Guldsmeds rånet i Södertälje!

Medlem
Guldsmeds rånet i Södertälje!

Rätt eller Fel agerande av Polisen?

Ingen som läser tidningar eller läser nyheter har väl kunnat undgå att läsa om det spektakulära rånet i Södertälje mot en guldsmedsaffär. Och deras tid som outlaws varade inte mer än 12 timmar. Under rånet så blev rånarna som var utrustade med AK-47 beskjutna av polisen och det resulterade i att en av rånarna träffades och skadades allvarligt. Vad tycker du som lekman,, har poliserna handlat rätt eller fel om man bortser ifrån alla lagar och bestämmelser som varken du eller jag känner till?


signatur

Wasted.White.Boys

Skribent

Även om det nu i efterhand har framkommit uppgifter om att vapnet var en replica är det en risk man tar som rånare, att bli skjuten av polisen.

Medlem
Skrivet av Shadee:

Även om det nu i efterhand har framkommit uppgifter om att vapnet var en replica är det en risk man tar som rånare, att bli skjuten av polisen.

Jag tycker också detsamma,, tar man med ett vapen till ett rån, fejk eller ej så måste man nog vara beredd på tragiska konsekvenser på något sätt.


signatur

Wasted.White.Boys

Medlem

Höjer man en AK47 som för allt vad polisen att dömma är skarp, så skjuter självklart polisen.

Jag ser inget fel i polisens agerande, även om det kanske var olyckligt att han träffades i huvudet.

Tittar man dessutom på polislagen, så bör det inte presentera något tjänstefel eftersom polisen agerade i en situation som för allt att döma var mycket hotfull för polisen, och i det läget har de rätt att bruka högre våld.


signatur

Motivator's Lifestyle. Athletic Martyr. Build your own foundation.

phi
Medlem

Tycker att polisen som sköt har handlat helt korrekt. Han såg de tungt beväpnade rånarna som hot för både honom, sin kollega och andra personer i närheten och valde att beskjuta rånarna. Sen att rånaren som blev skjuten hade ett replikvapen är irrelevant.

KoP
Medlem

Råna en guldsmedsbutik och sen springa och vifta med ett vapen (om än en replika) när polisen kommer.. då får man väl ta konsekvenserna? Och nu ska ju anhöriga till den skjutna mannen stämma polisen som sköt (?).
Nä, inget daltande med kriminella figurer. Är man med i "leken" får man "leken" tåla.

Medlem

Detta torde väl också vara en varning för de som skjutit på folk med luftvapen och haft leksaks-vapen eller sot air guns med sig på stan osv. Polisen tar det som ett skarpt hot, och kommer skjuta om de känner sig hotade av en individ med något som framställs som ett skarpladdat vapen.

Lämna sådant hemma med andra ord.. Gärna tillsammans med tankarna på guldsmedsrån.


signatur

Motivator's Lifestyle. Athletic Martyr. Build your own foundation.

Medlem

Tycker det är lite onödigt att sitta som vanlig svensk medborgare utan mer insikt i det hela än det som skrivs i pressen och diskutera om polisen gjort rätt eller fel.. kommer sluta som vanligt:
1. Allmänt polis hatande.
eller
2. Att det pratas skit om rånarna vilket är respektlöst när någon svävar mellan liv och död (ett människo liv är ett människo liv även om personen i fråga har försökt råna en guldsmed).


signatur

"Do Protons have mass?
I didn't even know they're catholic.." - Andy, Fallout 3

Medlem
Skrivet av Mytacism:

Tycker det är lite onödigt att sitta som vanlig svensk medborgare utan mer insikt i det hela än det som skrivs i pressen och diskutera om polisen gjort rätt eller fel.. kommer sluta som vanligt:
1. Allmänt polis hatande.
eller
2. Att det pratas skit om rånarna vilket är respektlöst när någon svävar mellan liv och död (ett människo liv är ett människo liv även om personen i fråga har försökt råna en guldsmed).

och ändå sitter du här och skriver


signatur

Wasted.White.Boys

Medlem
Skrivet av Banditen:
Skrivet av Mytacism:

Tycker det är lite onödigt att sitta som vanlig svensk medborgare utan mer insikt i det hela än det som skrivs i pressen och diskutera om polisen gjort rätt eller fel.. kommer sluta som vanligt:
1. Allmänt polis hatande.
eller
2. Att det pratas skit om rånarna vilket är respektlöst när någon svävar mellan liv och död (ett människo liv är ett människo liv även om personen i fråga har försökt råna en guldsmed).

och ändå sitter du här och skriver

och vart försöker du komma?


signatur

"Do Protons have mass?
I didn't even know they're catholic.." - Andy, Fallout 3

Medlem
Skrivet av Mytacism:
Skrivet av Banditen:
Skrivet av Mytacism:

Tycker det är lite onödigt att sitta som vanlig svensk medborgare utan mer insikt i det hela än det som skrivs i pressen och diskutera om polisen gjort rätt eller fel.. kommer sluta som vanligt:
1. Allmänt polis hatande.
eller
2. Att det pratas skit om rånarna vilket är respektlöst när någon svävar mellan liv och död (ett människo liv är ett människo liv även om personen i fråga har försökt råna en guldsmed).

och ändå sitter du här och skriver

och vart försöker du komma?

Om nu tråden var onödig enligt ditt tycke så kunde du ju låtit bli att skriva i den eller hållit ditt inlägg kort. För annars får man ju uppfattningen om att du vill fortsätta diskutera i ämnet.


signatur

Wasted.White.Boys

Medlem

Att tar upp en diskussion som du säger att du inte vill vara del av.

Självklart kan det ses som respektlöst då personen vad det verkar som nu med all säkerhet kommer avlida. Kulan sitter i hjärnan, och därav är chansen för överlevnad enormt liten.

I vilket fall är diskussioner som dessa ofta viktiga då många endast får läsa det som media skriver, och media är knappast en bra källa för fakta idag. Genom att starta en diskussion får folk en större bild av situationen.

Jag håller med om att det ofta uppstår polishat, vilket är helknäppt i min mening. Just här verkar det ju dock inte hända, så det är nog ingen fara nu.

Vi lägger ju trots allt grunden för beslut som medborgare i en demokrati, och där gör ju möjligheten att diskutera händelser mycket för vad man tycker.


signatur

Motivator's Lifestyle. Athletic Martyr. Build your own foundation.

Medlem
Skrivet av Banditen:

den var onödig enligt ditt tycke så kunde du ju låtit bli att skriva i den eller hållit ditt inlägg kort. För annars får man ju uppfattningen om att du vill fortsätta diskutera i ämnet.

Så, hur hade du tänkt dig att jag ska uttrycka min åsikt om jag inte "får" uttrycka den?
Jag hade kunnat utveckla mitt första inlägg ännu mer men det kommer ändå inte tjäna till något syfte.


signatur

"Do Protons have mass?
I didn't even know they're catholic.." - Andy, Fallout 3

Medlem
Skrivet av Mytacism:
Skrivet av Banditen:

den var onödig enligt ditt tycke så kunde du ju låtit bli att skriva i den eller hållit ditt inlägg kort. För annars får man ju uppfattningen om att du vill fortsätta diskutera i ämnet.

Så, hur hade du tänkt dig att jag ska uttrycka min åsikt om jag inte "får" uttrycka den?
Jag hade kunnat utveckla mitt första inlägg ännu mer men det kommer ändå inte tjäna till något syfte.

Förstod du inte vad jag skrev?


signatur

Wasted.White.Boys

Medlem

Lugna puckar nu pojkar.

Kort och gott Mytacism; Postar man i en diskussion får man nog anse sig del av diskussionen.


signatur

Motivator's Lifestyle. Athletic Martyr. Build your own foundation.

Medlem
Skrivet av Banditen:
Skrivet av Mytacism:
Skrivet av Banditen:

den var onödig enligt ditt tycke så kunde du ju låtit bli att skriva i den eller hållit ditt inlägg kort. För annars får man ju uppfattningen om att du vill fortsätta diskutera i ämnet.

Så, hur hade du tänkt dig att jag ska uttrycka min åsikt om jag inte "får" uttrycka den?
Jag hade kunnat utveckla mitt första inlägg ännu mer men det kommer ändå inte tjäna till något syfte.

Förstod du inte vad jag skrev?

Förstår mycket väl var du menar, men åter igen, varför ska jag vara passiv med mina åsikter i detta fallet?
Tycker jag att det är onödigt att diskutera så har jag väll lika mycket rätt i att säga så som att du har att säga vad du nu tycker?

Jag har inte sagt något om att jag inte vill delta i diskussionen.
Självklart blir jag en del av diskussionen när jag uttrycker mitt ogillande av diskussionen i sig.


signatur

"Do Protons have mass?
I didn't even know they're catholic.." - Andy, Fallout 3

Medlem

Förbannat synd att inte snuten hann skjuta resten utav ligan.


signatur

Don't argue with Idiots. They drag you down to their level and beat you with experience.

Medlem

Tragiskt slut på det hela men helt korrekt beslut av polisen. Dom kan inte veta i fall det är äkta vapen eller leksaker som rånarna bar på, vilket automatiskt gör att alla vapen är äkta tills det att något annat bevisas. Med facit i hand så kan man ju självklart påstå att polisen kunde ha agerat annorlunda. Vapnet som blev kvar visades sig vara en kopia, men polisen beslagtog flera äkta vapen i samma veva som dom grep övriga misstänkta, och dessa kan ha används under rånet.

Det lär inte vara lätt för familjen just nu som har förlorat sin son och bror, men att dom hotar med att ta fallet till domstol om polisen lägger ner utredningen känns en aning fel. Rånaren gjorde fel och enligt mig så sa han i från sig sina rättigheter när han och sina kollegor gick in i en guldaffär, hotade ägaren, bröt armen på honom, stal allt guld och bar på ett automatvapen. Den som är med i leken får leken tåla tycker jag passar jävligt bra in här. Viftar man med en AK47 mot polisen så får man räkna med att bli skjuten. Olyckligt nog så träffade kulan huvudet, men som sagt, han gjorde sitt val. Synd bara att hans usla val skulle drabba nära och kära.

Skribent
Skrivet av Mytacism:

Tycker det är lite onödigt att sitta som vanlig svensk medborgare utan mer insikt i det hela än det som skrivs i pressen och diskutera om polisen gjort rätt eller fel.. kommer sluta som vanligt:
1. Allmänt polis hatande.
eller
2. Att det pratas skit om rånarna vilket är respektlöst när någon svävar mellan liv och död (ett människo liv är ett människo liv även om personen i fråga har försökt råna en guldsmed).

Jag måste säga att jag inte håller med. Informationen jag har om stora händelser i Sverige och utomlands får jag från diverse tidningar (dagstidningar, kvällstidningar och nättidningar), till det lägger jag personliga värderingar och erfarenhet. Utifrån detta bildar jag mig en uppfattning och en åsikt om saken ifråga. Jag tror många människor gör på samma sätt för att bilda sig sina åsikter, väldigt få har tillgång till all information, eller någon annan typ av insikt, om saken ifråga. Dessa åsikter måste man sedan få uttrycka och diskutera.

Gällande dina farhågor. 1. Det är coolt att hata polisen, detta beteende syns framförallt hos tonåringar och kriminella. Detta kommer inte ändras för att en polisskjutning diskuteras, min erfarenhet är att dessa personer inte ändrar åsikt oavsett. Det är ACAB som gäller, punkt slut.
2. Till viss del håller jag med, men i samband med att personen utförde rånet blev han en offentlig person (utför man ett våldsamt, spektakulärt rån med automatvapen i Sverige så blir man känd) och han kommer att diskuteras samt förmodligen bli kastad skit på av vissa och hyllad som en hjälte av andra. Precis samma som när en filmstjärna hamnar på bild med kokain i näsan eller åker dit för rattfylla osv (Kate Moss, Mel Gibson m.fl). Politiker som kliver snett och gör bort sig (Bill Clinton, Mona Sahlin, Håkan Juholt m.fl).

edit: 19-0 i omröstningen, det trodde jag verkligen inte när jag la min röst.

Medlem

Informationen du har och får via div. media är inte komplett (flera utredningar på går och polisen är förtegen om många detaljer) eller felaktig (media har en tendens att skruva upp händelser samt tolka saker och ting för att sedan sälja tidningar, detta har hänt flera gånger tidigare).
Där av anser jag att det är olämpligt för oss vanliga medborgare att "avgöra" om polisen har agerat rätt eller fel.

Om du skapar en tråd där du frågar efter folks åsikter så antar jag att du förväntar dig ett svar.
Jag har mycket svårt att se varför min åsikt (som är relativt neutral) väcker så stor uppståndelse.

1. Ja, det är "coolt" att hata polisen. Ingen direkt mening att diskutera detta.

2. Jag anser att vanlig medmänsklighet borde göra att man inte "trakasserar / smutskastar" en person som svävar mellan liv eller död, du vet aldrig om en nära stående person läser din kommentar eller ej.
Att dra en parallell mellan en bankrånare som ligger på dödsbädden och en politiker som klivit snett tycker jag är fel.


signatur

"Do Protons have mass?
I didn't even know they're catholic.." - Andy, Fallout 3

Medlem
Skrivet av Mytacism:

Informationen du har och får via div. media är inte komplett (flera utredningar på går och polisen är förtegen om många detaljer) eller felaktig (media har en tendens att skruva upp händelser samt tolka saker och ting för att sedan sälja tidningar, detta har hänt flera gånger tidigare).
Där av anser jag att det är olämpligt för oss vanliga medborgare att "avgöra" om polisen har agerat rätt eller fel.

Om du skapar en tråd där du frågar efter folks åsikter så antar jag att du förväntar dig ett svar.
Jag har mycket svårt att se varför min åsikt (som är relativt neutral) väcker så stor uppståndelse.

1. Ja, det är "coolt" att hata polisen. Ingen direkt mening att diskutera detta.

2. Jag anser att vanlig medmänsklighet borde göra att man inte "trakasserar / smutskastar" en person som svävar mellan liv eller död, du vet aldrig om en nära stående person läser din kommentar eller ej.
Att dra en parallell mellan en bankrånare som ligger på dödsbädden och en politiker som klivit snett tycker jag är fel.

Hade han inte haft en AK-47 i händerna så hade han inte haft en kula i huvudet idag den dumma idioten.


signatur

Wasted.White.Boys

ZF
Medlem
Skrivet av Mytacism:

Informationen du har och får via div. media är inte komplett (flera utredningar på går och polisen är förtegen om många detaljer) eller felaktig (media har en tendens att skruva upp händelser samt tolka saker och ting för att sedan sälja tidningar, detta har hänt flera gånger tidigare).
Där av anser jag att det är olämpligt för oss vanliga medborgare att "avgöra" om polisen har agerat rätt eller fel.

I det här fallet behöver man iof inte förlita sig på nån tolkning, det finns en video som visar en stor del av förloppet.

Hursomhelst, hade han stått still istället för att leka GTA så hade han kanske haft kulan i benet istället för i skallen.

Medlem

Polisen agerade helt rätt enligt Nödvärn, får du ett vapen riktat mot dig, replika eller ej(omöjligt att bedöma) så har du rätt att agera för att nedkämpa målet.

Medlem

Såklart att polisen gjorde rätt, har ingen sympati för rånarna.

Själv skulle jag inte tveka en sekund att skjuta om jag skulle få ett vapen riktat mot mig.
Tyvär så får polisen alltid skulden här i mes svergie.


signatur

-^-^--^-The sound of a bat cutting through space and time-^-^--^-

Medlem

väldigt bra träffat, inte helt självklart att träffa mitt i prick på det sättet speciellt om rånaren troligen var rörlig.. lite skillnad vid guldsmedsrånet på östermalm förra året.

Svårt att säga om han gjorde rätt eller fel, man var ju inte där och såg händelseförloppet, men troligast är att polisen kände sig hotade och det är därför polisen bär vapen, för att skydda sig själv och allmänheten.

Jag är själv bara lite nyfiken på varför polisen agerar på ett annat sätt om nån kör väldigt vårdlöst. Som jag förstått ska de inte jaga föraren. Båda kan ju ha samma utgång, att oskyldiga dör.


signatur

thank you, come again

Medlem
Skrivet av huxflux:

väldigt bra träffat, inte helt självklart att träffa mitt i prick på det sättet speciellt om rånaren troligen var rörlig.. lite skillnad vid guldsmedsrånet på östermalm förra året.

Svårt att säga om han gjorde rätt eller fel, man var ju inte där och såg händelseförloppet, men troligast är att polisen kände sig hotade och det är därför polisen bär vapen, för att skydda sig själv och allmänheten.

Jag är själv bara lite nyfiken på varför polisen agerar på ett annat sätt om nån kör väldigt vårdlöst. Som jag förstått ska de inte jaga föraren. Båda kan ju ha samma utgång, att oskyldiga dör.

Siktar aldrig på huvudet av olika anledningar, det är en liten träffyta och man skall sikta på bålen eller magen för att inte döda gm..

Sen jagar man inte för att inte pressa föraren till den gränsen då det går åt helvete och tredje man blir skadad. Som du skriver så har du ett brott på vårdslös körning och det ligger inte i proportion till brottet att ev orsakade skada. Sen kan man jobba vidare på ett sådant brott på andra sätt men det är en annan fråga

Medlem
Skrivet av Hannu:

Polisen agerade helt rätt enligt Nödvärn, får du ett vapen riktat mot dig, replika eller ej(omöjligt att bedöma) så har du rätt att agera för att nedkämpa målet.

Exakt.
Med tanke på att det tydligen var en Kalashnikov47, dvs ett militärvapen avsett för krig och att döda (replika, visst men hur avgöra det på avstånd på någon sekund?)
Och med polismorden i Malexander i åtanke där poliserna var helt underbeväpnade med ordinarie pistol och råkade ut för liknande scenario fast med skarp beväpning hos rånarna.

Märkligt dock att han inte satte en serie skott i bålen? Kanske han trodde han hade väst?


signatur

Don't argue with Idiots. They drag you down to their level and beat you with experience.

Medlem

Helt rätt gjort av polisen, dom var hotade, sköt i nödvärn, inget mer att tillägga.

Till dom som jiddrar om respekt åt den skadade, eller döde som det nu rör sig om: är man en skitstövel och rånar och sedan riktar vapen mot polisen så har jag ingen som helst respekt att ge - han är en skit som förtjänar skit.

Trist att han dog dock.... eller nej, det är det inte heller. Tyvärr, jag har ingen sympati när det kommer till personer som honom.

Skrivet av Konfucius:

Märkligt dock att han inte satte en serie skott i bålen? Kanske han trodde han hade väst?

Det är väl ganska svårt att veta om han siktade på bålen men träffade huvudet, eller om han verkligen siktade på huvudet. Jag tror nog han hade träffat en annan del av kroppen än huvudet om han hade kunnat, men nu träffar man inte alltid där man siktar...


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Medlem
Skrivet av Konfucius:

Märkligt dock att han inte satte en serie skott i bålen? Kanske han trodde han hade väst?

kanske är det så att han faktiskt missade målet eller så var det hinder i vägen för att träffa nån annanstans


signatur

thank you, come again

Medlem
Skrivet av conthox:

är man en skitstövel och rånar och sedan riktar vapen mot polisen så har jag ingen som helst respekt att ge - han är en skit som förtjänar skit.

ganska dumdristigt iofs om han riktade en replika mot polisen. Jag skulle nog mer satsa på att fly i ett sånt läge.


signatur

thank you, come again

12
Skriv svar