ger ändå inte konsolerna PC också bra konkurrens? Det är väl bara positivt.

Medlem

men faan vad trött jag blir, nyss sa dom ju att PC vad död och folk går över till kosoll. och nu är konsollerna döda och folk går till pc? kan de ta och bestämma sej?


signatur

R.I.P The_maxx

Skägg.
10 Chambers

Låt oss spekulera, utan att kalla varandra idioter och dylikt. Mkay?


signatur
Medlem

Det är ju PCn som borde vara utdömd


signatur

Wasted.White.Boys

Medlem

Vissa spel spelar jag häldre på konsol, (bilspel och fightingspel) men är inte direkt sugen på PS4 eller Xboxsens motsvarighet, så det kanske ligger något i det, spela på mobiltele o surfplattor känns rätt B dock, blir bara korta hjärndöda saker som angrybirds då..


signatur

Dear Developers. Rock is overpowered, please nerf.
Paper is fine. Yours truly, ~ Scissors

Medlem
Skrivet av Siken:

Ger ändå inte konsolerna PC också bra konkurrens? Det är väl bara positivt.

Jo om det hade skötts snyggt, men denna konkurrens har mest givit oss railwayshooters och fördummade spel.

Skrivet av beron:

Den dag konsollerna dör så dör även spelen, eftersom dom flesta pc-spelare inte vill göra rätt för sig och betala.

Troll.
Fast skulle du inte trolla så förstår jag piratkopiering på alla enheter då spelen tenderar att öka i kostnad och minska i underhållningsvärde.

Skrivet av Matsodon:
Skrivet av beron:

Den dag konsollerna dör så dör även spelen, eftersom dom flesta pc-spelare inte vill göra rätt för sig och betala.

Kanske sant för AAA titlarna.

AAA är enligt mig förknippat med hög budget = prislappen för spelet går upp = fler måste köpa det för att gå runt = mindre intressanta spel.


signatur

Retro.

Medlem

Varför dra slutatsen att konsoler är dödsdömda? Är ju bara för dem att se till att nästa generation inte säljs med förlust.


signatur

Windows 10 pro - Asus B550 Strix Gaming F - AMD Ryzen 3700X - Nvidia GTX970 - 16GB DDR4 3600mhz - WD Blue SN550 1TB SSD

Inaktiv
Skrivet av Siken:

Ger ändå inte konsolerna PC också bra konkurrens? Det är väl bara positivt.

Hur då menar du? Det fungerar inte så (om det nu är så jag tror du menar). Om AMD går i konkurs kommer intel vara de enda som säljer processorer, på så sätt är det bra att det finns konkurrens. Däremot förstår jag inte riktigt hur du tänker nu.

Medlem
Skrivet av yonaz:

Varför dra slutatsen att konsoler är dödsdömda? Är ju bara för dem att se till att nästa generation inte säljs med förlust.

Självklart - men problemet är kostnaderna på utvecklingen av de nya konsollerna.


signatur

<allt jag skriver är mina åsikter och ni behöver varken hålla med eller säga emot>

Medlem
Skrivet av beron:

Den dag konsollerna dör så dör även spelen, eftersom dom flesta pc-spelare inte vill göra rätt för sig och betala.

Vi är en del som betalar för varenda pc spel vi spelar, jag tackar Steam och deras otroliga reor för bragden


signatur

Game long and prosper

Medlem

Självklart kommer inte spel med dosa och "top of the line" grafik dö ut, det är ju en helt knasig slutsats. Kanske kommer väl dock konsolltillverkarna att inte göra lika galet stora satsninar. Det är såklart den vettiga slutsatsen? Om man nu skulle leka med tanken att två av dom tre stora kommer lämna konsoller och satsa på något annat, då är det ju en matematisk omöjlighet att någon som är ensam på marknaden inte kommer satsa rejält på precis sådana konsoller. NEJ, dom kommer inte dö för tablet och mobilspel, SJÄLVKLART.


signatur

subterranean homesick alien

Medlem

Som det ser ut just nu så är det ju väldigt många nya konsoler på gång.
Sony och Microsoft är ganska självklara och där kommer vi säkert se mer under året.

Sedan finns de ju de lite mindre varianterna som OUYA eller Steam som arbetar på deras steambox/Piston. Även Nvidia arbetar på att släppa konsolen Shield.

Så det kommer hända mycket på konsol-fronten även om säkert många av de mindre aktörerna inte är något som direkt intresserar mig.

Medlem

Den dagen konsoler slutar säljas eller när spel slutar släppas för konsoler kommer jag inte lägga några pengar på spel längre.

Som jag sa i en annan tråd så kommer marknaden och spelföretagen drabbas hårt om det skulle hända. 70 miljoner Xbox-ägare, 70 miljoner PS3-ägare och 100 miljoner Nintendo Wii-ägare kommer inte börja köpa speldatorer. Om inte företagen går i konkurs är det nog en hel del människor som kommer vara utan arbete.

Medlem

Den enda anledningen jag har en konsol är pga dom exklusiva titlarna. Hade dom funnits på PC hade jag nog aldrig köpt en PS3:a. Vill man hellre spela vissa spel med handkontroll finns det ju många sådana till PC:n också.

Medlem

rätt åt dom med tanke på hur extremt negativt konsollerna påverkar pc-spelare. sälja gammal värdelös hårdvara i 10 år för dyra stålar. usch


signatur

//monster

Inaktiv

jag spelar helre på en konsol än min dator och gillar inte att spela på en dator så mycket bara anväder den för nät surfa andra saker och xbox360,ps3 kör jag spel på jag har inte lust att betala för kunna spela på en dator

Inaktiv

Skadeglädje är den enda sanna glädjen, fan va skönt!

Antar dock att dom drar in sina pengar via licenser eller något annat.

Och lägg av med skitsnacket om att det bara piratkopieras till PC...vilket skitsnack.
Alla jag känner köper mängder med spel, hela min steamlista är fullt av random folk som bara köper o köper, speciellt vid alla reor.

Tror dom flesta som faktiskt har pengar också betalar för sig, förutom vissa som faktiskt inte har råd att köpa, samt dom som vill testa spel innan köp. Hade vi haft demos till alla spel är jag övertygad om att kopieringen skulle minska.

Och som vanligt är ett piratat spel inte lika med en såld kopia.

Medlem
Skrivet av 4liv3:
Skrivet av beron:

Den dag konsollerna dör så dör även spelen, eftersom dom flesta pc-spelare inte vill göra rätt för sig och betala.

Och konsol-piratning förekommer inte menar du? Vakna är du snäll.

nej nästan aldrig, oerhört sällsynt i jämförelse, detta kan jag säga då jag har erfarenhet av att spela både och och spelat MED folk på båda plattformar.


signatur

Now you're playing with power... NOW YOURE PLAYING WITH FUCKING SHIT, YOURE BETTER OFF FUCKING SHIT THAN FUCKING WITH THIS FUCKED UP SHIT

Medlem

Har över 90 köpta spel på steam och 5 på origin, så jag köper det som är bra piratar inte längre alls

Medlem

Gick inte Microsoft ut för 2-3 år sedan att de äntligen gått plus på sin Xbox satsning? Minns inte vart jag läst eller när men är rätt säker på att jag har läst en sådan artikel.

Samt handlar siffrorna enbart om själva konsolen i sig? Vet att både Nintendo, Sony samt Microsoft får in ca 5-15$ per spel som säljs i licens avgifter, är dessa inräknade där?

Sedan stämmer matten och använder data här http://www.statisticbrain.com/xbox-statistics/

Dvs 30 miljoner gold subscribers? det är om man använder billiga års kort typ 350 kr så är enbart det mångt mer pengar en de nu gått "förlust" på denna konsol.

Tar man spelen, 280 miljoner spel, låt ås säga att de faktist bara får 5$ så är detta också enormt mycket mer en dessa 52 miljarder också.

Medlem
Skrivet av monsterbenke:

rätt åt dom med tanke på hur extremt negativt konsollerna påverkar pc-spelare. sälja gammal värdelös hårdvara i 10 år för dyra stålar. usch

Jag vet inte om man kan säga att konsolerna är dyra idag!?!

Medlem

Ni tror på allvar att konsoller är påväg mot sin död? Det har existerat i närmare 40 år och det finns inget som skulle tyda mot att det når sitt slut på länge.

Medlem

Ända sen de flesta började med nerladdningbara versioner av spel så kan jag helt ärligt säga att jag inte laddat ner ett gratis spel.
Steam tex, har ju väldigt ofta rabatt på spel, vilket bidrar till att man har fullt upp hela tiden med billiga spel till nästa billiga dyker upp.

Vad det gäller konsoler så tror jag inte att de kommer dö ut.
Men möjligen ändrar de inriktning lite kanske, mer åt mediacenter hållet kanske men fortfarande möjligheten till att spela.
Spelar nästintill inget på min PS3, men inget klår ju konsolspel med polarna på förkröket eller efterkartongen.


signatur

- Wiiga -

Gillar Ben Cousins mer och mer för varje uttalande, han måste vara ett av spelbranschens absolut största troll.

Medlem
Skrivet av bece:
Skrivet av monsterbenke:

rätt åt dom med tanke på hur extremt negativt konsollerna påverkar pc-spelare. sälja gammal värdelös hårdvara i 10 år för dyra stålar. usch

Jag vet inte om man kan säga att konsolerna är dyra idag!?!

I ren affektionssynpunkt är kanske en del villiga att hosta upp de slantarna då


signatur

Retro.

Medlem

jahapp. Då är det bara att se fram emot nerdummade skitspel som Angry Birds och Diablo 3.


signatur

PC - PS4 - PS3- PS Vita - Wii U

Medlem
Skrivet av 4liv3:
Skrivet av beron:

Den dag konsollerna dör så dör även spelen, eftersom dom flesta pc-spelare inte vill göra rätt för sig och betala.

Och konsol-piratning förekommer inte menar du? Vakna är du snäll.

"We are suffering currently from the huge piracy that is encompassing Crysis. We seem to lead the charts in piracy by a large margin, a chart leading that is not desirable. I believe that’s the core problem of PC Gaming, piracy, to the degree [that PC gamers who] pirate games inherently destroy the platform. Similar games on consoles sell factors of 4-5 more. It was a big lesson for us and I believe we won’t have PC exclusives as we did with Crysis in future."

- Cevat Yerli

"Here's the problem right now; the person who is savvy enough to want to have a good PC to upgrade their video card, is a person who is savvy enough to know bit torrent to know all the elements so they can pirate software. Therefore, high-end videogames are suffering very much on the PC. Right now, it makes sense for us to focus on Xbox 360 for a number of reasons. Not least PCs with multiple configurations and piracy."

- Cliffy B

"It's hard to second guess exactly what the reasons are. You can say piracy. You can say user migration, but the ground truth is just that the sales numbers on the PC are not what they used to be and are not what they are on the consoles."

- John Carmack

Som du säkert kan lista ut av dessa herrars synpunkter på piratkopiering så är PC det största problemet.

Konsoler bidrar med mest pengar till spelbranschen, och har alltid gjort det. Hur många 7-åringar tror ni kommer köpa Epic Mickey 2 på PC? Ettan sålde 2 miljoner exemplar på Wii. Det är siffror som stora PC-titlar kämpar för att nå upp till. Jag tror inte ens att The Witcher 2 nåt upp till dom siffrorna ännu, men det dröjde inte länge för det spelet att nå upp till 4 miljoner piratkopieringar.

Att påstå att piratkopiering inte existerar på konsol är fel. Det är ett problem som både Sony, MS och Nintendo kämpar för att motverka. Dock har man möjlighet att ta till med hårdhandskarna där i och med att dom kan banna konsoler, men ingen kan ju banna en PC. Att det dessutom krävs fysiska ingrepp för att kunna spela backups på konsol gör att många avstår.

Så sammanfattat så är PC ett större problem för spelutvecklare än konsol, även om samtliga plattformar är drabbade av det. Hårdhänta DRM är ju det värsta en PC-spelare vet, så dör konsolerna så riskerar hela spelbranschen att dö ut. För ingen kommer utveckla ett AAA-spel för flera miljoner dollar bara för att se folk ladda ner det gratis.

Det enda sättet för PC att klara sig utan konsoler vore väl om cloud-gaming blev väl mottaget av spelarna. Krav för ett konto där du måste köpa spelen och betydligt svårare att kopiera filerna som ligger på krypterade servrar. Problem solved.

Skriv svar